۱۲۵۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

در ژاپن اتفاق افتاد

استفاده از روبات برای مقابله فاجعه هسته‌ای

ژاپن ممکن است پیشگان علم روباتیک باشد و کودکان آن با کارتون‌هایی روبات‌های قهرمان یا شرور بزرگ شوند، اما این کشور برای کمک به حل بحران هسته‌ای‌اش به ماشین‌های ساخت آمریکا تکیه کند.

استفاده از روبات برای مقابله فاجعه هسته‌ای
ژاپن ممکن است پیشگان علم روباتیک باشد و کودکان آن با کارتون‌هایی روبات‌های قهرمان یا شرور بزرگ شوند، اما این کشور برای کمک به حل بحران هسته‌ای‌اش به ماشین‌های ساخت آمریکا تکیه کند. زمین‌لرزه و سونامی شدید 11 مارس در ژاپن باعث از کار افتادن سیستم‌های سردکننده رآکتورها در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در شمال غرب توکیو شد، و کارگران به مقابله با نشت مواد رادیواکتیو و ذوب شدن کامل هسته رآکتور بپردازند.

گرچه ژاپن برای تولید انرژی بر نیروی هسته‌ای متمرکز است و در میان کشورهایی توسعه‌یافته در جهان در تولید ماشین‌های انسان‌نما پیشگام بوده ، ما هیچ روباتی برای مقابله با حوادث هسته‌ای تولید نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت گرداننده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، شرکت نیروی برق توکیو (TEPCO) یک جفت از روبات‌های خزنده PackBot ساخت آمریکا را برای بررسی به نواحی فرستاد که میزان پرتوها در خرابه‌های به جا مانده از انفجارات بیش از حد بالا بود که انسان‌ها امکان وارد شدن به آن را داشته باشند.

کارشناسان می‌گویند دولت منابع مالی کافی برای تولید روبات تخصصی برای فجایع، که بازار تجاری ندارد، را تامین نکرده است. هاجیم آساما، استاد مهندسی در دانشگاه توکیو و عضو یک کارگروه روبات که پس از این فاجعه تشکیل شده است، گفت: "در مورد روبات‌های خانه‌دار، بازاری وجود دارد و بنابراین شرکت‌ها می‌تواند به توسعه آنها ادامه دهند."

او افزود: "در آمریکا، ارتش مقدار زیادی پول برای این نوع روبات‌ها خرج می‌کند. اما ژاپن از داشتن روبات‌های نظامی ممنوع شده است.

او گفت این باور نادرست که چنین فاجعه هسته‌ای هرگز در ژاپن رخ نخواهد داد، را نیز باید مقصر دانست.

آساما گفت: "به همین علت است که دولت پول کافی برای تولید این نوع سیستم‌های روبایت خرج اختصاص نداده بود. آنها سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید سیستم روباتی را انجام دادند، اما به این کار ادامه ندادند."

‌یکی دیگر از اعضای این کارگروه شاتوشی تاداکورو، استاد روباتیک در دانشگاه توهوکو، متخصص روبات‌های نجات گفت با توجه به مشکلات قگوناگون درون نیروگاه بیش از یک نوع روبات مورد نیاز است.

در حال حاضر این کارگروه استفاده از روبات جمع و جور کوئینس Quince ساخت ژاپن را توصیه کرده است که دارای دو چرخ و زنجیر اصلی و چهار چرخ و زنجیر کوچکتر قابل بیرون آمدن دارد که می‌تواند به سمت بالا و پایین زاویه پیدا کند تا از روی آوار عبور کند و از پله‌ها بالا رود.

با وجودی که روبات‌های انسان‌نما مانند روبات آسیمو ASIMO ساخت شرکت هوندا هم اکنون وجود دارند، کارشناسان می‌گویند هنوز تا هنگامی چنین ماشین‌هایی بتوانند مانند یک انسان در یک نیروگاه هسته‌ای کار کنند، فاصله وجود دارد.

کازوهیتو یوکوئی، معاون رئیس موسسه پژوهشی سیستم‌های هوشمند که روبات رقصنده انسان‌نمای HRP-4 را تولید کرده است، گفت: "تولید این روبات سه سال تولید کشید، اما در مقایسه با انسان این روبات تازه یک کودک نوپا است."

"برای اینکه روباتی بتواند در فوکوشیما کار کند، هنوز نیاز به پژوهش و توسعه بیشتر وجود دارد."

آساما گفت این مرکز عملیاتی در حال بحث در این مورد است که کدام روبات برای این نیروگاه به کار رود. او گفت: "آنها به این مسئله اهمیت نمی‌دهند که این روبات در ژاپن ساخته شده باشد یا در خارج آن. آنها تنها می‌خواهند که بهترین کاربرد را داشته باشد، روبات‌هایی که برای این ماموریت‌ها مناسب باشند."

منبع : همشهري آنلاين
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج