اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۰۰۱۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

داورزنی: والیبال، هویت مردم شده است

ورزش ایران خوب می‌دانند بخش اعظمی از موفقیت‌های رشته والیبال در سال‌های اخیر و صعود به رقابت‌های المپیک برای نخستین‌بار، به مدیریت محمدرضا داورزنی مربوط است.

روزنامه شهروند: طرفداران ورزش ایران خوب می‌دانند بخش اعظمی از موفقیت‌های رشته والیبال در سال‌های اخیر و صعود به رقابت‌های المپیک برای نخستین‌بار، به مدیریت محمدرضا داورزنی مربوط است. رئیس خوش‌نام فدراسیون والیبال معتقد است که این رشته یک‌شبه به چنین جایگاهی نرسیده است. او از پروسه ١٠ساله‌ای صحبت می‌کند که در آغازش تیم ایران ششم آسیا بود و حالا در پایان آن به جمع ٨ تیم برتر جهان رسیده است. داورزنی اعتقاد دارد والیبال ایران تا حدی تاثیرگذار شده که حتی در مذاکرات سیاسی ایران نیز نقش مهمی بازی کرده است. رئیس فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» صحبت‌های جالبی را درباره شرایط حال حاضر این تیم و حواشی موجود مطرح کرد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

قبل از صعود تیم‌ملی والیبال شما خیلی قاطعانه از حاصل‌شدن این موفقیت صحبت می‌کردید. دلیل این اعتمادبه‌نفس چه بود؟

من هیچگاه عقیده‌ای به اما و اگر نداشتم. همواره معتقد هستم که اگر کاری با برنامه‌ریزی و پشتکار جلو برود، قطعا نتیجه‌اش هم مثبت می‌شود. اعتقاد و توکل جای خودش اما عدالت خداوند هم بر این است که تلاش بهتر نتیجه مطلوب‌تر دارد. من از ابتدا به بچه‌ها گفتم باید صعود کنید و در رسانه‌ها هم اعلام کردم صعود خواهیم کرد. موضوعاتی که ابراز کردم، باعث شد که دوستان نسبت به من موضع بگیرند و بگویند که شما به تیم استرس وارد می‌کنید؛ درصورتی که این‌گونه نبود. دانش‌آموزی که خوب درس می‌خواند، باید موفق بشود. البته من خودم هم چنین انتظاری را از مجموعه تیم ملی داشتم و اگر اتفاقی غیر از صعود به المپیک رخ می‌داد، قطعاً برای ما یک ناکامی بزرگ به حساب می‌آمد. خوشحال هستیم که بازتاب خوبی از جامعه دریافت کردیم و این موضوع ما را برای کسب موفقیت‌های بیشتر مصمم‌تر می‌کند. شما می‌دانید که ما مدت زیادی است از سطح آسیا بالاتر هستیم. علاوه بر اینکه قدرت بلامنازع قاره‌کهن محسوب می‌شویم، در بین ٨ تیم برتر دنیا قرار داریم.

موفقیت‌های اخیر والیبال باعث شده مردم و مسئولان تا حد زیادی روی فدراسیون تحت امر شما حساب باز کنند. فکر می‌کنید این انتظارها منطقی است؟

این یک واقعیت است؛ کاری که امروز والیبال درجامعه ما و ورزش ایران انجام داده، قابل قیاس با هیچ ورزش دیگری نیست. امروز فوتبال به گرد پای ما هم نمی‌رسد؛ ما موفقیت زیادی را در طول تاریخ از رشته‌های گروهی شاهد نبودیم اما اکنون والیبال با عملکردش تبدیل به یک برند اجتماعی شده است. مردم والیبال را در قلبشان جای داده‌اند و به‌عنوان هویت‌شان این ورزش را درک کرده‌اند. والیبال درعرصه بین‌المللی به جایی رسیده است که با عملکردش واکنش مسئولان کشوری و لشگری را به وجود آورده است. والیبال تا جایی پیش رفته که حتی در مذاکرات سیاسی ایران نیز تاثیرگذار بوده است. قدرت چانه‌زنی مسئولان ما گاهی به واسطه عملکرد تیم‌ملی والیبال رقم می‌خورد و تأثیر می‌گذارد.

این روزها هرکسی می‌خواهد مثال خوبی درباره مدیریت ورزشی و موفقیت درحوزه فدراسیون‌ها بزند، قطعا نامی از داورزنی و مجموعه فدراسیون والیبال می‌برد. این موضوع چه حسی را برای شما به وجود می‌آورد؟

این لطف دوستان است اما باز هم تأکید می‌کنم تمام اینها یک‌شبه نبوده است. من نزدیک به عمر انقلاب اسلامی ایران در ورزش خدمت کرده‌ام. ازسوی دیگر عوامل موفقیت در فدراسیون یک نفر یا شخص خاصی نیست؛ بلکه فرآیندی از کمک و همراهی افرادی متخصص است که این اتفاق را رقم زده‌اند. این عملکرد مطلوب پیام ویژه‌ای برای مردم دارد؛ این‌که ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و عملکرد مطلوب در بسیاری از حوزه‌ها که تاکنون موفق نبودیم، گام‌های مثبتی برداریم. قدرت برنامه‌ریزی بیداد می‌کند و نتیجه هم می‌دهد. امروز ما در والیبال ایران الگویی برای همه و نه فقط ورزش هستیم. باید بدانیم که خون خارجی‌ها رنگین‌تر از ما نیست، بچه‌های این مرزوبوم همه چیز دارند و با آنها می‌توان همه کار کرد. ما به دنیا نشان دادیم که جوان ایرانی توانایی انجام هر کاری را دارد.

زمانی که کواچ را اخراج کردید، فکر نمی‌کردید این اقدام به تیم‌ملی ضربه بزند؟

شخصا با واژه «اخراج» موافق نیستم. من با آقای کواچ چند ساعت صحبت و موضوعات مدنظرم را بیان کردم. ایشان هم نظراتی داشتند که ارایه دادند. وضع تیم‌ملی را بررسی کردیم؛ ما ضعف‌هایی داشتیم که از نظر من قابل قبول نبود. به ‌هرحال من تصمیمی که گرفتم را ریسک نمی‌دانم، بلکه معتقدم ما جلوی ریسک را با تغییر کواچ گرفتیم. بسیاری می‌گفتند با کواچ هم می‌توان به المپیک صعود کرد، بعضی نیز اعتقاد داشتند که با مربی داخلی این امکان وجود دارد. تجربه دو دوره عدم حضور در المپیک باعث شد که ما ریسک نکنیم. نتایج ناامید‌کننده مقابل کانادا، آرژانتین و استرالیا باعث شد کاسه دیگر صبر بنده لبریز شود. البته کواچ مایل بود بماند اما من این عقیده را نداشتم و قطع همکاری کردیم.

بعد از موفقیت در صعود به المپیک، پاداشی برای اعضای تیم درنظر گرفته شده است؟

قطعا اینطور است اما نکته مهم این است که بازیکنان ما با لبخند مردم پاداش خود را می‌گیرند. یعنی برای پول بازی نمی‌کنند. با این حال ما سعی داریم گوشه‌ای از زحمات آنها را جبران کنیم که بسیار کار سختی است.

چند روز دیگر رقابت‌های لیگ جهانی والیبال آغاز خواهد شد. برنامه‌تان برای این مسابقات چیست؟

ما به غیر از تیم اصلی، بازیکنان خوب دیگری را نیز دراختیار داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. برای لیگ جهانی چند نفر از بچه‌ها تغییر می‌کنند و دلیلش هم این است که بازیکنان را قبل از المپیک خسته نکنیم و البته جلوی مصدومیت‌های احتمالی را بگیریم.

پس با این تفسیر، حتما برای رفتن روی سکوی المپیک برنامه دارید. درست است؟

چراکه نه، ما می‌توانیم روی سکوی المپیک قرار بگیریم. اکنون ایران هم به اندازه ایتالیا و برزیل قدرتمند است. ما از ٦ بازی مقابل روسیه، ٤ پیروزی داشتیم یا مقابل برزیل از ٥ بازی ٣ بازی را بردیم؛ پس می‌توانیم روی سکوی المپیک بایستیم.

به‌عنوان سوال آخر، مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال، در گفت‌وگویی که با ما داشت، اعلام کرد از بسکتبال به اندازه والیبال حمایت نشده است. چنین ادعایی را علی کفاشیان زمانی که در فدراسیون فوتبال بود، نیز مطرح کرد. چنین تبعیضی را قبول دارید؟

من منظور دوستان را از بیان این جمله متوجه نمی‌شوم. ٣ فدراسیون فوتبال، والیبال و بسکتبال از شرایط برابر در بحث ساختار برخوردارند و فرقی میانشان وجود ندارد. امکانات ما هم به اندازه بسکتبال است. اقای مشحون اگر تیم ملی‌اش قهرمان آسیا می‌شد، می‌توانست به راحتی به المپیک صعود کند. این درصورتی است که اگر ما قهرمان آسیا هم شویم، نمی‌توانیم به المپیک صعود کنیم. پس شرایط ما از فوتبال و بسکتبال همواره سخت‌تر بوده است اما همواره پیروز بودیم. خیلی زشت است که ما موفق نباشیم و بهانه بیاوریم و درباره رشته‌ها دیگر صحبت کنیم. اگر وضع مالی فدراسیون والیبال اکنون خوب است، به این دلیل است که مدیریت و کادر خوبی دارد. ما هرچه داریم، از خودمان است و دولت به هر ٣ رشته به یک میزان امتیاز داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج