جاباما
۲۵۵۱۱۷
۲ نظر
۵۰۲۷
۲ نظر
۵۰۲۷
پ

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

پس از موفقیت تندر ۹۰ در بازار ایران، حالا شرکت پارس خودرو قصد دارد نمونه هاچ بک این خودروی اقتصادی و محبوب قشر متوسط جامعه را روانه بازار کند. تندر ۹۰ سدانی جادار، با کیفیت و با قابلیت‌های مناسب فنی بود، اما ظاهر ساده و نه چندان زیبایش باعث شد تا قشر جوان جامعه از آن فاصله بگیرند.

مجله تخت گاز:

اپل کورسا

حضور اپل در ایران، با خاطرات خوش خودروهای دهه نودی همراه بود. اما حضور این برند صاحب نام در ایران به امروز و دیروز و یک دهه پیش باز نمی‌گردد. اپل در اوایل دهه ۵۰ میلادی با تاسیس جنرال موتورز ایران و با مدل کومودور وارد کشور شد. اما پس از دهه ۷۰ هجری شمسی، غیبت اپل در کشور ۲۰ سال به طول انجامید، تا اینکه به تازگی شرکت توان خودرو جی TKJ، دوباره پای این برند آلمانی محبوب را به کشور باز کرده است. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که اپل در ایران نماینده انحصاری ندارد. با این که اپل این روزها دیگر مثل سابق آلمانی نیست، از خودروسازان با سابقه اروپا به شمار می رود و از همان اوایل تاسیسش، به جنرال موتورز آمریکا واگذار شد.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

این برند در انگلستان با نام واکسهال و در نیوزیلند و استرالیا با نام هولدن شناخته می شود. در این چند سال اخیر، تنوع محصولات اپل زیاد شده است و در پر طرفدارترین کلاس های خودرویی، نمایندگانی قدرتمند دارد. در ایران نیز سه مدل آسترا، کورسا و اینتگرا حضور پیدا کرده اند. اپل های وارد شده به ایران به سفارش ایران و در کشور آلمان ساخته می شوند.در این نوشتار به بررسی مدل کورسا پرداختیم که یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین مدل های اپل به شمار می رود.

کورسا یک هاچ بک جهانی در کلاس b به شمار می‌رود. هاچ بکی محبوب که طی ۳۲ سال ۵ نسل مختلف از آن به بازار آمده و حالا رقبایی نظیر رنو کلیو و فورد فیستا را در مقابل خود می‌بیند. همان طور که اشاره شد، پنجمین نسل کورسا آنقدرها هم آلمانی نیست. بر عکس آسترا که هنوز هم رگه‌های آلمانی‌اش را حفظ کرده، کورسا در ظاهر بیشتر به هاچ بک‌های کره‌ای، خصوصا هیوندای i۲۰ نزدیک شده است. اما در کل هماهنگی طراحی کورسا مناسب است و نسبت به سایر هاچ بک‌های بازار تا حدودی متفاوت است و می‌تواند کسانی را که نام و نشان برند برایشان اهیت زیادی دارد را به سوی خود جذب کند.

کابین کورسا نیز نسبت به آسترای جدید و حتی رقبای کره‌اش بسیار ساده طراحی شده کیفیت چندان بالایی هم ندارد و با کمی اغراق می‌توان کیفیت هیوندای i۲۰ را در وضعیت بهتری نسبت به کورسا ارزیابی کرد. اما چینش ادوات مختلف و دکوراتیو کابین آن قابل تحسین است و ارگونومی مناسبی دارد. صندلی‌های جلو با کمال تعجب به صورت دستی تنظیم می‌شوند اما فضای راحت و ایده‌آلی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. اما با وجود فضای مناسب ردیف عقب، سرنشینان آزادی عمل چندانی در این قسمت ندارند و می‌توان گفت تنها دو نفر می‌توانند روی صندلی‌های عقب راحت بنشینند. فرمان کورسا و صندلی‌های جلو به گرمکن مجهز شده‌اند و علاوه بر ایربگ‌های جلو ایربگ‌های پرده‌ای ایمنی سرنشینان را کاملا تامین می‌کنند.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

بر خلاف اکثر خودروهای جدید که اکثرا نمونه مجهز به گیرباکس اتوماتیک آن‌ها وارد کشور می‌شود، کورسا با جعبه دنده دستی در ایران عرضه شده و همین اشتباه استراتژیک می‌تواند بخشی از مشتریان را از خریدش منصرف کند. چرا که خریداران این سبک خودروها را اکثر خانم‌ها تشکیل می‌دهند و خانم‌ها نیز عموما به دنبال یک خودروی مجهز به گیرباکس اتوماتیک هستند.

کورسا از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری برخوردار است که نیروی محرکه ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتون متر تولید می‌کند. البته نسبت وزن به اسب بخار کورسا چندان جالب نیست و به ازای هر ۱۳ کیلو ۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همین عامل باعث شده تا کورسا خودروی پر شتابی نباشد و کشش پایین موتور آن نیز باعث شود تا هنگام پر شدن کابین و یا عبور از سربالایی‌ها با مشکل مواجه شود.

اما دید به اطراف بسیار مناسب است و نقطه کوری ندارد. همچنین به لطف سنسور پارک عقب و فرم هاچ بک بدنه کورسا، پارک کردن و تردد با آن در شهرهای شلوغ بسیار اسان است. کورسا از کلاچ نرمی بهره می‌برد اما فاصله دنده های آن زیاد است و مدتیی زمان می‌برد تا به جا زدن آن عادت کنید. فرمان نیز دقیق و خوش دست است و در سه حالت تنظیم می‌شود.

اما بعضی تکان‌های مسیر به آن منتقل می‌شود. تکان‌های داخل کابین نیز با توجه به فرم خودرو و تعلیق خشکش قابل لمس است و در صورت استفاده از رینگ‌های ۱۷ اینچی، علی‌رغم افزوده شدن به زیبایی ظاهری، کیفیت سواری و آرامش کابین آن پایین می‌اید. عایق بندی کابینش نیز مناسب است و تنها در دورهای بالا صدای زوزه پیشرانه به گوش می‌رسد. کورسا ترمزهای قدرتمندی نیز دارد و صندوق بار ۲۸۰ لیتری‌اش نسبت به ابعادش مناسب است.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai Veloster

Alfaromeo Mito

kia Rio

پیشنهاد نهایی

بازار هدف کورسا بیشتر افراد مجرد و قشر جوان را شامل می‌شود، کسانی که علاقه زیادی به استفاده از گیرباکس دستی در خودرویشان دارند و البته برند خودرو از اهمیت زیادی برایشان برخوردار است. چرا که در همین رنج قیمت، می توان به سراغ هیوندای i۲۰ رفت که هم کیفیت بهتری از کورسا دارد، هم بازار خرید و فروش مناسب تری، هم پیشرانه پر قدرت تری و هم گیرباکس اتوماتیک و آپشن های بیشتری از کورسا دارد.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

رنو سانـدرو

پس از موفقیت تندر ۹۰ در بازار ایران، حالا شرکت پارس خودرو قصد دارد نمونه هاچ بک این خودروی اقتصادی و محبوب قشر متوسط جامعه را روانه بازار کند. تندر ۹۰ سدانی جادار، با کیفیت و با قابلیت‌های مناسب فنی بود، اما ظاهر ساده و نه چندان زیبایش باعث شد تا قشر جوان جامعه از آن فاصله بگیرند. دومین خودروی عرضه شده در کشور که شباهت زیادی به تندر ۹۰ داشت، رنو داستر بود که توسط شرکت نگین خودرو برای رقابت با کراس اوورهای چینی به بازار آمد.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

اما حالا قرار است مدل هاچ بک تندر، روی همان پلت فرم x۹۰ در کشور مونتاژ شود. این خودرو ساندرو نام دارد و سومین محصول از خانواده تندر ۹۰ در ایران است. ساندرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. در طراحی‌اش رگه‌هایی از فرم جعبه‌ای شکل تندر ۹۰ دیده می‌شود. اما در کل اسپرت‌تر از تندر است و استفاده از خطوط نرم بر طراحی آن تاثیر مثبتی گذاشته است. در نمای جلو و خصوصا قسمت جلو پنجره شباهت زیادی به رنو مگان دارد و در عقب طراحی ساده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

از آنجایی که ساندرو از پلت فرمی مشترک با تندر ۹۰ بهره می‌برد، همچون تندر، فضای کابین جاداری دارد و از این نظر نسبت به سایر هاچ‌بک‌های هم کلاسش برتری دارد. صندوق بار آن نیز ۳۲۰ لیتر گنجایش دارد که برای چنین خودرویی مناسب است. همچنین در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، می‌توان صندلی‌های ردیف عقب را تا کرد. اما سادگی طراحی کابین، سرنشین را به یاد کابین ساده تندر ۹۰ می‌اندازید. کابین ساندرو نقاط مشترک زیادی با کابین تندر دارد. تنها با به کارگیری قطعات نقره‌ای رنگ سعی شده تا کابینش اسپرت‌تر از تندر باشد. صندلی‌های آن نیز راحتی و فضای مناسبی دارند و به صورت دستی تنظیم می‌شوند.

ساندرو با چند نوع پیشرانه در بازار جهانی عرضه می‌شود. اما پارس خودرو قرار است مدل مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ را مونتاژ کند. مدلی که از پیشرانه ای مشابه پیشرانه تندر ۹۰ بهره می برد. توان ساندرو به ۱۰۵ اسب بخار می رسد و عملکرد نرم جعبه دنده ۵ سرعته دستی آن، همه چیز را برای یک رانندگی راحت محیا می کند. مصرف سوخت ساندرو نیز کاملا به صرفه و اقتصادی است و از نظر ایمنی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

ساندرو توانسته ۴ ستاره ایمنی از موسسه euro ncap کسب کند. باید منتظر ماند و دید که پارس خودرو ساندرو را با چه قیمتی عرضه می کند که در مقابل رقبای چینی و رقیب سر سختی همچون ۲۰۶ تیپ ۵ ارزش خرید داشته باشد. البته ظاهر ساندرو در سال ۲۰۱۳ دسستخوش تغییراتی نیز شده، اما پارسخودرو برنامه ای برای مونتاژ مدل فیس لیفت ندارد و مدل ۲۰۰۸ این هاچ بک را در خیابان ها خواهیم دید.

رقبای داخلی و خارجی

Mitsubishi Mirage

MG ۳

kia Rio

پیشنهاد نهایی

با توجه به پیشینه مناسب تندر ۹۰، پیش بینی می شود از ساندرو نیز استقبال مناسبی به عمل بیاید. با توجه به وجود رقیب سرسختی همچون ۲۰۶ تیپ ۵، پارس خودرو باید روی کیفیت و قیمت گذاری این خودرو توجه ویژه ای داشته باشد.

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو

مقایسه اپل کورسا و رنو ساندرو
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      مشخصات فنی کیا سول و دنا ؟؟؟؟

    • بدون نام

      آقا شما هنوز تخت گاز رو نشناختید ، پولکی آقا پولکی !!! ساندرو کجا و اپل کجا !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج