۵۴۴۲۴۷
۲ نظر
۵۰۱۵
۲ نظر
۵۰۱۵
پ

خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»

کرایسلر قطب سوم صنعت خودرو ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ همواره به دلیل پاره ای از مشکلات و برنامه ریزی های متفاوت چون تولید خودروهای خاص، برندسازی و بازاریابی ضعیف، ضعیف در رقابت با دو قطب دیگر (جنرال موتورز و فورد) و... تقریبا در هیچ برهه ای از زمان نتوانست به پای دو رقیب برتر هموطن خود برسد.

هفته نامه خودرو امروز: کرایسلر قطب سوم صنعت خودرو ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ همواره به دلیل پاره ای از مشکلات و برنامه ریزی های متفاوت چون تولید خودروهای خاص، برندسازی و بازاریابی ضعیف، ضعیف در رقابت با دو قطب دیگر (جنرال موتورز و فورد) و... تقریبا در هیچ برهه ای از زمان نتوانست به پای دو رقیب برتر هموطن خود برسد. اما این حرف به معنای کوتاهی در طراحی و تولید به روزترین و برترین محصولات برای رقابت در سطح بین الملل نبود.

با تولید نسل رترو (Retro) شورولت کامارو، فورد ماستنگ و داج چلنجر، خودروهای ماسل از سال ۲۰۰۶ به بعد وارد عصر جدید زندگی خود در هزاره سوم شدند که با تکرار تاریخ دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی بار دیگر به دوران اوج و شکوفایی خود بازگشتند تا ثابت کنند کلاس ماسل هنوز هم برترین کلاس خودروهای اسپرت در جهان است. در این میان کرایسلر هرچند دیر اما قدم های بلندی برداشت و با معرفی برخی خودروهای تولیدی گروه خود رکوردهای جدیدی از خود برجای گذاشت و با ارتقای چشمگیر دانش صنعت خودروسازی، خودروسازان بین المللی را وادار به تکاپو برای رقابت با محصولات جدید خود کرد.

هزیز شیطان بر زمین
داج چلنجر ۲۰۱۸-SRT Demon
«سرکش ترین خودرو جهان» شاید خلاصه ترین جمله برای توصیف جدیدترین محصول کرایسلر باشد. رقابت بین ماستنگ و کامارو اوج گرفته بود که کرایسلر در سال ۲۰۱۵ از سکوت طول و دراز خود سر برآورد و با همکاری تیم تخصصی و فنی خود با نام SRT، ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور را با نام SRT هلکت به صورت دو رقیب قدرتمند خود کوبید.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
جنرال موتورز و فورد در حیرت از این غول تازه وارد تا سال 2016 هیچ کلامی برای گفتن نداشتند. چلنجر هلکت در کنار چارجر هلکت سریع ترین خودرو تولید انبوه جهان از دو سگمنت اسپرت کوپه و سدان لقب گرفتند تا ثابت کنند. سکوت کرایسلر معنای بسیار به همراه دارد.
جنرال موتورز و فورد هنوز از سیلی محکم هلکت سر بلندنکرده بودند که ابتدای سه ماهه دوم سال جاری کرایسلر مشت آخر را روانه کرد و دو رقیب قدرتمند خود را به خاک سیاه نشاند. سریع ترین و قدرتمندترین خودرو خیابانی تولید انبوه جهان با شتاب رسمی 2.3 ثانیه (2.28 ثانیه برای تسلا Model S P100D در سگمنت خودروهای برقی) و شتاب 400 متر 9.65 ثانیه ای با شتبا مثبت G1.8 توان خروجی پیشرانه ای 840 اسب بخاری و 1044 نیوتن متری بود که با نام SRT Demon (دیمن به معنای شیطان) به جهان معرفی شد. این هیولا از پیشرانه 6.2 لیتری سوپرشارژرداری بهره می برد که در بخش قطعات فنی تا 50 درصد با پیشرانه هلکت تفاوت دارد.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
جالب آنکه خود پیشرانه هلکت براساس پیشرانه SRT۳۹۲ شکل گرفته بود با این تفاوت که بیش از ۹۰ درصد قطعات آنها با یکدیگر متفاوت بود. از این رو پیشرانه دیمن را می توان پیشرانه ای کاملا نوین از ساخته های SRT دانست که عنوان قدرتمندترین پیشرانه V۸ تولید انبوه جهان را با خود یدک می کشد.

دیمن سریع ترین خودرو خیابانی جهان است که برای انتقال حداکثر لذت سواری با حداکثر شتاب بر پایه ایده خودروهای درگ شکل گرفته است و از این رو تنها در تعداد محدود ۳۳۰۰ دستگاه ویژه بازار آمریکا شمالی ساخته خواهدشد که تنها ۳۰۰ دستگاه آن ویژه کانادا و مابقی ویژه ایالات متحده آمریکاست. هنوز قیمت قطعی و رسمی برای دیمن اعلام نشده اما براساس تحلیل های کارشناسی قیمت این هیولا زیر ۱۰۰ هزار دلار برآورد می شود که از این رو برگ برنده بزرگ کرایسلر در برابر رقبای گران قیمت اروپایی با توالی معادل با نصف دیمن است.


خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
پرواز در ارتفاع
جیپ گرند چروکی ترک هاوک- 2018

Track Hawk (به معنای شاهین پیست) پروژه سریع ترین و قدرتمندترین شاسی بلند تولید انبوه حال حاضر جهان است اما ایده تولید شاسی بلندهای تند و تیز که چند سالی است در صنعت خودروسازی رواج یافته، در حقیقت به اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و تولید جیپ گرند چروکی ZJ با پیشرانه ۳۶۰ Magnum V۸ باز می گردد که برای اولین بار در تاریخ، شتاب ۷ ثانیه ای خودروهای اسپرت کوپه را برای سگمنت شاسی بلند ارمغان آورد.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
ایده ترکیب سرعت با ویژگی های یک شاسی بلند همه جا رو با گرند چروکی WK SRT و پس از آن در نمونه WK2 SRT392 ادامه پیدا کرد و بعد از آن ترک هاوک یکی از پروژه های پیشنهادی کرایسلر در سال 2015 پس از معرفی سر هلکت (در کنار جیپ رنگلر و کرایسلر 300 مجهز به پیشرانه هلکت) بود که زمزمه های تولید آن در آینده نزدیک به گوش می رسید. این ایده ساده از به کارگیری پیشرانه 708 اسب بخاری هلکت بر اتاق جیپ گرند چروکی WK2 نشأت می گرفت. نتیجه آنکه ترک هاوک به پیشرانه 707 اسب بخاری و 880 نیوتن متری هلکت مجهز است و از این رو می تواند تنها در 3.5 ثانیه جثه 2.4 تنی این غول را به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برساند درحالی که درک 402 متر را تنها در 11.6 ثانیه از بگذراند.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»

نگه داشتن این پاگنده در سرعت بالا بر عهده ترمزهای بسیار قدرتمند برمبو است که به خوبی از پس این کار بر می آید. ویژگی های اسپرت ترک هاوک به این معنا نیست که نمی تواند از پس کارهای خشن برآید. از این رو توان بکسل کردن وزنی معادل ۳.۳ تن تضمین شده است که برای کاربران و خریداران می تواند بسیار مهم باشد. رقبای جدید ترک هاوک چون پورشه، بنتلی، جگوار و به خصوص تسلا نیز ساکت نخواهند نشست اما قیمت بسیار معقول پیش بینی شده معادل ۸۰ هزار دلار برای گرند چروکی ترک هاوک رقمی است که برای رقبا در قالب رقابت چندان خوشایند نخواهدبود.

دو روی یک سکه
داج چارجر 2015- SRT Hellcat
داج چلنجر هلکت یکی از دو خودرویی بود که در ابتدا با پیشرانه و کد هلکت به بازار معرفی شد، پیشرانه مشترک 6.2 لیتری سوپرشارژر به قدرت 7.7 اسب بخار گشتاور 880 نیوتن متر با چلنجر هلکت شتاب صفر تا صد 3.4 ثانیه ای برای این سدان قدرتمند به ارمغان آورد که توانست عنوان سریع ترین خودروسدان جهان را بلافاصله از آن خود کند و رقبای گران قیمت اروپایی و به خصوص آلمانی خود را از میدان به در کند.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»

نکته جالب درخصوص چارجر هلکت حداکثر سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت آن در مقایسه با حداکثر سرعت ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت چلنجر هلکت است که این اختلاف از طراحی خاص اتاق، آیرودینامیک و ضریب درک بهتر چارجر نشأت می گیرد. جدال میان سدان های سریع چندی بود که میان خودروهای مطرح این سگمنت نظیر کدیلاک CTS-V، ب ام و M۵ و مرسدس بنز E-AMG و در آن زمان چارجر با پیشرانه V۸ همی ۵.۷ لیتر جایی میان سدان های سریع دنیا نداشت.

چارجر هلکت را نمی توان پروژه ای بسیار دقیق و زمان بندی شده و برنامه ریزی شده دانست چرا که با تحقیق و توسعه پیرامون پیشرانه هلکت به خودی خود بسیاری از محصولات زیرمجموعه کرایسلر به گزینه های مناسب برای تجهیز به این پیشرانه بدل شدند که دو گزینه باقی مانده دیگر نیز در زمره بهترین انتخاب های کرایسلر خواهندبود.
جیپ رنگلر، داج دورنگو و کرایسلر 300 نیز پیشتر برای تجهیز به پیشرانه هلکت کاندیدا شدهاند که با توجه به تولید نسل جدید رنگلر در سال 2018 و ورود نمونه جدید 485 اسب بخاری SRT392 داج دورنگو، در حال حاضر بهترین گزینه برای ورود با پیشرانه قدرتمند هلکت کرایسلر 300 است که هنوز بدون تغییر نسل بر خط تولید قراردارد.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»

ورود کرایسلر ۳۰۰ با پیشرانه هلکت می تواند به کسب عنوان سریع ترین سدان لوکس برای کرایسلر ۳۰۰ منجر شود. داج چارجر هلکت یک هیولای رام شده است که هر زمان تنها با دستور راننده قفس خود را دریده و دیوانه وار لوگو SRT در صندوق عقب خود را به رانندگان پشت سر نشان می دهد.


زاده پیست، ساکن خیابان
داج وایپر ۲۰۱۶- ACR XVI
داج وایپر کابوس همیشگی برادر ناتنی، شورولت کوروت و یکی از برترین ابرخودروهای جهان بوده و هست. کرایسلر در سال ۱۹۹۹ نسخه خاصی از داج وایپر را معرفی کرد که از مخفف کلمات American Club Racing با کد ACRشناخته می شود. ACRهای وایپر در حقیقت یکی از نسخه های سبک و تقویت شده وایپر هستند که با تمرکز بر ویژگی های عملکردی و براساس داده های مهندس حاصل از رقابت های اتومبیلرانی لومان ساخته و پرداخته شده است و در نتیجه در زمینه مانورپذیری یک سر و گردن از تمامی وایپرها بالاتر می ایستد.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
نسل پنجم وایپر با کد شناسایی XVI در حالی روانه بازار شد که با تکیه بر پیشرانه 8.4 لیتری V10 تنفس طبیعی 645 اسب بخاری 813 نیوتن متری حرف های بسیار برای گفتن داشت. نسخه ACR نسل پنجم با اعمال تغییرات فنی و ظاهری بسیار نظیر استفاده از کیت آیرودینامیک فیبرکربنی با قابلیت تولید نیرو پسا در پیچ های تند به اندازه 680 کیلوگرم، ترمزهای برمبو و تایرهای مسابقه ای مجوز خیابانی و سیستم تعلیق سفارشی سازی شده ویژه وایپر ACR است که باعث می شود میزان عظیم 800 کیلوگرم نیروی پسا تنها در هنگام شتابگیری تولید کند که بیشترین میزان در یک خودرو تولید انبوه در جهان است. به دلیل همین نیروی پسای بسیار زیاد، حداکثر سرعت نهایی خودرو به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به 283 کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما به دلیل نیروی پسای 907 کیلوگرمی در این سرعت پایداری خودرو و توان تحمل نیروی جانب مرکز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
خودروهای سرخ «کرایسلر»؛ از «چلنجر» تا «وایپر»
نتیجه تمامی این تغییرات فنی و ظاهری شکستن ۱۴ رکورد رسمی در ۱۴ پیست معتبر در سراسر جهان از جمله ثبت رکورد ۷ دقیقه و ۱ ثانیه ای پیست نوربرگرینگ آلمان است که چندی بعد شکسته شد. وایپر و به خصوص نسخهACR آن یکی از سریع ترین خودروهای حال حاضر جهان و به عبارت دیگر سریع ترین خودرو مسابقه ای تولید انبوه مجوز خیابانی جهان است که یکی از بزرگ ترین رکوردداران رسمی پیست های مطرح جهان به شمار می آید اما با این حال رقم ۱۲۳ هزار دلاری آن است که هرچند در برابر رقبای آمریکایی خود (حتی کوروت C۷ Z۰۷) رقم قابل توجه و گران قیمتی است اما در برابر اروپایی ها همچنان خودرو توانمند و در عین حال ارزانی به شمار می آید که به دلیل تعداد تولید محدودتر (در مقایسه با کوروت) و همچنین تولید تماما دست ساز، این خودرو در آینده ارزش معنوی چشمگیری نیز پیدا خواهدکرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرید پوینده

      عالی

    • بدون نام

      خیلی خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج