۸۲۷۹
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

بهترین شهر دنیا برای زندگی کدام است؟

بر اساس برآورد سالانه يک موسسه تحقيقاتي آمريكايي، ملبورن در استراليا بهترين شهر جهان براي زندگي است. در اين گزارش تهران رتبه ۱۳۲ را دارد.

در اين رتبه‌بندي تهران در ميان ۱۴۰ شهر دنيا، رتبه ۱۳۲ را دارد و پس از تهران شهرهاي دوآلاي كامرون، كراچي پاكستان، طرابلس ليبي، الجزيره پايتخت الجزاير، لاگوس نيجريه، پورت مورسبي پايتخت گينه نو پاپوا، داكا پايتخت بنگلادش و حراره زيمباوه قرار دارد.

بر اساس برآورد سالانه يک موسسه تحقيقاتي آمريكايي، ملبورن در استراليا بهترين شهر جهان براي زندگي است. در اين گزارش تهران رتبه ۱۳۲ را دارد.

شهر ونکوور که در ده سال گذشته همواره در صدر اين فهرست قرار داشته، امسال با دو رتبه نزول بعد از وين، پايتخت اتريش در جايگاه سوم قرار گرفته است.

موسسه تحقيقاتي موسوم به «واحد اطلاعاتي اقتصادي» بر اساس ۵معيار ثبات، خدمات بهداشت و درمان، فرهنگ و محيط زيست، آموزش و پرورش و ساختارهاي زيربنايي، هر سال با انتشار فهرستي بهترين شهرهاي جهان براي زندگي را اعلام مي‌کند.

در مجموع شهرهاي استراليايي و کانادايي در رتبه بندي امسال امتياز بالايي دريافت کردند و ۷شهر از ميان ۱۰ شهر نخست اين فهرست، در يکي از اين دو کشور قرار دارند.

ونکوور که از سال ۲۰۰۲ پيوسته در صدر اين فهرست قرار داشته، امسال به دليل افت امتيازاتش در مورد وضعيت ساختارهاي زيربنايي شهر به جايگاه سوم تنزل کرد.

دليل افت امتيازات ونکوور در براورد امسال، بسته شدن مکرر يکي از بزرگراه‌هاي کليدي اين شهر بوده است.

در ميان ۱۴۰ شهري که در اين تحقيق کيفيت زندگي در آنها برآورد شده، لندن در جايگاه ۵۳ و هونولولو به عنوان بهترين شهر آمريکايي براي زندگي در رتبه ۲۶ قرار گرفته است.

ملبورن-استرالیا

بهترین شهر دنیا برای زندگی کدام است؟

تهران امسال يك پله صعود كرد
در اين رتبه‌بندي تهران در ميان 140 شهر دنيا، رتبه 132 را دارد و پس از تهران شهرهاي دوآلاي كامرون، كراچي پاكستان، طرابلس ليبي، الجزيره پايتخت الجزاير، لاگوس نيجريه، پورت مورسبي پايتخت گينه نو پاپوا، داكا پايتخت بنگلادش و حراره زيمباوه قرار دارد.

البته در اين تحقيق شهرهايي مانند كابل در افغانستان و بغداد پايتخت عراق مورد بررسي قرار نگرفته است.

در معيار ثبات اين رتبه‌بندي شيوع جنايت‌هاي خرد و خشونت‌آميز، امكان تهديد ترور، تهديد نظامي و درگيري‌هاي مدني مدنظر قرار گرفته است.

هم‌چنين در خدمات بهداشت و درمان، دسترسي و كيفيت بهداشت شخصي، دسترسي و كيفيت خدمات بهداشت عمومي و شاخص‌هاي بهداشت و درمان عمومي در نظر گرفته شده است كه تهران در معيار اول، نمره 50 و در معيار دوم 62.5 را كسب كرده است.

هم‌چنين در معيار فرهنگ و محيط زيست كه شامل شرايط آب وهوايي شهرها، امكانات ورزشي و فرهنگي، كالاهاي مصرفي و خدماتي و خورد و خوراك مي‌شود، 35.9 امتياز كسب كرده است.

در معيار آموزش نيز تهران 50 امتياز كسب كرده كه شامل دسترسي و كيفيت خدمات آموزشي و شاخص‌هاي آموزش عمومي بر اساس معيارهاي بانك جهاني است.

در ساختارهاي زيربنايي نيز تهران در مجموع 33.9 امتياز برخوردار است. در اين شاخص كيفيت راه‌هاي ارتباطي و حمل‌ونقل عمومي و بين‌المللي، دسترسي به مسکن با کيفيت، كيفيت تامين انرژي و تامين آب و هم‌چنين ارتباطات راه‌دور لحاظ شده است.

نبود مديريت واحد شهري، عامل كاهش سطح زندگي در تهران
بر اين اساس، تهران مجموعا ۴۵.۸ امتياز از صد كسب كرده است در حالي‌كه نمره شهر ملبورن ۹۷.۵ است.

به‌نظر مي‌رسد نبود مديريت واحد شهري در كلان شهري چون تهران يكي از عوامل تاثير گذار در كاهش رتبه آن است، چنانچه در اكثر شهرهايي كه در صدر اين رتبه‌بندي قرار دارند، اداره شهر به صورت واحد صورت مي‌گيرد. بر اساس گزارش سال گذشته اين موسسه، تهران در جايگاه ۱۳۳ قرار داشته است.

از ديگر نكات قابل توجه اين رتبه‌بندي اين است كه شاخص بهداشت و درمان در ۹ شهر نخست اين رتبه‌بندي، ۱۰۰ است در حالي‌كه شهروندان تهراني در حوزه سلامت و بهداشت با مشكلات بسياري روبرو هستند.

تاثير بحران اقتصادي اروپا و بهار عربي بر كيفيت زندگي
موسسه «واحد اطلاعاتي اقتصادي» که اين تحقيق را انجام داده مي گويد در رتبه بندي امسال جايگاه شهرهاي اروپايي به دليل بحران اقتصادي، کمي افت پيدا کرده و قيام‌هاي مردمي در کشورهاي عربي كه از آن به‌عنوان «بهار عربي» ياد مي‌شود، هم بر رتبه بندي شهرهاي خاورميانه و شمال آفريقا تاثير گذاشته است.

جان کوپستيک سرپرست تيمي که اين تحقيق را انجام داده، در بيانيه اي گفت: «استراليا با توجه به تراکم کم جمعيت و آمار نسبتا پايين جرم و جنايت در آن کشور، همچون گذشته شهرهايش جزو بهترين مکانها براي زندگي در جهان هستند.»

او افزود: «باوجود اينکه به دليل بالا بودن ارزش دلار استراليا در برابر ارزهاي ديگر هزينه زندگي در اين کشور رو به افزايش است، اما اين شهرها همچنان خصوصياتي دارند که آنها را (براي زندگي ) بسيار جذاب مي کند.»

در برآورد سال 2002 شهر ملبورن و ونکوور مشترکا عنوان بهترين شهر جهان براي زندگي را به خود اختصاص دادند.

منبع : شفاف

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

بهترین شهر دنیا برای زندگی کدام است؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كافي بود

    • بدون نام

      تا 100 ساله دیگه همینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج