۱۴۱۲۲۷۹
۱۶ نظر
۲۲۲۶۵
۱۶ نظر
۲۲۲۶۵
پ

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

پژو ۲۰۷i یکی از هاچ‌بک‌های محبوب بازار بود که تابه‌حال در رنج قیمتی خود رقیبی نداشت. اما به تازگی یک رقیب جدی پیدا کرده است.

پدال: پژو 207i یکی از هاچ‌بک‌های محبوب بازار بود که تابه‌حال در رنج قیمتی خود رقیبی نداشت. اما شرکت سایپا اخیراً محصولی به نام اطلس وارد بازار کرده که می‌تواند یک رقیب جدی برای هاچ‌بک پرطرفدار ایران‌خودرو باشد. علیرغم محبوبیت کراس‌اوورها در بازارهای سراسر جهان، هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت B هنوز هم خریدار دارند تا جایی که پژو ۲۰۸ پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا محسوب می‌شود. این محبوبیت در بازار خودروی کشورمان هم خصوصاً در بین جوانان و بانوان دیده می‌شود اما در ایران تنوع این کلاس بسیار پایین بوده و با خروج پژو ۲۰۶، تیبا ۲ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ از خط تولید، انتخاب‌ها بسیار محدودتر شده است.  به همین دلیل، سایپا و ایران‌خودرو سعی کرده‌اند با عرضهٔ مدل‌های به‌اصطلاح جدید، تنوعی ظاهری به بخش هاچ‌بک‌ها ببخشند. سایپا با فیس‌لیفت کوییک، مدل جدیدی بنام اطلس را به بازار فرستاده و ایران‌خودرو با افزودن به تیپ‌های پژو ۲۰۷، سعی دارد جای خالی پژو ۲۰۶ را پر کند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو هاچ‌بک بازار کشور را باهم مقایسه کنیم.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

طراحی بیرونی

هردوی این خودروها در اصل فیس‌لیفتی روی مدل‌های قدیمی هستند و ریشهٔ آن‌ها به تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ بازمی‌گردد. سایپا پس‌ازاینکه با فیس‌لیفت تیبا ۲ و تبدیل آن به کوییک که به لطف حال و هوای کراس مانند و البته بازار انحصاری به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد و آن را در انواع و اقسام تیپ‌ها و مدل‌ها تولید کرد، دوباره اتاق جراحی خود را آماده کرده و با یک فیس‌لیفت دیگر، اطلس را شکل داده است. این خودرو در عقب و جلو بازطراحی کاملی را تجربه کرده تا ظاهر مدرن‌تری پیدا کند. تغییرات اطلس شامل چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره جدید می‌شود که علیرغم الهام گیری واضح از خودروهایی مثل فورد کا پلاس و رنو کپچر، توانسته نمایی زیباتر و مدرن‌تر از کوییک را به نمایش بگذارد.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

در همین حال، خودرویی که با نام ۲۰۷ سال‌ها است در کشورمان عرضه می‌شود، در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت ۲۰۶ است که در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالی‌که در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد. این خودرو در قسمت دماغه با چراغ‌ها و سپر جدید، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا شبیه ۲۰۷ اصلی شود اما در عقب با ۲۰۶ یکسان بود و صرفاً گرافیک داخلی چراغ‌ها و سپر عقب آن تغییر کرد. پس از اینکه بعد از چهار سال وقفه ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۵ دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت، گرافیک جدیدی برای چراغ‌های عقب و آینه‌های جانبی جدید را طراحی کرد و به چراغ‌های جلو دی‌لایت افزود تا ظاهر این پژوی سالخورده را کمی بروزتر کند.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

به‌طورکلی، هرچند پایه و اساس هردوی این هاچ‌بک‌ها کاملاً قدیمی است اما اطلس به لطف طراحی جدیدتر و همین‌طور برخورداری از عناصر کراس مانند مثل ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی روی گلگیرها، تا حدودی بروزتر از رقیب خود به نظر می‌رسد هرچند که در قسمت جانبی کاملاً ریشه‌های قدیمی خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با وجودی که سال‌ها از زمان معرفی ۲۰۷ می‌گذرد اما این خودرو در بازار محدود کشورمان هنوز هم در برابر رقبای مدرن‌تری مثل اطلس می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

داخل

در مورد داخل پژو ۲۰۷ حرف چندانی نمی‌توان زد زیرا سال‌ها است آن را دیده‌ایم و کاملاً تکراری شده است خصوصاً با توجه به اینکه قسمت پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها با ۲۰۶ یکسان است. به همین دلیل، هرچند در سری جدید این خودرو که در سال ۱۳۹۵ به بازار آمد نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدیدی ارائه شد اما کابین ۲۰۷ کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. از سوی دیگر، درحالی‌که کوییک از کابین بسیار بی‌روح و کسل‌کننده‌ای با داشبورد تمام پلاستیکی سیاه رنج می‌برد، سایپا برای اطلس داشبورد و رودی‌های کاملاً جدیدی را طراحی کرده است که با دریچه‌های تهویه دایره‌ای، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، تریم دورنگ مشکی و کرم و صفحه آمپر جدید، چند سر و گردن نسبت به کوییک بهتر به نظر می‌رسد.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

البته برخی از این ویژگی‌ها مثل‌ تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپ‌های فول ارائه می‌شود ولی بااین‌حال، فضای کلی کابین اطلس لوکس‌تر و بروزتر از کوییک به نظر می‌رسد؛ بنابراین، در اینجا باید برتری را با اطلس سایپا دانست. همچنین از لحاظ جاداری کابین و فضای پای عقب هم کفهٔ ترازو به سمت اطلس سنگینی می‌کند زیرا همه از فضای بسیار تنگ صندلی‌های عقب ۲۰۶ و ۲۰۷ خبر داریم. صندوق بار اطلس نیز با ۲۸۵ لیتر ظرفیت، کمی از ۲۰۷ با ۲۴۵ لیتر بزرگ‌تر است. بااین‌حال، از لحاظ کیفیت داخلی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هردو از کابین پلاستیکی بی‌کیفیت رنج می‌برند هرچند که شاید بتوان ۲۰۷ را کمی از این لحاظ بهتر دانست.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

پیشرانه

ایران‌خودرو قبلاً ۲۰۷ را فقط با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 عرضه می‌کرد اما پس از خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، این شرکت برای پر کردن جای خالی هاچ‌بک محبوب خود، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو را هم برای ۲۰۷ ارائه کرد. این موتور تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، اطلس به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه ۱.۵ لیتری خانواده کوییک و ساینا مجهز شده که همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند؛ بنابراین، هرچند پیشرانهٔ اطلس هم قدیمی است و بازدهی پایینی دارد اما در مقایسه موتور TU3 گزینهٔ بهتری به‌حساب می‌آید.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

امکانات و تجهیزات

نسخهٔ TU3 پژو ۲۰۷ از امکانات کامل این خودرو بهره می‌برد و چیزی از نسخهٔ TU5 کم ندارد؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد ترمز ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی با پورت USB، سنسور و دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی با راهنما، پنجره‌های برقی جلو و عقب، دی‌لایت و کروز کنترل هستیم. بااین‌حال، ۲۰۷ از لحاظ امکانات در برابر اطلس حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا تیپ دستی فول این خودرو که با نام G شناخته می‌شود، از تجهیزات قابل‌توجهی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، دو ایربگ، نشانگر تعویض دنده، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، چراغ‌های خودکار، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تریم دورنگ داخلی، آنتن کوسه‌ای و سانروف بهره می‌برد.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

اطلس علاوه بر این تیپ، در سه تیپ دیگر هم ارائه خواهد شد که در تیپ پایه بسیاری از این امکانات وجود ندارد و سطح تجهیزات تقریباً در حد کوییک خواهد بود اما سایپا فعلاً فقط قیمت تیپ G را اعلام کرده و اولین نسخهٔ این خودرو که به بازار خواهد آمد همین تیپ خواهد بود؛ بنابراین، اطلس G در تجهیزات کاملاً نسبت به ۲۰۷ برتری دارد و پژوی ایران‌خودرو در برابر رقیب سایپایی کاملاً خودروی فقیری به‌حساب می‌آید.

رانندگی و سواری

هرچند اطلس هنوز به خریداران تحویل داده نشده و تجربهٔ رانندگی با آن را نداشته‌ایم ولی ازآنجایی‌که این خودرو صرفاً یک فیس‌لیفت با تغییراتی در طراحی است، انتظار نمی‌رود کیفیت سواری خودرو با کوییک تفاوتی داشته باشد. همچنین هرچند پیشرانهٔ اطلس هم ارتقاء پیدا کرده است اما با قضاوت از روی کوییک GX که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده می‌کند، در کارکرد موتور هم تفاوت چشمگیری صورت نگرفته است. این یعنی مشکلاتی که در کوییک می‌دیدیم یعنی لرزش و سروصدای آزاردهندهٔ پیشرانه، در اطلس هم همچنان بر قوت خود باقی خواهد بود.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

از سوی دیگر، ۲۰۷ هرچند از لحاظ سروصدا، لرزش و کیفیت کلی سواری شرایط بهتری دارد اما از مشکل دیگری رنج می‌برد. توان موتور TU3 حتی برای چنین هاچ‌بک کوچکی پایین است و در سربالایی‌ها، هنگام سبقت‌گیری، هنگام استفاده از کولر و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد کاملاً راننده را ناامید خواهد کرد؛ بنابراین، این نسخهٔ ۲۰۷ بیشتر برای ترددهای شهری مناسب خواهد بود درحالی‌که اطلس کشش به‌مراتب بهتری دارد و قدرت ۹۰ اسب بخاری پیشرانهٔ آن برای وزن حدود یک تنی خودرو نسبتاً کافی خواهد بود.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

البته اگر خواهان پیشرانهٔ قوی‌تر TU5 در ۲۰۷ هستید می‌توانید سراغ تیپ ۵ این خودرو بروید که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با نسخهٔ TU3 ندارد اما در این تیپ باید قید تعدادی از همان امکانات اندک ۲۰۷ مثل نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و کروز کنترل را بزنید و با داشبورد قدیمی ۲۰۶ کنار بیایید.

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i؟ اگر شک دارید این مطلب را بخوانید

جمع‌بندی

اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، ۲۰۷ شانس بیشتری برای پیروزی در این مقایسه خواهد داشت زیرا قیمت نسخهٔ TU3 آن از سوی ایران‌خودرو ۳۲۳ میلیون تومان اعلام شده درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای اطلس G برابر با ۴۰۶ میلیون تومان است اما در بازار شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود زیرا قیمت این نسخه از ۲۰۷ در بازار به حدود ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. چون اطلس هنوز تحویل داده نشده، قیمت بازار آن مشخص نیست اما ازآنجایی‌که قیمت محصولات جدید سایپا در بازار اختلاف چندانی با کارخانه ندارد، انتظار نمی‌رود اطلس در بازار بیش از ۵۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه باشد؛ بنابراین، هاچ‌بک جدید سایپا در بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از ۲۰۷ با موتور TU3 ارزان‌تر خواهد بود. با توجه این اختلاف قیمت و همین‌طور طراحی بیرونی بروزتر، کابین زیباتر، پیشرانهٔ قوی‌تر و امکانات بیشتر، در این مقایسه باید اطلس را گزینهٔ برتر دانست.

مقایسه مشخصات فنی

 

سایپا اطلس

پژو ۲۰۷ TU۳

پیشرانه ۴ سیلندر M۱۵I ۴ سیلندر TU۳
حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۳۶۰ سی‌سی
سوپاپ ۸ ۸
قدرت ۹۰ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر ۱۱۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر ۶.۴ لیتر
طول ۴,۰۲۰ میلی‌متر ۳,۸۷۲ میلی‌متر
عرض ۱,۶۸۵ میلی‌متر ۱,۶۶۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱۵۴۰ میلی‌متر ۱,۴۴۱ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر ۲,۴۴۳ میلی‌متر
وزن ۱۰۷۰ کیلوگرم ۱۰۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۸۵ لیتر ۲۴۵ میلی‌متر
قیمت کارخانه ۴۰۶ میلیون تومان ۳۲۳ میلیون تومان
قیمت بازار نامشخص ۵۵۰ میلیون تومان

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      آقا اصلا به هیچ عنوان توجه کنید تاکید می‌کنم به هیچ عنوان خودروهای تولیدی سایپا به گرد پای خودروهای تولیدی ایران خودرو نرسیده و نخواهد رسید توجه کنید دارم تاکید می‌کنم به هیچ عنوان

      پاسخ ها

      • حسام

        انگار محصولات ایرانخودرو چی هست.خخخخ همشون یه پوخن.مقایسه خرو قاطره

      • بابک

        شرکتی که 30 سال پیکان تولید کند اصلا شرکت نمی شود. من از اول تا الان فقط محصولات سایپا سوار شدم. همیشه هم رو به جلو بودن. اصلا سگ اون پرایدشون هم به خیلی از ماشینهای ایران‌خودرو می ارزید.

    • بینام

      ببین دیگه خود رو سایپا چیه که به گرد پای اتومبیل های ایران خود رو هم نمیرسه ،

    • فرشید

      هیچکدوم . بدون شک چینی بهتره.

      پاسخ ها

      • بابک

        سیاست چینی ها فروش خودروی ارزان ولی قطعات یدکی بسیار گران است، سود کارخانه هایشان در قطعات است.
        شما بروید سوال کنید می بینید که قطعات یدکی بعضی از ماشین چینی ها از ماشینهای اروپایی و تویوتا بسیار بیشتر است

    • فرشید

      فقط چینی،در بودجه ارزان البته

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اون وقت اولین و آخرین مشتری اون ماشین خودتی تازه موتور ماشین چینی ها اصلا جون ندارن صد رحمت به پراید و 206 تیپ دو ها

      • علی

        موتور ماشین چنین جون ندار نشستی خبر نداری شما بجز x22 هر کدوم و بشینی دیگه پشت ماشین ایرانی نمیشینی

    • ادرین9@

      سلام من هم کوییک داشتم هم ۲۰۷ تیپ پنج هم ۲۰۶ تیپ سه...هرکی میخاد بین ۲۰۷ تیپ سه و اطلس یکی رو انتخاب کنه اگه متور اطلس رو بذارن روی ۲۰۷ تیپ ۳ اونوقت بهتراز هردوتا میشه...اما اینجا چون امکان پذیرنیست من باشم اطلس میخرم چون متورش قوی تره بهترم هست گشتاور بهتریم داره.اما از لحاظ زیبایی و پز دادن ک ب همه بگی من ۲۰۷ سوارم و عایق بندی امکانات سروصدای کم کابین و اتاق و متعلقات اتاق ۲۰۷ سرتره اما تو سبقت کم میاره تو جاده های کفی هم از اطلس عقب میمونه ۱۷۰ تا بیشتر نمیره اگ جاده یا اتوبان یشیب ملایم ب بالا داشته باشه ۱۴۰تا بیشترنمیره اما اطلس بخاطر اینکه ۱۲۰ سی سی متورش حجیم تره و قدرت بیشتری تولید میکنه ۱۸۰ تا تو کفی میره ۱۵۰ تا تو اتوبان شیب دار اما تو کفی سرپایینی تا ۲۰۰تام میرن..۲۰۷ تیپ ۵ خوبه نه تیپ سه تیپ سه کپ میکنه...اگ کسی ک قبلا تیپ ۵ داشته بخاد تیپ سه و دو سواربشه دق مرگ میشه..ازلحاظ زیبایی نرمی داشپورت و داخل زیبا فرمان و کلا اتاق سیستم تعلیق و ۲۰۷ خیلی سره اما از لحاظ متور اطلس بهتره.....اگ متور اطلسو بذارن روی اتاق ۲۰۷ مقرون ب صرفه تره ازمتور تی یو سه بهتره..اما ب پای تیپ پنج نمیرسن

    • ناشناس

      تفاوتی باهم ندارن. ولی بارم 207 سر تره

    • ناشناس

      آدرین جان چشات سالمه. این همه متن چجوری نوشتی چ حوصله ای داری. روزمه خودرو سازی رو در آوردی خخخخ

    • ناشناس

      آرم پژو به کل هیکل اطلس میارزه

    • ناشناس

      اصلا 207 کجا اطلس کجا شاید اطلس جدید تر باشه و از نمای جلو طراحی خوب و زیبایی داشته باشه ولی نمای عقب ماشین فاجعه ای بیش نیست سایپا مثلاً میخواست طراحی کوییک و ساینا رو بهتر کنه ولی با ساخت اطلس و سهند کلا کند زد به همه چی والااا همون کوییک و ساینا اس با اون نمای عقب افتضاح خیلی بهتر بودن

    • ارش

      ۲۰۷ اتاقش داشپورتش اصالتش نرمی و هندلینگش سیستم تعلیقش و عایقبندی بسیار خوبش و در کل موارد جانبیش خیلی سره ب اطلس اما متورش ی مقدار از اطلس ضعیفتره کلا اتاق ۲۰۷ حیفه بجز متور تی یو پنج متور ضعیفتری روش بذارن.مثلا اطلس اون پلاستیکایی ک مثل زه لبه ی گلگیرلش زدن بالای چرخاش خیلی ظاهرشو بد کرده اما سهند پارس خودرو اونارو نداره و بسیارشیکترشده

    • سچاد

      به ولله قسم یک ام وی ام ایکس ۳۳ از صفر دو ساله دارم صد و بیست هزارتا کار کرده لنتاش و هنوز عوض نکردم فقط روغن کوچک ترین ایرادی هنوز پیدا نکرده یک ۲۰۶ پانوراما هم پسرم داره سی هزار تا هنوز کا نکرده هر روز نمایندگیه اگه بودجتون کمه بین چینی و ایرانی شک نکید چینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج