۵۱۴۳۰۵
۲۱ نظر
۲۶۶۰۹
۲۱ نظر
۲۶۶۰۹
پ

کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار

از جنگ دوم جهانی، ماک نمادی از کامیون های آمریکایی به شمار می آید و هر چند امروزه وضعیت فروشی در حد کنوورث، پیتربیلت، اینترنشنال، فرایت لاینر و حتی ولوو در منطقه آمریکای شمالی ندارد اما این برند، معرف صنعت کامیون سازی آمریکا در دنیا بوده و هست.

هفته نامه خودرو امروز - مهندس علیرضا داودی: از جنگ دوم جهانی، ماک نمادی از کامیون های آمریکایی به شمار می آید و هر چند امروزه وضعیت فروشی در حد کنوورث، پیتربیلت، اینترنشنال، فرایت لاینر و حتی ولوو در منطقه آمریکای شمالی ندارد اما این برند، معرف صنعت کامیون سازی آمریکا در دنیا بوده و هست. ماک در کشورمان نیز دارای طرفداران سینه چاکیست که هنوز هم با تکیه بر قدرت بالای زیربندی و دیفرانسیل ها و جان سختی پیشرانه و گیربکسش، آن را به خیلی از شرقی های امروزی ترجیح می دهند که البته می توان گفت چندان هم بیراه نیست.
کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار

ماک سری R با چندین زیرمجموعه اش، ماندگارترین اتاق این شرکت در تاریخ تولیدش محسوب می شود که قبل از انقلاب اسلامی در کشورمان نیز از سوی ایران کاوه، روی خط تولید رفت. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با این نوستالژی متحرک برخوردی داشته باشیم.

 
بیرون و درون
اکثر کامیون های آمریکایی وارد شده به کشورمان، از نوع اکسل جلو بوده اند و ماک سری R نیز از این دست است. این نوع قرارگیری محور باعث می شود تا به خاطر دور بودن چرخ از کابین، سواری نرم تر شود و از طرفی تقسیم وزن بهتر روی محورها، امکان بارگیری بیشتر را فراهم کند هر چند در تصادفات نه چندان شدید هم می تواند منجر به آسیب دیدن تایر جلو شود. حضور انبوه ماک در کشورمان با سری B آن شرکت آغاز شد که وارد کننده آن نیز، شرکت کاوه کار بود.
کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار
سپس در سال 1967 ایران کاوه به منظور تولید کامیون های ماک روی کار آمد. اما چون دانش قطعه سازی و قالب گیری آن زمان برای تولید اتاق های تخم مرغی شکل کافی نبود، این اتاق با گلگیرهای تخت ساخته شد و پس از چند سال، گلگیرهای فایبرگلاسی جای آن ها را گرفت تا ماک ایرانی در آن روزها دارای درب موتوری از جنس فایبر گلاس باشد.
در کنار حضور ماک های ایرانی، تعداد زیادی نمونه های وارداتی آن نیز به کشورمان پا گذاشته اند. ماک های ایرانی دارای داشبوردی اقتباس شده از سری B هستند و این در حالیست که مدل های وارداتی داشبورد زیباتری دارند و ضمن این که فرمان آن ها نیز تلسکوپی است به نحوی که طراحی داشبورد سری پیناکل در سال 2005 نیز با نگاهی به گذشته از داشبورد سری R گرفته شده است.

قسمت خارجی بدنه ماک های ایرانی به صورت تخت و با خطوط تیز است و این در حالیست که مدل های وارداتی دارای درب هایی با قوس ملایم هستند و در پشت اتاق نیز، به جای حالت تخت ایرانی، یک انحنای ضعیف در پایین اتاق دارند که نمایی مدرن تر و به روزتر را پدید می آورند. ماک های سری R وارداتی از نوع کانادایی دارای باک های سوخت استوانه ای هستند که درواقع این سری، از سی ماک های RL بوده که حرف L به معنای شاسی با آلیاژ آلومینیومی است. از قسمت خواب، نمی توان انتظار یک خواب راحت را داشت چرا که اساسا برای خوابیدن یک انسان بالغ محل تنگ و کوچکی است. اما کمک زیادی به راننده برای همراه داشتن وسایل یک مسافرت می کند. ضمن این که برخی از مدل ها دارای اتاق خواب بزرگ تری هستند که در بین راننده ها به کوله پشتی معروف بوده و مشابه آن را می توان در انتهای اتاق ماک های دلفینی دید.

 
کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار
ویژگی های فنی و حرکتی
ماک های ایرانی دارای موتورهای 250 اسب بخاری توربوشارژردار بدون اینترکولر هستند و گیربکس آن ها نیز از نوع گیربکس ماک بوده که اصطلاحا در بین ایرانیان به 20 دنده شناخته می شود و این در حالی است که خود کمپانی به آن 18 دنده می گوید که در بین برخی از طرفداران خودروهای سنگین به 24 دنده نیز خوانده می شود! اما برای پی بردن به این اختلافات که در واقع همه آن ها درست است، باید در ابتدا به نحوه تعویض دنده خاص این قبیل گیربکس ها بپردازیم.
گیربکس های 20 دنده ماک که آن ها را از مدل های قبل از سری R می شناسیم، دارای دو دسته دنده هستند که یکی برای درگیری 5 دنده جلو به همراه یک دنده عقب بوده و دیگری برای به کارگیری 4 دنده کمکی آن با جازدن هر کدام از 5 دنده اصلی، از 4 کمک بغل آن می توان استفاده کرد که این ترکیب باعث 20 دنده برای جلو می شود. وقتی دنده یک را درگیر می کنیم، کمک را از حالت 1 تا 4 با افزایش سرعت تغییر می دهیم که در این حالت با بالا رفتن دنده کمکی، خودرو سرعتی تر می شود. برای رفتن به دنده 2 باید، هم زمان هم دسته دنده اصلی را در دنده 2 جا بزنیم و هم کمک را از موقعیت چهارم به موقعیت اول برگردانیم و باز پله پله با افزایش سرعت به موقعیت چهارم برسیم.
کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار
نکته خاص در این است که لازم نیست از همه 4 وضعیت کمک استفاده شود و راننده بنا به تشخیص خود بهترین دنده را انتخاب خواهدکرد. ضمن اینکه دنده 1-1 که سنگین ترین دنده این گیربکس است، در بسیاری از مواقع استفاده نمی شود که دلیل آن هم گشتاور بسیار بالا و سرعت بسیار کم آن است این نحوه تعویض دنده باعث می شود که در بعضی مواقع لازم باشد فرمان را با زانو و یا شکم و یا رد کردن دست از داخل آن، نگه داریم و سریعا با حرکت هر دو دسته دنده، دنده را تغییر داده و سبک و یا سنگین کنیم. اما همان طور که گفته شد، این ترکیب 5 دنده اصلی و 4 دنده کمکی، باعث ایجاد 20 دنده خواهدشد که اگر دنده عقب را نیز در نظر بگیریم، به 24 دنده خواهدرسید که البته معمولا دنده عقب در بیان تعداد دنده های گیربکس، ذکر نمی شود. اما کمپانی این گیربکس را یک نمونه 18 سرعته می داند که دلیل آن هم به تاکید شرکت سازنده مبنی بر استفاده نکردن از وضعیت دنده 5 با دو حالت فوق سنگین و سنگین کمک است که در این صورت، تعداد دنده ها به 18 دنده می رسد.
دلیل این توصیه شرکت ماک نیز به این خاطر است که در دنده 5 سرعت ماشین به حدی بالاست که نیازی نیست از این دو حالت کمک بهره گرفت و به جای این دو حالت می توان از دنده های ترکیبی در دنده 4 استفاده کرد. این خودرو با توجه به قدرت 250 اسب بخاری و گشتاوری به میزان 1322 نیوتن متر، نمی تواند یک کشنده سرعتی باشد اما ترکیب گیربکس و دیفرانسیل های سنگین به آن اجازه می دهد تا به خوبی از پس بارهای سنگین یا تناژ مجاز آن و حتی بالاتر برآید هر چند که از این خودرو نباید انتظار سرعت بالایی داشت. هنوز هم در جاده های کشورمان می بینیم که بسیاری از بارهای ترافیکی و فوق سنگین با محصولات ماک حمل می شوند که البته در این کشنده ها که بسیاری از آن ها ماک های مدل بالاتر و قدرتمندتری هستند، تغییرات زیادی توسط متخصصان داخلی صورت گرفته و توان کشندگی آن ها افزایش یافته است.
کامیون های سری R ماک؛ نوستالژی قدرت و اقتدار

یکی از جالب ترین سیستم های موجود بر روی خودروهای سواری، باز و بسته شدن دریچه های تهویه آن ها با کمک نیروی پنوماتیک است. این رویه بر روی کامیون های قدیمی آمریکایی نیز دیده می شود و برخی از قسمت های آن ها مثل برف پاک کن ها به صورت بادی است. اما دیگر سیستم خاص موجود بر روی ماک ها، به نام ترمودا است که کارکرد آن، باز و بستن شبکه های جلوپنجره است. به این صورت که در زمانی که موتور هنوز خنک است، شبکه های جلو پنجره به صورت پنوماتیکی با کمک شیرهایی که روی منیفولد هوا قرار دارد، در بسته خواهدشد و با گرم شدن موتور، این شبکه ها باز می شوند تا جریان هوا به خنک سازی موتور کمک کند.
 

جمع بندی
در کشورمان هنوز هم ماک جایگاه ویژه ای دارد و این در حالیست که ماک این روزها فروش چندانی را در سطح آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان تجربه نمی کند و از نظر حجم فروش، حتی بعد از ولوو در منطقه آمریکای شمالی قرار گرفته است. اما این خودرو به لطف داشتن هزینه های جانبی پایین و استهلاک کم ناشی از جان سختی قطعاتش، هنوز هم در بازار کشورمان اصطلاحا نان بده تر از بسیاری از محصولات شرقی است و از این نظر مالک خود را کمتر زیر بار هزینه های جانبی و جاری قرار می دهد. به همین خاطر است که هنوز هم می توان نمونه های سالم و تمیزی از این کشنده را در جاده های کشورمان و خصوصا مناطق غربی دید.

راحتی رانندگی با یک کشنده اروپایی روز قابل مقایسه با یک کشنده متعلق به چهار دهه پیش نخواهدبود اما شرایط فعلی بازار کار و حمل و نقل، هزینه های بالای نگهداری کامیون های جدید، اقساط سنگین شرکت های لیزینگ که اجازه نفس کشیدن به مالک را نمی دهد و... باعث شده است تا دردسرهای داشتن یک کشنده یا کامیون قدیمی به مراتب کمتر از یک نمونه قسطی چندصد میلیونی باشد و به همین خاطر است که بسیاری از مالکین این خودروها حاضر نیستند به هر قیمتی زیر بار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بروند.
در پایان لازم است تا از همراهی گرم آقای قربانی و دوست گرامیشان به جهت در اختیار گذاشتن این خودرو و هم چنین همراه همیشگی، آقای علی اردیانی که هماهنگی های لازم برای این برنامه را انجام دادند، نهایت تشکر را داشته باشم.

 

کشنده ماک ایران کاوه/ سه محور با تیپ حرکتی 4×6 مدل 1975 سری R 611ST

تعداد سیلندر/ سوپاپ

12.6

سری موتور/ نوع موتور

سری E5 / خطی با سیستم تنفسی توربو شارژر و بدون اینترکولر

حجم موتور (لیتر)

10 لیتر

حداکثر قدرت @ (hp) دور در دقیقه

250@2100

حداکثر گشتاور @ (Nm) دور در دقیقه

1322@1020

گیربکس

دو لیوره 20 دنده ماک

جریان برق

12 ولت

فنربندی عقب و جلو

فنر شمش با کمک فنر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدجواد

      جانم بشینی پشت این عروسک خشن
      باهاش میشه زندگی کرد

    • بدون نام

      سلام اگر دولت عوض واردات خودروهای بی کیفیت چینی ماک دست دوم وارد کنه ودستور بازسازی بدهد هم برای مالکان بهتر است ورانندگانی تمایل به زیر بار قسط بانک نرن بهتر است لا اقل حمل نقل داخلی اوضاش بهتر میشه و رانندگان با خیال اسوده کا میونشو اورحال میکنه هر روز استرس اسقاطو ندا ره بخاطر مدل ماک ایران کاوه واقعا. کامیون خوبیه برای حمل نقل داخلی

    • بدون نام

      سلام اگر دولت عوض واردات خودروهای بی کیفیت چینی ماک دست دوم وارد کنه ودستور بازسازی بدهد هم برای مالکان بهتر است ورانندگانی تمایل به زیر بار قسط بانک نرن بهتر است لا اقل حمل نقل داخلی اوضاش بهتر میشه و رانندگان با خیال اسوده کا میونشو اورحال میکنه هر روز استرس اسقاطو ندا ره بخاطر مدل ماک ایران کاوه واقعا. کامیون خوبیه برای حمل نقل داخلی

    • بدون نام

      سلام اگر دولت عوض واردات خودروهای بی کیفیت چینی ماک دست دوم وارد کنه ودستور بازسازی بدهد هم برای مالکان بهتر است ورانندگانی تمایل به زیر بار قسط بانک نرن بهتر است لا اقل حمل نقل داخلی اوضاش بهتر میشه و رانندگان با خیال اسوده کا میونشو اورحال میکنه هر روز استرس اسقاطو ندا ره بخاطر مدل ماک ایران کاوه واقعا. کامیون خوبیه برای حمل نقل داخلی

    • بدون نام

      سلام اگر دولت عوض واردات خودروهای بی کیفیت چینی ماک دست دوم وارد کنه ودستور بازسازی بدهد هم برای مالکان بهتر است ورانندگانی تمایل به زیر بار قسط بانک نرن بهتر است لا اقل حمل نقل داخلی اوضاش بهتر میشه و رانندگان با خیال اسوده کا میونشو اورحال میکنه هر روز استرس اسقاطو ندا ره بخاطر مدل ماک ایران کاوه واقعا. کامیون خوبیه برای حمل نقل داخلی

    • بدون نام

      سلام اگر دولت عوض واردات خودروهای بی کیفیت چینی ماک دست دوم وارد کنه ودستور بازسازی بدهد هم برای مالکان بهتر است ورانندگانی تمایل به زیر بار قسط بانک نرن بهتر است لا اقل حمل نقل داخلی اوضاش بهتر میشه و رانندگان با خیال اسوده کا میونشو اورحال میکنه هر روز استرس اسقاطو ندا ره بخاطر مدل ماک ایران کاوه واقعا. کامیون خوبیه برای حمل نقل داخلی

    • همشهری

      سلام
      ماک.بهترین.ماشین.کشنده.است
      ماشین.فقط.امریکای

    • همشهری

      سلام
      ماک.بهترین.ماشین.کشنده.است
      ماشین.فقط.امریکای

    • سعید حاتمی الیگودرز دوزان

      من عاشق ماشین ماک هستم واقعا ماک ماشین مردیه

    • سعید حاتمی الیگودرز دوزان

      من عاشق ماشین ماک هستم واقعا ماک ماشین مردیه

    • سعید حاتمی الیگودرز دوزان

      من عاشق ماشین ماک هستم واقعا ماک ماشین مردیه

    • سعید حاتمی الیگودرز دوزان

      من عاشق ماشین ماک هستم واقعا ماک ماشین مردیه

    • فرامرز ماک

      بدون اغراق ماک مایع غرور امریکایی وسرافرازی ملت امریکاست ماشین مرد وبی نظیری که هزاران خانواده ایرانی ازان نان میخورند ولی نسل سوخته حال حاضر محروم از ان است فقط بگوئید چرا وبچه دلیل ماباید محروم ازداشتن چنین ماشین مردی باشیم ؟

    • منصور

      منم عاشق ماک هستم .....کار دارم ولی
      پول ندارم بخرم
      چیکار کنم

      خداوندا.............

    • H.s .... MACK

      منم دوسش دارم واقعا ماشین مردی هست به امید روزی که مدل های جدید شو ببینیم توجاده هامون به جای آشغالهای چینی

    • علی.سعیدی

      سلام خدمت تمامی ماک سواران وعلاقمندان کامیون های ماک .شرکتی اخیرا اقدام به راه اندازی خط تولید نسل جدید کامیون ماک نموده که مدل جدید وبه روز ان را تولید خواهد کرد .البته باتوجه به اینکه بطور مستقیم با کمپانی امریکایی ماک امکان مشارکت نیست .نسل جدید این کامیون با نام anthem با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بومی سازی شده وبه بازار ایران وعلاقمندان عرضه خواهد شد

    • مصطفی

      آقا روماک ماشین نیامده ولی حیف خیلی ها قدرشو نمیدونند
      خداوکیلی ماک نباشه ایران نمیچرخه

    • محسن

      سلام دوستان اگه اطلاعاتی درباره ماک دلفینی یا ماک مترو دارید بزاریم تو سایت ممنون میشم

    • یارمحمد زهی

      خداراشکر من یه ماک ۷۵آمریکایی دارم قدرشم میدونم،امیدوارم همه عزیزان به آرزوشون برسن

    • حسن خوش افسر

      ماگ مرد آهنی پدر خانواده

    • Hossein

      ماک.سلطان جاده های ایران و جهان.ارزش همین سگ روی کاپوتش از شرکت دانگ فنگ و بقیه اشغال های چینی بیشتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج