adexo3
۷۵۹۲۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مذاکرات هسته‌ای با مانع مواجه شده‌ است

وزیر خارجه آمریکا برای امضای توافقنامه به ژنو رفت اما مانعی بر سر راه ایجاد شد که منجر به طولانی‌تر شدن مذاکرات شد،‌ اما هنوز هیچ سرنخی درباره مانع ایجادشده به دست نیامده است.

تسنیم: وزیر خارجه آمریکا برای امضای توافقنامه به ژنو رفت اما مانعی بر سر راه ایجاد شد که منجر به طولانی‌تر شدن مذاکرات شد،‌ اما هنوز هیچ سرنخی درباره مانع ایجادشده به دست نیامده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا در گزارشی مدعی شد که دستیابی به توافق هسته‌ای بین گروه ۱+۵ و ایران به مانعی برخورده است: "جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و دیگر دیپلمات‌های ارشد غربی روز جمعه به ژنو پرواز کردند تا توافق توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به سرانجام برسانند اما این تلاش دیپلماتیک سطح بالا به موانعی برخورد تا چشم‌انداز دستیابی به یک راه‌حل سریع پس از یک دهه بن‌بست تیره شود".

بنا بر این گزارش دیپلمات‌های ناامید به‌جای امضای توافقنامه اعلام کرده‌اند که مذاکرات ممکن است تا هفته آینده میلادی ادامه یابد.

نویسنده با اشاره به اینکه دیپلمات‌ها از اشاره به دلایل عدم امضای توافقنامه تاکنون امتناع ورزیده‌اند، می‌نویسد: "دو طرف درباره احداث یک رآکتور پلوتونیومی در ایران اختلاف نظر دارند، که می‌تواند منجر به دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای شود. جامعه بین‌المللی از ایران می‌خواهد که این رآکتور را فعال نسازد... اما شاید خواهان محدودیت‌های دیگری نیز باشند".

در گزارش لس‌آنجلس تایمز جزئیات بیشتری درباره مانعی که منجر شده است مذاکرات تا بدین اندازه طولانی شوند منتشر نشده است. شایان ذکر است که نشست سه‌جانبه بین اشتون، ظریف و کری بیش از پنج ساعت به طول انجامید. مذاکرات امروز نیز به‌احتمال قریب به یقین با حضور وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در ژنو ادامه خواهد داشت.

منابع خبری پیشتر عناصر اصلی توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی را چنین توصیف کرده‌اند:

ایران باید غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند اما می‌تواند به غنی‌سازی در سطوح پایین‌تر ادامه دهد؛ فعالیت در رآکتور پلوتونیومی آب سنگین اراک غیر از برخی برنامه‌های محدود متوقف می‌شود؛ استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR۲ که می‌توانند غنی‌سازی را ۳ تا ۵ برابر سریع‌تر غنی‌سازی کنند متوقف می‌شود.

به‌ازای این تمهیدات که به‌مدت شش ماه ادامه خواهند داشت دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی آزاد شده و برخی تحریم‌های ثانویه مانند معاملات فلزات گرانبها ازجمله طلا در معاملات بین‌المللی لغو خواهند شد.

هنوز هیچ منبع رسمی مفاد فوق را تأیید و یا تکذیب نکرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج