اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۳۳۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی:

ایران هر ۱۰سال ناگهان می لرزد!

عباسعلی تسنیمی میانگین تعداد زلزله های بین ۴ و ۵ در مقیاس ریشتر را ۱۵۰ زلزله در سال ، تعداد زمین لرزه های بین ۵ تا ۶ در مقیاس ریشتر را ۱۲ زلزله و ۶ تا ۶ و نیم ریشتر را یک زلزله در سال اعلام کرد .

در طول ۱۱۰ سال اخیر ۱۵ هزار و ۱۳۹ زلزله بالای ۴ ریشتر در ایران به وقوع پیوسته است و بطور میانگین هر ۱۰ سال یک زلزله با قدرت بیشتر از ۶ و نیم ریشتر در ایران ثبت شده است.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران در نخستین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال ، در تبریز با اشاره به اینکه ایران در بخش مهمی از منطقه لرزه خیزی جهان قرار گرفته است ، اعلام کرد : در طول ۱۱۰ سال اخیر ۱۵ هزار و ۱۳۹ زلزله بالای ۴ ریشتر در ایران به وقوع پیوسته است و بطور میانگین هر ۱۰ سال یک زلزله با قدرت بیشتر از ۶ و نیم ریشتر در ایران ثبت شده است.

عباسعلی تسنیمی میانگین تعداد زلزله های بین ۴ و ۵ در مقیاس ریشتر را ۱۵۰ زلزله در سال ، تعداد زمین لرزه های بین ۵ تا ۶ در مقیاس ریشتر را ۱۲ زلزله و ۶ تا ۶ و نیم ریشتر را یک زلزله در سال اعلام کرد .

تسنیمی با اشاره به اینکه هر ده سال میزان مقاومت ساختمان های کشور ارزیابی می شود ، گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته به صورت آمارگیری در سال ۱۳۸۵ حدود ۸۰ درصد ساختمان های کشور مقاوم نبوده و در واقع با زلزله غیرهماهنگ هستند.

وی به زلزله های بالای ۶ ریشتر در سالهای اخیر از جمله در آوج ، بم و جیرفت اشاره کرد و گفت: قدرت زلزله ۵ و نیم ریشتری برابر با قدرت بمب اتم منفجر شده در هیروشیما است.

تسنیمی با انتقاد از هماهنگ نبودن تراز علمی و ساخت و ساز کشور بر شناخت علمی و صحیح از زلزله تاکید کرد و افزود : در همین راستا سند کاهش خطر پذیری زلزله در کشور تدوین شده است.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران با اعلام اینکه ایران در رعایت استانداردهای به روز ساخت و ساز چندان موفق نبوده است ، گفت : با توجه به اینکه در سند چشم انداز توسعه ، دستیابی به کشوری ایمن هدف گذاری شده ، افزود : تحقیقات اصولی ، نهادینه کردن فرهنگ ایمنی ، تربیت نیروهای متخصص کارگری در سطوح مختلف ، اصلاح نگرش ها و بالا بردن آگاهی های عمومی ضروری است.

تسنیمی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه استاندارد سازی مصالح ، توسعه شبکه ایستگاه های شتاب نگاری و زلزله نگاری و پیش آگاهی و پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است ، بر ارزیابی آسیب پذیری ساختمان ها و شناسایی دقیق متغیر های آسیب زا تاکید کرد.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران افزود : با توسعه غیر اصولی و ناهماهنگ سازه ها ، میزان آسیب پذیری افزایش می یابد.

نخستین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال با شرکت ۱۰ کشور جهان تا چهاردهم شهریور ماه در تبریز برگزار می شود.

منبع: واحد مرکزی خبر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

ایران هر 10سال ناگهان می لرزد!



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج