جاباما
۶۲۷۶۳۹
۶ نظر
۵۰۵۸
۶ نظر
۵۰۵۸
پ

شیوه های کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

ساعت حدود ده یازده صبح دوشنبه بود که شخصی با همراه من تماس گرفت و دو تُن برنج تقاضا کرد. من کاسبم و شماره ام را افراد بسیاری دارند.

ماهنامه معیشت - مهدی اسدی وصفی: ساعت حدود ده یازده صبح دوشنبه بود که شخصی با همراه من تماس گرفت و دو تُن برنج تقاضا کرد. من کاسبم و شماره ام را افراد بسیاری دارند. درباره قیمت و شرایط تحویل برنج و نحوه دریافت پول، تلفنی صحبت کردیم. از من پرسید: «اس ام اس بانک که دارید.» جوب دادم: «آره» گفت: «پس به محض اینکه شما بار را به مقصد فرستادید، قبل از تخلیه بار پول را به حسابتان واریز می کنم، پیامک بانک که به دستتان رسید و خیالتان بابت پول راحت شد، بار را تخلیه کنید.»

سه شنبه طبق توافق ساعت دو بار را به آدرس فرستادم و با مشتری تماس گرفتم تا پول را به حساب واریز کند و من هم بار را تخلیه کنم. بعد از چند دقیقه پیامکی از بانک به دستم که نشان می داد، مبلغ مورد نظر به حسابم واریز شده و طبق قرار دستور تخلیه بار را دادم. فردا که برای برداشت به بانک رفتم و فیش برداشت از حساب را پر کردم، وقتی نوبتم شد پشت باجه رفتم و فیش را به متصدی دادم. متصدی بانک پس از بررس حساب، حرفی باورنکردنی زد: «مبلغی که می خواهید در حسابتان نیست.»
شیوه های کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

عرض کردم: «دیروز ساعت فلان، مشتری به حسابم پول واریز کرده و این هم پیامکش.» متصدی با بررسی حساب گفت: «پولی به حسابتان نیامده» و خواست پیامک را نشانش بدهم. با بررسی محتوای پیامک متوجه شد این پیامک مربوط به این حساب نیست و با مشخصات حسابی که پیامک متعلق به آن بود متوجه شدم اصلا حسابی با این مشخصات ندارم.

با مراجعه به رییس بانک و بررسی علت این موضوع، معلوم شد مشتری و در حقیقت کلاهبردار برای سیستم پیامکی حساب دیگری، شماره موبایل من را داده و پول را به آن حساب واریز کرده و پیامکی که برای من آمده مربوط به واریز به آن حساب بوده و من تصور کرده ام پول به حساب من ریخته شده است.

این سرگذشت تاجر مال باخته ای بود که به شیوه ای رندانه ولی ناجوان مردانه مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. قبل از طرح هر موضوعی لازم است یادآوری کنم که این ناملایمات بخشی از زندگی است که چنانچه از دیگران نیاموزیم، ناچار با تجربه در محیط زندگی، ولی در قالبی دیگر، به ما آموزش داده می شود.

به بیان دیگر، یا از ناملایمات دیگر باید درس بگیریم و مانع بروز چنین اتفاقی شویم یا باید خود تجربه کنیم که با تحمل ضرر و زیان و عواقب روحی آن، هم خود بیاموزیم و هم خردمندان با کنکاش در علت رخ دادند این قبیل ناملایمات، بدون پرداخت هزینه عبرت بگیرند. در ادامه به بررسی چرایی و نحوه انجام این کلاهبرداری می پردازیم.

تجزیه و تحلیل ماجرا

افشای اطلاعات اضافی: یکی از عناصر اصلی در هر کلاهبرداری کسب شناخت و اطلاعات از طعمه است. بیشتر کلاهبرداران با طرح سوالاتی که بی ربط به نظر نمی رسد، به طور غیرمستقیم از شما اطلاعاتی کسب می کنند تا در آینده از آن ها استفاده کنند. با مرور ماجرای گفته شده کلاهبردار در حین بحث به صورت رندانه راجع به داشتن سیستم اس ام اس بانک طعمه اطلاعاتی کسب می کند؛ زیرا می خواهد در آینده از این ابزار برای پیشبرد هدف خود استفاده کند. بنابراین اصلی که باید در هر کاری رعایت کنیم این است که اطلاعات اضافی به طرف مقابل ندهیم.

بی دقتی: این ویژگی موضوعی است که یا از طریق خود افراد رخ می دهد یا کلاهبردار با ایجاد شرایط لازم موجب بی دقتی طعمه می شود. افراد یا کلا بی دقت هستند یا برخی بی دقتی ها به طور ناخودآگاه اتفاق می افتد. غالب افرادی که از سیستم اس ام اس بانک استفاده می کنند، به محض دریافت پیامک فقط مبلغ را نگاه می کنند و به سایر اطلاعات از قبیل واریز یا برداشت، شماره حساب و مانده حساب دقت نمی کنند، هر چند که برخی بانک ها شماره حساب را به طور کامل در پیامک نشان نمی دهند. این بی دقتی به طور ناخودآگاه رخ می دهد و اغلب افراد این بی دقتی را مرتکب می شوند و موضوعی روان شناسی است که کلاهبردار در این ماجرا از آن سود برد.

نبود کنترل پیشگیرانه: ابزار مربوط به مشتری را از ابزار مربوط به مسائل مالی تفکیک کنید. شماره ای که برای تجارت و مسائل کاری استفاده می کنید، با شماره ای که برای مسائل مالی به کار می برید متفاوت باشد تا در صورت افشای ناخودآگاه اطلاعات، ابزار کنترلی برای جلوگیری از کلاهبرداری وجود داشته باشد. چنانچه در ماجرای گفته شده، شماره ای که تاجر برای فعال کردن اس ام اس بانک ارائه داده بود با شماره تماس مخصوص مشتریان متفاوت بود، می توانست از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کند. کنترل دیگر هم وجود دارد که در بخش «عجله ممنوع» ارائه می دهیم.

عجله ممنوع: عجله کردن تبعات مالی و جانی به دنبال دارد؛ بنابراین در هیچ کاری عجله نکنید و چنانچه زمان لازم برای کاری ندارید آن را به تعویق بیندازید. تاجر به دلیل عجله، اقدام کنترلی دیگری را که از این اتفاق جلوگیری می کرد، به کار نگرفت. اگر تاجر مانده حساب قبلی خود را با مبلغ واریزی جمع و نتیجه را با پیامک دریافتی مطابقت می داد (اقدام کنترل)، می توانست به موضوع پی ببرد و از این اقدام جلوگیری کند.
شیوه های کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

شیوه های دیگر کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

شایع ترین روشی که از حساب بانکی کلاهبرداری می شود، ترفندهای کلاهبرداری از طریق عابربانک است. در ادامه روش هایی که کلاهبرداران به کار می برند تا از طریق عابربانک حساب بانکی را خالی کنند، تشریح می کنیم.

استفاده از چسب و دستگاه عابربانک (ATM)

در این روش کلاهبرداران در ساعات پایانی وقت اداری بانک ها (زمانی که متصدیان در بانک را قفل کرده و فقط به مشتریان داخل بانک خدمات ارائه می دهند)، به سراغ دستگاه های عابربانک می روند و روی کلیدهای مهم مانند انصراف و تایید چسب می ریزند تا آن ها غیرفعال شوند. سپس منتظر فرصتی برای به دام انداختن طعمه می مانند. وقتی کسی به دستگاه مراجعه می کند و کارت را داخل دستگاه قرار می دهد با ورود رمز خود و فشردن کلید تایید، متوجه می شود کلید مذکور غیرفعال است.
از آنجا که این موضوع (غیرفعال بودن کلید تایید) به ندرت برای کسی اتفاق می افتد، کاربر در مواجهه با این رخداد غیرمنتظره نمی داند چه اقدامی باید انجام دهد. در این زمان کلاهبردار در نقش مشاور وارد می شود و به طعمه می گوید: «برای منم چند دقیقه پیش این اتفاق افتاد، باید به بانک مراجعه و کارت خود را دریافت کنید.»

چنانچه آگاهی طعمه کم باشد (که غالبا هم هست) به سراغ بانک می رود، در حالی که بانک بسته است و کسی را پذیرش نمی کند. از آنجا که بعد از چند دقیقه دستگاه عابربانک به دلیل اینکه اطلاعاتی دریافت نکرده، به طور خودکار کارت را عودت می دهد، در این فرصت کلاهبردار کارت را بر می دارد. چه چیزی بهتر از اینکه هم کارت و هم رمز کارت را به این راحتی در اختیار دارد. از این پس کلاهبردار به جای شما و با توجه به موجودی حساب شما هرچه بخواهد انجام می دهد.

ایجاد طمع و دستگاه عابربانک

در این روش کلاهبردار سعی می کند با ایجاد انگیزه در طعمه او را پای دستگاه عابربانک بکشاند و با دستان خودش حساب را خالی کند. برای مثال پیامکی برای شما ارسال می شود مبنی بر اینکه «برنده خوش شانس ما شما بوده اید. قرعه کشی... برنده شده اسد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره... تماس بگیرید.»

این قبیل پیامک ها ذهن آدم را مشغول می کند و به سختی می توان از آن دل کند. بالاخره وسوسه جایزه غالب شده و با شماره تماس می گیرید. وقتی تماس گرفتید آن ها با دلایل مختلف مانند اینکه «شبکه شتاب دچار مشکل شده»، شما را پای دستگاه می کشانند و با بیان بهانه هایی مانند داشتن حساب ارزی، شما را قانع می کنند تا زبان دستگاه را به زبان انگلیسی تغییر دهید.
اگر کمی با زبان انگلیسی بیگانه باشید (که غالبا هم هستید)، کلاهبردار از طریق بیان اعدادی با عنوان «کد» مبلغی را با دست خودتان به حساب خود واریز می کند و همچنین با هدایت شما به سمت ایجاد رمز دوم جدید توسط دستگاه، رمز دوم کارت شما را به دست می آورد و از طریق آن سوءاستفاده های بعدی رخ می دهد.

اسکیمر

در این روش کلاهبرداری بخشی جدید که شباهت زیادی به اجزای دستگاه عابربانک دارد، به بخش کارت خوان دستگاه اضافه می کند. با ورود کارت توسط طعمه، اطلاعات روی کارت از جمله شماره کارت ذخیره می شود. اطلاعاتی مانند رمز کارت نیز از طریق دوربین نصب شده در قسمت زیرین قطعه اشاره شده یا از طریق نصب بخشی شبیه صفحه کلید دستگاه عابربانک به دست می آید. بعد از تحصیل اطلاعات طعمه، تمام اطلاعات را روی کارت خام بانکی ذخیره می کند و با اطلاعات شما کارتی برای خود ایجاد می کند که با آن به موجودی حساب شما دسترسی دارد.

اسکیمر تنها مختص دستگاه عابربانک نیست، بلکه قابل نصب روی دستگاه های کارت خوان (POS) موجود در فروشگاه ها هم می باشد. در این روش اسکیمر را روی دستگاه نصب می کنند و دستگاه کارت خوان را در محلی قرار می دهند که مشتری به آن دسترسی نداشته باشد. با خرید مشتری و زمان پرداخت از طریق کارت، آن را از مشتری می گیرد و بعد از کشیدن در دستگاه، رمز را از مشتری پرسیده و وارد می کند. به این طریق اطلاعات روی کارت با اسکیمر ذخیره می شود و رمز را هم که از مشتری پرسیده همه اطلاعات برای سوءاستفاده فراهم است.

استفاده از رسیدهای عابربانک

در این روش کلاهبردار اطراف دستگاه های عابربانک پرسه می زند و رسیدهای معدوم نشده کاربران را بررسی می کند تا شخصی را بیابد که حسابش ارزش داشته باشد. وقتی طعمه خود را پیدا کرد به سراغ بانک می رود و با ترفندهایی اطلاعات حساب او را از بانک به دست می آورد. پس از آن با استفاده از مدارک جعلی به بانک مراجعه و کارت بانکی درخواست می کند و از طریق آن حساب طعمه را خالی می کند.

بنابراین رسیدهای دریافتی را معدوم کنید. برخی دستگاه ها بعد از تحویل کارت از شما سوال می کنند که «مایل به دریافت رسید می باشید؟» که بیشتر افراد پس از دریافت وجه و کارت بدون پاسخ به این سوال می روند. چنانچه کلاهبرداری در کمین باشد بعد از شما اقدام می کند و با این شیوه حساب شما خالی می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس جمع کنید این الکترونیکی بازی رو که امنیت نداره

    • مم

      امروز ازحساب بانک ملی من پول برداشت شده است کم کم چ کنم

    • علی

      از حساب کار من پول کم شود باید چکار کنم

    • حسین

      ۱۲۰هزار تومان از کارتم کم شده باید چکار کنم لطفا راه حلی برای من پیدا کنید

    • مهدی

      لپتاپ گذاشته بودم تودیوار.روزجمعه یکی زنگ زدآدرس پرسیدواومد.گفتش چون مبلغ بیش از۳تومنه باید با شبا بزنه.انتقال داد پیغام عملیات موفق و اس ام اس برداشت موفق نشونم داد. گفتش سه ساعت طول میکشه تا پول بحسابت بیاد.اعتماد کردم و دادمرفت.نگو این امکان تو موبایل بانک گذاشتن که قبل از خوابیدن پول توحساب مقصد بزنی و عملیاتو لغو کنی.ایشون هم همینکارو کردو۸میلیونمو برد.تنها چیزی که ازش دارم یه شماره موبایل خاموش.لطفا مراقب این حقه باشین مثل من سرتون کلاه نره

      پاسخ ها

      • مهدی

        منم مثل آقا مهدی قربانی این شیوه کلاهبرداری شدم. منتها جای لپ تاب ماشینم رو دادم به فنا و 35میلیون رو از طریق شبا که فهمیدم بعدا لغو کرده از دست دادم.مراقب باشین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج