جاباما
۶۹۴۶۲۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

برای در امان ماندن از شر عطسه‌های مکرر

عطسه یک واکنش نسبت به تحریک کننده‌ها و راهی برای بینی است که از میکروب‌ها خلاص شود. تقریبا هر ذره‌ای می‌تواند بینی را تحریک کرده و باعث عطسه شود.

خبرگزاری ایسنا: عطسه یک واکنش نسبت به تحریک کننده‌ها و راهی برای بینی است که از میکروب‌ها خلاص شود. تقریبا هر ذره‌ای می‌تواند بینی را تحریک کرده و باعث عطسه شود.

عطسه یک واکنش نیمه قابل کنترل در برابر تحریک‌کننده‌هاست. بنابراین قبل از وقوع آن می‌توان آن را به تاخیر انداخت و یا متوقف کرد.

به همین منظور سایت مدیکال نیوز تودی راه‌حل‌هایی برای تاخیر یا متوقف کردن عطسه آورده است:

۱ـ درمان آلرژی‌ها: عطسه‌های ناشی از آلرژی در دسته‌های دو یا سه تایی رخ می‌دهند. برای درمان آلرژی ابتدا باید نوع آلرژن (تحریک‌کننده) که باعث عطسه می‌شود شناسایی شده و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کرد.

همچنین برخی داروهای بدون نسخه مانند قرص‌های ضد هیستامین و اسپری‌های بینی گلوکوکورتیکوئید نیز به متوقف کردن عطسه‌ها کمک می‌کند. افراد با آلرژی‌های شدید برای دریافت داروهای قوی‌تر باید به پزشک مراجعه کنند.

۲ـ شناخت تحریک‌کننده‌ها: تحریک‌کننده‌ها را بشناسید و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض آنها خودداری کنید. برخی از تحریک کننده‌های رایج شامل ویروس‌ها و باکتری‌ها، گرد و خاک، گرده گیاهان، موی حیوانات، ادویه جات بخصوص فلفل‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها، آرد، نور شدید، عطرها و ... هستند.

۳ـ جلوگیری از عطسه‌های وابسته به نور: برخی عطسه‌ها به دلیل نگاه کردن مستقیم به نور اتفاق می‌افتد. حدود یک سوم از افراد جهان با قرار گرفتن در معرض نور شدید شروع به عطسه می‌کنند. این نوع از عطسه‌ها می‌تواند ارثی باشد. استفاده از عینک آفتابی راه‌حل خوبی برای درمان این نوع از عطسه‌هاست.

۴ـ اجتناب از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ: برخی افراد با خوردن غذای زیاد شروع به عطسه می‌کنند. گرچه علت این امر مشخص نیست ولی می‌توان از این واکنش با خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و لقمه‌های کوچک‌تر جلوگیری کرد.

۵ـ گفتن یک حرف عجیب یا خنده‌دار: بسیاری از افراد ادعا می‌کنند گفتن یک حرف عجیب یا خنده‌دار درست قبل از عطسه کردن می‌تواند آن را متوقف کند. اگرچه هنوز تحقیقی برای صحت این ادعا صورت نگرفته، ولی می‌توان به عنوان راه‌حلی عجیب از آن استفاده کرد.

۶ـ تحریک سقف دهان با زبان: می‌توان با تحریک سقف دهان با زبان چند ثانیه قبل از عطسه از وقوع آن جلوگیری کرد.

۷ـ اجتناب از خطرات زیست محیطی: عوامل مضر بسیاری در هوای برخی مناطق وجود دارد که ممکن است برخی افراد دائما در معرض آنها قرار بگیرند. بسیاری از این عوامل تحریک‌کننده، خطرناک بوده و در طولانی مدت ممکن است به سرطان گلو، دهان یا بینی منجر شود. افرادی که به طور دائم در معرض اینگونه عوامل هستند باید از ماسک‌های محافظ و تهویه‌های هوایی مناسب استفاده کنند. برخی از این عوامل سیمان، زغال سنگ، مواد شیمیایی، آزبست، آرد و غلات، فلزات، خاک اره، مرغ زنده و ... هستند.

۸ـ دمیدن با بینی: می‌توان درست قبل از عطسه با بینی خود بدمید. این کار باعث نگه داشتن بافت‌های بینی و جلوگیری از عطسه می‌شود. البته این روش در همه افراد موثر نیست.

۹ـ استفاده از اسپری‌های بینی خانگی: استفاده از اسپری‌هایی برای تمیز کردن سنیوس‌ها می‌تواند از عطسه جلوگیری کند. می‌توان از کسپایسین (ماده موجود در فلفل چیلی) برای ساخت این نوع اسپری‌ها استفاده کنید. البته مشورت با پزشک برای استفاده از این نوع اسپری‌ها لازم است.

۱۰ـ نیشگون گرفتن بینی: می‌توانید قبل از وقوع عطسه بالای بینی نزدیک به چشم یا پایین آن را فشار داده و نیشگون بگیرید تا از وقوع آن جلوگیری کنید.

۱۱ـ افزایش مصرف ویتامین C: ویتامین C نوعی آنتی هیستامین بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. با افزایش مصرف ویتامین C که به طور طبیعی در مرکبات و برخی سبزیجات وجود دارد و یا مصرف قرص‌های مکمل می‌توان از عطسه‌های مکرر در امان ماند.

۱۲ـ نوشیدن چای بابونه: چای بابونه نیز اثرات آنتی هیستامینی داشته و برای جلوگیری از عطسه‌های مکرر مفید است. با خوردن روزانه یک لیوان چای بابونه به کاهش سطح هیستامین‌های موجود در بدن و عطسه‌های ناشی از آن کمک می‌کنید.

گاهی اوقات تعداد عطسه‌ها بیش از حد معمول می‌شود و این روش‌ها برای جلوگیری از آنها موثر نخواهد بود. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا علت اصلی عطسه‌ها مشخص شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج