۸۷۷۰۳۸
۲۷ نظر
۵۴۹۸
۲۷ نظر
۵۴۹۸
پ

بخش دوم: نسل سوم

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

در این قسمت از پرونده برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی، قصد داریم به نسل سوم این تکنولوژی سری بزنیم و مانند قسمت قبل کمی به دوران گذشته و شیرین این نسل و بازی‌های هیجان‌انگیزش بپردازیم.

برترین‌ها: در بخش اول برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی به بررسی نوستالوژیک و کوتاه نسل اول و دوم این بازی‌ها در ایران پرداختیم و بعضی از بازی‌های معروف این کنسول‌ها برای ایرانی‌ها را در خاطرات زنده کردیم. گفتیم که فعل «بازی کردن» در دنیای ما گیمر‌ها از آن دسته از فعالیت‌های کلیدی محسوب می‌شود و ارزش خاطراتی که یک گیمر در ذهن خود دارد، شیرین‌تر از چیزی است که دیگران تصور می‌کنند.

در این قسمت از پرونده برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی، قصد داریم به نسل سوم این تکنولوژی سری بزنیم و مانند قسمت قبل کمی به دوران گذشته و شیرین این نسل و بازی‌های هیجان‌انگیزش بپردازیم. اگر از طرفداران بازی‌های ویدئویی هستید و گذشته درخشان و خاطره انگیزی در این زمینه داشته‌اید، پیشهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با برترین‌ها همراه باشید.

نسل سوم ۱۹۸۳ - ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۵۹ - ۱۳۷۲)

نسل سوم بازی‌های ویدئویی در ایران مصادف شده بود با رواج کنسول‌های خانگی و آغاز سلطنت شرکت نینتندو بر بازار بازی‌های ویدئویی. دیگر از زمان جنگ تحمیلی کمی گذشته بود و بچه‌های آن روز‌ها فرصت بیشتری برای آشنایی با این تکنولوژی پیدا کرده بودند. در واقع جرقه‌های محبوبیت کنسول‌های بازی خانگی در میان جامعه ایران در همین نسل سوم زده شد.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

نسل سوم بازی‌های ویدئویی با انتشار دو کنسول ان‌ای‌اسِ نینتندو (NES NINTENDO) و اس‌جی ۱۰۰۰ سگا (SG-۱۰۰۰) آغاز شد. به احتمال زیاد شما هم به مانند خیلی از گیمران ایرانی با این دو نام تجاری زیاد آشنا نیستید و خاطرات چندانی از این کنسول‌ها ندارید. چیزی که گیمر‌های داخل ایران را به زمان‌های دور و نسل سوم کنسول‌های بازی می‌برد، شنیدن نام میکرو جنیوس (Micro Genius) یا همان «میکرو» بود! اما چرا در ایران نسل سوم را با میکرو می‌شناسند؟

خب اگر بخواهیم به صورت مختصر به پاسخ این سوال بپردازیم باید بگویم که کنسول ان‌ای‌اسِ متعلق به شرکت نینتندو بیشتر در کشور ژاپن و منطقه آمریکا منتشر شده بود و همین موضوع باعث شده بود که شرکت‌های کپی کننده دست به ساخت سری‌های فرعی NES بزنند. در میان یک شرکت تایلندی عالی عمل کرد و موفق شد با میکرو جنیوس جای خالی نینتندو را در بازار‌ها به خوبی پر کند. در ایران نیز این کنسول به محبوبیت بالایی دست یافت و نسل سوم بازی‌های ویدئویی را در کشورمان رقم زد.

میکرو جنیوس با اون کارتریج یا بهتره بگیم نوار و فیلم‌های رنگارنگ و جذابش برای ما یادآور خاطراتی فوت کردن‌ها و الکل‌هایی بود که به بورد الکتریکی آن میزدیم تا شاید بازی را اجرا کند. نسل سوم بازی‌ها برای ما ایرانی تبدیل شده بود به کابوس داغ شدن آداپتور بزرگ و بدقواره میکرو. دعوا بر سر دسته بازی هچنان ادامه داشت و هیچ وقت تمام نمیشد. تعویض بازی‌ها و کارتیج‌ها بین بجه‌های کوچه و محل، حس قاچاقچیای مرز رو به اونا می‌داد!

داستان وصل کردن میکرو به تلویزیون‌های پارس، هیچ وقت از ذهن کاربران قدیمی میکرو نخواهد رفت. یکی از بزرگترین حسرت‌های زندگی گیمر‌های اون زمان بخاطر سیاست عجیب و غریب شرکت پارس بود و مخفی کردن ورودی تصویر AV پشت یک پوشش پلاستیکی سخت. ما هم چاره‌ای نداشتیم تا با وصل کردن کنسول به آنتن و با برفک و پرش تصویر سپری کنیم. چند سال گذشت و موقع تعویض تلویزیون فهمیدیم که ورودی AV پشت اون پوشش پلاستیکی لعنتی بود!

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

ترس از خراب شدن دکمه‌های بی کیفیت میکرو و نداشتن پول برای تعمیر آن، یکی دیگر از ترس‌های زمان کودکی بچه‌های روزگار قدیم بود. بازی‌های چند لبه و چندتایی هم از لاکچری‌های دیگه میکرو بود که همه ما شوق پز دادنشو بین دوستان خودمون داشتیم. نسل سوم و میکروی دوست داشتنی با همه اون خاطرات شیرین‌اش هنوز به قدری میان ما محبوب است که امروزه به دنبال تجربه آن بازی‌ها بر روی تلفن‌های همراه هوشمند خود یا رایانه‌های شخصی هستیم.

این بار و در ادامه قسمت قبلی مقاله «برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی» قصد داریم تا بازی‌های محبوب نسل سوم در دوران کودکی شما ایرانی‌های عزیز را مورد بررسی کوتاه قرار دهیم. البته ما در اینجا فقط تعداد محدود و شناخته‌شده‌تر را در نظر گرفته ایم و قطعا بازی‌هایی زیادی هستند که شما با آن‌ها خاطرات زیادی داشته باشید. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید.

Double Dragon II: The Revenge- ۱۹۸۸

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

بازی دابل دراگون خوراک اون کسانی بود که به دنبال یک بای دونفره می‌گشتند و اصرار داشتند که تا دونفره این بازی رو به انتها برسانند. در اون زمان سری بازی‌های Double Dragon را بیشتر با نام «شورش خیابانی» در کنسول میکرو جنیوس می‌شناختند. شماره دوم این بازی، یکی از محبوب‌ترین عنوان‌های سبک بی‌تم اپ (Beat-'em-up) در نسل سوم بازی‌های ویدئویی بود. از طرفی دیگر Double Dragon II داستانی گیرا داشت که حتی بدون دانستن زبان انگلیسی میشد به راحتی به داستان مبارزه با گروه Shadow Warriors پی برد. اگر از طرفداران قدیم این بازی هستید، باید به خدمت‌تان عرض کنم که نسخه Double Dragon IV هم اکنون برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن ۴ موجود می‌باشد.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

soccer - ۱۹۸۵

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

به جرات میشه گفت که هیچ بازی فوتبالی خوبی برای نسل سوم ساخته نشد و به جز چند بازی فوتبالی کم‌کیفیت، شاهد شبیه ساز فوتبال مناسبی در NES و میکرو جنیوس نبودیم. اما در میان این عناوین ورزشی، نام بازی soccer در ایران محبوبیت بیشتر را در پی داشت. بازی soccer مانند اسمش ساده بود هیچ برتری خاصی نسبت به بازی‌های فوتبالی دیگر آن زمان مانند Cup Nintendo World یا konami hyper نداشت. soccer یک بازی فوتبال ابتدایی وناقص را با شش بازیکن ارائه میداد. ۸ تیم برای انتخاب وجود داشت و بعد از تنظیم درجه سختی و زمان، بازی شروع میشد. چیزی که باعث جذابیت بازی soccer شده بود، موسیقی‌های بازی بود؛ به ویژه موسیقی بامزه‌ای که در جریان بازی پخش میشد. نکته دیگر این بازی soccer گیم پلی جریان بازی بود. صدای ضربه به توپ و صدای توپ هنگامی که شوت میشد و روی هوا بود، از دیگر افکت‌های خنده دار بازی بود. شاید تنها خلاقیت بازی مربوط به بازیکنان تیم برزیل بود که پوست‌شان کمی تیره‌تر طراحی شده بود!

Legend of Zelda - ۱۹۸۶

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

رتروگیمر‌های عزیز حتما در جریان هستند که «افسانه زلدا» از میراث طلایی نسل سوم و یکی از پرچم‌داران همیشگی نینتندو در صنعت بازی‌های ویدئویی بوده است. Legend of Zelda از اولین بازی‌های بود که سبک نقش آفرینی را به خوبی به کار گرفت و بیشتر شهرت خودش را نیز مدیون همین ویژگی است. شاید بیشتر کاربران ایرانی با این اثر شاهکار به دلیل گیم پلی و سبک منحصر به فردش آشنایی نداشته باشند. از طرفی دیگر این بازی کمتر در ایران مطرح شده بود و کسی آشنایی زیادی با آن نداشت. اگر از کاربران سابق کنسول NES باشید، باید به خوبی دلیل قرار گرفتن نام Legend of Zelda در این لیست را بدانید.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Rush'n Attack - ۱۹۸۵

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Rush'n Attack یک بازی اکشن فوق العاده در زمان خود بود که بسیار هم سخت طراحی شده بود. شما در این بازی باید با یک کماندو حرفه‌ای آمریکایی به یک پادگان روسی حمله می‌کردید. سلاح شبیه به آر پی چی معروف Rush'n Attack نماد این بازی بود و با گلوله‌های محدودی که داشت، با یک تیر آن تمام دشمنان را در یک خط نابود می‌کرد. دشمنانی که به شما حمله می‌کردند به هیچ وجه تمامی نداشتند و از چپ و راست به استقبالتان می‌آمدند. همین نکته باعث شده بود تا حواس بازیکن به کل صفحه بازی باشد و سختی و هیجان بازی دو برابر شود. همچنین بازی Rush'n Attack از اولین بازی‌هایی بود که به جریان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی پرداخته بود.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Arkanoid - ۱۹۸۶

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

از بازی‌هایی که در نهایت سادگی و با یک گیم پلی جذاب در نسل سوم ساخته شد، می‌توان به بازی Arkanoid اشاره کرد که با بازخورد‌های خوبی نیز به همراه بود. این بازی که مانند خیلی از آثار دیگر کارش رو از دستگاه‌های آرکید شروع کرده بود، توانست تا بر روی NES و میکروی خودمان هم مخاطبان را راضی نگه دارد. اگر تجربه این بازی را بر روی میکرو یا نینتندو ندارید، به احتمال زیاد Arkanoid را در کنسول دستی GameBraker یا همان «آتاری دستی» دیده اید. همان بازی که باید با یک توپ به نابود کردن آجر‌های دیگر می‌پرداختید بدون آنکه توپ را از دست دهید. در واقع این بازی ساده از Arkanoid نشات گرفته بود.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Duck Hunt - ۱۹۸۵

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

جذابیت بازی با میکروجنیوس هیچ وقت از خاطر کودکان دهه شصتی نمی‌رفت، تا زمانی که با «تفنگ لیزری» آن آشنا شدند. کنسول کپی برداری شده میکرو جنیوس به حدی در کپی NES عالی عمل کرده بود که حتی توانسته بود تفنگ معروف این کنسول یعنی NES Zapper را به کار به گیرد! بازی‌های زیادی بود که با این تفنگ انجام می‌شد، ولی برای ما ایرانی‌ها تجربه این گدجت، فقط و فقط با Duck Hunt شناخته شده است! در Duck Hunt یا «شکار اردک» شما باید به اردک‌های در حال پرواز شلیک می‌کردید. البته این بازی در عین جذاب بودن، بسیار اعصاب خورد کن بود! چونکه اشعه تفنگ به خوبی عمل نمی‌کرد و بیشتر تیر‌ها به خطا می‌رفت. مسخره‌بازی‌های سگ معروف بازی Duck Hunt نیز از دیگر نکات جذاب و خاطره انگیز نسل سوم است. اگر امروزه بازی‌های فیزیکال کنسول‌های نسل هفتمی و هشتمی مثل کینکت و پلی‌استیشن موو فروش خوبی ندارند، NES Zapper یکی از بهترین فروش‌ها را در زمان خودش به ثبت رسانده بود و نقش مهمی در تاریخ درخشان نینتندو داشت.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Donkey Kong - ۱۹۸۸

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

همیشه راز موفقیت شرکت نینتندو و کنسول‌های ماندگارش به بازی‌های محبوب و فرانچایز انحصاری اش باز میگردد. یکی دیگر از آثاری که در گنجینه بازی‌های نینتندو به خوبی می‌درخشد، بازی Donkey Kong است. در سال ۱۹۸۸ اولین بازی از این سری منتشر شد و یکی دیگر از عجایب نینتندو به بازار آمد. بر خلاف بیتشر بازی‌های دوبعدی NES، گیم پلی بازی به صورت عمودی پیش می‌رفت. در این قسمت Donkey Kong شاهد حضور ماریو و پرنسس نیز هستیم. نکته جالب اینکه در نسخه بعدی این بازی بر خلاف تعجب، ماریو نقش شخصیت منفی داستان را ایفا می‌کند. سری بازی‌های Donkey Kong در نسل سوم و حتی نسل‌های بعدی بازی‌های ویدئویی، به خاطر جذابیت و تازگی بازی محبوبیت زیادی دارند.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Jackal - ۱۹۸۸

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

در روز‌هایی که جای خالی یک عنوان ریسینگ خوب یا همان اتومبیل‌رانی به شدت برای NES و کنسول‌های هم‌نسل اش حس می‌شد، ناگهان با عنوانی رو به رو شدیم که فراتر از مسابقه اتومبیل و ماشین سواری بود. Jackal یا همان «جیپ جنگی» عنوانی بود که با آن حال و هوای جذابش حمله کرده بود به دوران کودکی خیلی از گیمر‌های قدیمی. مکانیزم بازی کاملا جدید طراحی شده بود. شما اختیار یک جیپ را داشتید که باید با نیرو‌های دشمن به مبارزه می‌پرداختید. نارنجک‎هایی که از جیپ پرتاب می‌کردید که در ادامه و با بدست آوردن امتیازویژه تبدیل به موشک می‌شد، از المان‌های به‌یاد ماندنی بازی بود. سختی تدریجی مراحل، لوکیشن ها، عوامل محیطی بازی و نبرد با رئیس‌های آخر هر مرحله عالی کار شده بود. بازی Jackal به خوبی توانسته بود که جو اکشن را به گیمر‌ها القا کند و از بازی‌های صاحب نام نسل سوم نام گرفته بود.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

contra - ۱۹۸۷

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

اسلحه خود را به دست بگیرید، در یک مسیر مستقیم فقط دشمنان را نابود کنید؛ همین! حدود سی سال پیش بود که این فرمول ساده تبدیل شده بود به راز موفقیت و محبوبیت یک بازی شوت‌ام اپ دیگر به نام Contra. کمتر کسی پیدا میشد که این بازی را با نام کنترا بشناسد؛ رامبو، آرنولد و کماندو لقب‌هایی بود که این بازی در ایران و میان کلوپ‌های بازی به دوش می‌کشید. قانون اول بازی کنترا فرار کردن از برخود با دشمنان بود. گاهی اوقات آنقدر محیط بازی شلوغ بود ک تیراندازی کارساز نبود و باید به دنبال جاخالی دادن از دشمنان می‌گشتیم. دعوا کردن برای گرفتن اسلحه‌های جایزه، پای ثابت بازی‌های دونفره‌مان بود. مبارزه با رئیس‌های آخر بازی هر مرحله سخت‌تر می‌شد و همه این عوامل توانسته بود تا Contra را در حد Call of Duty برای ما جذاب کند. یک سال پس از انتشار اولین بازی کنترا، نسخه دوم آن یعنی Super contra به بازار آمد که مانند نسخه قبلی به فروش خوبی دست پیدا کرد.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

Super Mario Bros - ۱۹۸۵

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

اجازه دهید تا مقاله را با نام Super Mario کبیر به پایان برسانیم. قارچ خور محبوب کودکی ما و پادشاه نسل سوم کنسول‌های ویدئویی! سوپرماریو به تنهایی آنقدر قدرت دارد تا یک تنه خاطرات ما را به دوش بکشد. همیشه در بازار‌های لوازم صوتی و تصویری، بعد از خریدن میکرو جنیوس به دنبال بازی قارج خور بودیم. اما این لوله کش سیبیلو چرا اینقدر برای مخاطب‌ها جذاب بود؟ گیم پلی بازی روان است و مانند بیشتر بازی‌های هشت بیتی نسل سوم، نمای بازی در دوبعد دنبال میشود. Super Mario Bros از وقتی برای ما قارج‌خور شد که در ابتدای بازی با خوردن قارچ معروفش بزرگ می‌شد و با دیگر قارچ‌های سمی دیگر مبارزه می‌کرد. لوله‌های بزرگ بازی در نوع خودش جالب بود و در عین خطر گل‌های گوشتخوارش میتوانست ما را به زیرزمین‌های سرشار از سکه طلا هدایت کند. دشمنان بازی تنوع خوبی داشتند و علاوه بر آن روش نابودی هر یک از آن‌ها منحصر به فرد بود. هر مرحله شامل ۳ قسمت بود و قسمت آخر هر مرحله با آن موسیقی استرس‌زا محال است از خاطر کسی برود. جایی که رئیس آخر بازی یعنی «باوزر» به استقبال شما می‌آمد و باید پس از مبارزه با او «پرنسس پیج» را از چنگالش آزاد می‌کردید. این‌ها فقط گوشه‌ای از محتوای عالی یک شاهکار نسل سومی است و فرانچایز Super Mario هیچ گاه از خاطر هواداران نخواهد رفت.

برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی (۲)

خب این قسمت از پرونده برترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌های کنسول‌های ویدئویی هم به پایان رسید. می‌دانیم که نسل سوم شامل بازی‌های زیادی میشده که حتما شما با آن خاطرات زیادی دارید و در این لیست نامی از آن‌ها نبرده شده. بازی‌هایی مانند Dr Mario، Kung Fu، MegaMan و عناوین فوق العاده دیگری که هر کدام برای خودشان خاطرات زیادی را به دنبال دارند. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید و در قسمت‌های بعدی نیز ما را همراهی کنید. همچنین خوشحال می‌شویم تا نظرات و خاطرات نوستالوژیک خود را در این زمینه نیز با ما در میان بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماریو و شکار اردک از همه بهتر بودند

    • 13bedar

      هنوزم بازی سوپرماریو یا قارچ خور حال میده لامصب
      لذتش تموم شدنی نیس

    • بدون نام

      ما از شما تشکر می کنیم که ادعای ساخت کنسول ملی نداشتید و گذاشتید کودکیمان را در رفاهی با تکنولوژی ژاپنی همراه هم نسلی هایمان در سراسر جهان خاطره بسازیمان

      پاسخ ها

      • خ

        فعلا که باورت بشه یا نشه میخوان کنسول ملی بسازن
        زارتتتتتتت
        خخخخ فک کن ایران کنسول ملی بسازه

    • امیر

      فقط ماریو

    • DaniyaL

      تموم خاطرات زنده شد.... یادش بخیر چه روزایی خوبی بود. دلم یه جوری شد. من عاشق بازی تانک و قارچ خور بودم. یه فوتبال بود اونم عالی بود

    • ارمان

      ماریو تو بهترین بازی و بهترین خاطره دوران بچگیم هستی

    • محمد

      همشون رو بازی کردم یکی از این بهتر فقط قارچ خور رو به مرحله اخررچ میرسی هرچی میری به قولش نمیرسی اخر هم تایمت تموم میشه میمیری

      پاسخ ها

      • محمد

        یه لوله بود مخفی که از اون باید میرفتی داخل میرسیدی به دریا از اونجا به قول مرحله 4-8 میرسیدی

    • بدون نام

      واي پير شديم رفت

    • بدون نام

      آخ آخ
      تمام دوران کودکیم زنده شد

    • ali

      ای بابا با اینکه خاطره انگیز بود ولی لامصب حس افسرده کننده ای دست داد بهم

    • بدون نام

      لینک قسمت اول بذارید

      پاسخ ها

      • سیدهادی هادیان

        در مطالب بخش تکنولوژی هستش

    • بدون نام

      چه روزگار خوشی بود

    • ali

      یادش بخیر بازی کنترا .
      برای ما خریده بودن اما شبها مادرم و بابام با هم بازی کردن تا سوخت خیالشون راحت شد

      پاسخ ها

      • ایران بزرگ

        خخخخ

    • X

      مرسی بابت این بخش جذاب

    • بدون نام

      چه دنیایی داشتیم با این بازیها

    • بدون نام

      بابا ترا خدا این جوری با احساسات مون بازی نکنید
      اشک تو چشام جمع شد کاش همیشه تو همون دوران میموندیم کاش هیچ وقت بزرگ نمیشدیم

      پاسخ ها

      • زمانی

        یادش بخیر.بهترین دوران زندگی همگی مان بود

    • شهاب

      فقط رمبو
      البته یه بازی دیگه هم بود به اسم بازرس که خیلی عالی بود
      یادش بخیر

    • علی

      بازی فوتبال GOAL 3 خیلی باحال و خنده دار بود واقعا یادش بخیر

    • بدون نام

      گریه م گرفت
      یاد همه گذشته ها و گذشتگان

    • بدون نام

      یادش بخیر خونه مادربزرگ با دایی وخالع ها ماریو ورمبو بازی میکردیم چه روزاییی بود کاش هیچوقت تموم نمیشد بزرگ شدن بدترین اتفاق زندگیمون بود

    • سعید

      وای اون تلویزیون پارس خدااا بود ما وسط اش تو کلوپ فهمیدیم میشه شکوند وردوری av رو پیدا کرد.
      لایت گان بازی دیگه ام داشت.یه بازی دوئل بود که یه کابوی روبه ذوت وایمیستاد هر کی سه دو یک هر کی زود تر شلیک میکرد!!
      واای خدا من و داداشم تفنگ رو میذاشتیم تو جیب شلوار گرمکن سه خط مون که دوئل واقعی بشه

    • بدون نام

      من یک بازی داشتم که ۱۰۰۰۰تا بازی قدیمی داشت دیگه نمیتونم پیداش کنم اگر کسی داره خبر بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج