جاباما
۱۲۴۵۱۳۴
۲۰ نظر
۲۲۶۸۴
۲۰ نظر
۲۲۶۸۴
پ

دردسر بزرگی که ایلان ماسک برای دولت ایران درست کرد

ایلان ماسک با یک توئیت درباره ایران خبرساز شد.

برترین‌ها: ایلان ماسک با یک توئیت درباره ایران خبرساز شد. او از این گفته بود که می خواهد اینترنت ماهواره ای اش را بر فراز ایران فعال کند. اما این اقدام عملیاتی است؟ اجرایی شدن این طرح چه تبعاتی برای ایران خواهد داشت؟ آیا فیلترینگ حریف خواهد شد؟ با پارازیت می‌توان به جنگ استارلینک رفت؟

دردسر بزرگی که ایلان ماسک برای دولت ایران درست کرد

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس شب گذشته در پاسخ به این سوال که آیا امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران وجود دارد، اعلام کرد شرکت برای معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران در این زمینه اقدام خواهد کرد.

پاسخی که مدیرعامل شرکت تسلا به کاربران داد، دوباره موج جدیدی از سوالات را ایجاد کرد. اینکه آیا این اینترنت به ایران می‌رسد؟ آیا تجهیزات آن قابل دسترسی است؟ آیا قابل فیلتر است؟ آیا کار سیاستگذاران حوزه فضای مجازی را سخت می‌کند؟ اینها سوالاتی بودند که از شب گذشته دوباره بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد.

پاسخ آمریکا چه بود؟

یکی از سخن‌گویان وزارت خزانه‌داری (OFAC) ایالات متحده در بیانیه‌ای در پاسخ به درخواست ایلان ماسک گفت: مجوز صادرات برخی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات ازطریق اینترنت به ایران برای برخی خدمات اتصال اینترنت برای کاربرانی مشخص و پایانه‌های ماهواره‌ای تحت مجوز عمومی D-1 (مجوزهایی تحت عنوان General License D-1 در شرایط تحریم) ارائه می‌شود.

OFAC برای هرگونه صادراتی که تحت پوشش مجوزهای ذکرشده نباشد، از درخواست مجوزهای خاص برای مجوز فعالیت‌های اینترنتی در ایران استقبال می‌کند.

اسپیس ایکس قصد دارد به سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را گسترش دهد و در حال حاضر نیز برای رقابت با شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای مشابه مانند OneWeb و Amazon.com Inc (یا همان AMZN.O) سخت تلاش می‌کند.

استارلینک پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس و هدف دسترسی به اینترنت در تمام کره زمین و حتی فضا، دنبال می‌شود. این شرکت به کمک منظومه ماهواره‌ای قصد دارد تمامی زمین را به اینترنت متصل کند.

هدف پروژه استارلینک ایلان ماسک این است که هزاران ماهواره کوچکی که به فضا پرتاب شده، در مدار پایینی زمین جای بگیرند تا بتوانند سیگنال‌های سریع اینترنتی را به زمین مخابره کنند.

آیا این سرویس در ایران قابل‌دسترسی است؟

پاسخ بله است. این ماهواره ها در مدار زمین درحالا گردشند. از قطب جنوب تا ایران ، دسترسی به اینترنت ماهواره ای اصلا محدودیتی ندارد اما آنچه سبب شده گستره ارائه خدمات اینترنت جهانی در ایران فعال نباشد ، تحریم های آمریکا علیه ایران است. در حال حاضر ضوابط رد و بدل مالی از مبداء ایران دلیلی ست که باعث شده تا این محصول تجاری به ایران نرسد. حالا ایلان ماسک اعلام کرده برای رفع تحریم ها با اوفک مذاکره می کند. اگر معافیت‌ از تحریم‌های مرتبط با ایران در این زمینه از سوی آمریکا مورد موافقت قرار بگیرد، اینترنت استارلینک در کشور قابل دسترسی است. برآوردن کارشناسان این است که احتمالا امریکا به دلایل مختلف با این مسئله موافقت کند.

دردسر بزرگی که ایلان ماسک برای دولت ایران درست کرد

اینترنت ماهواره‌ای گران است؟

پاسخ به این سوال با کمی اغماض بله است. اینترنت ماهواره‌ای حتما اینترنت گرانی است؛ اما اگر ایلان ماسک در پی تلاش برای معافیت ایران از تحریم‌ها است، به‌احتمال فراوان دولت آمریکا این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد. این پروژه ای است که پیشتر در اوکراین و روسیه در حین جنگ اجرا شده و تبعات این اقدام برای روسیه به حدی بود که وزیر روسی اخیرا تهدید کرد ماهواره های استارلینک را با موشک های بالستیک بیرون از جو مورد هدف قرار خواهد داد.

دسترسی به تجهیزات ممکن است؟

پاسخ به این سؤال هم بله است. ازآنجایی‌که تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای خیلی تجهیزات بزرگی نیست احتمالا در قالب کالای قاچاق ، به ایران می رسد. مثل همه کالا های قاچاق قبلی از ویدئو تا واکسن خارجی. شاید در ابتدا مانند هر دستگاه دیگری دسترسی و تعداد آن محدود باشد، اما تجربه تهیه دستگاه‌های ماهواره نشان می‌دهد پس از مدتی دسترسی به تجهیزات مورد نیاز سخت نخواهد بود.

دردسر بزرگی که ایلان ماسک برای دولت ایران درست کرد

آیا این اینترنت، جغرافیای ایران را پوشش می‌دهد؟

پاسخ به این سؤال نیز بله است. پوشش برای ایران وجود دارد، چون اینترنت استارلینک از طریق منظومه‌های ماهواره‌ای که در مدار پایین زمین قرار دارند به مخابره و نقل‌وانتقال داده می‌پردازند. این ماهواره‌ها دور زمین می‌چرخند و به محض اینکه یکی از آن‌ها از آسمان ایران عبور کند، ماهواره بعدی وارد مدار می‌شود و دسترسی به اینترنت به صورت دائم را مهیا می‌کند.

امکان از دسترس خارج کردن این ماهواره‌ها وجود دارد؟

پاسخ به این سوال بله است، اما این کار از سوی دولت‌ها انجام نمی‌شود. راه از دسترس خارج کردن این ماهواره ها احتمالا همان تهدید روسیه برای حمله موشکی خارج از جو باشد. ولی این اقدام چنان هزینه ای به همراه خواهد داشت که احتمالا حتی روسیه به دنبال انجامش نخواهد رفت. چون با توقف و از دسترس خارج کردن یک ماهواره ضمن زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی به دارایی یک کشور نیز تعرض می‌شود و در چرحه دسترسی دیگر کشورها هم اختلال ایجاد می کند. نکته دیگر تعداد زیاد این ماهواره هاست که برای نابودی این چرخه به طور کامل ، خارج کردن همه این ماهواره ها از مدار است. کاری پر هزینه و البته با تبعات بالا. معمولا دولت‌ها به دلیل هزینه های گزاف مالی و دیپلماتیک تن به این مسئله نمی‌دهند. ضمن اینکه این منظومه ماهواره‌ها برای ارائه خدمت به کشورهای دیگر نیز به فضا پرتاب شده‌اند و حذف کردن آن‌ها مشکلاتی را رقم می‌زند.

دردسر بزرگی که ایلان ماسک برای دولت ایران درست کرد

می‌توان روی این اینترنت اختلال ایجاد کرد؟

پاسخ به کمی اغماض خیر است. این کار شدنی است اما برای ایجاد اختلال و پارازیت روی این امواج ماهواره ای در حال حاضر روش هایی وجود دارد که انجام شان می تواند حتی بیشتر از هشدار های این امواج بر روی سلامت عمومی جامعه خطرساز باشد و ریسک انجامش بسیار بالاست . با این شرایط ، ایجاد اختلال و فیلترینگ بر روی این سیستم تقریبا نشدنی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شیر مادرت و نون پدرت حلالت باشه پهلوون 🤣😀

    • ناشناس

      خوب خدارو شکر راهکار مقابله با سیگنال انترنت ماهواره ای هست خیالم راحت شد پارازیت هست سلامتی مردم هم که مهم نیست!!!

    • ناشناس

      عالی

    • ناشناس

      داداش بی زحمت فقط ماهواره برای ایران درست تنظیم کن که مثل اداره ها نباشه که هروقت کاری داری میگن سیستم قطعه!!!!!!

    • جویبار

      درود بر ایلان ماسک

    • ناشناس

      پس صیانت خیط و مسببان صیانت خیط

    • بهمن

      پس صلوات درود بر ایلان

    • ناشناس

      ممنون . کامل بود.

    • sami

      حالا فردا انقدر پارازیت میریزن رومون که دچار دگردیسی میشیم



    • ناشناس

      به این مسئله که ایران به خاطر سلامت عمومی مردم از ارسال پارازیت خودداری کند حتی فکر هم نکنید. چون سلامتی مردم هیچ ارزشی برای مسئولان ندارد و تمرکزشان روی فیلتر و محدودیت و مسدود کردن است

    • ناشناس

      چه ذوقی هم کردید..خخخ.

    • ناشناس

      درود بر شرف ایلان ماسک.

    • ناشناس

      هر کسی به مردم ایران کمک کنه دستش رو میبوسم

    • ناشناس

      سرعت بالای اینترنت فقط منجر به سرعت باالای از دست رفتن فرهنگ و اصالت و گرفتاری جامعه به پورن و بی هویتی و هرزه بودن می شود و گرفتاری و اعتیاد بیشتر به این بلای خانمان سوز

    • ناشناس

      گیگی صدهزار تومن دستگاه گیرندشم چند ده میلیون تومنه

    • ناشناس

      ۳۰ سال دیگه

    • ناشناس

      درودبرایلان ماسک بزرگ

    • hami

      پس منتظر چی آیلان جون دست بکار شو
      اینجا ایران اینترنت لاک پشتی همچنان قطع

    • آخرین سنگر سکوته

      دمت گرم ایلان واقعا یه عوجوبس

    • ناشناس

      تا این ماهواره راه اندازی شود مردم ایران پیر شده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج