۱۰۳۰۴۸۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کاپیتان تیم ملی بسکتبال: شاید سال آخرم باشد

کاپیتان و ستاره تیم ملی بسکتبال ایران که از شرایط موجود در ورزش و خصوصا بسکتبال ایران ناراحت است،‌ پس از مطرح کردن درد دل‌ها و پیشنهادات خود برای مسئولان،‌ اعلام کرد که شاید امسال آخرین فصل حضورش در بسکتبال باشد.

خبرگزاری ایسنا: کاپیتان و ستاره تیم ملی بسکتبال ایران که از شرایط موجود در ورزش و خصوصا بسکتبال ایران ناراحت است،‌ پس از مطرح کردن درد دل‌ها و پیشنهادات خود برای مسئولان،‌ اعلام کرد که شاید امسال آخرین فصل حضورش در بسکتبال باشد.

صمد نیکخواه بهرامی در گفت‌وگویی درباره بلاتکلیفی باشگاه‌ها برای بستن قرارداد با بازیکنان برای فصل جدید بخاطر عدم اطمینان از برگزاری لیگ بسکتبال، توضیح داد: با تمام احترامی که قائل هستم، فکر می‌کنم این موضوع عدم اطمینان از برگزاری لیگ بیشتر بهانه‌ است که باشگاه آن را برای قرارداد نبستن می‌تراشند. البته این موضوع به خود آن‌ها هم صدمه می‌زند، باشگاه‌ها می‌توانند بندی را در قرارداد بازیکنان قرار بدهند که اگر لیگ به هر دلیلی برگزار نشد، با توجه به آن بند هیچ کدام از طرفین (باشگاه و بازیکن) دچار مشکل نشوند.

او با بیان اینکه با کار تخصصی می‌توان چنین موضوعاتی را برطرف کرد، ادامه داد: در واقعیت ماهیت این باشگاه‌ها و وجودشان به بازیکنان بستگی دارد، اما یک مقدار بهانه تراشی است که کاری نمی‌کنند. متاسفانه بخاطر همین بهانه‌ها باشگاه‌ها حتی در قبال بازیکنان فصل‌ گذشته خود هم تعهداتشان را عملی ‌نکرده‌اند.

*کمیته‌های فدراسیون بسکتبال ضعیف هستند

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران، با انتقاد از نحوه تصمیم گیری‌ها در بسکتبال، تصریح کرد: ما همیشه پیشنهاد می دهیم، اما در فدراسیون کار کارشناسانه صورت نمی‌گیرد. متاسفانه کمیته‌های فدراسیون قوی ‌نیستند، بد و ضعیف عمل می‌کنند، بی تجربه هستند و اصلا نوآوری ندارند. در واقع سلیقه ندارند و به هر حال باید یک ظرافت‌هایی در کار مد نظر قرار بگیرد. من اگر انتقادی می‌کنم منظورم به شخص خاصی نیست، واقعیت‌ها را مطرح می‌کنم تا با بازنگری ‌در چنین مسائلی پیشرفت کنیم، چون دود این موضوعات به چشم بسکتبال می‌رود.


*باشگاه‌ها در ۳ ماه اول قرارداد بازیکنان را ماهیانه پرداخت کنند

او در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی پیشنهادی برای نحوه بستن قراردادها دارد؟ اظهار کرد: در همین کشور چین تا دو ماه به باشگاه‌ها فرصت دادند که‌ اگر لیگ برگزار نشد قراردادها را کنسل کند. بازیکن هم درآمدش از باشگاه است و اگر قرار نباشد درآمدی از سوی باشگاه‌ها داشته باشند، پس دلیل ندارد باشگاه‌ها باشند. اگر باشگاه تامین مالی نمی کند پس چرا هست؟ باشگاه‌ها می‌توانند قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که در ۳ ماه اول به صورت ماهیانه از کل مبلغ قرارداد به بازیکنان پول پرداخت کنند که حدودا ۳۰ درصد می‌شود. در صورت برگزار نشدن لیگ هم با همان ۳۰ درصد پرداختی قرارداد فسخ شود. همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین موضوعات انگیزه مالی است. گفته‌اند لیگ ۲۵ مهر آغاز می‌شود، باشگاه‌ها قرارداد خودشان را با چنین آپشن‌هایی ببندند و اگر هم لیگ برگزار نشد قرارداد را فسخ کنند، بازیکنان هم نمی‌توانند اعتراض کنند چون به هر حال هر دو طرف نباید متضرر شوند.

*مدیران درک درستی از ورزش ندارند

کاپیتان فصل گذشته تیم مهرام تهران، با بیان اینکه بهتر است باشگاه‌ها هر چه سریع‌تر تکلیف خود برای جذب بازیکن را روشن کنند، توضیح داد: به نظر من باید باشگاه‌ها نهایتا تا ۲۵ شهریور تمرینات خود را شروع کنند و اینکه باشگاه‌ها می‌گویند ‌تاریخ لیگ مشخص نیست خودشان آسیب می‌بینند. به هر حال اگر تمرینات شروع نشوند بخاطر ناهماهنگی و ناآمادگی بازیکنان تیم‌ها ضرر می‌کنند. زمان کافی هم برای برطرف کردن این مشکلات نیست. متاسفانه همه این‌ها نشات گرفته از دانش‌کم و درک نکردن درست خود ورزش توسط مدیران ما است.


*قرارداد آپشن‌دار تیم‌ها را نابود می‌کند

او در پاسخ به این سوال که پس با این اوصاف معتقد است قراردادن آپشن در قرارداد بازیکنان اشتباه است، ادامه داد: اینکه مدیران عامل بخاطر کسب نتیجه روی بازیکنان فشار بیاورند، شخصا تیم خودشان را نابود ‌می‌کنند و آپشن‌هایی که در قراردادها قرار دارند، تیم را نابود می‌کنند. به نظرم مدیران عامل درک درستی ندارند، اگر این نحوه بستن قراردادها درست بود در لیگ‌های معتبر هم همینطور قراردادهای آپشن‌دار می‌بستند.


*با ۹۰ درصد تصمیمات جلسه هماهنگی لیگ مخالفم!

نیکخواه بهرامی با بیان اینکه بسکتبال ما دیگر گنجایش لیگ نیمه تمام ندارد، ادامه داد: کاش در داخل فدراسیون مسئولان خوش فکرتر انتخاب‌ می‌شدند. در جلسه هماهنگی لیگ به عنوان نماینده بازیکنان حضور داشتم که با عرض تاسف باید بگویم که شخصا با ۹۰ درصد تصمیماتی که گرفته می‌شد مخالف بودم. تصمیماتی که ‌گرفته می‌شد بخاطر عدم توانایی کمیته مسابقات و داوران بود. شاید باورتان نشود، اما معتقد بودند که لیگ به صورت رفت و برگشت، خطر کمتری نسبت به لیگ متمرکز دارد که کاملا اشتباه است!


*حضور من و جمشیدی در جلسه هماهنگی لیگ فرمالیته بود

ستاره تیم ملی بسکتبال ایران، در پاسخ به این سوال که با برگزاری متمرکز لیگ موافق است؟ اظهار کرد: برای کنترل کردن شرایط روش متمرکز خیلی بهتر است. البته همانطور که می‌دانید روش رفت و برگشت جذاب‌تر است. به نظرم بهتر است تصمیم بر روی روش رفت و برگشت باشد، اما همزمان تمهیدات لازم برای مسابقات متمرکز را هم در نظر بگیرند. مسئله کرونا اتفاق غیر منتظره در کل جهان بود و خیلی از اتفاقات و تصمیمات جدید است، چون‌کسی تجربه‌ای در این مورد نداشته است. قاعدتا هر تصمیمی که گرفته می‌شود ‌نکات مثبت و منفی دارد که باید با همفکری تصمیم بگیریم تا نکات مثبت پر رنگ‌تر شوند. واقعیت این است که بخش بزرگ برگزاری ‌مسابقات را بازیکنان تشکیل می‌دهند، اما در جلسات هماهنگی لیگ ‌حضور من و محمد جمشیدی فرمالیته بود.


*باید اتحادیه لیگ و باشگاه‌ها را تشکیل داد

او با انتقاد از نحوه تصمیم گیری‌ها در فدراسیون بسکتبال، توضیح داد: متاسفانه نوع انتخاب و تصمیم‌گیری ‌ما درباره موضوعات مختلف مشکل دارد، وقتی قرار است در جلسه تصمیم بگیرند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود چون نظرخواهی صورت نمی‌گیرد. سوال من این است که کمیته آموزش یا نماینده حقوقی فدراسیون چه نقشی در برگزاری لیگ دارند که در جلسه هماهنگی لیگ شرکت می‌کنند؟ اصلا شخص بنده چرا باید در مورد لیگ بانوان نظر دهم؟ شخصا در فدراسیون گذشته هم گفتم که چرا این اتفاق می افتد، اما تغییراتی ایجاد نشد. بهتر است چهار یا پنج نفر از بهترین کارشناسان و کاربلدها در زمینه برنامه ریزی لیگ را به عنوان اتحادیه لیگ انتخاب کنند که با بروزترین متدها و شناخت بیشتر برای ۵ سال آینده لیگ برنامه‌ریزی کنند تا مشکلات برطرف شود. این افرادی هم که برای اتحادیه لیگ انتخاب می‌شوند باید با رای گیری برگزیده شوند و در این شرایط کسی نمی‌تواند اعتراض کند.


*تصمیم گیرنده‌های بسکتبال کار بلد نیستند

نیکخواه‌ بهرامی در ادامه انتقادهای خود افزود: سال گذشته یکی از همین تصمیمات اشتباه، بحث اجبار کردن تیم‌ها برای استفاده از بازیکن زیر ۲۰ سال بود. فصل گذشته هر تیمی‌ موظف بود دو بازیکن زیر ۲۱ سال استفاده ‌کند که تصمیم خوبی برای جوانگرایی بود، ولی اگر قرار بود امسال کنسل شود چرا سال گذشته تصویب شد؟ اگر قرار بود این قانون برداشته شود، در فصل گذشته تیم‌ها می‌توانستند به جای این دو بازیکن جوان نفرات بهتری جذب کنند تا نتیجه بگیرند. دلیل این تصمیم هم کارشناس نبودن تصمیم گیرنده‌ها است. باشگاه‌های بزرگی چون مهرام، ذوب‌آهن و شیمیدر به فکر آینده خودشان هستند، قطعا اگر احساس نیاز کنند بازیکن جوان هم کسب می‌کنند. اگر باشگاهی هم به این ‌موضوع فکر نمی‌کند نباید اجبار کرد چون بازیکن جوان می‌گیرند، اما از آن‌ها استفاده نمی‌کنند که بیشتر به ضرر جوانان است.


*داوران برای لیگ تصمیم نگیرند

او گفت: تصمیمات احساسی خوب نیست، لیگ حرفه‌ای تصمیم‌های حرفه‌ای می‌خواهد. داور نباید برای لیگ تصمیم بگیرد. باشگاه‌ها متولیان لیگ هستند و بهتر است با تشکیل اتحادیه لیگ تصمیمات نهایی را بر عهده کارشناسان برگزیده بگذاریم. داورها نباید در مورد مدل برگزاری مسابقات لیگ تصمیم گیری کنند. بهتر است ۴ تا ۵ مدیرعامل را به عنوان هیات مدیره لیگ با رای گیری انتخاب کنیم و دو ‌کارشناس هم از طریق فدراسیون معرفی شوند تا برای چند سال آینده لیگ تصمیم گیری کنند.


*لیگ درآمدزا نشود، همیشه مشکل داریم

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران، درباره تاثیر منحل شدن تیم‌های بزرگ بر روی لیگ برتر نیز گفت: تا وقتی نتوانیم لیگ را درآمدزا کنیم ‌دچار مشکل می‌شویم. الان تیم‌هایی مثل پترو و گرگان می‌گویند که شاید تیم ندهند، چون فقط هزینه می‌کنند و درآمدی ندارند. می‌توانیم با الگو قرار دادن لیگ‌هایی چون ترکیه، چین، ‌روسیه، چین و ... برنامه‌ریزی خوبی برای لیگ خود انجام دهیم. ‌سخت است لیگ درآمدزا شود، اما تنها راهی که ما را به آن هدف می‌رساند همین است. باید ببینید در جلسه لیگ آن‌ها هم رئیس کمیته آموزش تصمیم می‌گیرد یا خیر؟ در کشور چندین دانشکده تربیت بدنی داریم، اما هیچ خروجی از آن‌ها نداریم. من مطمئنم که رامین طباطبایی می‌داند راه درست، الگو قرار دادن لیگ‌های موفق و تشکیل اتحادیه است، ولی نمی‌دانم چرا این کار را انجام نمی‌دهد!


*فدراسیون ایران باید الگو برداری کند

او ادامه داد: از نظر من هر فدراسیون دو محصول با ارزش دارد که آن‌ها لیگ و تیم ملی هستند. دنیا دنیای ارتباطات است و باید با الگو گرفتن از لیگ‌های موفق این دو محصول را با قیمت مناسب به فروش برسانیم. باید جذابیت لیگ را به نمایش بگذاریم تا آن‌ها را خوب بفروشیم. همین الان اگر بتوانیم در کنار لیگ فدراسیون یک لیگ خصوصی برگزار کنیم، صدها برابر بهتر خواهد بود.


*از مهرام ناراحت بودم اما حل شد

نیکخواه بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا قراردادی برای فصل جدید بسته است؟ توضیح داد: تا الان قراردادی نبسته‌ام و در حقیقت بخاطر یکسری مسائل از باشگاه مهرام ناراحت بودم که حل شد. مدیرعامل باشگاه مهرام آقای گنجی هم مسافرت است و تا چهارشنبه تصمیم نهایی را می‌گیرم.


*شاید آخرین فصلی است که در لیگ بازی می‌کنم

او در پاسخ به این سوال که امسال آخرین فصل حضورش در لیگ است؟ توضیح داد: فکرهایی در سر دارم و امکانش هست که امسال آخرین فصلی باشد که در لیگ بازی می‌کنم. با این وجود فعلا هیچ تصمیم قطعی نگرفته‌ام. البته دوست دام بگویم که هدف من از مطرح کردن این صحبت‌ها تخریب کردن فرد خاصی نیست و فقط دلسوز بسکتبال هستم. قرار نیست با انتقاد چیزی به من بدهند و تنها خواسته‌ام موفقیت بسکتبال ایران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج