جاباما
۱۱۶۹۲۳۳
۲۴ نظر
۵۱۴۰
۲۴ نظر
۵۱۴۰
پ

ممکن است جهان ما در آزمایشگاه ساخته شده باشد

کسی نمی‌داند قبل از بیگ‌بنگ چه اتفاقی افتاده و دنیای ما از کجا آماده است؟

برترین‌ها -محمد کاملان: کسی نمی‌داند قبل از بیگ‌بنگ چه اتفاقی افتاده و دنیای ما از کجا آماده است؟ حدود یک سده پیش، آلبرت اینشتین به دنبال توضیح محکمه‌پسندی می‌گشت تا به جای بیگ‌بنگ مطرح کند. آغاز زمان به لحاظ فلسفی برای اینشتین قابل‌قبول نبود. با این حال از آن زمان مدت زیادی گذشته و حدس‌و‌گمان‌های متفاوتی برای دلیل ایجاد کائنات مطرح شده است. برای نمونه عده‌ای از دانشمندان بر این باورند که دنیای ما بر اثر خلا نوسان (vacuum fluctuation) ایجاد شده است. در این بین عده‌ای از دانشمندان نیز مدعی هستند که دنیای ما توسط تمدنی بسیار پیشرفته در آزمایشگاه ایجاد شده است.

ممکن است جهان ما در آزمایشگاه ساخته شده باشد

از آنجایی که دنیای ما هندسه یک‌دست (flat geometry) با انرژی صفر (flat geometry) دارد، تمدنی پیشرفته ممکن است به فناوری برای ساخت کائنات کوچکتری از هیچ، بوسیله تونل کوانتوم (quantum tunneling) دست پیدا کرده باشد. در حال حاضر به دانشی برای ادغام دو پایه اصلی فیزیک مدرن، مکانیک کوانتوم و جاذبه دست پیدا نکرده ایم. با این حال ممکن است تمدنی بسیار پیشرفته به این فناوری رسیده باشد تا نمونه‌ای کوچک مانند دنیای ما را خلق کند. اگر چنین اتفاقی صورت بگیرید، نه تنها به دلیل ایجاد کائنات دست پیدا می‌کنیم، بلکه ممکن است بتوان دنیایی شبیه به دنیای ما را به سازوکاری بایولوژیک تشبیه کرد که عمر خود را بوسیله نسل‌های متفاوت افزایش می‌دهد.

اگر این نظریه را باور داشته باشیم، می‌توان حدس زد که دنیای ما برای زندگی انسان‌ها انتخاب نشده است. این نظریه بر خلاف اصل‌انسانگر (anthropic reasoning)، از این نکته پرده بر می‌دارد که دنیای ما برای پرورش تمدن‌های بسیار پیشرفته از انسان‌ها انتخاب شده است. از طرف دیگر بر اساس این تفکر، تمدن ما هنوز به لحاظ کهکشانی نابارور است، زیرا ما نمی‌توانیم دنیایی که ما را ساخته را دوباره تولید کنیم. با این دیدگاه سطح فناوری تمدن‌ها نباید با قدرت آن‌ها محاسبه شود. در عوض میزان پیشرفت‌های فناوری یک تمدن را باید با قابلیت تولید دوباره شرایط اخترفیزیکی که به منجر ایجاد این تمدن شده، محاسبه کرد.

ممکن است جهان ما در آزمایشگاه ساخته شده باشد

از این دیدگاه می‌توان گفت هنوز تمدنی بسیار سطح پایین هستیم. زیرا حتی نمی‌توانیم پس از نابودی خورشید، شرایطی برای ادامه زندگی در زمین فراهم کنیم. بدتر اینکه ممکن است به لحاظ سطح‌بندی پیشرفت تمدن، از سطح پایین هم پایین‌تر قرار داشته باشیم، چرا که فناوری‌های ساخت انسان باعث تغییرات اقلیمی شده و شرایط نابودی زمین را فراهم کرده‌ایم. تمدنی با فناوری پیشرفته‌تر باید بتواند در صورت تغییرات ناگهانی، با این تغییرات سازگار شود. اجازه ندهید پا را از این هم فراتر بگذاریم و بگوییم تمدنی بسیار پیشرفته‌تر باید بتواند شرایط کهکشانی ایجاد کند و چه بسا که کهکشانی کوچک را در آزمایشگاه بسازد.

رسیدن به چنین دستاوردی با توجه به علم فیزیکی که انسان تاکنون به آن دست پیدا کرده، غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال چالش‌های پیش‌رو برای ساخت کائنات مانند تولید انرژی تاریک عظیم و متراکم در منطقه‌ای کوچک، از جمله پرسش‌هایی است که هم‌اکنون در جوامع علمی درباره آن بحث می‌شود.

از آنجایی که کائناتی با قابلیت تولید کائنات دیگری شبیه به خود، نیاز به تمدنی بسیار پیشرفته دارد، بعید به نظر می‌رسد این تمدن احتمالی، نمونه‌های زیادی داشته باشد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت انتظار نمی‌رود تمدن‌های بسیار پیشرفته زیادی وجود داشته باشد که به چنین فناوری برای ساخت یک کائنات دیگر در آزمایشگاه دست پیدا کرده باشد. از طرف دیگر شرایط لازم برای تولید کائنات را هم باید در نظر داشت. بعید به نظر می‌رسد این شرایط توسط یک تمدن بسیار پیشرفته، به راحتی فراهم شود.

ممکن است جهان ما در آزمایشگاه ساخته شده باشد

با این حال احتمال می‌رود تمدن ما تنها تمدن هوشمند در کائنات نباشد. این باور برای انسان‌هایی که سده‌های متمادی بشر را تنها تمدن هوشمند می‌شناختند، ممکن است ناراحت‌کننده به نظر برسد. با این حال از آنجایی که پروژه‌های ستاره‌شناسی بزرگی مانند پروژه گالیله آغاز شده می‌توان انتظار داشت در آینده اطلاعات بیشتری از چگونگی شکل‌گیری کائنات در اختیار بشریت قرار بگیرد. هدف اصلی پروژه گالیله، پیداکردن تمدن‌های هوشمند در دیگر کهکشان‌هاست. به هر ترتیب تهدید‌های بزرگی مانند از بین‌رفتن خورشید در آینده‌ای بسیار دور، ساکنین این کره خاکی را در معرض نابودی قرار می‌دهد. این اتفاق در گذشته رخ داده است. همان گونه که می‌توانید برخورد شهاب‌سنگی عظیم یکی از دلیل‌های اصلی دایناسور‌ها به حساب می‌آید. بدون شک آگاهی از اینکه کائنات ما چگونه ایجاد شده، پرده از مهم‌ترین راز‌های بشر بر می‌دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما وقتی تونستی یه پشه تولیدکنی بعد بیا از ساختن جهانی دیگرصحبت کن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما اتفاق خواهد افتاد ......
        دلیل :
        اینکه پرندگان در یک تمدن پیش رفته ساخته شده اند برای نامه بری و اسب برای سوار شدن و الاغ برای بار بردن و گاو برای شخم زدن و گوسفند برای خورده شدن و ......
        انسان امروز هم پا در رسیدن به تمدن فوق پیشرفته گذاشته است و چیزهائی خیلی پیچیده تر از پشه و گاو و الا۵ خواهند ساخت .....
        مطمئن باش

      • بدون نام

        این مزخرفات سالهاست تو امریکا رایجه یه چی هست در حد خرافات مدرن و فقط به درد فیلمهای علمی تخیلی می خوره

      • بدون نام

        حالا فعلا ویروس کرونا رو چاره کنه نمی خواد پرنده و چرنده بسازه انسان امروز!!!!

      • بدون نام

        ذهنهای محدود که قادر به درک لایتناهی نیستند باید هم داستانهای خنده دار بسازند تا بتونن مسائل رو درک کنند .آدم فضایی ها هاهاها

      • بدون نام

        میگن آدم فضاییها در دوره باستان اومدند زمین و تمدنها رو ساختند!! با سفینه اومدند زمین بعد رو سنگ کنده کاری کردند هاهاها

      • بدون نام

        حوصله نداشتم مقاله رو بخونم اومدم کامنتای پربار دانشمندان برترین ها رو بخونم

    • بدون نام

      بخش خاورمیانه ایرانش بیخودی بوده

    • بدون نام

      ساخت دنیا پیچیده اس

    • بدون نام

      چطوری خود صاحب آزمایشگاه بوجود اومده داستان اینه

      پاسخ ها

      • رزا

        دقیقا بالاخره کیهان و جهان های به این بزرگی یک خالق داشته

    • بدون نام

      واپسگراها هنگ میکنند الان خخخخخخخ

    • بدون نام

      خداوند یکتا که خالق زمین و آسمان هاست را بپرستید.

    • بدون نام

      یعنی مسئولان ایران هم موجودات فرا زمینی هستند که به ما حمله کردن ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیفه فرازمینی ها

      • بدون نام

        مسئولان ایران از مردم ایران جدا نیستند هیچ مردمی در جهان مسئول متفاوت با خودش نداره

      • بدون نام

        به ایران حمله کردند

    • بدون نام

      اون آزمایشگاه رو کی ساخته؟ اون افرادی که آزمایشگاه رو ساختن کی آفریده؟

    • بدون نام

      اینها احتمالا یه قراری با رائل داشتند

    • بدون نام

      کی گفته بیگ بنگ ابتدای جهانه!تا حالا یکبار هم فکر کردید که دنیا حرکت معکوس داره! یعنی از اخر به اول در حال حرکته و بیگ بنگ احر جهان باشه نه آغاز !از کجا معلوم که دنیا با انفجار بیگ بنگ به اتمام نرسیده باشه و ما هم همچون نور ستارگانی که بعد از میلیونها سال به ما رسیدن سایه و توهمی بیش نباشیم !انچه میبینیم ساخته و پرداخته ذهن ماست

    • نثری

      توروخدا اگه کسی هست از نیروهای آزمایشگاه صدای منو میشنوه نمیشه یه کاری بکنه کشورمو از ایران تغییر بدین به سوییس یا کانادا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هواپیما برات ساختن ی کم جوربزه خرج بده پاشو برو سوئیس !!! فقط ی کم اراده میخاد !!!
        دنیا خیلی کوچک است عزیز

    • رضایی

      خدایا میگن آدم فضایی ها زمینو ساختن
      خخخخ
      فکر کنم این نظریه از نظریه زمین صاف هم
      مزخرف تره چه چرت و پرتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم فضائی ها زمین را نساختند بلکه زندگی روی زمین حاصل تلاش دانشمندان فرا زمینی است و......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج