adexo3
۸۵۸۸۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

شانس فغانی برای قضاوت در جام جهانی

داور فوتبال ایران گفت: جام کنفدراسیون‌ها هدیه‌ای برای ما بود و شانس ‌ما را برای حضور در جام جهانی افزایش داد.

برگزاری فارس: علیرضا فغانی با حضور در شبکه جام جم در مورد احتمال حضورش در لیست نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ گفت: قبل از اعلام کاندیدا قضاوت شدنم در جام جهانی در خود ایران اعلام شد ما داوری از ایران در جام جهانی نخواهیم داشت در آن موقع بحث جا‌به‌جایی حسن کامرانی‌فر و رضا سخندان وجود داشت. می‌گفتند چون حسن کامرانی‌فر در جام جهانی قبل بوده است شانس او به جا است و این شانس را برای او قائل شویم که دو کمک داور در جام جهانی داشته باشم. از روز اول که به عنوان داور کارم را آغاز کردم تمام تلاشم این بود که خود را به استانداردهای جهانی برسانم. در سال اول دوست داشتم الیت شوم که به همراه سعید مظفری‌زاده این اتفاق برایمان افتاد.

وی افزود: تلاش کردم جزو بهترین‌های آسیا شوم که با تلاش خودم و خواست خدا این اتفاق افتاد. وقتی دیدم نامم جزو کاندیدا داوری است خیلی خوشحال شدم. ۱۱ تیم داوری کاندیدای داوری بودند. یک تیم قطری، کره جنوبی و یک تیم دیگر از استرالیا و ژاپن وجود داشتند. در نهایت هفت تیم تائید شده است و نام ما هم وجود دارد فیفا تأکید کرده اسم‌ها برایش مهم نیست بلکه آنها به عملکرد تیم‌های داوری کاندیدا در جام جهانی توجه می‌کنند.

داور فوتبال ایران در مورد نقش مسعود عنایت در اینکه یکی از کاندیداهای جام جهانی است، عنوان کرد: بهترین دوران داوری بین‌المللی ما در زمان عنایت بود. ما آن موقع ۳ داور الیت داشتیم و کنفدراسیون آسیا تدوین کرده بود اگر داور زیر ۳۵ سال الیت شوند خود آنها ناظر به ایران می‌فرستند تا اگر عملکردشان تائید شد به لیست داوران نخبه الیت اضافه شوند. در آن مقطع سه داور بودند که نام‌شان یادم نیست و برای آنها‌ فقط لوگو می‌آمد و بازی برای قضاوت به آنها داده نمی‌شد. سه داور الیت مسعود مرادی، محسن ترکی و علی ممبینی بودند که با تدبیر عنایت؛ من، مظفری‌زاده و جهانبازی به لیست الیت اضافه شدیم که بعد از تائید توسط ناظران آسیا در آزمون‌ها به کلاس داوری کنفدراسیون آسیا دعوت شدیم.

وی افزود: در سال ۲۰۰۹ جزو داوران الیت آسیا قرار گرفتیم و داور الیت ما از ۳ به ۶ نفر رسید. اگر به دوره‌های قبلی توجه کنیم حضور کامرانی فر در جام جهانی قبل به عنوان کمک داور عربستانی بود. در گذشته تیم‌ها را مخلوط انتخاب می‌کردند اما اکنون به صورت تیمی داورها انتخاب می‌شوند. تیم‌ها بسته شده و به طور مثال ایرماتوف کمکی از کشور به جز ازبکستان دارد. تیم داوری ما در تست‌ها و آزمون‌های داوری شرکت کرده و خدا رو شکر تمام آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. باید ببینیم تا در آینده چه تصمیمی می‌گیرند.

داور فوتبال ایران در مورد اینکه آیا انتخاب کمک‌ها بر عهده خود داور است، خاطرنشان کرد: در این دوره خود فیفا اسامی را انتخاب کرد. البته نظر خود داورها را به صورت محرمانه خواستند و درخواست جابه‌جایی در صورت نیاز کردند. با توجه به شناختی که از همکارانم داشتند این دوستان بهترین کمک را می‌توانستند به من انجام دهند. کامرانی‌فر و سخندان تجربه زیادی دارند و خوشبختانه تا به الان هم نتیجه خوب بوده است.

وی در مورد اینکه چقدر شانس حضور در جام جهانی را دارد، خاطرنشان کرد: از روز اول شروع کارمان شانس را ۵۰ درصد برای خودمان و ۵۰ درصد هم برای انتخاب کنندگان داوران در نظر گرفتیم. باید تمام تلاش خود را برای انتخاب شدن انجام دهیم همیشه یک جمله را مدنظر دارم. خداوندا آرامشی به من اعطا فرما تا بتوانم بپذیرم آنچه را نمی‌توانم تغییر دهم این ۵۰ درصد مربوط به آنها است و شهامتی که تغییر دهم انچه را که می‌توانم، این ۵۰ درصد مربوط به ما است و دانشی که تفاوت این دو را متوجه شوم. همیشه خود را برای ۵۰ درصد مقابلم انتخاب کردم. خودم را آماده کردم اگر انتخاب نشدم این موضوع را بپذیرم و اگر نشدم از این شکست موفقیت آینده را بسازم.

داور فوتبال ایران تأکید کرد: هاوارد وب داور فینال جام جهانی قبل در این آزمون‌ها شرکت کرد و رفتار بسیار افتاده‌ای داشت. مسئولان فیفا می‌گویند اسم برایشان مهم نیست و عملکرد فعلی را می‌سنجند. رقبای من ایرماتوف، مورا و الغمدی تجربه قبلی دارم. بنیامین استرالیایی سال ۲۰۱۳ بهترین داور آسیا شد و شکرالله بحرینی فینال لیگ قهرمانان را قضاوت کرد. در آزمون‌ها به عنوان رقیب به یکدیگر نگاه نمی‌کردیم و حتی اگر جایی لازم بود به یکدیگر کمک می‌کردیم.

وی تاکید کرد: شرایط همه ما یکسان بود و فکر می‌کنم جام کنفدراسیون‌ها هدیه‌ای برای ما شد. شأن ما کمی کم شده بود و قضاوت در جام کنفدراسیون‌ها کمک زیادی به ما کرد. همچنین مصدومیت داور بحرینی نیز شانس‌مان را افزایش داد. ما در این رقابت‌ها اگر تیم برزیلی به فینال می‌رفت می‌توانستیم فینال جام باشگاه‌های جهان را قضاوت کنیم به هر حال قسمت این بود که در دیدار رده‌بندی قضاوت داشته باشیم. خداراشکر در دیدار رده‌بندی قضاوت خوبی داشتم. فغانی در مورد اخراج رونالدینیو خاطرنشان کرد: در آن زمان که این بازیکن آن حرکت ناپسند را انجام داد فکر نمی‌کردم که او رونالدینیو یا بازیکن دیگری است و تنها برایم اجرای قانون اهمیت داشت، در آن صحنه از کامرانی‌فر پرسیدم که آیا بازیکن چینی شیطنت کرده است که پس از محرز شدن اشتباه رونالدینیو او را اخراج کردم.

داور فوتبال ایران در مورد اینکه آیا حسین عسگری در این راستا به او کمک کرده است، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های عسگری نمی‌توان گذشت او برای اینکه یک تیم کامل از ایران در جام جهانی کاندید شود تلاش بسیار زیادی کرد.

وی در مورد اینکه آیا اختلافات جامعه داوری در انتخاب آنها در جام جهانی تاثیر دارد، یادآور شد: مسائل داخلی فوتبال یک کشور مدنظر فیفا نیست، چند مدیرعامل وقتی ما یکی دو بازیکن را اخراج کرده بودیم منت گذاشتند که به دلیل کاندید بودن ما در جام جهانی به فیفا شکایت نمی‌کنند اما برای فیفا اختلافات داخلی اصلا اهمیتی ندارد خداراشکر این مشکلات به ما لطمه نزد.

فغانی افزود: ما همواره توکلمان بر خدا بود و تلاش کردیم از تجربه سایر دوستان مثل مرادی، خسروی و عسگری بهره بردیم اگر تلاش‌های حسین عسگری نبود اکنون یک تیم کامل ایرانی کاندیدای جام جهانی نبودند.

وی در پایان عنوان کرد: اگر به عنوان داور جام جهانی انتخاب شدیم باید تا پایان رقابت‌ها برنامه کامل داشته باشیم. بنده کارمند شهرداری منطقه ۲۰ هستم و آقای کامرانی‌فر و سخندان معلم هستند اگر انتخاب شدیم باید مثل همیشه با ما همکاری کنند تا بتوانیم بطور کامل در تمرینات حاضر شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج