جاباما
۷۴۴۹۵۴
۵۱۰۷
۵۱۰۷
پ

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

افرادی که مشکل شنوایی دارند بخش بزرگی از هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه میزان زیادی از مشکل شنوایی افراد توسط تجهیزات نوین برطرف می‌شود، افرادی هم که کاملاً ناشنوا هستند به لطف تجهیزات و گجت‌های جدیدی که فناوری‌های نوین به ارمغان آو‌رده است زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: افرادی که مشکل شنوایی دارند بخش بزرگی از هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه میزان زیادی از مشکل شنوایی افراد توسط تجهیزات نوین برطرف می‌شود، افرادی هم که کاملاً ناشنوا هستند به لطف تجهیزات و گجت‌‌های جدیدی که فناوری‌های نوین به ارمغان آو‌رده است زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم ببینیم فناوری‌های نوین چه گجت‌ها و محصولاتی را پیش‌روی ناشنوایان افراد کم‌شنوا قرار داده است.

پروژه Aslan

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

دانشمندان شهر آنتورپ بلژیک مشغول کار بر روی پروژه‌ دست رباتیکی هستند که گفتگوها و نوشته‌ها را درک کرده و به زبان اشاره برای ناشنوایان ترجمه می‌کند. فرآیند تشخیص نوشته‌ها در این ربات بوسیله یک وب‌کم انجام می‌شود و سپس با هِجی کردن کاراکترها توسط انگشت‌ها، متنی که نوشته شده را کلمه به کلمه به مخاطب ناشنوا منتقل می‌کند.

رباتی که در پروژه Aslan ساخته شده هنوز در اختیار عموم قرار ندارد اما از آنجایی که این ربات توسط چاپگرهای سه‌بعدی ساخته می‌شود هزینه ساخت نهایی آن زیاد بالا نیست و به لحاظ ابعاد نیز به راحتی داخل کوله‌پشتی قرار می‌گیرد. با این حساب چه بسا که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این محصول باشیم.

دوربین‌هایی که زبان اشاره را ترجمه می‌کنند

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

گفتگوی دوطرفه میان یک ناشنوا و فردی که شنوایی کامل دارد تنها زمانی امکان‌پذیر است که هر دو به زبان اشاره تسلط داشته باشند. خوشبختانه فناوری جدیدی را شاهد هستیم که زبان اشاره را به متن یا گفتار تبدیل می‌کند و از طرف دیگر گفتار را به زبان اشاره ترجمه می‌کند. تمامی این فرآیند نیز به صورت زنده و در لحظه انجام خواهد شد.

این پروژه با نام KinTrans بوسیله یک استارتاپ در دالاس به لطف یک دوربین سه‌بعدی و میکروفن در حال اجرا است و می‌تواند گفتار و اشاره‌های دست را تشخیص داده و با دقت و سرعت بالا به زبان مقابل منتقل کند.

این سیستم در حال حاضر قادر به تشخیص هزاران نماد از زبان اشاره با دقت ۹۸ درصد است و می‌تواند به چندین زبان مختلف این نماد‌ها را برگردان کند.

دستکش‌های هوشمند UCSD LOG

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

محققین دانشگاه ساندیاگو موفق به ساخت دستکش هوشمند ارزان‌قیمتی شده‌اند که به صورت خودکار نشانه‌های زبان اشاره آمریکایی را به متن دیجیتال بر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌کند.

در این فرآيند برخلاف مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد هیچ نیازی به استفاده از دوربین نیست، این دستکش‌های هوشمند در حال حاضر با نام Smart Glove UCSD LOG شناخته می‌شوند و هزینه قطعات این دستکش چیزی حدود ۱۰۰ دلار تمام می‌شود، در نتیجه انتظار می‌رود در صورت رسیدن این محصول به تولید انبوه با دستکش‌های هوشمندی خوش‌قیمتی طرف باشیم که زبان اشاره را به راحتی ترجمه می‌کند.

فناوری تشخیص صدای SpeakSee

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

این فناوری توسط یک کمپین هلندی در حال توسعه است و گفته‌های افراد را در فضاهای شلوغ تشخیص داده و صداهای غیرضروری را حذف می‌کند. در نتیجه گفتگوها به صورت نوشتار برگردان می‌شود. جالب اینجاست اگر چند فرد مختلف در حال گفتگو باشند، گفتار این افراد با رنگ‌های متفاوتی نمایش داده می‌شود تا تشخیص آن راحت‌تر باشد. گفتار تشخیص داده شده توسط این فناوری بر روی صفحه‌نمایش تبلت یا گوشی‌های هوشمند درج می‌شود.

فناوری cognitive hearing aid

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

فناوری تشخیص صدا توسط کامپیوتر و ماشین‌های هوشمند در چند دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته است اما باز هم زمانی که صداهای زیادی در محل وجود داشته باشد امکان تشخیص صدا دشوارتر خواهد شد. به همین منظور مهندسین دانشگاه کلمیبا در حال کار بر روی پروژه‌ای با نام cognitive hearing aid هستند.

دستگاهی که در این پروژه ساخته شده است فعالیت‌های مغز کاربر را زیر نظر می‌گیرد و سپس با استفاده از شبکه عصبی عمیق و پیشرفته‌ای متوجه می‌شود که کدام یک از صداهای در حال پخش برای کاربر مهم است و وی توجه بیشتری به درک آن‌ها دارد.

این پروژه در حال حاضر به مراحل نهایی نرسیده است اما با توجه به پیشرفت فناوری انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک شاهد این محصول باشیم.

سمعک SOLAR EARS

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا از مشکلات شنوایی رنج می‌برند و نیمی از این افراد در کشورهایی زندگی می‌کنند که سطح رفاه بالا و درآمد زیادی برای خرید سمعک‌ ندارند. از طرف دیگر متأسفانه ناشنوایان زیادی هستند که حتی از عهده خرید باتری سمعک نیز بر نمی‌آیند. اینجاست که سمعک‌های SOLAR EARS به کمک این دسته از ناشنوایان آمده‌اند.

این سمعک‌ها انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید بدست می‌آورند و باتری آن‌ها چیزی حدود ۲ تا ۳ سال دوام دارد. با توجه به اینکه باتری سمعک‌های معمولی چیزی حدود ۷ تا نهایتاً ۱۰ روز شارژ نگه می‌دارند باید گفت سمعک‌های خورشیدی جدید قیمت و هزینه‌های نگه‌داری بسیار پایین‌تری خواهند داشت.

ساعت هوشمند Time۲Translate Smartwatch

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

به لطف فناوری‌های جدید و ترجمه ماشینی شاهد گجت‌های جدیدی هستیم که صدا را دریافت کرده و پس از ترجمه آن را به گوش افراد کم‌شنوا یا افرادی که به یک زبان دیگر تسلط ندارند منتقل می‌کنند.

این گجت که در بازار با نام تجاری Time۲Translate Smartwatch شناخته می‌شود در‌واقع یک ساعت هوشمند است که اختصاصا برای این کار طراحی شده به راحتی زبان‌های مختلف را به یکدیگر ترجمه می‌کند.

شنیدن از راه پوست

گجت‌ها و فناوری‌هایی که زندگی را برای ناشنوایان آسان می‌کند

تجربه نشان داده است بیشتر افراد ناشنوا و کم‌شنوا مشکل گوش دارند به همین دلیل دانشمندان علوم عصبی کالج بایلو در هاستون تگزاس جلیقه‌ای اختراع کرده‌اند که صدا از طریق لرزش‌های مشخصی به پوست بدن منتقل می‌کند.

این دستگاه صداهای اطراف را از طریق گوشی هوشمند جمع‌آوری کرده و سپس در قالب لرزش‌هایی که برای کاربر قابل درک است به پوست فرد از طریق جلیقه‌ای که پوشیده است انتقال می‌دهد.

دست‌اندرکاران این پروژه امیدوارند کاربر پس از مدتی که از این جلیقه استفاده می‌کند بتواند لرزش‌های مختلفی که جلیقه به بدن وی انتقال می‌دهد را شناسایی کند. به‌عبارت ساده‌تر به همان صورت که نابینایان از طریق حس لامسه قادر به خواندن هستند، انتظار می‌رود ناشنوایان نیز لرزش‌های این جلیقه را بتوانند درک کنند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم فناوری‌های جدیدی را سراغ دارید که به ناشنوایان در تشخیص بهتر اصوات کمک می‌کند، در قسمت نظرات این تجهیزات و ویژگی‌های آن‌ها را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج