جاباما
۷۸۲۶۶۴
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

مک‌بوک فانتزی یا یک لپ‌تاپ ویندوز؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ یک لپ‌تاپ قابل حمل و سبک می‌خواهید یا یک لپ‌تاپ که با آن کارهای گرافیکی انجام دهید؟ این مطلب می‌تواند شما را برای انتخاب و خرید یک لپ‌تاپ مناسب راهنمایی کند.

روزنامه شهروند - مهرنوش گرکانی: مک‌بوک فانتزی یا یک لپ‌تاپ ویندوز؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ یک لپ‌تاپ قابل حمل و سبک می‌خواهید یا یک لپ‌تاپ که با آن کارهای گرافیکی انجام دهید؟ این مطلب می‌تواند شما را برای انتخاب و خرید یک لپ‌تاپ مناسب راهنمایی کند. انتخاب لپ‌تاپ تا همین چند‌ سال پیش کار بسیار ساده‌ای بود. هر کس یک لپ‌تاپ ویندوز داشت. مگر اینکه کسی به‌طور خاص مک‌بوک می‌خرید و بابت آن هم هزینه خیلی بیشتری پرداخت می‌کرد.

اما درحال حاضر لپ‌تاپ‌های ویندوز با قیمت‌های بسیار بالایی هم وجود دارد؛ البته که Chromebooks فوق‌العاده ارزان هستند و قیمت مک‌بوک‌ها هم همین‌طور رو به افزایش است. به‌هرحال نکاتی برای خرید یک لپ‌تاپ برای خریداران مهم است: وزن، اندازه صفحه نمایش و رزولوشن، سبک، کیفیت ساخت، سرعت پردازنده و دردسترس‌بودن برنامه‌ها.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

انواع لپ‌تاپ و سیستم‌عامل

ساده‌ترین راه برای اینکه بتوانید لپ‌تاپ مورد نظرتان را پیدا کنید، انتخاب سیستم‌‌عامل است. اگر شما می‌خواهید MacOS که درواقع از لحاظ بصری و سیستم‌های نرم‌افزاری بسیار ظریف است را انتخاب کنید، باید سراغ اپل بروید. اما ویندوز طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی را دارد که اگر شما هم برنامه‌های خاصی مدنظرتان باشد که تنها در سیستم عامل ویندوز وجود داشته باشد، باید آن را انتخاب کنید. البته اگر نیازی به برنامه‌های خاص ندارید و فقط می‌خواهید از لپ‌تاپ‌تان برای نوشتن متن، مرور وب و غیره استفاده کنید، ممکن است بتوانید کارها‌یتان را با Chromebook راه بیندازید.

ویندوز

ویندوز به خاطر طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و رابط کاربری آشنا هنوز هم جزو رایج‌ترین کامپیوترهاست. آخرین نسخه ویندوز ١٠، ترکیبی از ظاهر رایانه‌ای سنتی با ظاهری به سبک موبایل‌هاست که اپلیکیشن‌های مختلفی در شبکه آن وجود دارد و قابل دسترس است. ویندوز ١٠ با لپ‌تاپ‌های هیبریدی هم کار می‌‌کند که صفحه نمایش آنها جدا می‌شود. سیستم ویندوز با صفحه نمایش لمسی و غیرلمسی کار می‌کند و تمام برنامه‌های آن برای هر دو موجود است. مایکروسافت هر‌سال به پیشرفت سیستم‌عامل ویندوز و دیگر نرم‌افزارهایش فکر و روی آن کار می‌کند و به تازگی کمتر سراغ سخت‌افزار می‌رود.

Chromebooks

سیستم عامل گوگل مسلح و ساده است. در ابتدا این سیستم‌عامل تنها برای زمانی قابل استفاده بود که لپ‌تاپ شما به اینترنت متصل بود و فرض بر این بود که تمام پردازش‌های سنگین روی کلود انجام می‌شود، بنابراین نیازی به تراشه قدرتمند در لپ‌تاپ نبود و در این صورت هم هزینه‌ها بسیار کم بود. اما نکته اصلی که این لپ‌تاپ‌ها به میزان کمی مورد استقبال قرار گرفتند، این بود که سخت‌افزار آفلاین بسیار محدود بود و نمی‌توانست توقعات مشتریان را پاسخ دهد.

درحال حاضر برنامه‌های اصلی مثل ایمیل، document، spreadsheet و نرم‌افزار ارایه گوگل عمدتا در زمان آفلاین هم کار می‌کند. برخی از دستگاه‌های Chromebook با سیستم عامل اندروید هم کار می‌کند. گوگل Chromebook خود را Pixel نامیده است.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

مک‌بوک

اپل سخت‌افزار و نرم‌افزار را با رایانه‌های خود می‌سازد و یک سیستم یکپارچه به وجود می‌آورد که به زیبایی کار می‌کند. مک‌بوک ایر یک لپ‌تاپ بسیار باریک و سبک بود که برای نخستین بار نشان داد پس از آنکه استیو جابز دیگر مدیر اپل نبود، آنها می‌توانند مانند او فوق‌العاده‌ها را ارایه دهند.

البته محدوده کوچک است؛ مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو فوق‌العاده قدرتمند است که نوآوری‌های بزرگی مانند نوار لمسی دارد؛ این چیزی است که جایگاه بالایی دارد؛ کلیدهای با عملکرد بالا و یک صفحه نمایش لمسی باریک که در آن دکمه‌های مجازی با توجه به آن‌چه شما انجام می‌دهید، جایگزین می‌شود. اما این لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای از لحاظ قیمت ارزان نیست. مک‌بوک صفحه لمسی ندارد و هیچ‌کدام از آنها با یک اسلات کارت یا سیم کارت قابل دسترسی به اینترنت نیست.

ویژگی‌های لپ‌تاپ

هنگام خرید یک لپ‌تاپ برخی از ویژگی‌ها بسیار مهم هستند که باید به آنها برای خرید هر نوع لپ‌تاپی توجه کنید

اندازه، صفحه و وزن

آیا شما از لپ‌‌تاپ‌تان قصد استفاده برای مطالعه دارید یا می‌خواهید آن را در اطراف خانه حمل کنید یا با خود همه جا ببرید؟ بعد از آنکه تصمیم‌تان را دراین‌باره گرفتید، گزینه‌های بعدی خودشان جلو می‌آیند. اگر مطمئن هستید که لپ‌تاپ تنها روی میز کار شما در محل کارتان قرار می‌گیرد و لازم نیست آن را حمل کنید، می‌توانید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش بزرگتر و حتی با وزن سنگین انتخاب کنید که ارزان‌تر هم باشد. اما یک لپ‌تاپ سبک‌تر و کوچکتر برای وقتی که می‌خواهید آن را حمل کنید، مناسب‌تر است.

هدف

هدف‌تان از خریدن لپ‌تاپ چیست؟ اگر شما می‌خواهید با لپ‌تاپ‌تان فقط ایمیل‌هایتان را چک کنید، یا در شبکه‌های اجتماعی بچرخید و فیس‌بوک‌تان را به‌روزرسانی کنید، یک لپ‌تاپ بسیار ساده کارتان را راه می‌اندازد. شما می‌توانید یک لپ‌تاپ ویندوز یا Chromebook را با قیمتی به نسبت پایین‌تر بخرید. در حالی که مک‌بوک ایر را که ارزان‌ترین مک به حساب می‌آید، با حدود ٤ یا ٥ برابر قیمت آن لپ‌تاپ می‌توانید بخرید. با این حال توجه داشته باشید که Mac دارای کیفیت ساخت عالی، پردازنده بهتر و به‌هرحال قیمت مناسب برای آن است.

حافظه

RAM بیشتر به این معنی است که صفحات وب سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. باید به این فکر کنید که شما همزمان می‌خواهید چند برنامه یا صفحه باز داشته باشید و لپ‌تاپ‌تان هنگ نکند. باید با توجه به اینکه چه میزان نیاز دارید، RAM لپ‌تاپ‌تان را انتخاب کنید. در لپ‌تاپ‌های ویندوز، کاربران اساسی ٨ گیگابایتی را به خوبی می‌شناسند و آن را انتخاب می‌کنند، درحالی‌که ١٦ گیگابایت برای کار با برنامه‌های بزرگ مانند پایگاه‌های داده و ویرایش ویدیو مناسب است.

کاربرانی که سیستم قدرتمندتر می‌خواهند باید به دنبال ٣٢ گیگابایت یا حتی ٦٤گیگابایت رم بروند، اما اکثر ما به آن نیاز نداریم. بازی‌ها هم به‌طور معمول به حافظه بالا نیاز دارند، بنابراین اگر شما اهل بازی‌کردن هستید و می‌خواهید روی سیستم‌تان بازی داشته باشید، ١٦ گیگابایت قطعا بهتر است.

رایانه‌های اپل مانند مک‌بوک و مک‌بوک ایر به صورت خودکار با ٨گیگابایت همراه هستند، درحالی‌که قدرتمند‌ترین iMac می‌تواند تا ٣٢ گیگابایت حافظه داشته باشد. قیمت RAM در طول سال‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و افزایش این نوع حافظه معنی دارد.

در اکثر رایانه‌ها امکان ارتقای میزان RAM شما وجود دارد و این یک روش مقرون‌به‌صرفه برای افزایش قدرت لپ‌تاپ یا دسکتاپ است. شرکت‌هایی مانند Crucial (uk.crucial.com) ابزارهای ساده‌ و فوق‌العاده‌ای برای کمک به شما در انتخاب درست سیستم شما هستند و حتی می‌توانید دستگاه خود را اسکن کنید تا بدانید کدام برای ارتقا سازگارتر است.

قدرت
وقتی لپ‌تاپ پردازشگر قدرتمندتر و حافظه فعال داشته باشد، تمام برنامه‌هایی که روی آن باشد، بهتر و سریع‌تر اجرا می‌شود، حتی وقتی رایانه را روشن می‌کنید، سریع‌تر راه می‌افتد. یک پردازنده ضعیف‌تر و آهسته‌تر ارزان‌تر است، اما ممکن است شما احساس خوبی از لپ‌تاپ‌تان نداشته باشید و هر روز که می‌خواهید آن را روشن کنید به آن لعنت بفرستید.

برند اصلی پردازنده‌های رایانه اینتل است که بر بازار حکمرانی می‌کند و البته AMD که کمی قیمتش ارزان‌تر است. قیمت نگرانی اصلی شما خواهد بود، اما عناصر زیادی وجود دارد که به هزینه‌ها کمک می‌کند، مانند تعداد هسته‌ها و جایی که هر هسته به‌طور موثر به‌عنوان پردازنده خود کار می‌کند، اغلب بهتر است، اما همیشه ضروری نیست. به‌عنوان مثال، تراشه Intel Core i٣ دارای دو هسته است، اما Core i٥ و Core i٧ روی رایانه‌های رومیزی دارای چهار هسته هستند.سرعت یکی دیگر از عوامل مهمی است که به شما می‌گوید محاسبات پردازنده در چند ثانیه انجام می‌شود. به‌هرحال هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است و میزان این سریع‌تربودن را با gigahertz (گیگاهرتز) اندازه‌گیری می‌کنند.

عناصر بیشتری هم وجود دارد، مانند بیشینه‌سازی که در آن یک سیستم عامل به پردازش درون یک هسته می‌پردازد تا همه چیز سریع‌تر اجرا شود. همه چیز را می‌توان بسیار پیچیده کرد و اغلب اوقات خوب است که توسط مولفه‌های تولید‌کننده کامپیوتر مشخص شود.

گرافیک

گرافیک می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌ها باشد. به نظرتان چه چیزی باعث می‌شود که بازی‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های دیگر بهترین باشند. اگر تا به حال یک بازی ویدیویی در یک لپ‌تاپ کم‌مصرف داشته‌اید، می‌دانید روی تصاویر لکه‌ها به دلیل عدم‌نمایش گرافیک مناسب، به وجود می‌آیند و روند را کند می‌کنند. بنابراین اگر بازی اولویت شما باشد، باید کامپیوتری مناسب بازی داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که کارت‌گرافیک جداگانه روی سیستم اختصاص داده شده باشد.

برخی از تراشه‌ها با قابلیت‌های گرافیکی ساخته شده‌اند که برای بعضی‌ها کافی خواهد بود. البته بعدا هم می‌توانید یک کارت گرافیک را خریداری کنید، اما محدودیت‌های سازگاری شدید روی دسکتاپ و سازگاری و محدودیت‌های فیزیکی در لپ‌تاپ وجود دارد. درواقع باید گفت بهترین زمان انتخاب کارت‌گرافیک هنگام خرید است.

عمر باتری

عمر باتری روی لپ‌تاپ می‌تواند یکی از مهمترین‌ها باشد. شما همه جا برق ندارید، ولی می‌خواهید از لپ‌تاپ‌تان استفاده کنید. به این توجه کنید که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها را نمی‌توانید مدت طولانی بدون برق استفاده کنید، به‌خصوص لپ‌تاپ‌هایی که قیمت ارزان‌تری دارند، بنابراین مطمئن شوید عمر باتری چقدر است، البته بسیاری از آنها برای انجام کارهای روزانه مناسب هستند. اگر قصد دارید در یک سفر با اتوبوس یا قطار فیلم ببینید، بهتر است لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت را انتخاب نکنید، چون باتری آنها پاسخگو نیست.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

اتصال

همه لپ‌تاپ‌ها ‌دارای وای‌فای هستند. بعضی‌ها علاوه بر این برای سیم کارت هم فضایی دارند، بنابراین شما دسترسی گسترده‌تری به اینترنت دارید، هرچند همان‌طور که قبلا گفته شد، اپل این را در سیستم‌های خود ندارد. اما اتصال نیز به این معنی است که پورت در دستگاه وجود دارد. بسیاری از آنها دارای پورت‌هایUSB هستند (برخی یکی و برخی بیشتر) و بسیاری از آنها یک جا برای قرار گرفتن کارت حافظه دوربین دارند.

آخرین مدل مک‌بوک و مک‌بوک پرو فقط دارای یک هدفون و تنها یک نوع دیگر از رابط USB-C است. این کار قدرت و اطلاعات را مدیریت می‌کند و مطمئنا راهی برای آینده است، اما درحال حاضر به این معنی است که شما نیاز به یک رابط دیگر برای اتصال هر چیزی روی آن دارید.

محبوب ترین لپ تاپ‌ها

ما برخی از لپ‌تاپ‌ها را انتخاب کردیم تا به شما معرفی کنیم. البته این لپ‌تاپ‌ها شاید خیلی هم ارزان نباشند، اما ارزش خرید دارند و از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌آیند.

HP Stream ١٤

  • قیمت خوب
  • صفحه نمایش ١٤ اینچی و ٣٢ گیگابایت حافظه (می‌توان حافظه اضافی را با استفاده از کارت حافظه SD اضافه کرد)
  • باتری متوسط (حدود ٨ ساعت)
  • سبک وزن

Apple MacBook Pro with Touch Bar

  • تکنولوژی جدید لمسی
  • فوق‌العاده باریک و سبک وزن
  • صفحه کلید راحت
  • صفحه نمایش ١٠ اینچی با رزولوشن بالا
  • سنسور اثر انگشت

Venturer Bravowin S

  • لپ‌تاپ مناسب برای بچه‌ها
  • قیمت‌گذاری منطقی
  • قدرتمند
  • صفحه نمایش و صفحه کلید جدا شونده
  • عمر باتری متوسط (حدود ٨ ساعت)
  • سبک وزن
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خخخ

      خجالت بکشید تو این اوضاع تبلیغ لپ تاپ می کنید
      قیمت خوب و منطقی مال ایران نیست واسه بقیه ی دنیاس .

    • دکتر سهیل سید حسینی

      سلام
      مهمترين قسمت در انخاب لبتاب پروسسور یا پردازنده هست اگر اطلاعات کافی ندارین باید از سایت سازنده در باره کش هسته و تعداد انها و فرکانس بالا و پایین ان اطلاع کسب کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج