۱۳۵۵۲۱۳
۵۴ نظر
۴۵۶۶۲
۵۴ نظر
۴۵۶۶۲
پ

۱۴ پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

عربستان سعودی در حال حاضر تحت یک برنامه ی توسعه ی بسیار عظیم و گسترده قرار دارد و ابرپروژه ی «نئوم» این کشور گرچه بسیار شناخته شده است، اما تنها یکی از ۱۴ ابرپروژه ی آن است.

روزیاتو: عربستان سعودی در حال حاضر تحت یک برنامه ی توسعه ی بسیار عظیم و گسترده قرار دارد و ابرپروژه ی «نئوم» این کشور گرچه بسیار شناخته شده است، اما تنها یکی از ۱۴ ابرپروژه ی آن است.

۱- نئوم / Neom

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

«نئوم» که بدون شک شناخته شده ترین ابرپروژه ی عربستان سعودی است، بزرگ ترین و همینطور بحث برانگیزترین طرح در دست ساخت این کشور نیز هست.

ابرپروژه ی «نئوم» که محدوده ای به وسعت بیش از ۲۶ هزار کیلومتر مربع را دربرمی گیرد، از ۱۰ بخش تشکیل خواهد شد که ۴ تای آن ها تا به حال اعلام شده است، از جمله شهری به طول ۱۷۰ کیلومتر به نام «لاین» (The Line) که در تصویر بالا آمده است. ۳ بخش دیگر عبارتند از یک شهر بندری ۸ ضلعی به نام «اکساگون» (Oxagon)، یک پیست اسکی به نام «تروجنا» (Trojena) و یک اقامتگاه جزیره ای به نام «سیندالا» (Sindalah).

شرکت های معماری در حال کار بر روی این پروژه عبارتند از شرکت آمریکایی  Morphosis، شرکت انگلیسی CHAP، شرکت دانمارکی BIG، شرکت انگلیسی  Zaha Hadid Architects، شرکت های هلندی  Mecanoo و UNStudio، شرکت آمریکایی Aedas، شرکت آلمانی LAVA و شرکت استرالیایی Bureau Proberts.

۲- روشن / Roshn

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

«روشن» ابرپروژه ای نه به شهرت «نئوم»، اما به همان اندازه بلندپروزانه است. هدف اصلی این ابرپروژه که به صندوق سرمایه ‌گذاری عمومی عربستان سعودی تعلق دارد، افزایش نرخ خانه دار شدن در این کشور به ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است. برای این منظور قرار است ۴۰۰ هزار خانه در جریان این ابرپروژه ساخته شود.

ابرپروژه ی «روشن» در حال حاضر در دست ساخت قرار دارد. تاکنون ۶ هزار خانه ساخته شده و ۲۷ هزار خانه ی دیگر نیز در حال ساخت است. همچنین در این ابرپروژه قرار است ۸۵۰ مسجد و ۲،۴۰۰ مدرسه ساخته و یک میلیون درخت کاشته شود.

۳- پروژه دریای سرخ / The Red Sea Project

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

در ابرپروژه ی «دریای سرخ» که یکی دیگر از طرح های مشهور عربستان سعودی و از بخش های کلیدی برنامه ی این کشور برای رونق صنعت گردشگری خود است، قرار است اقامتگاه هایی در سواحل این کشور ساخته شود. این ابرپروژه که به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان تعلق دارد، از ۲ بخش مجزا به نام های «دریای سرخ» و «امالا» (Amaala) تشکیل شده است.

این ابرپروژه شامل فرودگاهی با طراحی شرکت معماری انگلیسی UK studio Foster + Partners می شود که در خاک عربستان سعودی در فاصله ای در حدود ۱۵ کیلومتر از سواحل این کشور در حال ساخت است.

این شرکت انگلیسی نقش بسیار پررنگی در این ابرپروژه دارد و در حال ساخت چندین هتل نیز هست، از جمله یک هتل آبی حلقه ای شکل و یک اقامتگاه جزیره ای به نام «کورال بلوم» (Coral Bloom) که در تصویر بالا آمده است و همینطور یک هتل در میان تپه های شنی عربستان سعودی. این شرکت همچنین در حال ساخت آکواریومی به شکل صخره های مرجانی در اقامتگاه «امالا» است.

دیگر شرکت های معماری در حال کار بر روی این ابرپروژه عبارتند از شرکت ژاپنی Kengo Kuma و شرکت استرالیایی Associates.

۴- دیریه / Diriyah

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی ۷ کیلومتر مربعی «دیریه» در غرب ریاض بر ناحیه ی تاریخی الطریف که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده تمرکز دارد، یک شهر خشتی که اولین خانه ی خاندان سعودی بوده و به عنوان مهد پادشاهی سعودی شناخته می شود.

هدف از ابرپروژه ی ۶۳/۲ میلیارد دلاری «دیریه» که مدیریت آن را جری اینزریلو برعهده دارد و هزینه ی آن را صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تأمین می کند، تبدیل این منطقه ی تاریخی به یک جاذبه ی گردشگری است. قرار است در این منطقه ۳۸ هتل، ۶ موزه و ۲۶ جاذبه ی فرهنگی دیگر ساخته شود.

اولین فاز این ابرپروژه شامل ۲۱ رستوران رو به این شهر خشتی، در اواخر سال ۲۰۲۲ افتتاح شد.

۵- پارک ملک سلمان / King Salman Park

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

«پارک ملک سلمان» که در مرکز شهر ریاض در حال ساخت است، قرار است بزرگ ترین پارک شهری دنیا شود.

این پارک که طراحی آن را شرکت معماری دانمارکی Henning Larsen و شرکت معماری عربستانی Omrania برعهده دارند، ۱۱ کیلومتر مربع فضای سبز و یک میلیون درخت را دربرمی گیرد. این پارک قرار است با آب شهری ۱۰۰ درصد بازیافتی آبیاری شود.

در مرکز پارک مجموعه ای از چند سازه ی دیدنی قرار خواهد داشت، از جمله «مجموعه ی هنرهای سلطنتی» شامل یک هرم ۱۱۰ متری با طراحی شرکت معماری اسپانیایی Ricardo Bofill.

۶- مرکز جده / Jeddah Central

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

این ابرپروژه ی عمدتاً مسکونی که محدوده ای به وسعت ۵/۷ میلیون متر مربع را دربرمی گیرد و هزینه ی آن توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تأمین می شود، شامل ۱۷ هزار واحد مسکونی و ۲،۷۰۰ اتاق هتل به همراه ۴ سازه ی دیدنی خواهد بود.

یکی از این سازه های دیدنی یک مرکز هنری با طراح شرکت معماری انگلیسی Heatherwick Studio (تصویر بالا) است که در محل یک کارخانه ی نمک زدایی آب دریا در کنار دریای سرخ ساخته می شود. دیگر سازه های دیدنی این ابرپروژه عبارتند از یک ورزشگاه با طراحی شرکت معماری آلمانی GMP Architecten، یک خانه اپرا با طراحی شرکت معماری دانمارکی Henning Larsen و یک اوشناریوم با طراحی شرکت معماری آمریکایی SOM.

۷- پروژه کیدیه / Qiddiya Project

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی «کیدیه» که یکی دیگر از طرح های عربستان سعودی برای توسعه ی صنعت گردشگری خود است، پایتخت سرگرمی، ورزش و فرهنگ عربستان توصیف شده است.

این ابرپروژه ی ۳۶۷ کیلومتر مربعی که در حال حاضر در غرب ریاض در دست ساخت قرار دارد، امکانات تفریحی متعددی را دربرمی گیرد، از جمله مراکز ورزشی، سالن های کنسرت، زمین های مسابقه، یک زمین گلف و یک شهربازی (تصویر بالا) که مرتفع ترین و سریع ترین ترن هوایی دنیا را خواهد داشت.

این پروژه به طور کامل به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تعلق دارد.

۸- مربع / Murabba

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی «مربع» که قرار است خط افق جدید شهر ریاض را تعیین کند، یک منطقه ی تجاری و تفریحی در اطراف یک آسمان خراش مکعبی شکل به ارتفاع ۴۰۰ متر و به نام «مکعب» خواهد بود.

این مکعب که شامل ۲ میلیون متر مربع فضای فروشگاهی و جاذبه های فرهنگی و گردشگری خواهد بود، در مرکز یک ناحیه ی ۱۹ کیلومتر مربعی قرار دارد که مرکز شهر جدید پایتخت عربستان سعودی خواهد بود.

ابرپروژه ی «مربع» که هدایت آن را محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برعهده دارد، دربرگیرنده ی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، ۹ هزار اتاق هتل، ۹۸۰ هزار متر مربع فضای فروشگاهی و ۱/۴ میلیون متر مربع فضای اداری است.

۹- مرکز شهر سعودی / Saudi Downtown

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی «مرکز شهر سعودی» که به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تعلق دارد، قرار است یک مرکز شهر مدرن و چند منظوره و جاذبه های گردشگری ای با فرهنگ های محلی متنوع عربستان سعودی در ۱۲ شهر این کشور برپا کند.

این ابرپروژه در مجموع محدوده ای به وسعت بیش از ۱۰ میلیون متر مربع را دربرمی گیرد.

۱۰- ماسار / Masar

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

در ابرپروژه ی «ماسار» که هدایت آن را یک شرکت ساخت و ساز عربستانی خصوصی به نام Umm Al Qura برعهده دارد، قرار است زمینی به طول ۳/۶ کیلومتر و به عرض ۳۰۰ متر در کنار مسجد الحرام، مسجد جامع مکه مورد بازسازی قرار گیرد.

در این ابرپروژه قرار است ۲۰۵ برج در اطراف خیابانی به پهنای ۶۰ متر منتهی به مسجد الحرام ساخته شود. اجرای این ابرپروژه با ساخت نزدیک ترین برج ها به مسجد الحرام آغاز شده و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۵ به پایان برسد.

شرکت های معماری در حال کار بر روی این پروژه عبارتند از شرکت عربستانی Omrania، شرکت آمریکایی HOK و شرکت انگلیسی RMJM.

۱۱- العلا / Al’Ula

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

یکی دیگر از ابرپروژه های عربستان سعودی برای افزایش جمعیت گردشگران این کشور به ۱۰۰ میلیون نفر در سال، «العلا» در شمال غرب این کشور است که آن را سنگ بنای بلندپروازی های فرهنگی و گردشگری پادشاهی عربستان توصیف کرده اند.

در این ابرپروژه قرار است در ناحیه ی اطراف منطقه ی تاریخی العلا که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، چندین موزه و هتل ساخته شود، از جمله یک هتل زیرزمینی با طراحی شرکت معماری فرانسوی Jean Nouvel درون یک تپه ی ماسه سنگی (تصویر بالا) و یک اقامتگاه چادری مجلل با طراحی یک شرکت معماری فرانسوی دیگر به نام AW2.

موزه های این ابرپروژه عبارتند از یک موزه ی هنرهای معاصر با طراحی شرکت معماری لبنانی Lina Ghotmeh و موزه ی «اینسنس رود» (Museum of the Incense Road) با طراحی شرکت معماری انگلیسی Asif Khan.

۱۲- منطقه ی اقتصادی ملک عبدالله / King Abdullah Financial District

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

منطقه ی اقتصادی ملک عبدالله که شاید دقیقاً یک ابرپروژه نباشد، چرا که ساخت آن پیش از اعلام برنامه ی چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی آغاز شده بود، یک منطقه ی اداری و مسکونی وسیع در ریاض است که بیشتر آن تکمیل شده است.

این پروژه ی یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربعی که با هدایت شرکت معماری دانمارکی Henning Larsen در حال طراحی است، قرار است شامل ۶۱ برج و آسمان خراش با طراحی چند شرکت معماری مختلف از جمله شرکت عربستانی Omrania، شرکت های آمریکایی SOM، Gensler و HOK و شرکت های انگلیسی CallisonRTKL و Foster + Partners باشد.

همه ی سازه های این پروژه توسط چند پل مجهز به سیستم تهویه هوا به یکدیگر متصل می شوند و یک سیستم مونوریل ۶ ایستگاهه در سرتاسر این منطقه نیز قرار خواهد داشت.

این منطقه ی اقتصادی به متروی در دست ساخت ریاض متصل خواهد شد. ایستگاه متروی منطقه ی اقتصادی ملک عبدالله که بسیار بزرگ خواهد بود، طراحی شرکت معماری انگلیسی Zaha Hadid Architects است.

۱۳- شهر غیر انتفاعی محمد بن سلمان / Mohammed bin Salman Non-profit City

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی «شهر غیر انتفاعی محمد بن سلمان» که نام ولیعهد سعودی را بر روی خود دارد و هزینه ی آن از سوی بنیاد شخصی او تأمین می شود، در شهر ریاض به عنوان مرکز رشد کسب و کارها و محلی برای حمایت از رهبران آینده ی عربستان سعودی در حال ساخت است.

این شهر طراحی شرکت معماری انگلیسی CallisonRTKL است و با اتوبوس های خودکار آن می توان در عرض ۱۵ دقیقه به هر نقطه از شهر رسید.

این شهر همچنین قرار است یک مرکز هنری با یک سازه ی شفاف با طراحی شرکت معماری بحرینی Studio Anne Holtrop، یک سازه ی سه گوش به عنوان مقر شهر با طراحی شرکت معماری استرالیایی Conrad Gargett و یک مرکز کره ای شکل ویژه س علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات نیز داشته باشد.

۱۴- سون / Seven

14 پروژه که جاه طلبی‌های بزرگ بن سلمان را نشان می‌دهد

ابرپروژه ی «سون» که به طور کامل به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تعلق دارد، با شعار «ساخت فردایی سرگرم کننده تر» در دست ساخت است. این صندوق قرار است ۱۰ منطقه ی تفریحی در سرتاسر عربستان سعودی بسازد.

این مناطق تفریحی که قرار است برای جمعیت جوان این کشور امکانات تفریحی فراهم کنند، هر یک شامل مراکز ورزشی سرپوشیده، پاساژ، سالن های بولینگ، زمین های گلف سرپوشیده، مراکز سرپوشیده ی موج سواری، مراکز چتربازی و سالن های سینما خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اونوقت ما هنوز تو پیچ حجاب گیر کردیم

    • سادات

      چه جاه طلبی داره کشورشون آبادتر و زیباتر می کنه و به فکر پیشرفت هستش

    • ناشناس

      پول نفت و گاز من کوووو؟ کجاست؟

    • محسن

      راستی...از بزرگراه تهران - شمال چه خبر ؟؟؟!!!

    • ناشناس

      ما هم تو تامین مواد غذاییمون موندیمه ولی در عوض به زبان ابر قدرتیم

    • ناشناس

      ولی تو ایران برای افتتاح توالت و دستشویی عمومی مراسم میگذارند

    • عسل

      ما داریم به عقب بر میگردیم و اونا تخته گاز دارن میرن جلو

    • ناشناس

      کاش درایران بود،این آدم جاه طلب

    • ناشناس

      خش به حال ملتشون با پول نفت چه میکنن

    • ناشناس

      سفره هاشون رنگین و شاهانه ، خونه ها و ماشین هاشون بسیار لوکس و مجلل و زندگیشون در رفاه کامل ( برای کل جامعه ) بعد ما هم عین اونا روی اقیانوس نفت و گازیم اینه حال و روزمون

    • ع،ر

      قابل‌توجه‌اقتداریون‌ویرانگروطنی

    • پارسا ایرانی

      ماهنوز دنبال قیمت تخم مرغیم. خخخخخخ😭😭😭😭😭

    • یاسمن

      بد برای کشور و ملتش زحمت میکشه مثل مسولانه ما نیستند که سفره مردم دیگر وجود ندارد چه رسد که کوچک شود

    • علی

      بجای توضیح اینا قیمت تخم مرغ رو مشخص کنید

    • ناشناس

      خوش به حال عربها......لیاقتشو دارن....خدا فهمید خونه کجا بسازه

    • ناشناس

      برنامه ریزی با جاه طلبی فرق واره

    • اسی

      همه کارهایی که هر پادشاهی برای کشورش انجام میده ... البته ما خب با کل دنیا فرق داریم و نتخاب کردیم توی صف باشیم همیشه!!

    • ناشناس

      حالا ما چی داریم و از کشور عربستان که روزگاری از ما عقب بودن کجا هستیم و کلا کشورهای حوزه خلیج فارس کجا قرار دارن.

    • ناشناس

      توش خالییه پوشالییه ،محمد بن سلمان تنبونش روهم نمی توونه بکش بالا

    • ناشناس

      براوو بن سلمان روشن فکر

    • ناشناس

      درود خدا بر بن سلمان که اینقدر طرح در کشورش اجرا میکندوبرای جماعت عرب آبادانی می‌کند ولی پول ما را دزدیده وبه کشورهای دیگر می‌برند یک جاده را پس از سی سال نتوانستند بسازند تازه پولش را هم از مردم گرفته اند انگار شق القمر کردن تابلو زدند بزرگ ما دل البرز را شکافتیم قربون ننتون برید با این وساعل مدرن امروزی جاده سازی آسان است ولی دزد زیاد است

    • ناشناس

      حالا اگه ایران بود می‌گفتید ایده های نو آورانه برای کشور

    • ناشناس

      ما هیچ ما نگاه

    • آدریانا ....

      خدایا ما هیچ ما نگاه
      هیچوقت فک نمیکردم یه روزی از ته دلم بگم کاش تو عربستان دنیا اومده بودم
      چی به روزمون آوردن

    • داود

      خدارو شکر
      الحمدلله رب العالمین
      علا کل شی

    • ناشناس

      خدایابرای کشور ماهم مسوولین باعرضه وفداکار و وطن دوست قسمت کن،بسیاری ازمسوولین کشور مادرفکر اختلاس وتاراج کشورمان هستند

    • ناشناس

      مسئولین ما عرضه تعمیر یک ورزشگاه را ندارند
      ببین اینها چکار می کنند

    • ناشناس

      ما هم چند سال دعا میکنیم کوچمون آسفالت بشه

    • ناشناس

      جاه طلبی؟ بفرماید مملکت داری مثه شماها بی عرضه خوبه .
      چقد بدبختید چون نمیتونید مانندش باشی دارین خرابش میکنین؟ بن سلمان حکومت داری میکنه یاد بگیرین حضرات قدرت اول منطقه 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

    • ناشناس

      ماهم در حال ساخت ابرپروژه بازسازی سکوهای ورزشگاه ازادی هستیم که تا چندسال دیگه به بهره برداری میرسه

    • ناشناس

      هه شما کارت ملی یای ملت رو بدین بعد ۵سال مملکت داری رو باید یاد بگیرید از بن سلمان.
      قدرت اول منطقه یه کارت ملی نتونسته بعد ۵سال 🤣🤣

    • سجاد

      اینا به فکر آینده وملتشون هستن شما چیکار کردید واسه آینده وراحتی مردم اینارو میزارید که چه غم وغصه بدید مردم روز به روز در حال پیشرفت هستن کشور ایران هم دنده عقب داره میره فقط به فکر ساختن بمب موشک هستش

    • فرزین

      به ماهم مسکن25متری میدند

    • بی نام

      با خواندن این خبر دیگه حس و حالی برامون نمانده که پیام بنویسیم ! 🥺☹️

    • ناشناس

      دست مریزاد،👍👍👍

    • ناشناس

      شما ام عرضه داشته باشید برای کشورتون جاه طلب باشید نه فقط جاه طلب برای خودتون.

    • ناشناس

      ما هم یه ورزشگاه خوب نمی‌تونیم تو پایتخت بسازیم چه برسه ابر پروژه خخخ حلالت واقعا بن سلمان حلالت

    • هادی

      اینا دارن بهشت رو تو این دنیا برا مردمشون می سازن نه مسوولان ما که میگن باید بمیرید برید بهشت

    • علیرضا

      چرا جاه طلب؟؟؟؟؟

      شاید دوست دارین فقط به فکر خودش و آقازاده هاش باشه؟؟؟؟

    • ناشناس

      پول نفت کشورش را صرف آباد کردن سرزمین خودش میکنه این کجاش بد هست. سالها پول نفت ایران صذف جنگ خای خارجی شد این افتصاح هست.

    • ناشناس

      خخخخ ادم میبینه یه زمانی عربا با شترجابه جا میشودن تو ایران با قطار هواپیما الان اونا جا مارو گرفتن ما داریم برمیگردیم به شترسواری

    • ناامید

      خدا خیرشون بده که برای مردمشون همه کار میکنن.
      خدا شاهده با بغض این پیامو نوشتم.

    • ناشناس

      دوست عزیز این جاه طلبی نیست توسعه پایدار.

    • ناشناس

      مگه بد که آنقدربه کشورشون اهمیت میدن شیک وتمیزومدرن به روز کلی درآینده جذب توریست داره ولاکچری زندگی میکنن بیچاره ماهیچ بچه هامون هم هیچ

    • ناشناس

      جاه طلب مسئولین ایران هستند که همه چیز را برای خودشان می‌خواهند نه بن سلمان که سعی می‌کند کشورش در تمام موارد به اوج برسد

    • محمدرضا

      در برابر این برنامه ها ی بن سلمان وعقب ماندگی ما فقط سکوت بهترست

    • باب

      و ما فقطحسرت

    • ناشناس

      این به فکر کشور نه دوزدهای ما

    • ناشناس

      مسئولان کشور ما هم در عوضش در حال نابود کردن ایران و مردمانش هستند، این مسئولان بی کفایت کلاهشون و بالاتر بزارن

    • عیسی

      چرا جا طلبی حساب میشه ن عزیزم این پیشرفت حساب میشه برام مردمش زحمت کشیدرفاه گذاشت بنظر من طی چندسال آینده از دبی و اروپا هم جلو میزنه

    • ناشناس

      هر طرح توسعه ای نیاز به گذراندن پیش نیازها دارد که عربستان طی نکرده

    • ناشناس

      بن سلمان لیاقتش رو داره مثل بیسمارک، ماهاتیر محمد، اردوغان ، الهام علی اف کشورش رو داره میسازه و پیشتاز می کنه در ده سال آینده

    • رضا

      ماهم ایشالله تا سال ۲۰۳۵ ورزشگاه جدید تو تهران که اقای رئیسی با افتخار صحبت ازش کرد میخایم بسازیم ملک سلمان پس چی کورخوندی فکردی فقط خودت بلدی شیطون

    • محمد

      ما هم تماشاگریم ای کاش تو عربستان به دنیا می آمدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج