جاباما
۱۰۹۱۱۲۵
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

اینترنت ماهواره‌ای؛ تدابیر مواجهه با آن و کسب مجوز

شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده‌که برای مواجهه با فناوری اینترنت ماهواره‌ای کارگروهی تشکیل داده تا با تدابیری از خدشه‌دار شدن حکمرانی فضای مجازی کشور جلوگیری شود.

برترین‌ها: شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرده‌که برای مواجهه با فناوری اینترنت ماهواره‌ای کارگروهی تشکیل داده تا با تدابیری از خدشه‌دار شدن حکمرانی فضای مجازی کشور جلوگیری شود. اینترنت ماهواره‌ای به‌عنوان پدیده‌ای جدید در حال فراگیر شدن در جهان است و به همین‌خاطر مثل همه پدیده‌های جدید دیگر قرار است با کارگروه برای مواجهه و صدور مجوز برای استفاده در کشور روبه‌رو شود.

اینترنت ماهواره‌ای؛ تدابیر مواجهه با آن و کسب مجوز

طی ماه‌های اخیر به‌صورت عملیاتی کاربران امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس را پیدا کرده‌اند و دیگر این ماجرا یک ایده تئوری به‌حساب نمی‌آید. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در واکنش به رقابت شرکت‌های جهانی برای ارائه خدمات این نوع اینترنت جدید گفته است: برای آنکه با ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی کشور خدشه دار نشود، باید تدابیری صورت داد. او خبر از قانونگذاری در حوزه اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران و لزوم دریافت مجوز برای ارائه‌دهندگان این نوع اینترنت داده است.

فیروزآبادی روز گذشته با بیان اینکه کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است تأکید کرده: ما با این موضوع مواجه هستیم که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آنها، ممکن است که یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سؤال برود.

او با بیان اینکه کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است، می‌گوید: به هر حال برای مواجهه با این فناوری راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که آن را بررسی و پیگیری می‌کنیم.

تدوین مقررات، پیش از مواجهه

معمولا در کشور ما تا موضوعی به معضل تبدیل نشود، فکری برای آن نمی‌شود، اما از قرار معلوم و با توجه به گفته‌های فیروزآبادی، این بار قرار است قبل از ورود اینترنت ماهواره‌ای برای آن برنامه ریزی کنند تا با مشکلات کمتری مواجه شویم. یکی از این اتفاقات که قرار است رخ دهد این است که برای شرکت‌هایی که قصد دارند خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، مقرراتی تدوین و یک سری مجوز صادر شود.

تقویت و ارزان شدن اینترنت ثابت

فیروزآبادی علاوه بر حوزه تنظیم مقررات، از سلسله تدابیری مثل تقویت و ارزان کردن شبکه اینترنت ثابت کشور در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد. وی گفت: «متأسفانه شبکه ثابت اینترنت در سال‌های گذشته توسعه مناسبی پیدا نکرده و وزارت ارتباطات در این باره کوتاهی کرده و مقصر است.

اینترنت ماهواره‌ای؛ تدابیر مواجهه با آن و کسب مجوز

در این حوزه شبه انحصار مخابرات را در مقابل شرکت‌های FCP داریم و در بخشی از قسمت‌های شبکه، مانند کابل، شاهد انحصار هستیم. در این راستا باید انحصار شکسته شود.» او همچنین برای مقابله با اینترنت ماهواره ای، بر لزوم ارائه خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تر تاکید کرد.

دسترسی به اینترنت حتی بدون آنتن موبایل

چندین شرکت در جهان، رقابت تنگاتنگی برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای دارند. برای استفاده از این نوع اینترنت تنها به یک دیش کوچک ۵۰ سانتی‌متری و یک روتر و منبع تغذیه نیاز است. در هر کجای جهان که این تجهیزات وصل شوند دیش به‌صورت خودکار خودش جهت‌یابی به سمت بهترین ماهواره را انجام می‌دهد و چند دقیقه پس از روشن شدن امکان وصل شدن به روتر وای‌فای توسط موبایل، لپ تاپ یا تجهیزات دیگر برای استفاده از اینترنت حتی در نقاطی که موبایلی آنتن نمی‌دهد وجود دارد.

اینترنت ماهواره‌ای؛ تدابیر مواجهه با آن و کسب مجوز

در آزمایش‌های انجام شده کاربران با وصل کردن منبع تغدیه مثلا به باتری خودروی خود در مناطق دور‌افتاده جنگلی که موبایل هم آنتن نمی‌دهد توانسته‌اند سرعت دانلود بیشتر از ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه را با اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس به نام استارلینک تجربه کنند. برای این نوع اینترنت شرکت‌های فناوری از استقرار تعداد زیادی ماهواره کوچک در مدار زمین استفاده می‌کنند. هم‌اکنون به‌عنوان نمونه تنها بخش کوچکی از ماهواره‌های منظومه اسپیس ایکس پرتاب شده و با تکمیل این ماهواره‌ها احتمالا سرعت بسیار بالاتری توسط کاربران تجربه خواهد شد.

هزینه اینترنت ماهواره‌ای

این که ادعا می‌شود هزینه اینترنت ماهواره‌ای رایگان است، حرف بیهوده‌ای است. شاید این اینترنت در خارج از ایران نسبت به سرعتی که ارائه می‌دهد، هزینه زیادی نداشته باشد، اما در کشور ما هزینه اشتراک آن نسبت به قیمت اینترنت بسیار بالاست. برای اتصال به ماهواره‌های استارلینک که اینترنت ارائه می‌کنند، نیاز به پایانه‌ای به اندازه جعبه پیتزاست که تهیه آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت، همچنین جدای از هزینه این پایانه، هم اکنون برای اشتراک ماهانه استفاده از این اینترنت هزینه‌ای حدود ۸۰ دلار در نظر گرفته اند که با دلار ۲۵ هزار تومانی ماهانه چیزی حدود دو میلیون تومان خواهد شد. البته به احتمال زیاد پرداخت این مبلغ در ایران به دلیل تحریم‌ها مقدور نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عبدالرحمن

      از حالا بفکر فیلترش هستند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاشکی بفکر فقر و اقتصاد و بیکاری مردم بودن
        اینا فقط بفکر بیرون افتادن یه تار مو و فیلترینگ هستن

      • بدون نام

        خوبیش اینکه فیلتر شدنی نیست هیچ کاری هم نمیتونن بکنن اگه مبلغش زیاد نباشه انقدر استقبال ازش میشه که اینا بیچاره شن

      • بدون نام

        بحث فقط اینا نیست که! اینها دنبال درآمدشن!

    • بدون نام

      یعنی نمیشه سانسور اش کرد؟! اصلا چیز خوبی نیست که شیر فلکه اش رو نمیشه بست!

      پاسخ ها

      • بی نام

        از این به بعد شاهد خودروهای ون مجهز به ردیابی و سوزاندن ال ان بی هستیم دوباره ریختن ماموران در پشت بام و حیاط برای جمع آوری دیش

    • هموطن ایرانی

      خوشحال باشید دلارو بردید بالا

    • فامیل دور

      هنوز نیومده به فکر پارازیت و فیلترن...

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخ
      همین که حول شدین و خواب از سرتون پرونده من حال کردم

      پاسخ ها

      • روزگار تنهایی

        خوب گفتی

    • بدون نام

      همین که نتونم دیگه فیلترش کنن عالی

    • بدون نام

      مواجهه یا مقابله؟!

    • خجالت داره

      یعنی شماها چه موجوداتی هستید؟!!!!!!!!!!!! یا خدااااااا

    • بدون نام

      بیاد راحت بشیم از دست نت گرون کند انحصاری

    • بدون نام

      قیافه خیلی دیدن داره فکر میکنن همیشه میتونن محدود کنند

    • بدون نام

      مهم ما هستیم استقبال میکنیم

    • بدون نام

      شماها دیگه چه هستید یارو هزینه کرده تا دیگران مجانی فیض ببرن شماها کارگروه سرگردنه گیری راه میاندازید؟

    • منم کره شمالی

      و تبارک الله فیلتر بفرمایید...!
      هنوز نیومده به فکر فیلتر و محدود کردن هستن واقعا که. کی میخوان بفهمن که کارشون اشتباهه و فقط دارن زندگی مردم رو سخت تر میکنن. چه لحنی هم داره ((کار گروه مقابله)) هر چی اومد باهاش مقابله کردین . بسه دیگه یه روز صبر ما مردم تموم میشه ها!!

    • رضا

      بابا به کی بگیم نمی خوایم بریم بهشت !!

    • بدون نام

      برای ایران رایگانه ،مثل بعضی از کشورهای آفریقایی

    • بدون نام

      به جون خودم چندین میلیون دلار حاضرن هزینه کنن که اینترنت ماهواره ای به ایران نرسه.ولی حاضر نیستن یک درصد اون هزینه کنن اینترنت ارزونتر به دست مردم برسه.

    • بدون نام

      با اینترنت ماهواره ای بزودی فضای مجازی از یوغ و انحصارتون خارج میشه همونطور که با تلویزیون ماهواره ای انحصار رسانه ای از دستتون خارج شد .عصر حجری ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج