۷۱۶۷۴۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

وضع بحرانی هاوایی در پی فوران آتش فشان

کارشناسان روز یکشنبه اعلام کردند شکاف های گدازه ای جدید، تغییر شکل زمین و گازهای آتشفشانی نشان می دهد فوران های آتشفشان کیلاویا (Kilauea) در هاوایی ادامه خواهد داشت.

برترین ها: کارشناسان روز یکشنبه اعلام کردند شکاف های گدازه ای جدید، تغییر شکل زمین و گازهای آتشفشانی نشان می دهد فوران های آتشفشان کیلاویا (Kilauea) در هاوایی ادامه خواهد داشت.

به گزارش گاردین؛ شکاف های شانزدهم، هفدهم و هجدهم هم گشوده شده و مواد مذاب را تا ارتفاع ۳۰ متر به هوا پرتاب کردند. زمین شناسان می گویند فوران بخار می تواند ۶ کیلومتر گاز و ذرات تولید کند.

طی این فوران هزاران نفر خانه های خود را ترک کرده و ده ها ساختمان ویران شدند. زمین شناسان هشدار داده اند که قله کیلاویا ممکن است فوران بخار انفجاری هم داشته باشد که که خاکستر آن تا ارتفاع ۶۱۰۰ متر و به فاصله ۱۹ کیلومتر پرتاب خواهد شد.

وضع بحرانی هاوایی در پی فوران آتش فشان

دو شکاف جدید در روز شنبه و هجدهمین شکاف هم صبح روز یکشنبه گشوده شدند و به ساکنان هشدار داده شد که نواحی اطراف را تخلیه کنند. دو مرکز اجتماعی هم برای پناه دادن به انسان ها و حیوانات افتتاح شد. شکاف ها از دور صدای غرش بلند و مبهمی داشتند که در اثر خروج گاز و بخار به صدای جیغ تیزی همراه با صدای گدازه‌های مایع تبدیل شده است. این شکاف‌ها در عرض چند ساعت گدازه های مشکی-قرمزی به ارتفاع 12 متر و طول 45 متر روی هم انباشته و قطعات بزرگ ماگما تا ارتفاع 30 متر به هوا پرتاب می کرده اند.

گرمای شدید ناظران این صحنه را از عرق خیس کرده و بوی سوخته و زننده ای همه جا را پر کرده بوده است. همراه گاز و دودی که در جهات مخالف می وزیدند، هیچ بویی بدتر از بوی گوگرد دی اکسید سمی نبوده است.

ماگمای نسبتا سرد باقیمانده از رویداد مشابهی که در سال 1955 اتفاق افتاده، به آهستگی از منافذ کیلاویا خارج شده و اکنون ماگمای تازه تری پشت آن ظاهر می شود. از آنجا که این منطقه به طور گسترده تحت تاثیر قرار گرفته، ساکنان به سرعت در حال خرید ماسک های تنفسی برای مقابله با گازهای سمی و خاکستر هستند. برخی از حیوانات خانگی هم بعد از فرار ساکنان در این منطقه جا ماندند که تاکنون 16 سگ، سه خرگوش، چهار لاکپشت و چهار گربه نجات داده شده اند. 1400 راس دام و 32 اسب هم از منطقه آشتفشانی برده شدند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

وضع بحرانی هاوایی در پی فوران آتش فشان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      چقدر شگفت انگیز بود...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج