۶۵۰۸۴۵
۴ نظر
۵۴۴۰
۴ نظر
۵۴۴۰
پ

۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

واژه «ناوشکن» خود نشان دهنده قدرت تخریب، نیرو و کارآمدی است. پس جای تعجبی ندارد که در نیروی دریایی این واژه به معنای یک کشتی جنگی بسیار قدرتمند است که با انجام حملات و انجام ماموریت های پیچیده همراه با قدرت آتش ویرانگر خود دشمن را به زانو در می آورد.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: واژه «ناوشکن» خود نشان دهنده قدرت تخریب، نیرو و کارآمدی است. پس جای تعجبی ندارد که در نیروی دریایی این واژه به معنای یک کشتی جنگی بسیار قدرتمند است که با انجام حملات و انجام ماموریت های پیچیده همراه با قدرت آتش ویرانگر خود دشمن را به زانو در می آورد. اما ناوشکن از همان ابتدا چنین قدرتی نداشته است و باید بدانید که نمونه های اولیه آن ها برای پیدا کردن قایق های دشمن و نابودی مورد استفاده قرار می گرفت. اولین ناوشکن های ضد قایق های اژدرانداز در اواخر دهه قرن نوزدهم ساخته شده و پس از جنک جهانی اول به سرعت مورد توجه قرار گرفتند. سپس سایز آن ها به شدت افزایش یافته تا بتوانند در نبردهای سطحی جنگ جهانی دوم کارآیی داشته باشند. بعد از آن اختراع موشک های سطح به هوا و کروز ظاهر، اندازه و توانایی های این ناوشکن ها را به طور کامل تغییر داد. اگر چه ناوشکن های امروزی در مقایسه با ناوشکن های جنگ جهانی دوم ظاهر کمتر ترسناکی دارند اما قدرت آتش این ناوشکن ها چندین برابر بیشتر است.
۱۰- ناوشکن کلاس آکیزاکی (ژاپن)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

آکیزاکی (Akizuki) جدیدترین ناوشکن موجود در نیروی دریایی ژاپن به شمار می رود که با تکنولوژی بسیار پیشرفته بومی ساخته شده است و در ترکیب با ناوشکن های بزرگ تر و قدرتمندتر کلاس آتاگو و کونگو توان دفاعی دریایی ژاپن را به شدت افزایش داده است. این ناوشکن با ۶۸۰۰ تن وزن با ناوهای تندرو مدرن اروپایی برابری می کند اما به دلیل سلاح های متنوع و سنسورهای پیشرفته ای که در آن به کار برده شده در زمره ناوشکن ها دسته بندی شده است. در حال حاضر ۴ فروند از این ناوشکن در نیروی دریایی ژاپن فعال است. این ناوشکن با سوخت گازی و چهار توربین گازی رولزرویس توان تولید ۱۹.۵ مگاوات نیرو در هر توربین را داشته که در کل نیرویی معادل ۷۸ مگاوات برای پیشرانه کشتی تولید خواهد شد.
همچنین این ناوشکن دارای رادارهای چند منظوره دو بانده است که برای عملیات جستجو و ردگیری، کنترل آتش و مشاهده واضح هدف مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم سونار نیز روی بدنه این ناوشکن نصب شده و از رادار جستجوی سطحی نیز سود می برد. تجهیزات دفاعی این ناوشکن شامل یک سیستم پرتاب موشک ترکیبی برای موشک های دریایی اسپارو و سیستم دفاع موشکی پیشرفته ای بوده و یک توپ ۱۲۷ میلیمتری که توان شلیک گلوله تا ۲۴ کیلومتر را دارد نیز روی این ناوشکن سوار شده است.
همچنین ۸ موشک ضد کشتی با برد ۱۵۰ کیلومتر و کلاهک ۲۲۵ کیلویی توانایی جنگی سطحی آن را تضمین کرده اند. این ناوشکن همچنین توانایی جای دادن دو هلی کوپتر را نیز دارد. از نقاط ضعف آن می توان به نداشتن سیستم دفاع موشکی برد بلند و عدم توانایی در حمله به مواضع زمینی اشاره کرد.
۹- ناوشکن نوع ۵۲ سی/کلاس لویانگ ۲ (چین)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

ناوشکن نوع ۵۲ سی (Type-۵۲C/Luyang II class) که گاهی کپی ناوشکن های AEGIS ایالات متحده شناخته می شود در واقع ویژگی های خارق العاده و منحصر به فردی دارد که آن را از نمونه آمریکایی متمایز می سازد. این کشتی های ۷۰۰۰ تنی برای آزمایش تکنولوژی های بسیار جدیدی مانند رادارهای اسکن الکترونیکی، سیستم دوربرد سام، قابلیت های حمله زمینی و طراحی جدید بدنه ساخته شدند. این ناوشکن حریف ترسناکی برای ناوشکن های دشمن بوده و راه را برای تولید نسل بعدی ناوشکن های ۵۲ دی هموار ساخت که به مقدار قابل توجهی پیشرفته تر و کارآمدتر هستند. این کشتی با موتور دیزلی برای سرعت های کم و توربین های گازی برای سرعت های بالا از قدرت قابل توجهی برخوردار است.
دو توربین گازی اوکراینی هر کدام ۲۴ مگاوات نیرو تولید کرده که در سرعت های بالا برای هر دو توربین به ۴۸ مگاوات می رسد. دو موتور دیزلی شانکسی نیز هر کدام ۵ مگاوات و در کل ۱۰ مگاوات نیرو تولید می کنند که برای سرعت پایین مناسب است. این ناوشکن دارای رادار اسکن الکترونیکی فعالی دو بانده نوع ۳۴۶ است که در باندهای سی و اس عمل کرده و وظیفه آن ها جستجو، ردیابی و هدایت موشکی است. از دیگر رادارهای این ناوشکن می توان به رادار جستجوی هوایی وی اچ اف نوع ۵۱۷ با برد ۳۰۰ کیلومتر و رادار کنترل اتش نوع ۳۴۴ برای توپ اصلی ۱۰۰ میلی متری اشاره کرد. همچنین سیستم سونار اکتیو/پسیو با عمق های متفاوت روی بدنه آن نصب شده است.
این ناوشکن به یک توپ ۱۰۰ میلیمتری با قدرت آتش ۹۰ گلوله در دقیقه با برد ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر، سیستم پرتاب عمودی دارای ۴۸ موشک سام برد بلند با تکنولوژی پرتاب سرد و با برد ۲۰۰ کیلومتر، لانچرهای مایل دارای ۱۶ موشک کروز ضد کشتی و اهداف زمینی با برد ۴۰۰ کیلومتر و وزن کلاهک ۲۱۰ کیلوگرم، دو سیستم پرتاب کلوله ۳۰ میلیمتری با قدرت آتش ۵۸۰۰ گلوله در دقیقه با برد موثر در مقابل موشک های کروز و دو لانچر سه گانه اژدرهای سبک ۳۲۴ میلیمتری است. از نقاط قوت آن می توان به توانایی نبرد سطحی و هوایی و نقاط ضعف آن نیز نداشتن سیستم دوم ضد موشک های سام و نداشتن سیستم سونار شاخه ای یدکی اشاره کرد.
۸- ناوشکن نوع ۴۵ کلاس دیرینگ (بریتانیا)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

ناوشکن نوع ۴۵ کلاس دیرینگ که به عنوان جایگزینی برای نوع ۴۲ به شمار می رفت ابتدا قرار بود که ۱۲ ناوشکن جدید جایگزین ناوشکن های قدیمی تر شود اما در نهایت تنها ۶ ناوشکن به دلیل کاهش بودجه و دیگر مسایل جایگزین شدند. این ناوشکن ها دارای سلاح ها و سنسورهای مختلف و سطح بالایی از تجهیزات خودکار هستند که نیاز به خدمه انسانی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. علی رغم وزن ۸۰۰۰ تنی این ناوشکن ها، آن ها یک پلتفرم چند منظوره دارند اما نیروی دریایی سلطنتی تنها توانایی های ضدهوایی آن ها را توسعه داده است. این ناوشکن دارای یک سیستم پیشرانه یکپارچه الکتریکی بسیار پیشرفته بوده که از پیشرانه دیزلی-الکتریکی با توربین های گازی برای رسیدن به حداکثر توان و کارایی سود می برد. موتورهای نیروی برق تولید کرده که باعث چرخیدن توربین ها خواهد شد.
توربین های گازی این ناوشکن از نوع رولز رویس بوده و هر کدام ۲۱.۵۰۰ کیلووات نیروی الکتریسیته تولید می کنند. دو ژنراتور دیزلی هر کدام با قدرت ۲ مگاوات نیروی الکتریسیته لازم برای موتورهای الکتریکی را فراهم خواهند کرد که در نهایت خروجی نهایی موتروها به ۴۵.۰۰۰ کیلووات می رسد. بدین ترتیب این ناوشکن می تواند با سرعت ۱۸ گره دریایی ۱۳.۰۰۰ کیلومتر را طی کند. سیستم اسکن الکترونیکی فعال چند کاره سامپسون با دو رادار دو وجهی چرخان با برد فراتر از ۳۰۰ کیلومتر توانایی هدایت آتش توپ اصلی و جمع آوری داده های مربوط به اهداف برای موشک ها را دارد. رادار جستجوی برد بلند تالس که در باند ال عمل می کند با برد فراتر از ۴۰۰ کیلومتر برای اخطار دادن اولیه در صورت تهدیدات هوایی و همچنین ردیابی موشک های بالستیک مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین یک سیستم سونار بسیار قدرتمند نیز روی این ناوشکن سوار شده است. این ناوشکن دارای یک سیستم لانچر موشکی عمودی با ۴۸ موشک استر-۱۵ با برد فراتر از ۵۰ کیلومتر و استر-۳۰ با برد بالای ۱۲۰ کیلومتر است. همچنین یک لانجر مورب با ۸ موشک هارپون ضد کشتی نیز روی این ناوشکن نصب شده است. یک توپ ۱۱۴ میلیمتری برای مقابله با اهداف سطحی و بمباران کردن اهداف ساحلی نیز از تجهیزات تهاجمی این ناوشکن به شمار می آید. علاوه بر این دو توپ بوشمستر ۳۰ میلیمتری نیز برای مقابله با کشتی های سبک در این ناوشکن وجود دارد. این ناوشکن در زمینه نبرد هوایی قابلیت های بالایی دارد اما به دلیل نداشتن سیستم پرتاب اژدری در مقابل تهدیدات زیردریایی ها آسیب پذیر می باشد.
۷- ناوشکن کلاس هورایزن/اوریزونته (ایتالیا و فرانسه)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

در طی یک برنامه نظامی مشترک بین بریتانیا، فرانسه و ایتالیا قرار بود که ۲۲ ناوشکن تهاجمی با قابلیت بالا در نبرد هوایی ساخته شود که ۱۲ فروند به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، ۴ فروند به نیروی دریایی فرانسه و ۶ فروند نیز به ایتالیا تعلق بگیرد. اما در نهایت بریتانیا به دلیل اختلاف بر سر کمپانی رهبر در پروژه، هزینه ها و نگرانی های تکنیکی از این برنامه جدا شده و تعداد ناوشکن ها برای نیروهای دریایی ایتالیا و فرانسه هر کدام به ۲ فروند کاهش داده شد. بدین ترتیب ناوشکن های کلاس هورایزن با سلاح ها و سنسورهای مشابهی ساخته شد.
برخلاف ناوشکن های کلاس دیرینگ که تنها در بخش نبرد هوایی قابلیت بالایی داشت، ناوشکن های ۷۰۰۰ تنی هورایزن چند کاربرده بوه و می توانند به تمامی تهدیدات پاسخ مناسبی دهند. این ناوشکن ها دارای سیستم پیشرانه گازی یا دیزلی بوده و هر کدام دو توربین گازی دارد که روی هم ۴۱ مگاوات برق تولید می کنند و دو موتور دیزلی دیگر نیز هر کدام ۴.۷ مگاوات برق تولید نموده که در نهایت توان کلی را به ۵۰.۴ مگاوات افزایش می دهد. رادار شبکه ای اسکن الکترونیکی غیرفعال تک وجهی با کارکرد در باند سی برای جستجو، ردیابی هدف و هدایت موشکی اهداف سطحی و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. یک سیستم راداری باند ال نیز برای شناسایی اهداف هوایی در مسافت های طولانی و دادن اخطار زودهنگام مورد استفاده قرار می گیرد. این ناوشکن ها به سیستم سونار نیز مجهز هستند و یک رادار جستجوی سطحی سلکس در باندهای ای یا اف در نمونه ایتالیایی نیز وجود دارد.
یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز با نام ساژم نیز به منظور شناسایی تهدیدات نامتقارن و ردیابی غیرفعال موشک ها و هواپیماها در مسافت های کوتاه نیز در این ناوشکن ها تعبیه شده است. این ناوشکن نیز دارای یک سیستم پرتاب موشکی با ۴۸ موشک است که بردی بین ۵۰ تا فراتر از ۱۲۰ کیلومتر دارند. لانچر مایل با ۸ موشک ضد کشتی اگزوست در نمونه فرانسوی و لانچر مایل برای پرتاب ۸ موشک ضد کشتی اتومات در نمونه ایتالیایی نیز از تجهیزات تهاجمی این ناوشکن است.
دو توپ فوق العاده سریع ۷۶ میلیمتری ملارا در نمونه فرانسوی و سه توپ از همین نوع در نمونه ایتالیایی نصب شده است. نمونه فرانسوی دارای یک سیستم موشکی سطح به هوا با ۶ موشک و نمونه ایتالیایی دارای دو توپ ۲۵ میلیمتری ملارا است. علاوه بر این نمونه فرانسوی دو توپ ۲۵ میلیمتری مدل اف ۲ نیز دارد. همچنین در این ناوشکن دو لانچر برای پرتاب ۲۴ اژدر سبک وزن تماسی نیز تعبیه شده است. قدرت این ناوشکن ها در دفاع هوایی و ضعف آن ها در سیستم راداری اسکن الکتریکی غیرفعال آن هاست.
۶- ناوشکن کلاس کلکته (هند)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

ناوشکن های کلاس کلکته (Kolkata) بزرگ ترین ناوشکن های سطحی با طراحی بومی ساخت هند هستند. توپ اصلی این ناوشکن ساخت ایتالیا، توربین های گازی آن ساخت اوکراین، سیستم پرتاب موشک سام آن ساخت اسراییل و سیستم موشکی ساخت روسیه است که باعث می شود این ناوشکن از پیشرفته ترین و مجهزترین تجهیزات تهاجمی و دفاعی برخوردار باشد. ناوشکن کلاس کلکته ۷۵۰۰ تن وزن داشته و قدرتمندترین ناوشکن در ناوگان دریایی هند است که تاکنون تنها ۳ فروند از آن ها ساخته شده است. نمونه های آینده این ناوشکن با روزآمدسازی های بیشتری تولید خواهند شد و به دلیل بزرگی و داشتن تجهیزات فراوان، خدمه بسیاری نیز در آن مشغول به کار هستند.
سیستم پیشرانه این ناوشکن ترکیبی از گاز و دیزل بوده که دارای ۴ توربین گازی زوریا و دو موتور دیزلی است که هر کدام ۷.۴۰۰ کیلووات برق تولید می کنند. از تجهیزات دفاعی این ناوشکن به سیستم راداری چند کاربردی در باند اس با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر و توانایی جستجو، ردیابی و هدایت سیستم موشکی و توپخانه ای برای اهداف سطحی و هوایی، یک رادار دو تالس با عملکرد در باند ال برای ردیابی در مسافت های بلند و شناسایی اهداف برای سیستم کنترل آتش، یک سیستم راداری جستجو و هدایت موشکی برای هدفگیری موشک های ضد کشتی، یک توپ سنسوری مادون قرمز و اوپترونیک با ۳۰۰ درجه پوشش برای کنترل سیستم موشکی و دو سیستم سونار اشاره کرد.
این ناوشکن دارای یک سیستم پرتاب عمودی ۱۶ موشک کروز سوپرسونیک برای کشتی ها و اهداف زمینی با برد ۶۰۰ کیلومتر و وزن کلاهک ۲۹۰ کیلوگرم، ۳۲ موشک باراک ۸ با برد بیش از ۹۰ کیلومتر، توپ فوق العاده سریع ملارا ۷۶ میلیمتری، ۴ قبضه مسلسل ۳۰ میلیمتری گاتلینگ برای اهداف هوایی و موشکی در فاصله کوتاه، دو پرتاب کننده راکت بومی برای شلیک راکت های ضد زیردریایی با برد ۴.۵ کیلومتر و دو لانچر اژدر فوق سنگین ۵۳۳ میلیمتری دارای ۴ اژدر نیز است.
۵- ناوشکن کلاس هوبارت (استرالیا)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

نیروی دریایی سلطنتی استرالیا ناوشکن های متعددی در اختیار دارد که ناوشکن های کلاس هوبارت با ۶۹۰۰ تن وزن بزرگ ترین و شناخته شده ترین آن ها به شمار می آیند. این ناوشکن ها از سیستم پیشرانه ترکیبی گازی و دیزلی استفاده می کنند که دو توربین گازی هر کدام ۱۷.۵ مگاوات و دو موتور دیزلی کاترپیلار براوو نیز هد کدام ۵.۷ مگاوات برق تولید خواهند کرد که در کل به ۴۶.۴ مگاوات می رسد.
این ناوشکن دارای یک سیستم راداری اسکن الکترونیکی غیرفعال با چهار پنل با عملکرد در باند اس برای جستجوی هوایی و سطحی و ردیابی اهداف است که بردی بیش از ۳۵۰ کیلومتر دارد. سیستم سونار یکپارچه، هدایت کننده های الکترو-اوپتیکال سری ۲۵۰۰، سیستم جستجو و ردیابی ساژم ومپایر برای کشف غیر فعال موشک های کروز، هواپیماها و دیگر تهدیدات نامتقارن، سیستم دیده بانی شناسایی هدف رافائل تاپلایت برای توپ های ۲۵ میلیمتری، سیستم پرتاب موشکی متشکل از ۴۸ موشک با بردهای مختلف، موشک های ضد کشتی هارپونن به تعداد ۸ عدد، یک عدد توپ اصلی ۱۲۷ میلیمتری، ۲ توپ بوشمستر ۲۵ میلیمتری، سیستم دفاعی ۲۰ میلیمتری فالانکس برای اهداف نزدیک و دو اژدرانداز دوقلو با اژدرهای سبک از دیگر تجهیزات این ناوشکن هستند. نقطه ضعف این ناوشکن نداشتن موشک های برد بلند برای هدف قرار دادن اهداف زمینی است.
۴- ناوشکن نوع ۵۲ دی (چین)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

ناوشکن های چینی نوع ۵۲ دی که از نمونه های پیشرفته نوع ۵۲ سی هستند در زمینه ی توپ ها، مسلسل ها، رادارها و لانچرهای موشکی بسیار پیشرفته تر شده اند. این ناوشکن های ۷۵۰۰ تنی دارای سیستم پرتاب عمودی جهانی است که به آن امکان می دهد موشک های کروز متنوعی از سطح به هوا و زیردریایی گرفته تا ضد کشتی و اهداف زمینی را شلیک نماید. این تکنولوژی که اولین بار توسط ایالات متحده توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفت توسط چینی ها بهبود یافته و آن ها را دومین کشوری ساخته که از این تکنولوژی فوق پیشرفته استفاده می کنند.
سیستم پیشرانه این ناوشکن ترکیبی از دیزل و گاز بوده و دو توربین گازی آن هر کدام ۲۸ مگاوات و دو موتور دیزلی نیز هر کدم ۶ مگاوات برق تولید می کنند که در کل تولید ۶۸ مگاوات برق را بر عهده دارند. از تجهیزات راداری این ناوشکن می توان به رادار های ۴ وجهی باند اس برای جستجو، ردیابی و هدایت موشک های سطح به هوا در مسافت های طولانی، رادار برد بلند وی اچ اف نوع ۵۱۷ برای اخطارهای سریع اولیه، رادار نوع ۳۶۶ برای هدایت موشک های ضد کشتی، سونار دارای حالت فعال/غیرفعال و سونار شاخه ای اشاره کرد. سیستم های تهاجمی این ناوشکن شامل یک توپ ۱۳۰ میلیمتری، دو توپ ۳۰ میلیمتری، توپ ۳۰ میلیمتری نوع ۱۱۳۰ با ۱۱ لوله، لانچر موشک های سام برد کوتاه با ۲۴ موشک، دو لانچر پرتاب اژدر سبک و سیستم پرتاب عمودی جهانی با ۶۴ موشک با بردهای مختلف تا فراتر از ۴۵۰ کیلومتر اشاره کرد.
۳- کلاس آتاگو (ژاپن)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

با افزایش تهدیدات کره شمالی و ماجراجویی های چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه ی سنکاکو، ژاپن بیش از پیش به افزایش قدرت ناوگان ناوشکن های کلاس آتاگو خود با رادارهای پیشرفته و موشک های برد بلند احساس نیاز می کند به همین دلیل قصد دارد ناوشکن های قدرتمند آتاگو خود را به ۴ فروند افزایش دهد که به سیستم دفاع موشک های بالستیک فرا اتمسفری نیز مجهز خواهند بود. این ناوشکن های ۱۰.۰۰۰ تنی تاکید زیادی بر روی سیستم دفاعی موشک های برد بلند دارند. این ناوشکن ها طراحی خود را از ناوشکن های کلاس آرلیگ بورکس آمریکایی گرفته اما از آن ها بسیار بزرگ تر هستند.
در حال حاضر این ناوشکن ها از ناوشکن های چینی پیشرفته تر و قدرتمندتر هستند اما موشک های کروز جدید چین بزودی این برتری را خواهند گرفت. این ناوشکن با سیستم پیشرانه گازی همراه با ۴ توربین گازی ایشیکاواجیما هاریما/جنرال الکتریک می تواند بیش از ۷۵.۰۰۰ کیلووات برق تولید کند. ناوشکن آتاگو دارای سیستم راداری اسکن الکترونیکی غیرفعال با چهار پنل در باند اس برای جستجو و ردیابی اهداف هوایی و سطحی است که بردی بیش از ۳۵۰ کیلومتر دارد.
همچنین این ناوشکن دارای سه دستگاه روشن کننده هدف برای سیستم راداری نیمه فعال سام خود، سیستم راداری جستجوی سطحی و یک سیستم سونار است. از تجهیزات دفاعی این ناوشکن می توان به لانچر چند منظوره برای ۹۶ فروند موشک مختلف، ۸ فروند موشک ضد کشتی، یک توپ ۱۲۷ میلیمتری، سیستم دفاعی ۲۰ میلیمتری فالانکس و لانچرهای اژدر ۳۲۴ میلیمتری سبک وزن اشاره کرد.
۲- ناوشکن کلاس آرلیگ بورک (ایالات متحده)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

ناوشکن های کلاس آرلیگ بورک (Arleigh Burke) موفق ترین ناوشکن در جهان است که ۶۲ فروند از آن ساخته شده و ۷ فروند دیگر نیز در دست ساخت است. تعداد این کشتی های تهاجمی در سال ۲۰۲۵ به ۸۰ فروند خواهد رسید. از زمان ساخت اولین فروند از این ناوشکن در سال ۱۹۹۱ از آن در نبردهای بسیاری استفاده شده است. این ناوشکن ۹۸۰۰ تنی رادارهای قدرتمند، تجهیزات موشکی قابل توجه و روزآمدسازی های مکرر و سریعی دارد که آن ها را قادر ساخته در برابر هر تهدیدی در اقیانوس ها به خوبی عکس العمل نشان دهند. این ناوشکن با سیستم پیشرانه ۴ توربین گازی که هر کدام ۱۹.۸۰۰ کیلووات برق تولید می کند در کل بیش از ۷۹.۰۰۰ کیلووات برق تولید کرده و با سرعت ۱۸ گره دریایی مسافتی در حدود ۱۰.۰۰۰ کیلومتر را طی خواهد نمود.
از تجهیزات دفاعی این ناوشکن می توان به رادارهای شبکه ای اسکن الکترونیکی غیرفعال با ۴ پنل که در باند اس عمل کرده و به جستجو و ردیابی اهداف هوایی/سطحی می پردازند و بیش از ۳۵۰ کیلومتر برد دارند و همچنین روشن کننده های هدف برای رادارهای نیمه فعال سام، رادار جستجوی سطحی، یک سیستم سونار نصب شده روی کشتی و یک سیستم سونار شبکه ای یدکی اشاره کرد. تجهیزات تهاجمی این ناوشکن شامل ۹۶ موشک مختلف با بردهای ۵۰ تا فراتر از ۱۵۰۰ کیلومتر، ۸ فروند موشک ضد کشتی هارپون، توپ ۱۲۷ میلیمتری، دو توپ بوشمستر ۲۵ میلیمتری برای تهدیدهای نامتقارن، سیستم تهاجمی ۲۰ میلیمتری فالانکس و دو لانچر اژدر سه گانه ۳۲۴ میلیمتری با کلاهک سبک اشاره کرد.
۱-ناوشکن کلاس شاه سجونگ بزرگ (کره جنوبی)
۱۰ ناوشکن پیشرفته و قدرتمند جهان

مطمئناً انتظار نداشتید که ناوشکنی از کره جنوبی در رتبه ی اول این فهرست قرار داشته باشد اما کره ای ها صنعت کشتی سازی بزرگ و پیشرفته ای داشته و می توانند به راحتی در این زمینه با محصولات اروپایی و ایالات متحده رقابت نمایند. این ناوشکن ها در مدتی کمتر از یک سال ساخته شده و با اختلاف فراوان بزرگ ترین ناوشکن جهان به شمار می آیند که وزن هر کدام از آن ها بیش از ۱۱.۰۰۰ تن است. این ناوشکن با الهام از ناوشکن آرلیگ بورک آمریکایی ساخته شده و سیستم راداری و سلاح های پیشرفته ای دارند که آنها را قادر می سازد انواع ماموریت ها از قبیل دفاع در برابر موشک های کروز تا حمله به اهداف زمینی در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری تا نبرد گسترده با زیردریایی ها را به راحتی انجام دهند.
این ناوشکن دارای ۴ توربین گازی بوده که روی هم ۷۵ مگاوات برق تولید خواهند کرد. سیستم راداری آن شبیه سیستم راداری ناوشکن آمریکایی بوده اما یک سیستم راداری جستجو و ردیابی مادون قرمز ساژم برای کشف غیرفعال موشک های کروز، هواپیما و دیگر تهدیدهای نامتقارن نیز دارد. همچنین این ناوشکن دارای توپ اصلی ۱۲۷ میلیمتری، سیستم تهاجمی گلکیپر ۳۰ میلیمتری، سیستم موشکلی رام با ۲۱ موشک، ۸۰ فروند موشک سطح به هوا با برد بالای ۱۵۰ کیلومتر، ۱۶ موشک ضد کشتی با برد بالای ۱۵۰ کیلومتر، ۳۲ موشک موشک های کروز با برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر و ۱۶ راکت ضد زیردریایی و در نهایت ۲ لانچر سه گانه اژدرهای سبک وزن بلو هاک است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ناوشکن ساحل شکن دماوند را چرا جزو لیست ننوشتید

      پاسخ ها

      • sam

        چون اینا فقط بلدن ترجمه کنن
        فرق قایق موتری رو با ناوشکن موشک انداز نمیدونن

    • بدون نام

      ناوشکن دماوند ساحل شکن شده گویا

    • نیلوفرانه

      یعنی اخه خداییش امریکا که نزدیکای اخر بود روسیه اصلا نبود ایران دماوندش نبود اخه کدوم کره خری اینو نوشته؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج