۴۰۰۱۷
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

در سال ۲۰۱۳ چه انتظاری از فناوری داریم؟

در این مطلب مواردی را ذکر کرده ایم که کاربران تمایل دارند در سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد آنها باشند. بسیاری از این مسایل در سال ۲۰۱۲ میلادی شکل گرفته اند و قرار است در سال جدید بیشتر پیشرفت کنند.

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟

برترین ها: فناوری های شخصی هرگز از تغییر باز نمی ایستند. همیشه محصولات جدیدی همچون آی فون یا آی پد های اپل به بازار عرضه می شوند و قوانین بازی را تغییر می دهند. محصولات دیگری نیز همچون نسخه های مختلف سیستم عامل اندروید گوگل نیز باعث بهبود کارکرد دستگاه های مختلف می شوند. بقیه نیز همچون ویندوز 8 مایکروسافت تلاش می کنند تا در یک سیستم عامل واحد، تجربه استفاده از تبلت را با محیط معمول کامپیوترها ادغام کند. اما همیشه محصولات جدیدی از کمپانی های بزرگ و کوچک وجود دارد.

در این مطلب مواردی را ذکر کرده ایم که کاربران تمایل دارند در سال 2013 میلادی شاهد آنها باشند. بسیاری از این مسایل در سال 2012 میلادی شکل گرفته اند و قرار است در سال جدید بیشتر پیشرفت کنند.

تبلت در مقابل کامپیوتر

وقتی آی پد های اپل، به ویژه آی پد مینی جدید توانستند بازار کامپیوترهای قابل حمل را قبضه کنند، تبلت های اندرویدی کمی خود را جمع و جور کردند. اما اصل داستان اینجاست که تبلت ها می خواهند همه بازار لپ تاپ ها را از آن خود کنند.

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟
این روزها کاربران بیشتر به جای لپ تاپ از تبلت برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. البته دسک تاپ های قدیمی نیز هنوز وجود دارند و برای کاربردهای سنگین از آنها استفاده می شود. اما به نظر می رسد، کاربران بیشتر تمایل دارند تبلت را جایگزین لپ تاپ و کامپیوتر کنند. البته بسیاری از تحلیل گران بازار انتظار دارند ویندوز 8 این روند را متوقف کند و برعکس کند. اما نشانه های موجود چیز دیگری را نشان می دهند.


ادغام نرم افزار و سخت افزار

یک گرایش جدید در دنیای فناوری در حال رخ دادن است: خط مش اپل که همه بخش های محصولات خود از سخت افزار گرفته تا سیستم عامل، اپلیکیشن، اکوسیستم های آنلاین و نرم افزارها را خودش می سازد در حال نفوذ به شرکت های دیگر است. در ماه اکتبر سال گذشته، مایکروسافت نخستین کامپیوتر خود، تبلت سرفیس را عرضه کرد. این شرکت به زودی نسخه دوم و قوی تر این تبلت را نیز در همین ماه معرفی خواهد کرد. البته اگر مایکروسافت بخواهد امسال تلفن هوشمند خود را نیز تولید و عرضه کند، نباید خیلی تعجب کرد.

گوگل نیز روند اپل را در پیش گرفت. در حال حاضر، گوگل که زمانی غول اینترنتی بود، یک گوشی موبایل هوشمند و دو تبلت با برند نکسوس دارد. این محصولات توسط خود شرکت گوگل ساخته نشده اند اما طراحی آنها به عهده گوگل بوده است. یعنی سخت افزار دستگاه ها به عهده شرکت هایی همچون ال جی و سامسونگ بوده است. وقتی گوگل شرکت سخت افزاری موتورولا موبیلتی را خرید، انتظار می رفت بیشتر در زمینه تولید محصولات پیشرفت کند.


تغییر تلویزیون ها

شرکت هایی همچون سامسونگ تلویزیون هایی تولید کرده اند که به اینترنت وصل می شوند و می توان در آنها ویدئوی اینترنتی پخش و نرم افزارهای تبلتی را اجرا کرد. البته این تلویزیون های هوشمند خیلی هم عالی نیستند و هنوز کاربران از آنها استفاده نکرده اند. شاید یک سالی طول بکشد تا این تلویزیون ها در میان عموم جای خود را باز کنند.

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟

پیش بینی بزرگ ما این است که اپل که سال هاست روی مشکل تلویزیون اینترنتی خود کار می کند، سرانجام امسال آن را عرضه خواهد کرد و نشان خواهد داد که مرزی بین برنامه های تلویزیونی و اینترنتی وجود ندارد. بسیاری از ما انتظار داشتیم این پروژه در سال ۲۰۱۲ میلادی عرضه شود، اما اپل در مذاکرات خود با شرکت های تهیه کننده محتوا با مشکل مواجه شد. در ضمن، TV box ۹۹ دلاری اپل در حال حاضر نیز فروش نسبتا خوبی دارد. شاید البته بخشی از این موفقیت برای این باشد که اپل در دیگر محصولات خود همچون لپ تاپ، تبلت و اسمارت فون، قابلیتی به نام AirPlay گذاشته است که می توان با استفاده از TV box اپل، به طور بی سیم ویدئو و فایل های صوتی را به تلویزیون منتقل و آنها را پخش کرد.


گوشی های هوشمند ارزان تر

در دنیای پیشرفته فناوری، گوشی های هوشمند همه جا حضور دارند. اما همچنان بسیاری از آنها گران قیمت هستند و هر کسی از عهده خریدشان بر نمی آید. تازه اگر هزینه های جانبی آن همچون شارژ اینترنت را نیز حساب کنیم می بینیم که بسیار گران تر از آن چه تصور می کنیم برایمان تمام می شود. در حال حاضر گوشی های قدیمی قیمت های ارزان تری دارند. اما بیشتر کاربران تمایل دارند در سال جاری میلادی، گوشی های هوشمند جدید را با قیمت های پایین شاهد باشند.

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟

در بیشتر کشورهای دنیا شرکت های مختلفی وجود دارند که خدمات مخابرتی ارائه می دهند. یکی از این شرکت ها Republic Wireless نام دارد که به تازگی به ارائه خدمات ماهیانه ارزان تر اقدام کرده است. به این ترتیب، کاربران می توانند فقط با پرداخت ۱۹ دلار در ماه، از خدمات صدای نامحدود، پیام رسانی و دیتا استفاده کنند. یعنی به جای برقراری تماس با سیم کارت خود که هزینه بالایی دارد، می توانند با امکانات وای فای این کمپانی به طور رایگان تماس بگیرند و پیامک ارسال کنند.


موزیک پلیرهای بهتر

دوستداران موسیقی و هنرمندان از فایل های فشرده موسیقی که این روزها در همه آی پادها گنجانده شده اند، چندان دل خوشی ندارند. آنها اصولا از اینکه کیفیت اصلی آهنگ ها فدا می شود تا آن موسیقی فضای کمتری را اشغال و زمان کمتری را برای دانلود صرف کند، بسیار ناراضی هستند.

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟

بنابراین در سال ۲۰۱۳ میلادی انواع دیگری از پخش کننده های موسیقی فروخته خواهند شد که موزیک را با کیفیت بالا پخش می کنند. شرکت کره ای iRiver، موزیک پلیر جدیدی به نام Astell & Kern AK۱۰۰ را با قیمت ۷۰۰ دلار معرفی کرده است که می تواند موسیقی هایی با کیفیت بالا را نیز پخش کند. خواننده موسیقی راک - نیل یانگ - نیز سرمایه گذاری مشترکی در تولید Pono داشته که کارکرد مشابهی دارد. این دستگاه علاوه بر قیمت، عیب دیگری نیز دارد و آن اینکه فایل ها می توانند ده تا ۲۰ برابر بزرگ تر از فایل های دیجیتال استاندارد باشند بنابراین، آهنگ های بسیار کمتری می توان در این دستگاه ها ذخیره کرد.


کنترل کننده های سلامت و تناسب اندام

در سال 2013 چه انتظاری از فناوری داریم؟

در سال ۲۰۱۲، مچ بندهای دارای حسگر همچون Nike+ FuelBand و Jawbone Up معرفی شدند که می توانند قدم های کاربر را در طول روز اندازه گیری کنند، چگونگی خواب و استراحت آنها را تشخیص دهند و بگویند در چه وضعیتی از سلامت و تناسب اندام قرار دارند. انتظار ما این است که این فناوری در سال ۲۰۱۳ پیشرفت بیشتری کند و حسگرهای بیشتری داشته باشد. یکی از محصولات جدید در این عرصه، Basis است؛ ساعتی که در پشت حسگری دارد و می تواند تپش قلب را مانیتور کند. همه این وسایل به واسطه نرم افزارهای موبایلی یا برنامه های مبتنی بر وب فعالیت های خود را انجام می دهند.


کنترل همه چیز با اینترنت

گرایش دیگری که انتظار داریم در سال جاری میلادی ببینیم، گسترش نرم افزارها و وسایلی است که به مردم اجازه می دهد تا به طور بی سیم بسیاری از وسایل روزانه خود همچون لامپ ها و وسایل آشپزخانه را با اسمارت فون ها و تبلت ها کنترل کنند. ما امسال احتمالا شاهد وسایل هوشمند بیشتر با هوشمندی داخلی خواهیم بود.

اینها فقط بخش کوتاهی از انتظارات ما در حوزه فناوری برای سال 2013 میلادی است. برخی گرایشات همچون سیستم های محاسبات ابری، خدمات از راه دور و ذخیره محتوا نیز مسایل مهمی هستند که در سال جاری پیشرفت بیشتری خواهند داشت. اما چیزی که جا دارد در اینجا اشاره کنیم، این است که در دنیای فناوری همیشه مسایلی پیش می آید که نمی توان از قبل پیش بینی کرد. یعنی محصولات یا فناوری های جدیدی عرضه می شوند که انتظارش را نداشته ایم و همین مساله، جذابیت این حوزه را بیشتر می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohamaad

      انتظار ما از فناوری در سال 2013در ایران تولید پراید با یه مدل دیگه هستیم فقط همین مثلا:141 .132 .صبا.sL.sLX.وغیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج