۹۰۱۱
۱ نظر
۵۴۲۹
۱ نظر
۵۴۲۹
پ

آموزش عکاسی

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی

در بخش نخست آموزش عکاسی، مطالبی راجع به ساختمان دوربینهای SLR بیان شد. در این بخش به معرفی انواع دیگری از دوربین های عکاسی و بررسی تفاوتهای عمده و کاربردی این دوربین ها با دوربین های SLR میپردازم.


آشنایی با انواع دوربین های عکاسی

در بخش نخست آموزش عکاسی، مطالبی راجع به ساختمان دوربینهای SLR بیان شد. در این بخش به معرفی انواع دیگری از دوربین های عکاسی و بررسی تفاوتهای عمده و کاربردی این دوربین ها با دوربین های SLR میپردازم.

یکی از انواع دوربینهایی که بواسطه کوچکی و راحتی کارکرد در بین مردم بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، دوربینهای کمپاکت( Compact ) یا جیبی هستند. این دوربینها، علاوه بر کوچکی سایز، تفاوتهای دیگری نیز با دوربینهای SLR دارند . اول اینکه لنز این دوربینها قابل تعویض نیست ، دیگر آنکه در ساختار آنها آینه ،منشور و شاتر ( در انواع دیجیتال ) وجود ندارد و تصویر از طریق مونیتور و یا منظره یاب الکترونیکی ( یا منظره یاب اپتیکال داخل بدنه که دیدش خارج از لنز است ) دیده میشود.

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی

همانطور که گفته شد ، دوربینهای کمپاکت فاقد آینه و شاتر هستند. این اجزاء علیرغم مزیت عمده ایکه در ایجاد یک تصویر زنده و روشن در منظره یاب دارند ، در دوربینهای SLR یک محدودیت نیز ایجاد میکنند و آن محدودیت در سرعت همزمانی فلاش است . از آنجا که فلاش در کمتر 10.000/1 ثانیه نورخودرا ساطع میکند و آینه و شاتر نمیتوانند با چنین سرعتی و همزمان با فلاش حرکت کنند، بنابر این سرعت دوربین، حداکثر، تا سرعت معینی میتواند با فلاش هماهنگ شود. به این سرعت، سرعت همزمانی فلاش میگویند ( Flash X Synchronize Speed ) . در این سرعت و کمتر از آن فلاش میتواند تمام سطح فیلم یا حسگر را پوشش دهد ولی چنانچه از سرعتهای بالاتری استفاده شود ، ممکن است تمام یا قسمتی از فریم عکس تاریک بماند.

عکسهای زیر با دوربینی که سرعت همزمانی فلاش در آن ۲۰۰ ( ۲۰۰/۱ثانیه ) است گرفته شده اند . هر سه عکس بکمک فلاش گرفته شده اند. عکس سمت چپ با سرعت ۲۰۰ ، عکس وسط با سرعت ۸۰۰ و عکس سمت راست با سرعت۱۶۰۰گرفته شده

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی
۱/۱۶۰۰ Sec ۱/۸۰۰ Sec ۱/۲۰۰ Sec

همانطور که گفتیم، دوربینهای جیبی فاقد آینه و شاتر هستند و بنابراین چنین محدودیتی در مورد آنها صدق نمیکند و عکاسی با فلاش ، حتی با سرعت حداکثر دوربین، مشکلی ایجاد نمیکند و آنگونه که در جلسه ی مربوط به عکاسی بافلاش خواهیم دید ، این مسئله مزیتی عمده محسوب میگردد.

بعلاوه فقدان آینه و شاتر باعث میشود که نور بطور دائم ( و نه فقط در لحظه عکاسی ) به حسگر برسد و بهمین علت دوربینهای کمپاکت نمایش زنده ( Live View ) دارند، یعنی پیش از عکس گرفتن نیز میتوان سوژه یا منظره را در مونیتور یا منظره یاب الکترونیک دید. در صورتیکه در دوربینهای SLR تنها پس از گرفتن عکس میتوان عکس گرفته شده را در مونیتر بازبینی کرد ( البته در مدلهای SLR جدید ، قابلیت نمایش زنده نیز اضافه شده که محدودیتهای فوق الذکر را منتفی میکند ). بعلاوه، دوربینهای کمپاکت دارای قابلیت فیلمبرداری نیز میباشند ( که البته بسیاری از دوربینهای SLR جدید نیز به این قابلیت مجهز شده اند )

(در دوربینهای کمپاکت سرعت شاتر عملکردی الکتونیکی است. بدین معنا که حسگر در کسری از ثانیه( برحسب سرعت انتخاب شده ) فعال میشود تا عکس ثبت شود و مجددا غیر فعال میگردد )

دوربینهای کمپاکت به اشکال مختلف و با کاربردهایی متنوع ساخته میشوند :


آشنایی با انواع دوربین های عکاسی
آشنایی با انواع دوربین های عکاسی
آشنایی با انواع دوربین های عکاسی


سوپر زوم ها نمونه ای از دوربینهای کمپاکت هستند که دارای لنز با فاصله کانونی بسیار متغیر میباشند. یعنی لنز آنها از زاویه واید تا تله را پوشش میدهد

دوربین مقابل نمونه ای از دوربین سوپرزوم با لنز زوم 18 برابر است که از زاویه واید 27 میلیمتر تا زاویه بسته 486 میلیمتر را پوشش میدهد .

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی


دوربینهای شبه اس ال آر( SLR-Like ) نمونه ای دیگر از دوربینهای کمپاکت هستند . این دوربینها علیرغم ابعاد بزرگ وظاهری شبیه به دوربینهای SLR ، از لحاظ ساختمان داخلی وعملکرد، مشابه دوربینهای کمپاکت هستند، یعنی فاقد آینه، شاتر و منشور هستند و لنز آنها نیز غیر قابل تغییر است. بعلاوه بخاطر اینکه حسگر آنها مانند دوربینهای کمپاکت، ابعادی کوچک دارد ، از نظر کیفیت عکس، بخوبی دوربینهای SLR نیستند.


آشنایی با انواع دوربین های عکاسی


نوع دیگری از دوربینها، rangefinder نام دارد . دوربینهای rangefinder فاقد آینه و منشور هستند و بنابراین قابلیت دیدن منظره از درون لنز را ندارند و منظره یاب آنها از نوع اپتیک خارج از لنز است. سایر مشخصات این دوربینها مثل قابل تعویض بودن لنزها، ابعاد حسگر و... مشابه دوربینهای SLR است.

از آنجا که این دوربینها فاقد آینه هستند، لذا ارتعاش ناشی از حرکت آینه که مختصری بر کیفیت عکس تاثیر منفی میگذارد در این دوربینها وجود ندارد.

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی


دوربین های عکاسی را بر اساس ابعاد فیلم یا حسگر نیز تقسیم بندی میکنند.

دوربین های SLR فیلمی یا آنالوگ به دوربینهای 35 میلیمتری معروفند چرا که طول یک فریم فیلم آنها تقریبا 35 میلیمتر ( 36 میلیمتر ) است. دوربینهای SLR دیجیتال ، برحسب آنکه حسگر آنه معادل یا کوچکتر از یک فریم 35 میلیمتری باشند به انواع Full Frame , APS-C size , APS-H size و 3/4" تقسیم میشوند.

دوربینهای ۱۲۰ میلیمتری نوع دیگری از دوربینهای عکاسی هستند که ابعاد فیلم آنها نسبت دوربینهای SLR بزرگتر است.

نوع دیگری از دوربینهای عکاسی ، دوربینهای قطع متوسط یا Medium Format هستند. ابعاد فیلم یا حسگر این دوربینها، 48 در36 میلیمتر است

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی

دسته آخر دوربینهای قطع بزرگ یا Large Format هستند. ابعاد فیلم این دوربینها بسیار بزرگ و معادل 4 در 5 اینچ است

آشنایی با انواع دوربین های عکاسی

منبع : فتوکام



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بسیار عالی بود دست شما درد نکند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج