۲۰۳۰۷۶
۵۰۶۲
۵۰۶۲
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۴)

بدون شک باید از پرادو به عنوان محبوب ترین و شناخته شده ترین شاسی بلند تویوتا در ایران نام برد. پرادو از سال ۱۹۸۴ به عنوان شاسی بلند ارزان تر و قابل دسترس تر از لندکروزر در سبد محصولا تویوتا حضور دارد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)
مجله تخت گاز:

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (3)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)


تویوتا پرادو

بدون شک باید از پرادو به عنوان محبوب ترین و شناخته شده ترین شاسی بلند تویوتا در ایران نام برد. پرادو از سال ۱۹۸۴ به عنوان شاسی بلند ارزان تر و قابل دسترس تر از لندکروزر در سبد محصولا تویوتا حضور دارد. مدل ۲۰۰۹ پرادو با تکیه بر موفقیت های چشمگیر نسل قبلی، در دو مدل ۵ درب و ۳ درب وارد کشور شد. این نسل از پرادو از طراحی خشن تر و عضلانی تری نسبت به قبل بهره می برد، البته این در حالی است که خیلی ها ظاهر پرادو قدیمی را ترجیح می دهند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

فضای کابین کاملا جادار و راحت است و در مدل ۵ درب، سرنشینان ردیف عقب راحتی بیشتری دارند و دو صندلی تاشو در فضای صندوق بار تعبیه شده است. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و می توان روی دوام و استهلاک پایین قطعات آن حساب باز کرد. ویژگیی که در اکثر محصولات تویوتا مشترک است. پرادو نسبت به سایر محصولات تویوتا از فهرست امکانات کامل تری برخوردار است و از این نظر کاملا راضی کننده است. البته یکی از نکات منفی کابین پرادو، گرمکن صندلی های آن است. پرادوهایی که به صورت شخصی از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می شوند، اکثرا فاقد گرمکن هستند و بعضا این آپشن به صورت غیر استاندارد روی پرادو نصب می شود که مشکلاتی را برای آن به همراه دارد.

پرادو در مدل ON ROAD و OFF ROAD و در دو تیپ TXL و VXL عرضه می شود. مهمترین تفاوت مدل های ON ROAD و OFF ROAD، در فهرست امکانات و سیستم ترمزگیری و پایداری است و همین تفاوت ها باعث شده تا اختلاف قیمت این دو مدل زیاد باشد.

در مدل ON ROAD شاهد امکاناتی نظیر نمایشگر ۷ اینچی و سیستم چند رسانه ای، سیستم صوتی مجهز به ۱۴ بلندگو به همراه کروز کنترل مجهز به رادار فعال و سیستم کمکی پارک هستیم، که در مدل OFF ROAD به چشم نمی خورند. همچنین سیستم کنترل پایداری VSC و سیستم ضد لرزش خودرو هنگام شتاب‌گیری در هر دو مدل مشترک است و در مدل OFF ROAD سامانه CRAWL CONTROL یا سیستم هوشمند حرکت خیزشی به چشم می خورد. صندلی ها کاملا نرم و راحت هستند و نسبت به نسل قبلی بهتر بدن را در خود حفظ می کنند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

پرادو با دو نوع پیشرانه در ایران عرضه می شود. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری و با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و دیگری پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۲۷۰ اسب بخار. البته قدرت و گشتاور پیشرانه ۴ سیلندر پاسخگوی وزن زیاد بدنه نیست و از پرادو یک شاسی بلند تنبل با شتاب کند ساخته است. البته با دور گرفتن و در سرعت های بالاتر، پرادو عکس العمل بهتری در شتاب گیری از خود نشان می دهد. دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته و ۴ سرعته اتوماتیک برای پرادو قابل سفارش است. عملکرد جعبه دنده بسیار نرم است، اما ضرایب آن برای کاهش مصرف سوخت و استهلاک دستخوش تغییراتی شده. این تغییرات باعث شده اند تا عملکرد گیرباکس پرادو کند و خسته کننده باشد. هندلینگ در این مدل بهبود چشمگیری نسبت به قبل داشته و دیگر شاهد حرکات گهواره‌ای بدنه نیستیم. البته با افزایش ثبات از نرمی سواری پرادو کاسته شده و تکان ها بیشتر از قبل داخل کابین احساس می شوند. سیستم ترمز نیز در این مدل تقویت شده وخبری از دایو رایج در مدل های قبلی به هنگام ترمزگیری نیست.

رقبای داخلی و خارجی

Ssangyong Rexton W

Hyundai ix۵۵

Kia Mohave

پیشنهاد نهایی

پرادو کاملا مناسب خانواده های اهل سفر است و نیازهای آفرود راننده را به خوبی پاسخ می دهد. همچنین سواری نرم و موتور پرقدرت، توانسته ضعف نسل قبلی را تا حدودی جبران و سواری با آن را در رفت و آمدهای شهری دلچسب کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

هیوندای ix۵۵

اسمش را لکسوس کره ای گذاشته اند. به این خاطر که بسیار لوکس و خوش ساخت است و از این نظر با هم وطنان کره ای خود فاصله زیادی دارد. ix۵۵ با نام بازاری وراکروز، دوره ای به عنوان بزرگترین شاسی بلند هیوندای لقب گرفت. که کیا موهاوی را به عنوان اصلی ترین رقیب در مقابل خود می دید. با عرضه در بازار ایران، بلافاصله به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای لوکس بازار تبدیل شد، اما شرکت سازنده پس از توقف تولید این مدل، هنوز خبری از نسل جدید آن نداده است و فعلا می توان اتاق بزرگ سانتافه جدید را به عنوان جایگزین آن در نظر گرفته است. بر خلاف موهاوی که فرم بدنه اش همچون خودروهای آمریکایی جعبه ای شکل است، وراکروز از طراحی ظریف و لوکسی بهره می برد. نوارهای کرومی دور پنجره ها و دستگیره های کرومی درها، همه و همه در لوکس نشان دادن وراکروز نقش مهمی دارند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

به لطف ابعاد بزرگ بدنه، وراکروز فضای بزرگ و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. گنجایش ۷نفره کابین آن کاملا مناسب خانواده های پرجمعیت است و صندوق بار آن بسیار یزرگ و جادار طراحی شده است. صندلی های نرم وراکروز راحتی سرنشینان را در طول مسیر تامین می کنند و صندلی های جلو در پیچ های تند، به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند. کیفیت متریال کابین وراکروز بسیار مطلوب و دلچسب است و برخی نشریات معتبر خارجی، از این نظر آن را با لکسوس RX مقایسه کرده اند. استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب، قطعات آلومینیومی نقره ای و رنگبندی دو رنگ روشن و تیره، کابینی لوکس و زیبا برای وراکروز به ارمغان آورده است. فهرست امکانات و آپشن ها کاملا درخور یک شاسی بلند لوکس است و از همه نظر راضی کننده است. ۹ عدد ایربگ، صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه و گرمکن صندلی های جلو و عقب به همراه ورود و استارت بدون کلید و کنترل اتوماتیک دوگانه درجه حرارت، بخشی از فهرست امکانات وراکروز را تشکیل می دهند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

یکی از نکات منفی وراکروز نداشتن سیستم تنظیم ارتفاع است. که در کیا موهاوی به عنوان اصلی ترین رقیب دیده می شود. سواری ix۵۵ در مسیرهای شهری بسیار نرم و راحت است. شاید ابتدا ابعاد خودرو برای خیابان های شلوغ شهر بزرگ، و کنترل آن سخت به نظر برسد. اما فرمان نرم و دقیق به همراه آیینه های بزرگ با زاویه دید مناسب و سنسور های فصله سنج و دوربین دید عقب، رانندگی با وراکروز را آسان کرده اند. همچنین برای لذت از رانندگی در مسیرهای آفرود و صعب العبور هم می توان روی وراکروز حساب کرد. شاسی وراکروز قرص تر از موهاوی است. به همین علت در سرعت های بالا و پیچ ها مطمن تر نشان می دهد و از هندلینگ مناسبی برخوردار است. موتور ۶سیلندر ۳.۸لیتری در کنار جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک، عملکرد مناسبی دارد و کشش فوق العاده ای را برای وراکروز به ارمغان آورده است. پیشرانه وراکروز قادر است ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند. وراکروز دو دیفرانسیل ۲تن وزن دارد و ظرف ۸.۵ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد، که از این نظر شاسی بلند چابکی محسوب می شود. وراکروز از مشکل گرانی قطعات و مصرف سوخت بالا رنج می برد که همین موارد هزینه نگه داری این شاسی بلند لوکس را بالا برده اند.

رقبای داخلی و خارجی

Lexus RX۳۵۰

Toyota Prado

Kia Mohave

پیشنهاد نهایی

اگر دنبال یک SUV پر زرق و برق خوب شهری هستید که بتواند آخر هفته‌ها هم با شما در مسیرهای کوهستانی همراهی کند، به خرید یک وراکروز فکر کنید، که از رقیبش کیا موهاوی یک سرو گردن بالاتر است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

کیا موهاوی

موهاوی دوره ای به عنوان بزرگ ترین شاسی بلند کیا در بازار عرضه می شد و رقبایی نظیر هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو را در مقابل خود می دید. با ان حال موهاوی برای همیشه به خاطرات سپرده شد و کیا هنوز جایگزینی برای آن معرفی نکرده است.

خصوصیت اصلی ظاهری موهاوی، طراحی جعبه ای شکل و ضمخت بنده است که بی شباهت به شاسی بلندهای آمریکایی نیست. طراحی موهاوی همچون وراکروز ظرافت چندانی ندارد و در ظاهر آن بیشتر سعی شده حس قدرت القا شود. البته از مواردی همچون چراغ های LED عقب وقطعات کرومی روی بدنه نمی توان گذشت.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

با پا گذشتن به کابین موهاوی، تا حدودی از این شاسی بلند درشت هیکل نا امید خواهید شد. کیفیت قطعات و متریال کابین با توجه به قیمت بالای خودرو، چندان دلچسب نیست. همین کیفیت نسبتا پایین باعث شده تا پس از گذشت مدتی از کارکرد خودرو، قطعات کابین به سر و صدا بیافتند. همچنین رنگ بندی نامناسب کابین نیز به جذابیت های بصری کابین لطمه زده و کیفیت پایین قطعات را بیشتر نشان می دهد. اما فضای ۷ نفره و بسیار جادار کابین موردی است که تا حدودی نقاط ضعف موهاوی را می پوشاند و به خوبی نیازهای خانواده های پر جمعیت را پاسخ می دهد. سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی موهاوی همچون وراکروز راضی کننده است. صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و از گرمکن و سرد کن برخوردار هستند. همچنین صندلی راننده به سیستم حافظه یکپارچه مجهز شده است.

موهاوی در انواع ۶سیلندر ۳لیتری دیزل،۶سیلندر ۳،۸لیتری و ۸سیلندر ۴،۶لیتری عرضه شد که از این میان مدل های ۶ و ۸ سیلندر بنزینی به ایران وارد شدند. البته مدل ۸سیلندر در ایران پرطرفدارتر از مدل ۶سیلندر است و اکثر موهاوی های عرضه شده در ایران از نوع ۸سیلندر هستند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

پیشرانه ۴۶۲۷ سی سی موهاوی ۸ سیلندر قادر است ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند که در کنار گشتاور ۴۳۵ نیوتون متری، کشش فوق العاده ای را برای این غول کره ای به ارمغان آورده است. موهاوی به سیستم تنظیم ارتفاع مجهز شده و علاوه بر قابلیت آفرود مناسب، در مسیرهای شهری از سواری نرم و راحتی بهره می برد. البته در پیچ های تند موهاوی تا حدودی نا مطمئن نشان می دهد و از این نظر یک پله پایین تر از وراکروز قرار می گیرد.

یکی دیگر از ویژگی های منفی موهاوی، مصرف سوخت بسیار بالای آن است که در کنار ابعاد بزرگ بدنه، باعث شده تا برای رفت و آمدهای شهری انتخاب مناسبی نباشد.

رقبای داخلی و خارجی

Ssangyong Rexton

Toyota Prado

Hyundai ix۵۵

پیشنهاد نهایی

اگر هدفتان از خرید یک شاسی بلند فول سایز، صرفا سواری راحت، قابلیت خارج جاده مناسب و موتور پرقدرت است، موهاوی را انتخاب کنید. اما اگر طراحی و کیفیت قطعات برایتان از ضروریات است، موهاوی گزینه مناسبی پیش رویتان نیست.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (4)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج