جاباما
۹۶۵۲۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

گلایه قهرمانان پارالمپیکی از تبعیض ها

قهرمانان کشورمان در بازی‌های پارالمپیک لندن از بی‌توجهی مسئولان و تبعیض بین ورزشکاران سالم و معلول گلایه‌مند هستند.

خبرگزاری فارس: بر اساس اعلام کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک قرار است پاداش ۱۲ قهرمان بازی‌های المپیک لندن، همراه با نشان‌های ویژه IOC که به تازگی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک ارسال شده است، بیستم اسفند ماه طی مراسمی با حضور مدال‌آوران المپیکی به آنها اهدا شود.

طبق وعده مسئولان پیشین کمیته ملی المپیک قرار است به برندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز المپیک به ترتیب ۷۰، ۵۰ و ۳۰ میلیون تومان پرداخت ‌شود.

بعد از انتشار این خبر، ورزشکاران و قهرمانان پارالمپیکی که همواره از تبعیض موجود بین ورزشکاران سالم و معلول گلایه داشتند بار دیگر لب به اعتراض گشودند و از تبعیض موجود به منظور تقدیر از ورزشکاران المپیکی گلایه کردند.

این تبعیض که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با یکسان‌سازی جوایز ورزشکاران پارالمپیکی در اهدای پاداش برابر به مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی به حداقل رسیده بود، حالا بار دیگر سر باز کرده است و باعث ناراحتی پارالمپیکی‌ها شده است.

* برخی از مدال‌آوران پارالمپیکی برای تأمین مخارج زندگی مسافرکشی می‌کنند

علی حسینی، کاپیتان تیم ملی وزنه‌برداری و دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن با انتقاد از تبعیض موجود بین ورزشکاران سالم و معلول گفت: ورزشکاران معلول برای بالا بردن پرچم ایران زحمت زیادی می‌کشند، اما در کمال ناباوری به راحتی نادیده گرفته‌ می‌شوند؛ در صورتی ‌که توجه به شرایطی که داریم، توجه به ما باید بسیار بیشتر از افراد سالم باشد.

وی ادامه داد: قرار است از مدال‌آوران المپیکی تقدیر شود، اما باز هم شاهد تبعیض هستیم؛ ما نمی‌گوییم چرا قرار است از آنها تجلیل شود، بلکه حرف ما این است که ما هم دیده شویم. ۴ ماه است حقوقی از صندوق حمایت از قهرمانان دریافت نکرده‌ایم در حالی‌که شغلی برای تأمین هزینه‌های زندگی نداریم؛ شرمنده خانواده خود هستیم. حتی برخی از بچه‌ها هستند که برای تأمین مخارج زندگی خود با وجود معلولیت مسافرکشی می‌کنند.

* ما هم زحمت کشیده‌ایم، چه بهتر بود ما هم دیده می‌شدیم

علی صادق‌زاده، دارنده مدال برنز پارالمپیک لندن در رشته وزنه‌برداری در این خصوص گفت: مسئولان ورزش به هیچ‌کدام از قول‌هایی که قبل از حضور ما در پارالمپیک دادند عمل نکردند. از طرفی قرار بود قانون استخدامی در مورد قهرمانان المپیک و پارالمپیک اجرایی شود و بدون حضور در آزمون استخدامی به استخدام ادارات دولتی درآیند، اما این هم عملی نشد حتی وعده مسکنی که داده بودند اجرا نشد.

وی ادامه داد: قرار است کمیته ملی المپیک طی مراسمی باشکوه از ورزشکاران مدال‌آور در المپیک تقدیر کند. ما حرفی نداریم، اما ما هم زحمت کشیده‌ایم و برای ایران افتخارآفرینی کرده‌ایم. چه بهتر بود ورزشکاران معلول هم دیده می‌شدند. از کمیته ملی المپیک انتظار داشتیم که اگر قرار بود تقدیری انجام شود، ورزشکاران سالم و معلول در کنار هم دیده می‌شدند و مسئولان تبعیض قائل نمی‌شدند.

* وزارت ورزش مشکل مالی دارد بگویند تا به آنها کمک کنیم

صادق بیگدلی، عضو تیم والیبال نشسته که همراه این تیم مدال نقره بازی‌های پارالمپیک را کسب کرد با انتقاد از تبعیض موجود بین ورزشکاران سالم و معلول گفت: متأسفانه همچنان شاهد تبعیض هستیم، هیچ‌کدام از ما بحث پول نداریم بلکه موضوع تبعیضی است که قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم بیشتر از المپیکی‌ها، اما با توجه به شرایطی که داریم کمتر از آنها زحمت نمی‌کشیم و باید به ما رسیدگی بیشتری شود. حرف ما حرف پول نیست بلکه مسأله تبعیضی است که بین ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی قائل می‌شوند.

بیگدلی گفت: حدود چهار ماه است که حقوقی از صندوق حمایت از قهرمانان دریافت نکرده‌ایم هر چند این حقوق آنقدر ناچیز است که خجالت می‌کشم مبلغ دریافتی‌ام را از صندوق بگویم، اما ماه‌ها است که همین حقوق ناچیز را هم دریافت نکرده‌ایم. اگر وزارت ورزش مشکل مالی دارد بگویند تا ورزشکاران جمع شوند و به آنها کمک کنیم. مجموع تمام حقوق‌ ورزشکاران پارالمپیکی مبلغ ناچیزی است اما نمی‌دانم چرا پرداخت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ متأسفانه ورزشکاران پارالمپیکی شغل ثابتی ندارند و خیلی از آنها بیکار هستند به طوری که این حقوق ماهانه حتی کفاف هزینه رفت و آمد ما را به تمرینات را نمی‌دهد چه برسد به مخارج زندگی.

عضو تیم ملی والیبال نشسته نیز گفت:‌ ورزشکاران پارالمپیکی با چندین مدال جهانی و پارالمپیک حقوق ناچیزی می‌گیرند؛ به عنوان مثال من با ۳ مدال طلا و نقره پارالمپیک حدود ۴۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم، اما یکی از ورزشکاران المپیکی با ماهی ۲.۵ میلیون تومان حقوق باز هم گلایه داشت، پس من چه باید بگویم.

* چرا ما را نادیده می‌گیرند؟

علی محمدیاری دارنده مدال برنز پرتاب دیسک پارالمپیک لندن گفت: چهار ماه است حقوق‌مان را از صندوق حمایت دریافت نکرده‌ایم. از طرفی شغلی هم نداریم که مخارج زندگی را تأمین کنیم. قرار بود قهرمانان المپیک و پارالمپیک بدون حضور در آزمون استخدامی در ادارات دولتی مشغول به کار شوند، اما نمی‌دانم چرا قانونی که مجلس تصویب کرده است اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که من دانشجوی فوق لیسانس حقوق جزایی هستم هنوز بیکارم. حقوقی هم که از صندوق دریافت می‌کنم حتی کفاف هزینه رفت و آمد من به تمرینات را هم نمی‌دهد. از مسئولان تقاضا دارم به این مشکلات رسیدگی کنند. اگر قرار است از ورزشکاران المپیکی تقدیر شود چرا ما را نادیده می‌گیرند. ما هم برای این کشور افتخارآفرینی کرده‌ایم.

* نمی‌گوییم چرا از مدال‌آوران المپیکی تقدیر می‌کنند

داود علی‌پوریان عضو تیم ملی والیبال نشسته نیز با انتقاد از وضع موجود گفت: همچنان شاهد تبعیض بین ورزشکاران معلول و سالم هستیم. ما نمی‌گوییم چرا از ورزشکاران و مدال‌آوران المپیکی تقدیر می‌کنند بلکه می‌گوییم ما هم دیده شویم. این تبعیض باعث ناامیدی و دلسردی ورزشکاران پارالمپیکی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ۴ ماه است حقوقی از صندوق حمایت از قهرمانان دریافت نکرده‌ایم، برای ما این موضوع سخت است چون مانند ورزشکاران سالم شغلی نداریم تا هزینه‌های زندگی را تأمین کنیم. مسئولان قول داده بودند که از ورزشکاران پارالمپیکی هم تقدیر شود، اما مثل اینکه قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد.

علی‌پوریان تصریح کرد:‌ از طرفی قرار بود حقوق رشته‌های تیمی هم با رشته‌های انفرادی یکسان‌سازی شود، اما من با وجود کسب ۳ مدال طلا و نقره پارالمپیک، حدود ۴۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم. از طرفی مسئولان ورزش استان تهران و آقای نژاد‌فلاح وعده داده بودند در صورت کسب مدال، از ورزشکاران معلول تقدیر کنند، اما با وجود گذشت یک و نیم سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

* همه سرباز وطنیم و برای سربلندی ایران تلاش می‌کنیم

نادر مرادی، دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن در وزنه‌برداری نیز می‌گوید:‌ امیدوارم حقوق ورزشکاران پارالمپیکی هم با مدال‌آوران المپیک برابر شود. از وزیر ورزش تقاضا داریم به این مشکلات رسیدگی کند و ما را هم ببیند. چرا یک ورزشکار پارالمپیکی باید نصف یک مدال‌آور سالم در المپیک حقوق دریافت کند؟ هر چند هم این حقوق هم با چند ماه تأخیر به دست ما می‌رسد.

وی ادامه داد: امیدوارم با مستقل شدن کمیته ملی پارالمپیک این تبعیضات برداشته شود و بدون چشمداشت از کمیته ملی المپیک این نهاد هم از قهرمانان خود تقدیر کند. ما نباید ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی داشته باشیم، همه سرباز ایران هستیم و برای سربلندی ایران تلاش می‌کنیم پس وقتی قرار است تقدیر شود باید از همه تقدیر شود. با توجه به شرایطی که ما داریم هزینه‌های رفت و آمد ما به تمرینات خیلی زیاد است چون نمی‌توانیم مانند سایر اعضای جامعه از امکانات عمومی استفاده کنیم. پس نباید فرقی گذاشته شود.

* چرا باید این تبعیض در جامعه ما وجود داشته باشد؟

روح‌الله رستمی دارنده مدال نقره پارالمپیک لندن در وزنه‌برداری گفت: ۴ ماه است یک ریال هم از صندوق حمایت از قهرمانان دریافت نکرده‌ایم به طوری که هزینه رفت و آمدم به تمرینات را از پدرم می‌گیرم و خجالت می‌کشم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ورزشکاران پارالمپیکی زحمت زیادی برای کسب مدال می‌کشند، اما نادیده گرفته می‌شوند، چرا باید این تبعیض در جامعه ما وجود داشته باشد و ما دیده نشویم.

* حقوقی که می‌گیرم هزینه پول آب و برق خانه‌ام هم نمی‌شود

حیدری عضو تیم ملی فوتبال ۷ نفره که موفق به کسب مدال برنز پارالمپیک لندن شده است، گفت: قبل از حضور در پارالمپیک وعده‌های زیبایی دادند، اما حالا که حدود ۲ سال از آن ماجرا می‌گذرد هیچ اتفاقی نیفتاده است. من با دو مدال پارالمپیک و چندین مدال جهانی چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم که حتی هزینه پول آب و برق و گاز خانه‌ام هم نمی‌شود. ما بیکار هستیم و شغلی نداریم که هزینه‌های زندگی را تأمین کنیم. کار سختی نیست و مسئولان می‌توانند با حمایت بیشتر از ورزشکاران معلول آنها را به افتخارآفرینی تشویق کنند.

* مسئولان دولت تدبیر و امید به وعده‌های خود عمل کنند

عضو تیم ملی والیبال نشسته نیز گفت: از مسئولان دولت تدبیر و امید تقاضا داریم تا به وعده‌هایی که داده بودند عمل کنند و مشکلات ورزشکاران پارالمپیکی را مرتفع کنند. تمام حرف ما این است که این تبعیض برداشته شود، در حالی که به ورزشکاران المپیکی حواله واردات خودرو را دادند، اما برای ورزشکاران معلول که برای رفت و آمدشان نیاز به وسیله مناسب دارند این امتیاز داده نشد. همچنین هیچ قانونی برای استخدام ورزشکاران و مدال‌آوران پارالمپیکی وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج