۱۷۵۵۲۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

حمل و نقل هوایی

مدرسه پیرمردها؛ شجره نامه تمام هواپیماهای ایرانی

حق با عباس آخوندی است؛ وزیر راه و شهرسازی ایران را به گورستان هواپیماهای قدیمی تشبیه کرد. بررسی ها نشان می دهد زمان ساخت بعضی از هواپیماهای فعال در شرکت های هوایی ایران ۳۵ سال پیش بوده است.

مدرسه پیرمردها؛ شجره نامه تمام هواپیماهای ایرانی





روزنامه هفت صبح: حق با عباس آخوندی است؛ وزیر راه و شهرسازی ایران را به گورستان هواپیماهای قدیمی تشبیه کرد. بررسی ها نشان می دهد زمان ساخت بعضی از هواپیماهای فعال در شرکت های هوایی ایران 35 سال پیش بوده است.

1- بوئینگ 747

اولین پرواز خود را در سال 1976 میلادی انجام داد و بعد از سه ماه به ایران ایر تحویل داده شد. در سال 1982 برای مدتی به هواپیمایی نیجریه اجاره داده شد و در همان سال به ایران بازگشت.

مدرسه پیرمردها؛ شجره نامه تمام هواپیماهای ایرانی

۲- ایرباس ۳۲۰

اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ میلادی انجام داد و ۱۵ سال در اختیار اییریا باقی ماند. از سال ۲۰۰۷ هم برای دو شرکت هوایی دیگر کار کرد و در سال ۲۰۰۹ راهی ایران شد. این هواپیما هم اکنون در اختیار ایران ایر است.

این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ انجامداده و در سال ۲۰۱۳ روانه ایران شد. ۹ هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دیگر هم در ایران حضور دارند که همه شان در همان حول و حوش سال ۹۲ اولین پرواز خود را انجام داده اند.

۳- بوئینگ ۷۳۷

در سال ۱۹۷۷ میلادی، دولت وقت ایران یکی از آنها را سفارش داد. تجهیزات مدرن و VIP دارد و آخرین نمونه آن همچنان با استفاده از قطعات سایر همنوعانش به حیات خود ادامه می دهد. همچنان اجازه پرواز به آسمان اتحادیه اروپا را دارد.

۴- ایرباس A۳۱۰

هواپیمایی که در اختیار ایران قرار دارد در حقیقت به سفارش امارات ساخته شده است. این هواپیما در سال ۱۹۸۷ میلادی برای اولین بار به پرواز درآمد و پس از ۱۳ سال راهی ناوگان هوایی ایران شد. هواپیمای تابان هم یکی از آنها را دارد که در سال ۱۹۸۹ میلادی به پرواز درآمده و پس از خدمت در ترکیش ایرلاین و هواپیمایی آریانا افغانستان، به ایران آمده است.

۵- ایرباس A۳۰۰

تعداد زیادی از این مدل هواپیما در آسمان ایران پرواز می کنند. یکی از آنها که در سال ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده و مدتی در اختیار ژاپنی ها بود، در سال ۲۰۰۶ به اجاره هواپیمایی ماهان درآمد. آنها دو سال بعد این هواپیما را به نام خود سند زدند.

ایران ایر در سال ۵۹ یک نمونه از آن را برای خود سفارش داد که در سال ۶۳ ربوده شد و سر از عراق درآورد. این هواپیما شش سال بعد دوباره به ایران برگشت. ۱۲ هواپیمای ایرباس A۳۰۰ دیگر در ایرلاین های ایرانی وجود دارند که ۳۰ سال از عمرشان گذشته است.

مدرسه پیرمردها؛ شجره نامه تمام هواپیماهای ایرانی

۶- بوئینگ ۷۲۷

هواپیمای معروف کاپیتان شهبازی در سال ۱۹۷۴ و به سفارش ایران ایر ساخته شد. در آن زمان ۴۰ سال از عمر هواپیما می گذشت. شرکت آسمان هم یکی از آنها را در اختیار دارد که ۳۵ سال از تاریخ ساختش می گذرد. این هواپیما در سال ۱۹۹۴ به طور اجاره ای روانه ایران شد و در سال ۱۹۹۸ به نام آسمان سند خورد.

۷- McDonnell Douglas MD

در ایران به اسم بوئینگ MD شناخته می شود. احتمالا چون بوئینگ امتیاز مگ دانل را خرید و هواپیماهای آن را صاحب شد. اولیننمونه های آن در ۱۹۷۹ به پرواز درآمدنداما نمونه ای که در سال ۲۰۰۸ برای کاسپین و کیش ایر پرواز کرد در سال ۲۰۰۹ به مالکیت زاگرس درآمد.

۸- فوکر ۱۰۰

این هواپیمای هلندی به خاطر ابعاد کوچک شروع خوبی داشت اما به مرور مغلوب بوئینگ ۷۳۷، ایرباس ۳۱۸ و ۳۱۹ شد. ساخت آن در سال ۱۹۹۷ متوقف شد اما در شرکت های هوایی ایران همچنان از آن استفاده می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج