۱۵۴۳۶۹۰
۱۴ نظر
۱۱۱۹۰
۱۴ نظر
۱۱۱۹۰
پ

جنگنده‌های F-۵؛ ستون فقرات خستگی‌ناپذیر نیروی هوایی ایران

در ادامه قرار است مقاله سایت نشنال سکیوریتی ژورنال درباره ستون فقرات قدیمی نیروی هوایی کشورمان یعنی جنگنده‌های اف-۵ را مطالعه کنید.

برترین‌ها- آرمان رمضانی: تحولات اخیر منطقه و خریدهای بی حد و مرز کشورهای همسایه باعث شده توجه بیشتری به قدرت نیروی هوایی کشورمان به ویژه در سطح سخت‌افزاری صورت بگیرد. نیروی هوایی که با وجود برخورداری از نیروی انسانی و خلبان‌های زبده،  به واسطه تحریم‌های گسترده و البته ظالمانه دهه‌هاست که امکان خرید جنگنده‌ها و امکانات مدرن را به صورت محدود داشته و با وجود برخورداری از جنگنده‌های نسل سه مجبور است با جنگنده‌های نسل پنج و شش دشمنان مقابله کند.

unnamed

در ادامه قرار است مقاله سایت نشنال سکیوریتی ژورنال درباره ستون فقرات نیروی هوایی کشورمان یعنی جنگنده‌های اف-5 را مطالعه کنید.

جنگنده‌های اف-۵ نیروی هوایی ایران؛ تنها گزینه در دسترس

photo_2018-08-21_09-38-55

واقعیت این است که هرچند هنوز کشورهایی در دنیا از نسخه‌های آپگرید شده جنگنده F-5(مثل F-5E) استفاده می‌کنند اما این جنگنده با گذشت 7 دهه از زمان تولید در اغلب کشورهای دنیا بازنشسته و از حالت عملیاتی خارج شده است. البته F-5 که سال‌ها پیش با ترجیح و اولویت دادن قدرت مانور بر سرعت ساخته شده هنوز در بسیاری از کشورها برای اهداف آموزشی یا گشت‌زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. F-5 و پلتفرم این جنگنده هنوز نقشی اساسی در ناوگان نیروی هوایی ایران بازی می‌کند.

Northrop-F-5-Freedom-Fighter

در سال 2008 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران(IRIAF) با کمک صنعت هواپیماسازی این کشور تلاشی برای نوسازی و آپگرید برخی از نسخه‌های جنگنده F-5 را آغاز کرد.  در این تلاش قرار بود 63 فروند جنگنده F-5E و F-5F مدرن شوند و در نهایت در سال 2020 سه فروند جنگنده F-5F Tiger II به نیروی هوایی ایران تحویل داده شد.

northrop-f-5-featured-image-86946

ایران البته در طی همین تلاش، موفق به ساخت 4 فروند جنگنده کوثر بر پایه پلتفرم نسخه‌های جنگنده F-5 هم شد. جنگنده‌ای که توسط ایران تحت عنوان جنگنده 100 درصد بومی معرفی شد. 

اما داستان ایران و F-۵  از کجا آغاز شد؟

4617470

ایران در دهه 1970 دست به خرید 141 فروند F-5E و 28 فروند F-5F زد، خریدی که در آن زمان تحت عنوان Peace Rush Program یا برنامه تسریع روند صلح آمریکا اتفاق افتاد. از همان زمان تا به امروز  این جنگنده به ستون فقرات اصلی نیرو هوایی ایران تبدیل شده است هرچند که تعداد این جنگنده‌های در طول 5 دهه به دلایل مختلف کمتر شده است. ایران در سال‌های 2001 تا 2007 همچنین تلاش کرد به کمک چین این ناوگان پا به سن گذاشته را مدرن کند  اما این همکاری خیلی زود و بر اثر تحریم‌های نظامی سازمان ملل بی‌نتیجه ماند.

1674788

از طرف دیگر برنامه‌های ایران در زمینه نوسازی ناوگان F-5 با تکیه بر توان داخلی(نوسازی 47 فروند F-5E و 16 فروند F-5F) جلو رفت.   ایران البته در زمینه عملیاتی نگه‌داشتن همین ناوگان جنگنده‌های F-5 هم با موانع بسیاری روبرو بوده. موانعی که سعی کرده با تکیه بر نوسازی داخلی، همکاری با چین و  راهکارهای ابتکاری دیگر تا حد ممکن کم‌تاثیر کند.

بازنشستگی جنگنده F-۵ در تایوان

F-5-Fighter-Photo-by-National-Security-Journal-1024x576

در جولای سال 2025 در پایگاه هوایی هائولیِن در تایوان مراسمی برای بازنشستگی رسمی جنگنده‌های F-5 این کشور برگزار شد. جنگنده‌ای که تقریبا برای 5 دهه توسط ارتش تایوان مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت جای خود را به جنگنده فالکون F-16 و جنگنده دفاعی بومی تایوان یعنی F-CK-1 Ching Kuo داد.

exterior2

نیروی هوایی تایوان مانند ایران برای دهه‌ها حساب ویژه‌ای روی دو نسخه جنگنده‌های F-5(یعنی F-5E و F-5F) باز کرده بود و این جنگنده‌ها ستون فقرات نیروی هوایی تایوان را تشکیل داده بودند. با این حال و با وجود بازنشستگی رسمی این جنگنده در سال 2025، نیروی هوایی تایوان تقریبا دو دهه بود که این جنگنده را از حالت رزم خارج کرده بود و تنها برای اهداف آموزشی و ... از آن استفاده می‌کرد.

تفاوت ایران و تایوان: تحریم‌ها

2415653

ایران اما در طرف مقابل هرچند مانند تایوان نیاز به تحول در ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی‌اش را حس کرده بود اما عملا به دلیل تحریم‌های گسترده توانایی انجام این کار را از دست داد. نیروی هوایی ایران گذشته از سهم بزرگ جنگنده F-5(و نسخه‌های آن)، شامل  چند ده فروند F-14 Tomcat و 20 فروند جنگنده شوروی MIG-29s می‌شود. جنگنده‌هایی که از نظر تکنولوژی و کارآیی تکنولوژِ قدیمی‌تری نسبت به جنگنده‌های نسل پنج و شش دارند و همین موضوع تکیه سنگین ایران بر تولید و استفاده از موشک و پهپاد را هم توضیح می‌دهد.

1908228

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های موشک در خاورمیانه است و در تمام این سال‌ها توانسته تاثیر تحریم‌ها در خرید جنگنده‌های مدرن را با قدرت موشکی خود خنثی کند. با این حال باید دید در ادامه برنامه موشکی و نیروی هوایی ایران به چه شکل پیش خواهد رفت.

وب گردی

خبرفوری: کچل ها بزودی منقرض میشوند

معرفی شامپو ضد ریزش مو در برنامه زنده صدا سیما!!

سفارش محصول

سریال شفرونی نسخه کامل

با تخفیف ویژه در فیلیمو

تماشا کنید

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    جنگنده های F5 جنگنده هایی مافوق تصور پیشرفته و بروز هستن حتی بسیار مدرن تر از F35

  • محمد

    جنگ‌ دوازده روزه ، نشان داد که هیچ سلاحی جای هواپیما رو نمی گیره ، داشتن پدافند با ضریب بالا نیز عملا غیر ممکنه چه بومیش و چه وارداتیش .

  • ناشناس

    هنوزداریم ازآهن پاره های ...استفاده می کنیم

  • ناشناس

    این آشغالها دیگه ... هم نیست چه برسه به جنگنده

    زمانی ... بود برای خودشون هیبتی داشتند

  • ناشناس

    وقتی که کارشناس های زبده و خلبان های زبده رو کنار میزارند بهتر از این نمیشه نیروی هوایی اگر میخواد پیشرفت کنه به خلبان های قدیمی و کارشناس های قدیمی نیاز داره هرچند که اکثر اینها یا مردند یا در بستر بیماری هستند همه چی به تحریم مربوط نمیشه

    پاسخ ها

    • محمد

      خلبانای قدیمی یعنی میتونن نسل جدیدارو کنترل کنن؟ خیر باید دوره‌های آموزشی گذاشته بشه که خلبانای قدیمی چون پیر شدن سخته براشون باید نسل جدید به کشورهای مبدا جهت اموزش اعزام بشن ... فقط میشه مدیریت رو به قدیمیا داد که اونم بازم کار اشتباهیه...

  • دلسوزآب وخاک

    ۵۰سال ازصنعت دنیاعقبیم اف۵براهشتادسال پیشه ...

  • فرخ

    واقعا به داشتن آف ۵باید خوشحالی کرد نه بدرد عملیات هوایی میخوره نه برون مرزی همون رو خرج اف۱۶ یا ۱۸بکنن بهتره

  • تامکت

    آف ۵ از نظر سادگی و کم هزینه هست باید همین لاویهای آمریکا برای خرید کشورها از آف ۱۶ که ۳۰ برابر آف ۵ بیشتر هست که نیازی به مهندس‌ها آمریکا ندارد اگر رادار چینی با موشکهای چینی مچ بشه ما دیگه آف ۵ نداریم ما جی۱۰ با رد پاه کمتر از ۲ متر رادار داریم برای همین چین همکاری نکرد

  • شهرام

    ترو خدا دست از سر این پیرمردها بردارید اف ۵ در مقابل میگ ۲۱ هم نمی‌توانست کاری انجام بدهد.یک نگاهی به کشورهای همسایه و نیروی هوایی آنها بیندازید درسته که ما موشک‌های عالی داریم ولی فراموش نکنید که موشک و جنگنده البته در کنار چند فروند اواکس ضامن حفاظت از این آسمان پهناور میباشد

  • بچه های ایرانی

    از بابت زحماتتون بی نهایت ممنونیم.ولی خدایش رنگ و طرح بدنه این اف ۵ هارو تغییر بدین اصلا دلنشین نیستن که هیچ مثل تاکسی هستن.قالب بدنه هارو تغییر بدین مشکلی نداره با همین سیستم باشه.مثلا موتور زانتیارو گذاشتن پژوه پارس.شده زانتیا موتور..اولا هواپیما باید غیرقابل دید در اسمان باشه تا رویت و دید تا حدی نامعلوم استتار باشه.اسمان رنگش ابی هست اینا رنگش زرد.کل جهان را بگردین با این رنگ هواپیما نیست...مهماتش را سبک وزیاد وهوشمند کنین.مهمات سنگین بارشون نکنین.

  • محمد

    ستون فقرات دیسکش آسیب دیده مواظب باشید... قرار نیست که هر کشوری از ما تعریف کرد خودمونو گم کنیم... یکی از شیوه‌های فریب همین تعریف و تمجید بیجای طرفای مقابله بعدش که دیدن تعریفا نتیجه داده و سرعت به‌روز رسانی طرف مقابل کم شده چون به خودش مغرور شده یهو میان کارو یکسره می‌کنن

  • ناشناس

    هزینه الکی ساخت اهن پاره

  • رضا

    ایران نیازی به جنگنده های قرن بوق نداره ، الان نیاز به جنگنده ای مثل F35 داره ، اونم زمانیه که متحد واقعی و استراتژیک آمریکا بشه . نه رفیق سوری چین و روسیه زالو صفت و مکار

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج