جاباما
۲۴۳۵۵۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

مایکروسافت با ارائه‌ی ویندوز ۱۰ به دوران اوجش بازگشت و به همگان ثابت کرد که حاکم بی چون و چرای دنیای کامپیوتر است. برای همین فرصت را غنیمت شمردیم تا نگاهی به تاریخچه‌ی مایکروسافت بیاندازیم، شرکتی که پی‌سی را به دنیا عرضه کرد.

zoomit.ir - امیرحسین مروجی : مایکروسافت با ارائه‌ی ویندوز ۱۰ به دوران اوجش بازگشت و به همگان ثابت کرد که حاکم بی چون و چرای دنیای کامپیوتر است. برای همین فرصت را غنیمت شمردیم تا نگاهی به تاریخچه‌ی مایکروسافت بیاندازیم، شرکتی که پی‌سی را به دنیا عرضه کرد.

عکس‌‌های تاریخی زیر شرح دوران ۲۵ سال اول مایکروسافت است. از تولد مایکروسافت توسط بیل گیتس و پل الن در شهر Albuquerque گرفته تا استعفای گیتس از سمت مدیر عاملی در سال ۲۰۰۰. این تاریخچه‌ی مایکروسافت در قالب عکس است.

تولد مایکروسافت

مایکروسافت در ۴ اپریل سال ۱۹۷۵ در شهر Albuquerque در نیومکزیکو توسط دو دوست دوران‌ کودکی که به کامپیوتر علاقه داشتند، تأسیس شد. پل الن اخراج شده‌ی دانشگاه واشنگتن در سمت چپ و بیل گیتس اخراج شده‌ی دانشگاه هاروارد در سمت راست.


امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

پیدا کردن مکان شغلی

ساختمان نشان داده شده در تصویر، اولین ساختمان مرکزی مایکروسافت در Albuquerque است. شرکت در سال‌‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ در این ساختمان قرار داشت و بعد به واشینگتن (Bellevue) نقل مکان کرد. دلیل اصلی این کار، سخت بودن جابه‌جایی کارمندان به ساختمان اصلی مایکروسافت در نیومکزیکو بود.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

اولین کامپیوتر ساخته شده توسط آن‌ها، مایکروسافت را پی‌ریزی کرد

درحقیقت مایکروسافت اولین شرکت تأسیس شده توسط بیل و پل نبود. اولین همکاری این دو دوست منجر به تأسیس شرکت Traf-O_Data در سال ۱۹۷۲ بود. اولین محصول این شرکت، کامپیوتری برای جمع‌آوری داده‌های ترافیکی بود که این داده‌ها را در اختیار مهندسان ترافیک قرار می‌داد. این شرکت نسبتاً موفق بود که راه رسیدن به مایکروسافت را هموار کرد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

اولین محصول مایکروسافت

اولین محصول مایکروسافت در واقع یک نسخه‌ی جدید از زبان برنامه‌نویسی BASIC برای میکروپروسسور Altair ۸۸۰۰ در سال ۱۹۷۵ بود. در واقع این برنامه را می‌توان اولین نسخه از پی‌سی یا کامپیوتر شخصی نام گذاری کرد. بیل و پل ایده‌ی این کار را وقتی عملی کردند که در مورد این ماشین در مجله‌ی معروف Popular Mechanics مطالعه کردند.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

عکس معروف بیل گیتس در بازداشتگاه

این عکس معروف بیل گیتس در بازداشتگاه به دلیل نقص قوانین راهنمایی و رانندگی در سال ۱۹۷۷ گرفته شده است. در آن زمان بیل در حال اداره‌ی کسب‌وکار BASIC بود که رشد کم، اما پیوسته‌ای داشت.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

رشد شرکت

در سال ۱۹۷۸، مایکروسافت از یک تیم ۱۲ نفره تشکیل شده‌ بود. در دنیای مجازی با این عکس شوخی‌های زیادی شده‌ است. مثلاً این عکس این جمله در ذهن تدایی می‌کند که (آیا شما روی این افراد سرمایه‌گذاری می‌کنید؟). به قیافه‌هایشان نگاه کنید! به هر کسی شبیه هستند به جز بنیانگذاران مایکروسافت.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

MS-DOS

در سال ۱۹۸۰، درست زمانی که مایکروسافت به واشینگتن نقل مکان کرد، IBM فراخوانی برای ساخت یک سیستم عامل برای نسل چهارم کامپیوتر‌های IBM PC خود داد و مایکروسافت با نسخه‌ی تحت متن MS-DOS پیش قدم شد. در واقع MS-DOS مخفف واژه‌ی Microsoft Disk Operating System است که توسط خود مایکروسافت ساخته نشده است و نسخه‌ی تحت لیسانس شرکت سازنده‌ی کامپیوتر Seattle Computer Works است. IMB PC یکه تاز صنعت کامپیوتر آن زمان بود و مایکروسافت سازنده‌ی سیستم عامل آن بود.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر
بالمر وارد تیم مایکروسافت شد

اتفاق مهمی در سال ۱۹۸۰ برای مایکروسافت افتاد. بیل گیتس همکلاسی قدیمی هاروارد خود را استخدام کرد. ورود استیو بالمر یکی از مهم‌ترین وقایع مایکروسافت است. پل الن هم در سال ۱۹۸۳ مایکروسافت را ترک کرد، درست زمانی که به بیماری هوچکین [نوعی سرطان-رشد غیر طبیعی سلول‌ها در دستگاه لنفاوی] مبتلا شد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

IPO

[IPO یا همان عرضه‌ی اولیه سهام (Initial Public Offering) عبارت است از اولین فروش سهام توسط یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌شود. عرضه اولیه سهام معمولاً باعث می‌شود بخشی از پول سرمایه گذاران به جای خرید سهام موجود، برای خرید سهام جدید به کار رود و به این ترتیب، تقاضای مؤثر برای سهام موجود را کاهش می‌دهد در حالی که عرضه‌ی کل سهام در بازار افزایش یافته است.]

با عرضه‌ی اولیه‌ی سهام مایکروسافت به عموم در سال ۱۹۸۶، زمانی که مایکروسافت به یک شرکت مطرح در دنیا تبدیل شده بود، بیل گیتس ۳۵۰ میلیون دلار پول به جیب زد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

ویندوز ۱.۰

درست یک سال قبل از عرضه‌ی اولیه سهام مایکروسافت، این شرکت ویندوز ۱.۰ را معرفی کرد. در واقع ویندوز یک نسخه‌ی بهبود یافته‌ی MS DOS با رابط گرافیکی بود که کار را برای عموم مردم راحت‌تر کرده بود.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

فروش سالانه‌ی میلیارد دلاری

ویندوز ۲.۰ در سال ۱۹۸۷ عرضه شد. ویندوز ۲.۰ یک به‌روز رسانی ساده‌ از نسخه‌ی یک ویندوز بود. در واقع این ویندوز ۳.۰ بود که باعث بالا رفتن پرچم مایروسافت شد. در سال ۱۹۹۰، مایکروسافت اولین شرکتی نرم‌افزاری‌ای بود که به فروش سالانه‌ی ۱ میلیارد دلاری رسیده بود.


امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

بازی‌‌ Minesweeper و Solitaire

۲ سال بعد از انتشار ویندوز ۳.۰، ویندوز ۳.۱ در سال ۱۹۹۲ عرضه شد که پیشرفت بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل محسوب می‌شد. ۲.۵ میلیون نسخه از آن در دو سال اول انتشار به فروش رفت. همچنین بازی‌های معروف مایکروسافت که شامل بازی مین جمع‌کن (Minesweeper) و سالیتر(solitaire) بود، در نسخه‌ی سه ویندورز معرفی شد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

عرضه‌ی محصولات آفیس

ویندوز ۳.۰ تنها محصول عرضه شده‌ی مایکروسافت در سال ۱۹۹۰ نبود. اولین نسخه از آفیس مایکروسافت هم در همان سال عرضه شد. ۱۹۹۰ سالی بود که ورد، پاور‌پینت و اکسل برای اولین بار به جهان عرضه شد. (آفیس ضربه‌ی محکمی به Dynasty Enterprise Development Software زد که برای ۲۶ سال یکه تاز این صنعت بود)


امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

سال‌های طلایی رقابت گیتس و جابز

در آن زمان مایکروسافت به سلطان کامپیوتر‌های شخصی تبدیل شده بود. IBM استاندارد‌های جدیدی را برای سازگاری کامپیوتر‌های شخصی عرضه‌ کرد و ویندوز هم بر روی تمام سیستم‌های آن نصب شده بود. در این میان هم فقط مکینتاش اپل توانایی رقابت با مایکروسافت را داشت. مکینتاش رقیب کوچکی برای مایکروسافت بود، ولی طرفداراk وفاداری داشت. با وجود این‌که در آخر گیتس و استیو جابز با هم رفاقت کردند، ولی آن‌ها رقیبان سرسختی در آن دوران بوده‌اند.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

ویندوز ۹۵

ویندوز ۹۵ پیشرفت فوق‌العاده‌ای نسبت به نسخه‌های قبل داشت و پرچم‌دار بی چون و چرایی در هنگام انتشارش در ۲۴ آگوست ۱۹۹۵ بود. عده‌ی بسیاری از مردم انتشار این سیستم عامل را جشن گرفتند. تبلیغات آن با موسیقی معرو ف Start Me Up از گروه رولینگ استونز همراه بود که اشاره‌ای به منوی معروف استارت داشت.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

موج جزر و مدی اینترنت

گیتس از پتانسیل بالای اینترنت و تغییر اساسی صنعت کامپیوتر توسط آن با خبر بود و با نامه‌‌ی معروف (موج جزومد اینترنت) به همکاران خود، آمادگی ویندوز ۹۵ را برای ورود به این صنعت اعلام کرد. گیتس نسخه‌ی آزمایشی مایکروسافت نت‌ورک را معرفی کرد. سرویس اینترنتی که آماده‌ی رقابت با AOL بود. بعد‌ها اینترنت اکسپلورر معروف در قالب یک به‌روز رسانی برای ویندوز ۹۵ معرفی شد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

مشکلات حقوقی

دسترسی زود هنگام مایکروسافت به اینترنت، برای این شرکت دردسر ساز شد. در سال ۱۹۹۸ دپارتمان عدالت آمریکا، مرورگر و سرویس ارائه‌ی اینترنت مایکروسافت که در قالب یک بسته در ویندوز ۹۵ عرضه‌ شده بود، را ضد قوانین انحصار طلبی دانست. به همین جهت مایکروسافت مجبور شد که بعضی کد‌ها را با دیگر توسعه دهندگان به اشتراک بگذارد.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

بالمر رئیس مایکروسافت شد

در سال ۱۹۹۸ دو اتفاق مهم در مایکروسافت رخ داد. در این سال مایکروسافت ویندوز ۹۸ را که به‌روز رسانی کوچکی از نسخه‌ی ۹۵ با قابلیت‌های بیشتر اینترنتی بود، معرفی کرد. همچینین استیو بالمر، همکلاسی بیل به سمت ریاست مایکروسافت ارتقا یافت.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

MSNBC و نسخه‌ی جدید از ویندوز

در اواخر دهه‌ی ۹۰، مایکروسافت گسترشی در ارائه‌ی محصولات به وجود آورد. در سال ۱۹۹۶، مایکروسافت با کمک شبکه‌ی NBC محصولی را به نام MSNBC معرفی کرد. همراه با آن مایکروسافت نسخه‌ی کم حجمی از ویندوز به نام CE برای کامپیوتر‌های کوچک و دستیار‌های دیجیتال شخصی ارائه نمود.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

گیتس یک قدم به عقب برداشت و بالمر مدیر عامل شد

در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰ گیتس از سمت مدیر عاملی کناره گیری کرد و بالمر مدیر عامل شد. گیتس سمت جدید معمار ارشد نرم‌افزار را در مایکروسافت به عهده گرفت.

امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر

دوره‌ی مدیریت بالمر

بالمر هدایت مایکروسافت را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ به دست گرفت. این دوران مصادف با تجدید حیات اپل، رشد گوگل و افول پی‌سی بود که هر کدام به یک نحوی در سرنوشت مایکروسافت دخیل بوده‌اند.


امپراتوری مایکروسافت به روایت تصویر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج