۶۶۱۰۳۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

خودروی آلپاین A۱۱۰؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

اگر نگاهی به اصول ساخت خودروهای تراز اول داشته باشید متوجه خواهید شد که می‌توان به جای اینکه یک خودرو را از اول طراحی کرد، از موفقیت‌های دیگران در ساخت خودروهای جدید الهام گرفت.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: اگر نگاهی به اصول ساخت خودروهای تراز اول داشته باشید متوجه خواهید شد که می‌توان به جای اینکه یک خودرو را از اول طراحی کرد، از موفقیت‌های دیگران در ساخت خودروهای جدید الهام گرفت. در این زمینه می‌توان به فرمول ساده‌ای اشاره کرد که گفته می‌شود می‌توان با کپی‌ برداری از خودروهایی آلمانی، خودرویی ساخت که در کلاس اس عمل‌کرد خوبی داشته باشد و بتواند شانه‌به‌شانه پورشه رقابت کند، به احتمال زیاد چنین خودرویی در بازار نیز مخاطبین زیادی پیدا می‌کند. برای اثبات این فرمول می‌توان به خودروهای اخیر کادیلاک و جگوار نگاهی داشت که به لحاظ ساختار تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های قبلی خود دارند. این فرمول حتی در خودروهای گروه هیوندای - کیا نیز به چشم می‌خورد.

نمونه دیگری که می‌توان مثال زد، آلپاین A۱۱۰ مدل ۲۰۱۸ است. در اولین نگاه به این خودرو می‌توان شباهت آن را با پورشه کیمن ۷۱۸ همانند سیبی دانست که از وسط به دو نیم شده باشد. موتور توربوشارژ با چهار سیلندر، گیربگس با ۷ دنده و کلاچ دوگانه، رسیدن به سرعت ۹۶ کلیومتر در کمتر از ۴.۵ ثانیه و قرارگیری دکمه تنظیم حالت رانندگی بر روی فرمان را می‌توان از مواردی دانست که دقیقاً بین آلپاین A۱۱۰ مدل ۲۰۱۸ و پورشه کیمن ۷۱۸ شاهد هستیم.
خودروی آلپاین A110؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و آلپاین A110 به لحاظ رانندگی، تجربه کاملاً متفاوتی را نسبت به کیمن ۷۱۸ در اختیار راننده قرار می‌دهد. درست است که آلپاین A110 به لحاظ فنی و ظاهری شباهت‌های زیادی به خودروهای آلمانی دارد اما رانندگی این خودرو بیشتر خودروهای فرانسوی را در ذهن تداعی می‌کند.

پروژه ساخت نسخه جدید آلپاین A110 از سال ۲۰۱۲ شروع شد، در آن زمان مدیر طراحی آلپاین اعضای تیم خود را برای بازدید از ۳۰ مدل خودروی آلپاین که پیش از این تولید شده‌ بودند به مقر اصلی آلپاین در فرانسه برد. هدف این مدیر ارشد حفظ حال‌و‌هوای خودروهای آلپاین در نسخه جدید آلپاین A110 بود. در این زمینه می‌توان به محل قرارگرفتن چراغ‌های جلو، خط وسط کاپوت جلو و کناره‌های خودرو اشاره کرد.

مدل اصلی آلپاین A110 وزنی بسیار کمتر از وزنی آلپاین A110 مدل ۲۰۱۸ دارد. دلیل این امر نیز اضافه شدن امکانات و امروزی‌تر شدن این خودرو است، اما انصافاً باید اعتراف کرد نسخه پایه آلپاین A110 مدل ۲۰۱۸ نیز با وزنی حدود یک تن در گروه خودروهای سبک‌وزن قرار می‌گیرد.

کاملاً مشخص است که کاهش وزن آلپاین A110 مدل ۲۰۱۸ به آسانی انجام نشده است و تیم طراحی تمام سعی خود را برای کم‌کردن وزن نهایی آن داشته‌‌اند. استفاده از پنل‌های آلومینیومی در بدنه خودرو، سیستم تعلیق آلومینیومی و همچنین قاب‌های آلومینیوم در جلو و عقب خودرو را می‌توان از مواردی دانست که به کاهش وزن آلپاین A110 کمک زیادی کرده است.
خودروی آلپاین A110؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

وزن کم آلپاین A۱۱۰ باعث شده این خودرو تجربه دلنشینی از رانندگی در سرعت‌های مختلف را در اختیار راننده قرار دهد. به لحاظ سرعت، پورشه کیمن که به لحاظ مختلف شباهت‌های زیادی با آلپاین A۱۱۰ مدل ۲۰۱۸ دارد و قادر است به سرعتی حدود ۲۷۳ کیلومتر دست‌ پیدا کند اما آلپاین A۱۱۰ تنها ۲۴۹ کیلومتر سرعت دارد. در این زمینه مدیر بازاریابی جهانی آلپاین به نکته جالبی اشاره کرده است که برای لذت بردن از رانندگی، این سرعت نیست که حرف اول را می‌زند بلکه این تجربه شیرین رانندگی در جاده‌های مختلف است که خاطرات خوشی را برای راننده رقم می‌زند.
خودروی آلپاین A110؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

انصافاً هم باید گفت حق با این مدیر ارشد آلپاین است و این خودرو جاده‌ها را چالاک و نرم پشت‌سر می‌گذارد و هرچقدر بیشتر این خودرو را در جاده‌ها برانید بیشتر متوجه دلیل وسواس تیم طراحی آلپاین A110 برای کاهش وزن این خودرو خواهید شد. به لحاظ مصرف نیز آلپاین A110 حدود ۲۰ درصد مصرف کمتری نسبت به پورشه کیمن دارد.

راننده سه حالت مختلف رانندگی را در آلپاین A110 پیش‌رو دارد، این حالت‌ها میزان گاز و سرعت دنده‌کشی را بسته به مدل انتخاب شده تنظیم می‌کنند. نسبت تناسب وزن این خودرو در قسمت عقب و جلو به میزان ۴۴/۵۶ درصد تقسیم شده است و صندلی راننده در مرکز ثقل خودرو قرار گرفته تا راننده دقیقاً وضعیت چرخ‌های جلو و عقب را در حین راننده درک کند. چنین دقت نظری را کمتر در خودروهای مشابه شاهد هستیم.
خودروی آلپاین A110؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

در این بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که گاز دادن در آلپاین A۱۱۰ آن‌چنان که باید و شاید هیجان‌آور نیست و حتی حالت رانندگی اسپرت نیز باعث تغییر فشار پدال گاز نمی‌شود. سیستم کلاچ دوگانه آلپاین A۱۱۰ نیز دقت بالایی ندارد. از طرف دیگر در این خودرو خبری از ایربگ در کنار سرنشین و همچنین دوربین‌های عقب خودرو نیست. این ویژگی‌ها باعث شده تا حتی راننده‌های محافظه‌کار نیز در حین تجربه رانندگی با آلپاین A۱۱۰ انتظار سرعت بیشتری را از این خودرو داشته باشند.

از وزن کم و طراحی بیرونی این خودرو که بگذریم باید اشاره کنیم که طراحی داخل آلپاین A۱۱۰ نسبت به پورشه کیمن حرف چندانی برای گفتن ندارد و از آنجایی که برند آلپاین در زیر مجموعه‌های شرکت خودروسازی بزرگ رنو قرار دارد، در قسمت‌هایی از داخل آلپاین A۱۱۰ لوازم ساخت رنو به چشم می‌خورد.
خودروی آلپاین A110؛ میوه ممنوعه‌ای که باید چشید!

به این نکته نیز باشد اشاره کنیم که باتوجه به کابین کوچک آلپاین A100، این خودرو فضای نسبتاً زیادی را در اختیار سرنشین و راننده قرار می‌دهد. استفاده از چرم، آلومینیوم و الیاف کربن در داخل کابین به چشم می‌‌خورد.

در مجموع می‌توان گفت چیزی که مسلم است این نکته است که آلپاین A100 نسخه کپی‌برداری شده‌ای از پورشه کیمن آلمانی‌ نیست و این خودرو مشخصه‌های بارز خاص خود را دارد که در بین این موارد می‌توان به وزن کم آلپاین A100 اشاره کرد. تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا آلپاین A100 به نمونه‌ای بازر از جلال و شکوه خودروهای قدیم فرانسوی تبدیل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج