۴۱۵۵۹۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چرا بسکتبال هر روز تهی تر می شود؟

لیگ برتر بسکتبال شروع نشده تیمی همچون شیمیدر حرف از کنار رفتن می زند، شوک به بسکتبال در ابتدای لیگ جای بحث و بررسی دارد.

کاپ: در بسکتبال که تعداد خروج تیم‌ها از چرخه لیگ برتر طی ده سال گذشته به عدد ۲۰ رسیده است، وقتی تیم‌هایی مانند؛ صباباتری و مهرام با عنوان قهرمان ایران و آسیا نتوانستند دوام بیاورند دیگر صحبت از کنار کشیدن و انحلال تیم ها برای این خانواده چندان جای تعجب ندارد. اگر شیمیدر امروز کنار رود دیگر کسی تعجب نمی کند!

چه فرقی می کند x دبیر فدراسیون باشد یا y ؟

در همه این سالها حرف از این بود افرادی که در فدراسیون بسکتبال پست و مقام دارند کاره ای نیستند آنهم بخاطر اینکه همه تصمیمات از طرف رئیس فدراسیون گرفته می شود و بقیه فقط اجرا کننده دستورات رئیس هستند مثلا در گذشته شخصی مدیر روابط عمومی فدراسیون بود و چندی نگذشت که همان آدم شد دبیر فدراسیون! خیلی ها معتقد بودند که آن شخص در حد و اندازه های دبیری فدراسیون نیست اما در میان بسکتبالی ها این بحث مطرح می شد که چه فرقی می کند x دبیر فدراسیون باشد یا y ؟ وقتی تصمیم، تصمیم رئیس است پس فرقی ندارد دبیر فدراسیون چه کسی باشد! فرقی ندارد رئیس سازمان لیگ چه کسی باشد یا رئیس کمیته داوران یا مدیر روابط عمومی یا... در همه بخش ها فقط نظر، نظر یک نفر است و بقیه همه مجری هستند!

تغییر در دوره جدید در حد حرف بود

اما در دوره جدید ریاست قرار شد کمی اوضاع فرق کند. در روز انتخابات رئیس از تغییر و تحولات سخن گفت و در ادامه شاهد بودیم که در بخشی از فدراسیون تغییرات مثبتی ایجاد شد. آمدن علی توفیق به نظرمان از آن تغییرات مثبت بود، فکر می کردیم وقتی دبیر فدراسیون توفیق باشد اتفاقات خوبی خواهد افتاد اما امروز به همان بحث سال های گذشته رسیده ایم و با اتفاقاتی که برای تیم شیمیدر افتاد باز همان بحث قدیمی نقل محافل شد که فرق نمی کند دبیر فدراسیون x باشد یا y چراکه آنها قدرت تصمیم گیری ندارند، اختیارات لازم را ندارند و فقط باید گوش به فرمان رئیس باشند!

تائید دبیر فدراسیون و رئیس کمیته مسابقات

علی توفیق دبیر فدراسیون بسکتبال به همراه مقدس زاده رئیس کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال در زمانی که محمود مشحون رئیس فدراسیون در سفر خارج از کشور به سر می برد به نمایندگی از فدراسیون از سالن انرژی اتمی برای میزبانی های تیم بسکتبال شیمیدر بازدید بعمل آوردند. آنها میزبانی این سالن را تائید کردند و به گفته امیرحسین صفرزاده مدیرعامل باشگاه شیمیدر در تاریخ ۲ آبان نامه ای به باشگاه شیمیدر ارسال کرده اند با این مضمون که" باید مشکلات LEDدورتخته و تابلوی ۲۴ ثانیه برطرف شود. همچنین در این نامه آمده پیشنهاد می گردد در مسابقات حساس تر و دارای تماشاگر از سالن بزرگتر با گنجایش بیشتر استفاده شود."

مشحون نظر توفیق و مقدس زاده را وتو کرد

بدین ترتیب میزبانی شیمیدر توسط دبیر فدراسیون و رئیس کمیته مسابقات تائید شد اما دو روز قبل از برگزاری بازی رئیس فدراسیون از سفر خارج بازمی گردد و ظهر شنبه در تماسی با مسئولان باشگاه شیمیدر به آنها اعلام میگردد که حق میزبانی در سالن انرژی اتمی را ندارید آنهم به دلیل اینکه آقای مشحون فرمودند بخاطر گنجایش کم نمی شود در این سالن بازی برگزار شود!

ای کاش صبر می کردید تا رئیس بازگردد

اینکه رئیس فدراسیون نظر دبیر و رئیس کمیته مسابقاتش را وتو می کند تازگی ندارد! برای بسکتبالی ها همانطور که گفتیم دیگر جا افتاده که در بسکتبال فقط یک نفر قدرت تصمیم گیری دارد اما ای کاش تائیدی صورت نمی گرفت و به شیمیدر هم اعلام می شد تا زمان بازگشت آقای رئیس میزبانی آنها نامشخص خواهد بود. اینگونه بهتر نبود؟ می گفتند صبر کنید تا رئیس بازگردد آن زمان جلسه ای با حضور دو طرف برگزار خواهیم کرد و تصمیمی عادلانه خواهیم گرفت. اما اینکه دو مقام بلندمرتبه فدراسیون میزبانی را تائید می کنند و به باشگاه نامه می زنند و چند روز بعد رئیس بدون دلیل قانع کننده ای تصمیمات آنها را وتو می کند برای بسکتبال ما خوشایند نیست.

چرا کاری می کنیم که بخش خصوصی از تیمداری در بسکتبال فراری می شود؟

از وتو کردن های رئیس فدراسیون که بگذریم در یک طرف این ماجرا بخش خصوصی ایستاده، باشگاهی است که می توان او را تنها بخش خصوصی فعال در بسکتبال دانست پیش تر مهرام چنین جایگاهی داشت. پیش تر از آن بیم بود، بانک سامان،توزین الکتریک، ثامن مشهد، کاوه، پردیس قزوین و... همه آنها بخش خصوصی بودند، آمدند و رفتند! چرا هیچ کدام از آنها از مهرام، قهرمان آسیا گرفته تا شیمیدر ساز جدایی را کوک کردند؟ چرا الان تنها تیم خصوصی هم دم از رفتن می زند؟ چرا کاری می کنیم که بخش خصوصی از تیمداری در بسکتبال فراری می شود؟ با باشگاهی مثل مهرام که به مراتب بهتر از شیمیدر هم بود همین برخوردها و تصمیمات شد که قید حضور در بسکتبال را زد.مهرام پرافتخارترین تیم باشگاهی بسکتبال بود و محمد گنجی علیرغم میل باطنی اش بخاطر تصمیمات و اتفاقاتی که در فدراسیون افتاد از بسکتبال کنار کشید. همان زمان عده ای گفتند اشکالی ندارد اگر مهرام رفت شیمیدر جایش را خواهد گرفت اما باز امروز به جایی رسیدیم که آنها هم حرف از رفتن می زنند.

بخش خصوصی در جاده یکطرفه

بخش خصوصی در جاده یکطرفه ورزش ایران فقط از جیب خرج می‌کند و همچنان از معافیت‌های مالیاتی و امتیازهای دیگر برای حضور در ورزش بی‌بهره است. در بسکتبال که حداقل ها هم به آنها داده نمی شود! میزبانی و تبلیغات دور زمین برای تیم میزبان است اما در بسکتبال رعایت نمی شود و بجای اینکه راهکاری بیاندیشیم تا بخش خصوصی علاقمند به تیم داری در بسکتبال شود به راحتی کاری می کنیم که آنها از بسکتبال فراری شوند.

مهرام آئینه عبرت شد برای بخش خصوصی!

وقتی این اتفاقات و تصمیمات رسانه ای می شود، وقتی باشگاهی همچون مهرام کناره گیری می کند دیگر بخش های خصوصی هم تمایلی برای حضور در بسکتبال ندارند. همین چندی پیش با یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی که در والیبال تیمداری می کند صحبت می کردم به او گفتم چرا در بسکتبال تیمداری نمی کنید؟ گفت:"بسکتبال چه گلی به سر باشگاهی همچون مهرام زد که حالا بخواهد به سر ما بزند؟! مهرام مگر کم در بسکتبال هزینه کرد چرا آخر سر آنگونه رفت؟ او آئینه عبرت شد برای بخش خصوصی!"

این جواب مدیر بس است برای اینکه بدانیم الان جایگاه بسکتبال در میان بخش خصوصی کجاست. آنها به بسکتبال فکر نمی کنند چون چشم شان ترسیده چون دیده اند که در بسکتبال با بخش خصوصی چگونه رفتار می شود.

دولتی ها بیشتر از خصوصی ها از بسکتبال کنار رفتند!

مشکل اینجاست که ما در بسکتبال فقط در بخش خصوصی مشکل نداریم و بیشتر از آنکه شاهد کنار کشیدن بخش خصوصی باشیم شاهد کنار رفتن بخش های دولتی هم بوده ایم! صنام، صباباتری، پیکان، ذوب آهن، فولاد ماهان، ایران نارا، هما و... آنها هم بخاطر برخوردهایی که شد رفته رفته فاصله گرفتند. پیکان زمانی بهترین تیم باشگاهی بسکتبال بود همزمان در والیبال هم تیمداری می کرد اتفاقاتی که افتاد باعث شد تیم بسکتبال پیکان منحل شود اما تیم والیبال آنها هنوز هم در لیگ برتر حضور دارد و پر قدرت تر از گذشته هم شده است،‌چرا با بسکتبال چنین می کنند؟

دلیل تنهاتر شدن بسکتبال چیست؟

بسکتبال هر روز تهی تر می شود، بسکتبال هر روز تنهاتر می شود! دلیلش چیست؟ اگر از میان این همه تیمی که در این سالها از بسکتبال کنار کشیده اند حداقل ۵ تا از آنها را می توانستیم نگه داریم الان لیگ ما چگونه بود؟ چقدر جذابیت داشت؟ سطح رقابت ها چگونه بود؟

لیگ جذاب تهران به خاطره ها پیوست

زمانی رقابت های باشگاه های تهران حتی از لیگ برتر هم جذاب تر بود آنهم بخاطر باشگاه های قوی بود که در بسکتبال تیمداری می کردند اما حالا چه داریم؟ لیگ تهران که به خاطره ها پیوسته است و لیگ برتر هم هر سال حالش بدتر می شود.

جذابیت بازی های ۱۰ سال پیش کجا و الان کجا

سال گذشته عده ای می گفتند لیگ قوی داریم نتایج را نگاه کنید با ۲ اختلاف امتیاز تیم برنده مشخص شده است! این دلیل شاید برای کسانی که بسکتبال را نمی فهمند وبلد نیستند دلیل قانع کننده ای باشد و بگویند درست است اما برای بسکتبالی ها خنده آور بود چون همه می دانیم سطح کیفی بازی ها چگونه بوده و چگونه شده است. سطح کیفی بازی های ۱۰ سال پیش قابل قیاس با امروز نیست. جذابیتی که آن موقع بر لیگ بسکتبال حاکم بود قابل قیاس با امروز نیست! چرا؟ دلیل چیست؟ مشکل کجاست که به اینجا رسیده ایم؟

ای کاش نوع رفتارمان با باشگاه ها را تغییر دهیم

بهتر نیست نوع رفتارمان را با باشگاه ها تغییر دهیم. بهتر نیست برنامه ای بیاندیشیم که بخش خصوصی و دولتی ترغیب شوند در بسکتبال تیمداری کنند؟ ای کاش هر کس به جای منافع خودش به منافع بسکتبال می اندیشید بدون شک آن زمان حال بسکتبال ما خیلی بهتر از امروز می شد.ای کاش خرد جمعی در بسکتبال حاکم می شد. سازمان لیگ قوی داشتیم و همه می توانستند نظر دهند و به پویاتر شدن بسکتبال کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج