اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۴۴۹۷
۱ نظر
۵۰۱۸
۱ نظر
۵۰۱۸
پ

فولکس‌واگن نیو بیتل؛ یادگار نازی‌ها

یکی از اولین خودروهایی که هر عشق ماشینی برای مدتی اسیر آن می‌شود فولکس‌واگن بیتل است. تنها یادگار مثبت آلمان‌نازی و آن تصویر مشهوری که مهندس فردیناند پورشه را در حال نشان دادن ماکت فولکس واگن بیتل به هیتلر نشان می‌دهد.

خودرونگار: یکی از اولین خودروهایی که هر عشق ماشینی برای مدتی اسیر آن می‌شود فولکس‌واگن بیتل است. تنها یادگار مثبت آلمان‌نازی و آن تصویر مشهوری که مهندس فردیناند پورشه را در حال نشان دادن ماکت فولکس واگن بیتل به هیتلر نشان می‌دهد. برای ۶۵ سال بدون وقفه تولید شد و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نخستین رانندگی خود را در دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلادی با آن تجربه کردند. زمانی که بسیاری از خودروسازان توان تولید پا به پای فولکس‌واگن را نداشتند. اگر ژاپنی‌ها حماسه تولید تویوتا کرولا را به راه نمی‌انداختند احتمالاً بیتل همچنان با تیراژ بیش از ۲۲ میلیونی خود پرتیراژترین خودرو جهان بود.

فولکس‌واگن نیو بیتل؛ یادگار نازی‌ها

زمانی که بعد از یک وقفه فولکس‌واگن، نیو بیتل یا بیتل جدید را معرفی کرد به وضوح می‌شد دید که عمر طراحی بیتل به پایان رسیده است. بیتل روی پلت‌فرم گلف تولید شد که هم بلندتر و هم عریض‌تر بود. اصلاً از آن بیتل معروف فقط یک نام و کمی هم شباهت ظاهری باقی مانده است. فولکس‌واگن نیو بیتل دیگر نه موتور هوا خنک دارد و نه موتورش در عقب قرار گرفته است. دیفرانسیل جلو شده است. بیشتر تولید آن به دلیل زنده نگاه داشتن یک نماد در صنعت خودرو آلمان و به طور ویژه کارخانه خودروسازی فولکس‌واگن است. بیتل با نیروی نوستالژی به جلو می‌رود.

در ایران هم این خودرو طرفدار زیاد دارد. هم قدیمی‌اش و هم جدیداش. این را از شلوغی کلوپ فولکس واگن بیتل و قیمت‌هایی که مدل کلاسیک این خودرو گرفته است می‌شود فهمید. اولین نیو بیتل‌هایی که چند سال پیش به ایران آمدند پلاک سیاسی بوده و به سفارتخانه آلمان تعلق داشتند. از عمر ورود بیتل به بازار ایران کمتر از یک سال می‌گذرد. اما قیمت این خودرو در بازار ایران به گونه‌ای شده که هیچ رقم با هدف تولید اولیه آن جور درنمی‌آید. بیتل قرار بود یک خودرو ارزان باشد که همه مردم بتوانند آن را سوار شوند. در بازار جهانی هم با قیمت ۱۸ هزار دلار کمی تا قسمتی هنوز خرید آن برای بسیاری ممکن است. اما در بازار ایران ماجرا جور دیگری است. کف قیمت این خودرو در حال حاضر ۲۳۵ میلیون تومان است. با این پول چه کارها که نمی‌توان کرد و چه ماشین‌ها که نمی‌توان خرید. سوال اینجاست که آیا نیو بیتل با این قیمت می‌ارزد؟ یا صرفاً باید از منظر یک نوستالژی و ماشین‌بازی به این خودرو در ایران نگاه کرد؟

فولکس‌واگن نیو بیتل؛ یادگار نازی‌ها

بهتر است از نظر طراحی و بدنه این خودرو را با دیگر خودروهای همکلاسش در ایران مقایسه نکنیم. اگر چه که فولکس بیتل در تقسیم‌بندی‌ها هاچ‌بک گفته می‌شود اما عملاً شبیه به هیچ خودرویی جز خودش نیست و ظاهرش تنها با همان خاطره فولکس‌واگن بیتل در قد و قواره طراحی‌های قرن بیست‌ویکم جای می‌گیرد.

از نظر فنی این خودرو با موتورهای ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی تولید شده است. در ایران مدل ۲۰۰۰ سی‌سی آن در دسترس است. این شاید تنها نقطه قوت بیتل‌های ۲۳۵ میلیونی ایران باشد! چرا که تکنولوژی بالای فولکس‌واگن توانسته از این موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت بیرون بکشد. با این حجم و قدرت موتور می‌توانیم این خودرو را به جنگ بسیاری از خودروها در کلاس‌های مختلف ببریم.

دو خودروی مزدا۳ و سراتو این روزها در خط مقدم انتخاب ۲۰۰۰ سی‌سی‌ها قرار گرفته‌اند. البته برای کسانی که چندان دغدغه هزینه کردن برای ماشین را ندارند. مزدا۳ در بهترین حالت نیروی برابر با ۱۴۸ اسب‌بخار تولید می‌کند. این یعنی اینکه خیلی جا دارد تا به موتور فولکس بیتل برسیم. همین وضعیت البته کمی بهتر برای سراتو هم پیش می‌آید. قدرت موتور سراتو ۱۷۳ اسب‌بخار است. قدرت کمتر در کنار گیربکس‌های اتوماتیک پنج سرعته در مقابل گیربکس شش سرعته بیتل باعث می‌شود تا سرعت و شتاب کمتری هم داشته باشیم.

شاید بگویید معلوم است که تکنولوژی خودرو آسیا هنوز به پای آلمان نمی‌رسد. اما وقتی هموطن مشهور فولکس یعنی ب‌ام‌و را هم ملاک قرار دهیم باز کفه ترازو به سود فولکس سنگینی می‌کند. نمونه‌اش هم ب‌ام‌و ۳۲۰ است. این خودرو با همان موتور ۲ لیتری می‌تواند ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت تولید کند. اما فکر نکنید که همه چیز قدرت و گشتاور است. چگونه استفاده کردن از این قدرت هم مهم است. ب‌ام‌و به مراتب بهتر از فولکس بیتل از قدرتش استفاده می‌کند. نتیجه را هم در جدول درج شده می‌توانید مشاهده کنید.

فولکس‌واگن نیو بیتل؛ یادگار نازی‌ها

گفتیم که فولکس نیو بیتل را با این موتور می‌توان در کلاس‌های دیگر هم بررسی کرد. حالا او را به کلاس کراس‌اوورها می‌بریم که در عمل هیچ قرابتی هم با هم ندارند. بیتل هر چه باشد یک خودرو کامپکت است. برای این منظور ب‌ام‌و X۱ را با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی در نظر بگیرید. موتور این خودرو تنها ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و البته به دلیل وزن بالا نمی‌تواند راندمان مدل ۳۲۰ را داشته باشد. به همین دلیل در سرعت و شتاب از فولکس‌واگن بیتل شکست سختی می‌خورد.

اما آیا همه رانندگی سرعت و شتاب و قدرت موتور است؟ آن هم در این دوره و زمانه که امکانات رفاهی و جنگی که خودروسازان بر سر آپشن‌ها به راه انداخته‌اند در حال تبدیل شدن به عامل برتر در هنگام خرید است.

فولکس‌واگن نیو بیتل؛ یادگار نازی‌ها

فولکس‌واگن از این نظر حرف چندانی برای گفتن ندارد. نه اینکه چیزی شبیه پیکان ۴۸ باشد. اما زمانی که قیمت آن را مدنظر قرار می‌دهیم می‌بینیم که با هزینه کمتر آپشن‌های بیشتری را می‌توان خریداری کرد. در حالی که تقریباً تمامی خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان ایران دارای سیستم تهویه هوشمند هستند، فولکس‌واگن نیو بیتل دارای سیستم تهویه دستی است که ترجمه خودمانی‌اش می‌شود همان کولر و بخاری. خبری هم از فیلترهای نانو و مرطوب‌کننده هوا نیست. از نظر ایمنی اگر چه هر پنج ستاره یوروانکپ را دارد اما از نظر تعداد کیسه هوا تنها با مزدا۳ برابری می‌کند که شش کیسه هوا دارد. سراتو با ۹ کیسه هوا و ب‌ام‌و ۳۲۰ با ۱۲ کیسه هوای ایمنی عملکرد بهتری در تصادفات خواهند داشت. همچنین ب‌ام‌و و سراتو دارای سیستم ورود بدون کلید به خودرو هستند که بیتل فاقد آن است. به این فهرست گرمکن صندلی‌ها را هم اضافه کنید.

در کل می‌توان گفت فولکس‌واگن نیو بیتل خودرو بسیار خوبی است اما نه با این قیمت!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مفت گرونه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج