۱۹۴۵۶۴
۵۰۳۴
۵۰۳۴
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۳)

از بازار خرید و فروش شاسی بلندهای کوچک یا همان کراس اوورها، باید به عنوان پر فروش ترین بازار میان خودروهای شاسی بلند نام برد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)
مجله تخت گاز:

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۲)


سانگ یانگ نیو اکتیون

شرکت رامک خودرو مدتی است محصولات کره ای شرکت سانگ یانگ را وارد کشور می کند. ویژگی بارز خودروهای سانگ یانگ ، فهرست آپشن های مناسب و کیفیت مطلوب متریال کابین است. یکی از محصولات سانگ یانگ، اکتیون جدیدبوده که در واقع فیس لیفت مدل قبلی است و از نظر ظاهری کمی خاص‌تر از سایر رقبا به نظر می‌رسد. طراحی مدل فیس لیفت اما جاافتاده تر و جذاب تر از قبل شده و با تغییرات اساسی که در قسمت جلو انجام شده، دایره مخاطبان خود را گسترش داده است. طراحی قسمت عقب کمتر دست خورده و اکتیون همچنان فرم شاسی بلند کوپه را حفظ کرده است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

فضای کابین اکتیون جدید شیک و جذاب است و از نظر راحتی سرنشینان چیزی کم ندارد. همان طور که اشاره شد، این خودرو نیز مانند سایر محصولات سانگ یانگ با کیفیت و خوش ساخت است. صندلی ها و فرمان با چرم پوشانده شده اند و چوب کاری های داخل کابین نیز با کیفیت و مرغوب هستند.

اکتیون جدید در ۳ تیپ Comfort، Prestige و Luxury عرضه می شود. در نمونه فول آپشن، امکاناتی نظیر شیشه های مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک، مدیریت پیمایش سفر، گرمکن صندلی ها و فرمان، برف پاک کن مجهز به سیستم یخ زدا و سنسور باران و قابلیت تعویض دنده از روی فرمان به چشم می خورد. شاید در تبلیغات اکتیون جدید شعار تنها شاسی بلند کوپه مناسب آفرود را شنیده باشید.این شعار تا حدودی صحیح است. چون به جز X۶ شاسی بلند دیگری با فرم کوپه در ایران نداریم. در اکتیون از شاسی مستقل و فوق صلب استفاده شده. همچنین از لحاظ زیربندی نسبت به سایر کراس اوورهای هم سطح خود، یک سر و گردن بالاتر است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

موتور ۴سیلندر ۲.۳ لیتری اکتیون جدید ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتون متر را توسط سیستم چهار چرخ متحرک، به هر چهار چرخ منتقل می کند. گیربکس ۶سرعته هوشمند اکتیون به حالت زمستانی نیز مجهز شده و تعویض دنده ها از روی فرمان نیز در این مدل مقدور شده است. همچنین سیستم HDC سرعت خودرو را در سرازیری ها کنترل می کند و دیگر نیازی به ترمزهای اضافی در سرازیری ها نیست.

در کل اکتیون جدید را می توان انتخاب مناسبی برای افرادی که به دنبال فهرست آپشن های وسیع و کیفیت مطلوب هستند دانست. اما برای خرید اکتیون باید سلیقه خاصی نسبت به سایر افراد داشته باشید.

رقبای داخلی و خارجی(هاچ‌بک)

Renault Koleos

Kia Sportage

Hyundai ix۳۵

پیشنهاد نهایی

اکتيون با سطح گسترده اي از آپشن هاي رفاهي و حرکتي و دارا بودن شاسي فوق صلب مستقل و زيربندي کاملا آماده جهت آفرود، مي تواند انتخاب مناسبي با اين محدوده قيمتي باشد. ضمن اينکه از قلب تپنده بنز هم بهره مي​برد. ظاهر نيو اکتيون به مراتب بهتر از نسل قبلي شده و توانسته مشتريان بيشتري را به سوي خود جلب کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

سوزوکی گرند ویتارا

از بازار خرید و فروش شاسی بلندهای کوچک یا همان کراس اوورها، باید به عنوان پر فروش ترین بازار میان خودروهای شاسی بلند نام برد. کلاسی که در ایران با خودروهایی نظیر کیا اسپرتیج، هیوندای توسان، نیسان قشقایی و سوزوکی گرند ویتارا شناخته می‌شود، و تنوع قابل قبولی دارد.

در این میان، سوزوکی گرند ویتارا را باید به عنوان یکی از پرفروش ترین و به اصطلاح، عامه پسندترین اعضای این کلاس در ایران برشمرد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

سوزوکی گرند ویتارا همزمان در کشورهای ژاپن، امریکا، اندونزی و اسپانیا تولید می شود. این خودرو در ژاپن با نام اسکودو و در امریکای شمالی با نام ساید کیک شناخته می شود. این مدل از ویتارا، در واقع نسل سوم این شاسی بلند محبوب است که حضور آن در ایران، در سال ۸۶ و با واردات مدل های ۲لیتری آغاز شد. از سال ۸۸ نیز، ایران خودرو که تا پیش از این ویتارا را به صورت ساخته شده وارد می کرد، مونتاژ آن را در کشور اغاز کرد. در سال ۲۰۰۸ نمونه فیس لیفت شده ویتارا از سوی سازنده معرفی شد، این خودرو در نمای ظاهری تغییر چندانی به خود ندیده بود، اما مهمترین تغییر آن، استفاده از موتور ۲.۴لیتری با کد j۲۴B به جای پیشرانه نسبتا ضعیف ۲لیتری بود.

در سال ۸۹ تولید مدل ۲ لیتری در کشور متوقف و نمونه ۲.۴لیتری جایگزین شد. از مهمترین تفاوت های ظاهری مدل جدید، می توان به گرافیک متحول شده چراغ های جلو و راهنمای روی آیینه های جانبی اشاره کرد. طراحی گرند ویتارا در کل ساده و هماهنگ است، اما رنگ و لعاب و زرق وبرق رقبای کره ای ها را ندارد. این مساله در بحث طراحی اتاق و فهرست آپشن ها نیز خود را نشان می دهد، و اینجاست که دلیل تفاوت قیمت چند ده میلیونی میان گرند ویتارا و رقبای کره ایش، بیشتر خود را نشان می دهد. ویتارا ۲.۴لیتری در دو سطح تجهیزات ۵ و ۸ عرضه

می‌شود. در میان فهرست آپشن ها، جای خالی سانروف بسیار احساس می شود. اما بحث فنی جایی است که ویتارا می تواند برای کره ای ها دردسرساز شود. مدل ۲.۴لیتری با دو گیرباکس ۵سرعته دستی و ۴سرعته اتوماتیک در کشور عرضه می شود. مهمترین نقطه قوت ویتارا، قابلیت تنظیم حالت های انتقال قدرت گیرباکس کمکی، در سه برنامه مختلف است. که رقبای کره ای از نبود دنده سنگین در مقابل ویتارا رنج می برند و همیشه در حالت چهار چرخ متحرک حرکت نمی کنند. از دیگر نکات جالب ویتارا، می توان به کلید AT Power اشاره کرد که با فشردن آن، گشتاور و دور موتور در دنده های مختلف بالا می رود.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

اما با توجه به ارتفاع کم از سطح زمین و سیستم فنربندی، از این کراس اوور ۱۷۰ اسب بخاری، نمی‌توان انتظار قابلیت مناسب آفرود و پیمودن مسیرهای بسیارناهموار را داشت. این در حالی است که در مسیرهای هموار و جاده ای، ویتارا خودروی پرشتابی نشان می دهد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است، سیستم تعلیق ویتارا چندان نرم عمل نمی کند و برخی ضربات را به داخل کابین منتقل می کند. همچنین صداهای اضافی داخل کابین، از دیگر نکات منفی ویتارا به شمار می آیند. از دیگر نقاط قوت ویتارا نسبت به رقبای وارداتی اش، می توان به ارزان تر بودن و در دسترس بودن لوازم جانبی اش اشاره کرد.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai ix۳۵

Foton

Ssangyong Actyon

پیشنهاد نهایی

سوزوکی ویتارا با قیمتی پایین تر از رقبایی نظیر اسپرتیج و توسان ، از دایره وسیع تر خریداران برخوردار است. همچنین با توجه به مونتاژ آن در داخل کشور، وضعیت بهتری در زمینه خدمات پس از فروش و قیمت لوازم جانبی دارد، اما طراحی ظاهری و فهرست امکانات آن یاز کره ای ها پایین تر است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

هیوندای ix۳۵

یکی از اولین شاسی‌بلندهایی که در آغاز رونق گرفتن واردات خودرو به ایران آمد، نسل اول هیوندای توسان بود. که با ظاهری نه‌چندان زیبا، در مقابل برادر ناتنی‌اش کیا اسپرتیج قرار گرفت. نسل دوم توسان اما، با ظاهری جذاب و مد روز جای مدل قدیمی ‌را گرفت، تا موفقیت‌های قبل را دوباره تکرار کند. طراحی ظاهری توسان همان طراحی سیالی، شلوغ و پر زرق و برقی است که نمونه‌اش در سایر خودروهای هیوندای نظیر سوناتا، ولاستر و . . . قابل مشاهده است. مدل ۲۰۱۴ توسان با تغییراتی که در طراحی جلو پنجره و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب به خود دیده، به مراتب جذاب‌تر از قبل شده است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

طراحی کابین نیز به پیروی از نمای ظاهری، شلوغ و خوش خط و خال است. این در حالی است که اگر در کابین خودرویی هم‌چون اسپرتیج یا RAV۴ قرار بگیرید، به مراتب آرامش بصری بیشتری را تجربه خواهید کرد. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و پوشش چرم صندلی‌ها و فرمان در کنار سقف پانوراما، بر جذابیت‌های کابین افزوده‌اند. متاسفانه توسان از آن دست خودروهایی است که از گزند دلالان و افراد سودجو در امان نمانده و اسیر تیپ‌بندی‌های من درآوردی و گیج‌کننده شده است. جالب است که برخی آپشن‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس روی این خودرو نصب شده و در ایران تحت عنوان نمونه فول آپشن به افراد نا آگاه عرضه می‌شود. ix۳۵ فول آپشن از ۶ عدد ایربگ، صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و سنسور و دوربین دید عقب، سقف پانوراما و کیلس استارتر بهره می‌برد.

فضای صندلی‌های جلو مناسب است و روی آنها احساس راحتی کامل خواهید داشت. اما ردیف عقب داستان متفاوتی دارد. به علت شیب سقف در قسمت عقب، سایش سر افراد با سقف در ردیف عقب اجتناب ناپذیر است. هم‌چنین دید عقب و طرفین نسبتا محدود است و در اولین تجربه‌های رانندگی با این خودرو مشکل‌ساز خواهد شد. در سرعت‌های بالا صدای باد داخل کابین نفوذ می‌کند و صداهای اضافی به گوش رسیده از فنرها مزید بر علت خواهند شد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

نسل دوم توسان از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سی‌سی بهره می‌برد که با اسپرتیج مشترک است. به منظور کاهش مصرف سوخت در این مدل، ضرایب دنده‌ها دستخوش تغییراتی شده‌اند، که همین عامل موجب کشش پایین و تنبل شدن خودرو در بعضی مواقع می‌شود. البته در حالت تعویض دستی دنده‌ها و رانندگی در مسیرهای صاف، توسان نمایش خوبی از خود نشان می‌دهد و پیشرانه ۱۷۶ اسب بخاری با قدرت تولید ۲۲۸ نیوتن‌متر گشتاور، راضی کننده ظاهر می‌شود. سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو از برادر بزرگ‌ترش سانتافه گرفته شده است، و از نظر سواری و هندلینگ جایگاه خوبی میان رقبا دارد.

در کل توسان را می‌توان به عنوان یک کراس‌اوور شهری و راضی‌کننده در نظر گرفت، که به خاطر ظاهر پر زرق و برقش، شاید زودتر از سایر رقبا از مد بیافتد و کسل‌کننده شود. سواری این خودرو در شهر نرم و راحت است، اما از آن انتظار قابلیت آفرود و خارج جاده‌ای نداشته باشید.

رقبای داخلی و خارجی

Suzuki Vitara ۲۴۰۰

Ssangyong Actyon

Kia Sportage

پیشنهاد نهایی

ix۳۵ به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شهری، در میان سایر رقبا گزینه مناسبی است. طراحی نمونه فیس لیفت، جذاب تر از قبل شده اما باید پذیرفت از نظر طراحی هنوز هم در پس اسپرتیج قرار می‌گیرد. اگر ریسک خرید کارکرده هایی نظیر X۳ را نمی کنید، سراغ ix۳۵ می توانید بروید.سواری آن خشک است اما مصرف سوخت و کیفیت قابل قبول آن از مواردی هستند که باعث شده‌اند تا از ix۳۵ لذت ببرید. البته اگر از نداشتن دریچه تهویه مطبوع سرنشینان عقب چشم پوشی کنید! ضمنا فکر پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای و ناهموار و مسيرهاي طولاني را با آن از سر بیرون کنید.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج