۷۲۴۱۹۲
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

بررسي نمايش دور از انتظار تيم ملي واليبال

واليبال ايران کار خود را در حالي در اين دوره از رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها شروع کرد که آن شادابي هميشگي را در هيچ‌يک از ديدارهاي خود نداشت.

روزنامه شرق: واليبال ايران کار خود را در حالي در اين دوره از رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها شروع کرد که آن شادابي هميشگي را در هيچ‌يک از ديدارهاي خود نداشت. نبود همين طراوت و شادابي يا ريشه در مسائل آمادگي جسماني اين بچه‌ها دارد يا در بحث روان‌شناختي که چرا اين تيم اصلا انگيزه‌اي براي پيکارجويي نداشت. درست است که ما يک برد مقابل استراليا داشتيم؛ اما بايد بياييم بررسي کنيم و ببينیم چه تيمي را شکست داده‌ايم. استراليا يک تيم دگرگون‌شده بود. تيمي که از نظر تکنيکي خوب عمل نمي‌کرد و مهارت فردي بازيکنانش هم بالا نبود؛ اما همه ديدند که همين تيم با سرويس‌هايش تيم ما را تحت تأثير خود قرار داده بود.

در بازي با فرانسه هم نه به‌عنوان يک کارشناس؛ بلکه به‌عنوان يک علاقه‌مند از قبل مي‌دانستم که بازنده‌ايم. بچه‌هاي ما نه توانستند مقابل فرانسه خوب دفاع کنند و نه توپ‌گيري درستي داشته باشند. نکته مثبت اين ديدار براي ايران حضور محمدرضا حضرت‌پور، ليبروي جواني بود که به ترکيب تيم بزرگ‌سالان اضافه شد و همه ديدند چه عملکرد مقبولي را از خود به نمايش گذاشت. در بازي با ژاپن هم که بايد بگويم همه ما رو‌دست خورديم. در شرایطي که يک پيروزي آسان سه بر صفر برايمان کنار گذاشته بودند؛ اما به‌راحتي نتيجه را به اين تيم واگذار کرديم. آن هم تيمي که يک دهه بود به آن نباخته بوديم.

مربي فرانسوي که در دو سال اخير هدايت ژاپن را به عهده گرفته، دست به تغييرات اساسي در اين تيم زده است. او بيشتر چهره‌هاي مطرح را به جز يکي، دو نفر کنار گذاشته و دارد از نفرات جوان استفاده مي‌کند. ژاپن با نمايشي فوق‌العاده که مقابل ايران داشت، ثابت کرد که مجهز به تاکتيک روز واليبال دنياست. به‌موقع از پاس‌هاي قدرتي استفاده کردند و يک بازي سرعتي را در زمين اجرا کردند. هرجا که ما اسپک مي‌زديم، بازيکنان آنها با دقت تمام جاگيري مي‌کردند.

در حقيقت ما به ژاپن به دليل داشتن يک تاکتيک ضعيف باختيم. ضمن اينکه نبايد از هوشياري کادر فني اين تيم هم غافل شويم.

يوشيدا حتي ۱۰ سانتي‌متر از بازيکنان ما کوتاه‌تر بود؛ اما ده‌ها اسپک را در زاويه مدافعان ما زد. آيا ما حتي توانايي اين را نداشتيم که زاويه اسپک ژاپني‌ها را ببنديم؟ چون به سعيد معروف خوب توپ نمي‌رسيد، نمي‌توانست کاري انجام دهد. متأسفانه برخي از کارشناسان و دوستان هم دليل نمايش ضعيف ايران در هفته نخست ليگ ملت‌ها را نداشتن بازي‌هاي تدارکاتي مناسب و ناهماهنگي بين ملي‌پوشان عنوان مي‌کنند؛ اما من مي‌گويم چطور ممکن است بچه‌هايي که ۱۰ تا ۱۲ سال است کنار هم بازي مي‌کنند و از هم شناخت دارند، نبايد هماهنگي بين آنها وجود داشته باشد. اين بچه‌ها چشم‌بسته همديگر را پيدا مي‌کنند. آقاي ايگور در دو بازي تدارکاتي با صربستان از صابر کريمي و مرتضي شريفي استفاده کرد؛ اما در اين مسابقات اصلا کريمي را بازي نداد.

بايد به جاي اين بهانه‌تراشي‌ها دنبال فرازونشيب‌هايی که به وجود آمده، باشيم. ما بايد ببينيم با چه هدفي اين باخت‌ها را تجربه مي‌کنيم. اگر ليگ ملت‌ها ميداني است که بايد به جوانان بها داد؛ پس اين جوانان کجا هستند؟ چرا آنها را بازي نمي‌دهيم؟ نگران چه هستيم؟ مگر نه اين است که جايگاه ايران در رقابت‌هاي سطح يک ليگ ملت‌ها تا شش سال ديگر محفوظ است. از چه بايد بترسيم.

اگر دنبال سکو هستيم، با اين شيوه محال است به آن برسيم. اگر بخواهيم در هفته‌هاي بعد بازي‌هاي بهتري داشته باشيم، بايد این خستگي و بي‌انگيزگي را از خود دور کنيم. سعيد معروف ماشين نيست، يک انسان است. چقدر مي‌خواهيم از او کار بکشيم يا سيدمحمد موسوي هم همين‌طور. اينها بايد تا المپيک ۲۰۲۰ براي تيم بمانند. الان موقع فرصت‌دادن به جوان‌هاست.

فرانسه دو بازيکن جوان خود را بازي داد که از اول تا آخر بازي وسط ميدان بودند. دليل باخت فرانسه مقابل ايران در ست دوم يکي از همين جوان‌ها بود. بايد ببينيم با چه هدفي نفرات جوان را به ليگ ملت‌ها برديم. اگرچه برخي از دوستان آقاي ايگور را تغييردهنده نسل واليبال در صربستان مي‌دانند؛ اما بدون‌ترديد بايد گفت ايشان مربي بازي‌گيري نيستند. فرق ولاسکو با بقيه مربيان خارجي که به ايران آمدند، اين بود که او ماهيگيري را به بازيکنان ما ياد داد. او استاد بازي‌گيري و پديده‌سازي بود. مجتبي ميرزاجانپور و فرهاد قائمي کساني بودند که ولاسکو آنها را پرورش داد.

ايگور در اين مدتي که در ايران بوده، چه بازيکني را ساخته؟ برگ برنده‌اش چه بوده؟ آمريکا، فرانسه، آرژانتين و ايتاليا تيم‌هايي هستند که در اين دوره از ليگ ملت‌ها نفرات جوان خود را به ميدان آورده‌اند.

همين ايتاليا در شب‌های پیش بازيکني را در ترکيب خود داشت که سال ۲۰۱۵ عضو تيم ملي اميد اين کشور در مسابقات جهاني ۲۰۱۵ امارات بود؛ اما ما از آن تيم اميدي که در اين مسابقات برديم، الان يک نفر را در تيم بزرگ‌سالان نداريم. اينجاست که اين ترکيب‌ها تفاوت ديدگاه‌ها را نشان مي‌دهد. با همه اينها هنوز هم دير نشده. هفته اول آسان‌ترين دور رقابت‌ها براي ما بود. اگر نواقص را برطرف کنيم، مي‌توانيم دوباره به بازي‌ها برگرديم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والیبال باید این ستاره ها رو ی مدت خط،بزنه و به جوانها میدون بده،،چون بعضیاشون بجای اینکه حواسشون به توپ وتور باشه ،جای دیگه س،،اسم بردن درست نیس،ولی واقعا بعضیاشونو واسه اینکه به خودشون بیان باید ی مدت دعوتشون نکنن تا حساب دستشون بیاد،،واقعا والیبال بعداز رفتن مربی آرژانتینی ،بدجور بی خطر شده

      پاسخ ها

      • S.M

        تو نظر ندی نمیگن لالی
        شما ها هیچی سرتون نمیشه

    • بدون نام

      با اینکه خودم منتقدم در این قسمت جوانگرایی با نویسنده مخالفم
      فرانسه هم دو_سه تا بازیکن را به ترکیبش اضافه کرده.تو بازی با ما انگاپت_تونیوتی _روسارد_گربنیکوف_لگاف و لینل جلوی ما بازی کردن که قبلا هم سابقه ی حضور رو داشتند و بازیکنانی مثل انگاپت_تونیوتی _گربنیکوف و لگاف‌ جلوی ما به صورت ثابت بازی کردند .فقط پاتری در تیم فرانسه بازیکن جوان فیکس است
      ایتالیا بازیکنانی مثل جیانلی،زایتسف و خوانتورنا رو حفظ کرده و یجورایی می تونیم بگیم ایتالیا فقط راندوزو،شماره ی ۲ ی ایتالیا راحفظ کرده است (ضمن اینکه پاتری و راندوزو هردو پارسال بازی میکردند).
      در مورد اینکه کولاکوویچ چه کسی را پرورش داده باید بگویم بازیکنانی مثل علی شفیعی راپرورش داده و ثابت تیم ملی کرده و بازیکنانی چون شریفی و حضرت پور رو هم کم کم داره بازی می ده و این دو تا یکی_دو ساله دیگه فیکس تیم ملی می شوند

    • بدون نام

      متن عالی بود. مرسی از نویسنده اش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سلام.با اینکه برای پیشکسوتان والیبال کشورعزیزمان ارزش قائلم ولی درد والیبال اکنون حضور بهنام اکبری درکادر فنی است که شاید باازیکنان پیکان یاشاگردای قبلی با اوباشند ولی بقیه قبولش ندارند این تفرقه ایجادشده است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج