۱۷۰۰۹
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

قسمت دوم

راز​هاي موفقيت ۶۰ ساله پورشه ۹۱۱

پورشه ۹۱۱ را باید یکی از اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ دانست. این کوپه با نزدیک به ۵۰ سال قدمت، به یک سمبل برای اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شده و هر نسل آن، بهترین در کلاس خود بوده و همواره رقبا را به چالش کشیده است.

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

پورشه ۹۱۱ را باید یکی از اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ دانست. این کوپه با نزدیک به ۵۰ سال قدمت، به یک سمبل برای اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شده و هر نسل آن، بهترین در کلاس خود بوده و همواره رقبا را به چالش کشیده است. در طول تولید ۹۱۱، این کوپه با کم‌ترین تغییرات ممکن، آن‌هم جهت بهبود آیرودینامیک روبرو شده است. به همین دلیل است که جرمی کلارکسون؛ مجری برنامه تلویزیونی تاپ گیر عقیده دارد که طراحان پورشه، تنبل ترین طراحان دنیا هستند. زیرا که هر نسل آن با نسل پیشین تفاوت چندانی ندارد.


راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

4th Gen:2004-1998

نسل چهارم از پورشه ۹۱۱، به استفاده از موتور خنک شونده توسط هوا، که تاریخچه‌ای ۳۴ ساله در ۹۱۱ داشت، خاتمه بخشید و از موتور ۶ سیلندر تخت خنک شونده توسط آب، بهره برد.

۹۱۱ جدید از هر نظر متفاوت از نسل‌های پیشین ۹۱۱ بود. اول و آشکارتر از همه، ظاهر جدید آن بود. کابین آن و هم‌چنین سیستم تعلیق آن کاملأ جدید بودند. اما چراغ‌های آن، هم‌چون بسیاری دیگر از قطعات بدنه، از مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر باکستر به عاریت گرفته شده بودند که البته پورشه اصرار داشت این چراغ‌ها، منحصرأ برای ۹۱۱ طراحی شده اند و از ۹۱۱ به مدل باکستر راه یافته‌اند. و یکی از انتقادات وارد به این نسل از ۹۱۱ همین چراغ‌های آنست که سنت شکنی کرده و از حالت بیضوی خارج شده بود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری ۹۹۶ آن بود که شکستگی مرز بین شیشه جلو و سقف، به یک منحنی تبدیل شده بود. که همین مورد نیز انتقادات زیادی را به همراه داشت. به عقیده بسیاری، ۹۹۶ دیگر یک پورشه ۹۱۱ اصیل نبود زیرا هم‌چون دیگر سوپراسپرت‌های زمان خود، خطوط و حجم‌های نرم و صافی داشت. در حالیکه تمامی ۹۱۱ها در دوران خود، متفاوت از رقبا بودند. اما تغییرات و اصلاحات بدنه باعث شده بود تا ضریب مقاومت بدنه در برابر هوا از ۰.۳۳ به ۰.۳۰ کاهش یابد و این به معنای آیرودینامیک بهتر بوده است.

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

طول آن به میزان ۱۸۵ میلی متر و عرض آن به میزان ۳۰ میلی متر افزایش پیدا کرده بود تا بتواند موتور جدید را در خود جای دهد. اگرچه این موتور، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از قبل بود و تجهیزات الکترونیکی آن چند برابر گذشته در آن استفاده شده بود، وزن آن ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از ۹۹۳ بود و تنها یک‌صد کیلوگرم بیش‌تر از فولکس واگن گلف IV GTI، وزن داشت. این موتور با وجود اینکه ۲۰۰ سی سی از حجم آن کاسته شده بود و به ۳۳۸۷ سی سی رسیده بود، قدرت آن با ۱۴ اسب بخار افزایش، به ۲۹۶ اسب بخار رسید. البته از سال ۲۰۰۲، قدرت موتور به ۳۱۵ اسب بخار رسید. پورشه ادعا می‌کرد که ۹۹۶، قادر است ظرف ۵ ثانیه از سکون به سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت برسد که با فراری ۴۵۶GT برابری می کرد و سریع‌تر از هوندا NSX، جگوار XK۸، آستون مارتین DB۷، و ب.ام.و M۳ بود. قوی‌ترین نمونه ۹۹۶، با پسوند GT۲ تولید شد که با ۴۸۳ اسب بخار قدرت می‌توانست در ۳.۷ ثانیه به سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

یکی از نشریات آن زمان، هندلینگ ۹۹۶ را این‌گونه تفسیر می‌کند: «به سادگی به همان نقطه‌ای که اشاره کنید، می‌رود. ۹۹۶، شما را بخاطر مهارت‌های محدود رانندگی سرزنش نمی‌کند بلکه مهارت های رانندگی شما را افزایش می دهد.» بنظر می رسید که هندلینگ پورشه ۹۱۱، به ایده آل‌ترین وجه ممکن رسیده باشد.


راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

5th Gen:2011-2004

پورشه ۹۹۷، شاید از نظر ظاهری، بجز چراغ‌ها و سپر جلو تفاوت دیگری با ۹۹۶ نداشت اما نزد طرفداران بسیار دوست داشتنی بود. زیراکه چراغ‌های بی ربط با ۹۱۱ در نسل گذشته، جای خود را به همان چراغ‌های بیضوی داده بودند و مدل‌های کلاسیک ۹۱۱ را یادآور می‌شدند. این بدنه با جزئی‌ترین تغییرات توانست با ۰.۱ کاهش ضریب مقاومت در برابر هوا، به رقم ۰.۲۹ دست یابد.در کنار این تغییرات ظاهری، بدنه ۹۹۷، در عقب به میزان ۸۸ میلی متر پهن‌تر شده بود که به میزان قابل توجهی بر روی هندلینگ آن تأثیر مثبت گذاشته بود.کابین نیز با طراحی جدید و استفاده از متریال‌های مرغوب‌تر نسبت به نسل پیشین، همگی تأثیر مثبتی در موفقیت این نسل از ۹۱۱ گذاشتند. بطوریکه ۹۹۷ سریع‌تر از تمامی نسل‌های پیشین ۹۱۱، به فروش یک‌صد هزار دستگاه رسید.نمونه پایه ۹۹۷ که کاررا نام داشت با همان موتور ۳.۶ لیتری مدل ۹۹۶ تولید شد که می‌توانست ۳۴۵ اسب بخار تولید کند. نمونه Carrera S، از موتور تخت ۳.۸ لیتری با ۳۸۰ اسب بخار بهره می‌برد. نمونه ۹۹۷ توربو S بود با همان موتور ۳.۸ لیتری، ۵۳۰ اسب بخار تولید می‌کرد که باعث شده بود تا شتاب صفر تا صد آن به ۳.۱ ثانیه برسد و سریع‌ترین نمونه آن‌هم، ۹۱۱ GT۲ RS بود که با ۶۳۰ اسب بخار می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد.در مدل فیس لیفت شده ۹۹۷ که از سال ۲۰۰۸ راهی بازار شد، تغییرات ظاهری اندکی صورت گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چراغ‌های LED عقب، سپر جدید جلو با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر اشاره کرد. در زیر چراغ‌های راهنما نیز چراغ‌های LED مخصوص روز نصب شده بودند و چراغ‌های جدید جلو با دو پروژکتور HID برای آن قابل سفارش بودند.اما بیش‌ترین تغییر در زیر بدنه انجام گرفته بود. گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، جای خود را به گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته PDK داده بود که عملکرد بسیار بهتری داشت. سیستم تزریق مستقیم سوخت و خروجی اگزوز اسپرت پورشه در کنار سیستم تعلیق اصلاح شده، از دیگر موارد اضافه شده به ۹۹۷ فیس لیفت بودند. ضمن اینکه Carrera ۴ به سیستم چهار چرخ متحرک جدید تجهیز شده بود. صفحه نمایش لمسی کابین نیز به منظور کارکرد بهتر، از نو طراحی شده بود. این تغییرات، افزایش قیمت آن‌را به همراه داشت.پورشه ۹۹۷ توربو S فیس لیفت نیز از نظر شتاب، سریع‌ترین در انواع ۹۹۷ بود. این نمونه هم‌چون گذشته می توانست در ۳.۱ ثانیه از سکون به سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته باید اذعان داشت، که نشریات بسیاری با آزمایش آن به شتاب ۰-۱۰۰ در ۲.۹ ثانیه دست یافته بودند.پورشه ۹۹۷، در ۲۴ نمونه مختلف به تولید رسید که آن‌را به متنوع‌ترین ۹۱۱ تاریخ تبدیل نمود.


راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

6th Gen:2012

نسل ششم ۹۱۱، که در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۱ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، حاصل ۴۸ سال تجربه و تکامل در راه ساخت بهترین کوپه بوده است. ۹۹۱ شاید از نظر ظاهری، هم‌چون نسل‌های گذشته، تفاوت چندانی با ۹۹۷ نداشته باشد، اما ۹۰ درصد از قطعات آن جدید هستند.چراغ‌های جدید جلو، سپر جدید با چراغ‌های باریک LED مخصوص روز و هم‌چنین چراغ راهنما، رینگ های بزرگ‌تر با طراحی زیبا، اسپویلر بزرگ‌تر در عقب، گلگیرهای برجسته‌تر در عقب و چراغ‌های باریک‌تر با طراحی خیره کننده در عقب بنظر می‌رسد که ۹۹۱ را به یک ۹۱۱ اصیل و کلاسیک با اقتضای زمان تبدیل کرده است. اگر کسی نسل های قبل ۹۱۱ را زشت تلقی می‌کرده در مورد ۹۹۱ نمی‌تواند چنین حرفی را بزند. حتی پورشه دوستان نیز نمی‌توانند ایرادی از ظاهر آن بگیرند زیراکه ۹۹۱، از هر زاویه یادآور ۹۱۱ کلاسیک است.

تناسبات و طراحی ۹۹۱ با توجه به جدیدترین دستاوردهای آیرودینامیک شکل گرفته است. فصاله محورهای آن به میزان ۱۰۰ میلی‌متر و طول کلی به میزان ۵۶ میلی متر افزایش یافته است.

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

پیش آمدگی بدنه از گلگیر جلو به میزان ۳۲ میلی متر و از گلگیر عقب به میزان ۱۲ میلی متر کاهش داشته که همگی این موارد در هندلینگ آن تأثیر گذار هستند. ولی با این وجود، ۹۹۱ با ۴.۵ متر طول و ۱.۸ متر عرض، هنوز در کلاس خود به عنوان یک کوپه کوچک شناخته می شود. سقف آن نیز به میزان ۷ میلی متر کوتاه‌تر شده بودن آنکه از فضای کابین بکاهد.پورشه ۹۹۱ کاررا، اولین اتومبیل تولیدی در دنیاست که از گیربکس ۷ سرعته دستی بصورت استاندارد بهره می برد ضمن اینکه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک PDK نیز برای آن قابل سفارش است. ضرایب نزدیک دنده‌ها باعث شده اند تا شتاب ۰-۱۰۰ آن برای کاررا به ۴.۴ ثانیه (با گیربکس PDK و پکیج اسپرت کرونو) و برای کاررا S به ۴.۱ ثانیه با همان گیربکس و پکیج برسد.

علاوه بر این، ۹۹۱ اولین کوپه اسپرت در دنیاست که به سیستم روشن/خاموش اتوماتیک مجهز شده است. این امر باعث می شود تا مصرف سوخت آن به میزان ۰.۶ لیتر در یک‌صد کیلومتر کاهش یابد. ضمن اینکه سیستم های الکترونیکی بازنگری شده آن، ۰.۳۶ لیتر دیگر در یک‌صد کیلومتر از مصرف آن می‌کاهند.

سیستم تعلیق جدید در کنار فرمان برقی الکترومکانیکال پورشه، با بازخوردهای سریع‌تر و لذت و دقت بیش‌تر، ۰.۱ لیتر از مصرف سوخت آن در یک‌صد کیلومتر می‌کاهد.

سیستم کنترل دینامیک شاسی پورشه که به عنوان آپشن برای کاررا S قابل سفارش است، هنگامی که بدنه شروع به انحراف از مسیر می کند، آن‌را تشخص داده و مانع از آن می‌شود. بنابراین، ۹۹۱ به یکی از بزرگ‌ترین ایرادات ۹۱۱ که انحراف به هنگام عبور از پیچ ها با سرعت بالا بود، خاتمه داده است.موتور در نظر گرفته شده برای کاررا، با ۲۰۰ سی سی کاهش حجم نسبت به نسل پیشین، ۳.۴ لیتر حجم داشته و می‌تواند ۳۵۰ اسب بخار تولید کند و تا ۲۸۷ کیلومتر بر ساعت سرعت گیرد در حالیکه مصرف سوخت آن تنها ۸.۲ لیتر در یک‌صد کیلومتر است. موتور کاررا S، با ۳.۸ لیتر حجم، ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کند و می‌تواند حداکثر سرعت ۳۰۲ کیلومتر بر ساعت را لمس کند. در حالیکه تنها ۸.۷ لیتر در یک‌صد کیلومتر می سوزاند.

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

کابین ۹۹۱ نیز دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده است. در طراحی این کابین از کابین پورشه کاررا جی.تی الهام گرفته شده است. کنسول میانی، ارتفاع بییش‌تری دارد و دسته دنده بلند آن نیز نزدیک به فرمان نصب شده تا تعویض دنده براحتی صورت گیرد.


راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

دلیل دوام 26 ساله نسل اول

اینکه هیچ‌یک از نسل‌های پورشه ۹۱۱ نتوانست همانند نسل اول آن به مدت ۲۸ سال در بازار دوام بیاورد را می توان تنها در دو دلیل جستجو کرد. اول آنکه، نسل اول ۹۱۱ در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و طراحی آن، بقدری آینده نگرانه، تازه و جذاب بود که تا مدت ها نیاز به تغییر و اصلاح نداشت. بطوریکه حتی جدیدترین نسل ۹۱۱ با وجود آنکه نزدیک به ۵۰ سال از اولین نسل آن فاصله دارد، تفاوت اندکی با آن دارد. بنابراین دلیل اول را می توان در تازگی طراحی آن در زمان خود جستجو کرد که توانست این مدت را در بازار دوام بیاورد. دوم اینکه، پورشه از نسل دوم به منظور حفظ اصالت ۹۱۱، تغییر زیادی در ظاهر آن انجام نداد که منجر شد تا هر چند سال یک‌بار به ناچار با جزئی ترین تغییرات ممکن، طراحی آن‌را تازه و به روز نگاه دارد.


پورشه 912 شایان ذکر است که نمونه کوچک‌تر 911 با نام 912 در سال 1965 به تولید رسید که نتوانست موفقیت 911 را کسب کند. از این‌رو تولید آن تنها تا سال 1970 ادامه داشت. پورشه 912، از بدنه 911 بهره می‌برد با این تفاوت که به موتور 4 سیلندر تخت 1.6 لیتری با 90 اسب بخار قدرت، تجهیز شده بود.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

راز​هاي موفقيت 60 ساله پورشه 911

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج