۱۰۰۱۴۷۱
۲ نظر
۶۸۰۲
۲ نظر
۶۸۰۲
پ

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

داشتن آکواریوم از اقبال و البته طرفداران بسیار بالایی برخوردار است. قطعاً اینکه بخشی از قلب دریا و اقیانوس‌ها را به فضای خانه بیاوری و از زیبایی و آرامش آن استفاده کنی می‌تواند بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد، اما آیا شما اطلاعاتی از چگونگی نگهداری از آکواریوم و یا حداقل خرید آکواریوم دارید؟

برترین‌ها: همه ما می‌دانیم که طبیعت همیشه زیبایی‌های مخصوص به خود را داشته است. به همین دلیل نیز در این زندگی مدرن و پرهیاهوی امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که دلتنگ طبیعت و مخلوقات زیبای خداوند نشود. به همین دلیل هم هست که بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که بخشی از طبیعت را به خانه خود بیاورند. برای این کار هم هر کسی از یک روش استفاده می‌کند، برخی خانه را پر از گل و گیاه می‌کنند و برخی نیز دست به تهیه و آوردن حیوانات به خانواده‌شان می‌زنند.

در این میان داشتن آکواریوم از اقبال و البته طرفداران بسیار بالایی برخوردار است. قطعاً اینکه بخشی از قلب دریا و اقیانوس‌ها را به فضای خانه بیاوری و از زیبایی و آرامش آن استفاده کنی می‌تواند بسیار جذاب و لذت‌بخش باشد، اما آیا شما اطلاعاتی از چگونگی نگهداری از آکواریوم و یا حداقل خرید آکواریوم دارید؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به موضوع راهنمای خرید آکواریوم بپردازیم و شما را با نکات خرید این وسیله زیبا و جذاب آشنا کنیم.

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

معرفی انواع آکواریوم

وقتی تصمیم به خرید آکواریوم می‌گیرید اولین قدمی که باید بردارید آشنایی با انواع آکواریوم است. به طور کلی انواع آکواریوم به این موارد تقسیم می‌شوند:

  • آکواریوم آب شیرین: این نوع از آکواریوم‌ها از همان آب شیر استفاده می‌کنند، اما با کمی تفاوت در املاح و البته مقدار زیادی تفاوت در میزان کلر! این نوع از آکواریوم‌ها معمولاً نیازمند تجهیزاتی اعم از تانک (شیشه آکواریوم)، فیلتر تصفیه، بخاری، پمپ هوا، منبع نور، دماسنج، لوازم تزئینی، مگنت آکواریوم یا کاردک، تور دستی، درپوش و... نیاز دارند.
  • آکواریوم آب شور: این نوع از آکواریوم‌ها زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. البته باید این را نیز بگوییم که خرید و راه‌اندازی آکواریوم آب شور کار نسبتاً سختی است. برای خرید آکواریوم آب شور به تجهیزاتی مثل چیلر، بخاری، پمپ هوا، ازن ساز، کلسیم راکتور، داروها، محلول‌ها، بیوبال، انواع تستر، تانک، فیلتر مکانیکی، فیلتر بیولوژیکی، فیلتر شیمیایی، اسکیمر، نمک مخصوص، موج ساز، دنیتراتور، روشنایی، بستر، یووی و... نیازمند خواهید بود.
  • آکواریوم پلنت: این نوع از آکواریوم نیز زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد. با این نوع از آکواریوم سبزی و زیبایی آکواریوم شما چندین و چند برابر خواهد شد. تجهیزات آکواریوم پلنت نیز شامل تانک، بستر، سیستم co۲، نور مناسب، فیلتر، پمپ هوا، مگنت آکواریوم یا کاردک، دماسنج، قیچی و گیره مناسب پلنت و... می‌شود.

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که هر کدام از انواع آکواریوم‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند. ماهی‌های آکواریوم‌هایی با آب شور معمولاً زیبایی بیشتری دارند و تنوع رنگی آن‌ها نیز بیشتر است. این ماهی‌ها دقت و توجه بیشتری نیاز دارند و در نتیجه زمان بیشتری را نیز از شما می‌خواهند. این در حالی است که نگهداری از ماهی‌های آب شیرین به مراتب راحت‌تر است و زمان کمتری را اشغال خواهد کرد. به همین دلیل نیز اگر تجربه اول نگهداری از آکواریوم شماست بهتر است که به سراغ آکواریوم آب شیرین بروید.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که آکواریوم‌های موجود در بازار علاوه بر این تقسیم‌بندی، از نظر شکل ظاهری‌شان نیز در انواع متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. چنانچه شما می‌توانید با انواع آکواریوم رومیزی، آکواریوم قدی، آکواریوم توکار و... روبه‌رو شوید.

نکات خرید آکواریوم

به طور کلی برای آنکه بتوانید آکواریوم مناسبی را خریداری کنید باید نکات و معیار‌های متفاوتی را در نظر داشته باشید تا در نهایت نیز با بررسی آن‌ها بتوانید در خرید آکواریوم خود هوشمندانه‌تر عمل کنید. یکی از اولین و مهم‌ترین مسائلی که باید در رابطه با خرید آکواریوم بدانید هزینه نسبتاً بالای آن است. به طور کلی خرید و نگهداری از آکواریوم نیازمند صرف هزینه‌های نسبتاً زیادی است، در نتیجه اگر فکر می‌کنید که به دلیل محدودیت بودجه خود نمی‌توانید از پس آکواریوم خود برآیید می‌توانید به سراغ مدل‌های کوچک‌تر و ساده‌تر بروید. طبیعی است که تجهیزات مربوط به انواع آکواریوم در مدل‌های مختلف آن‌ها تا حدودی متفاوت هستند، بنابراین پیش از هر چیز شما باید به بودجه خود توجه کنید و در نهایت نیز به سراغ گزینه‌هایی بروید که با هزینه‌های موردنظر شما هماهنگ باشند.

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

باید این را نیز بگوییم که نگهداری از آکواریوم‌هایی با ابعاد کوچک‌تر نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر به مراتب سخت‌تر است، چراکه کوچک‌ترین تغییراتی در شرایط آب موجود در این آکواریوم‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را در فضای آکواریوم و به دنبال آن سلامت و زندگی ماهی‌ها داشته باشد، بنابراین باید بگوییم که اگر برای اولین بار است که دست به خرید آکواریوم و نگهداری از آن می‌زنید بهتر است که از تانک‌هایی با حجم کمتر از ۴۰ لیتر خودداری کنید.
به طور کلی اندازه آکواریوم‌های موجود در بازار به این شرح هستند:

آکواریوم کوچک

  • طول: ۳۵ سانتی‌متر
  • عرض: ۲۰ سانتی‌متر
  • ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر

آکواریوم متوسط

  • طول: ۸۰ سانتی‌متر
  • عرض: ۳۵ سانتی‌متر
  • ارتفاع: ۵۰ سانتی‌متر

آکواریوم بزرگ

  • طول: ۱۰۰ یا ۱۵۰ سانتی‌متر
  • عرض: ۴۰ سانتی‌متر
  • ارتفاع: ۶۰ سانتی‌متر

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

نکته دیگری که در زمان خرید آکواریوم خود باید توجه کنید انتخاب ماهی ما و همین‌طور شرایط نگهداری از آن‌هاست. به طور کلی بهتر است که اگر اولین تجربه نگهداری از آکواریوم را دارید برای نگهداری از ماهی‌های درون آکواریوم از فروشنده به طور کامل مشاوره و راهنمایی بگیرید. برای مثال باید بدانید که برخی از ماهی‌ها در آب شیرین زندگی می‌کنند و برخی دیگر در آب شور، در نتیجه انتخاب درست هر ماهی متناسب با نوع آکواریوم مسئله‌ای حیاتی و مهم است. علاوه بر این باید اضافه کرد که برخی از ماهی‌ها گوشت‌خوار هستند و برخی عمری کوتاه و یا بلند دارند. این یعنی تنوع و تفاوت انواع ماهی‌های آکواریوم بسیار زیاد است و شما نمی‌توانید بدون هیچ پیش‌زمینه و اطلاعاتی دست به خرید ماهی آکواریوم بزنید.

احتمالاً شما هم ترجیح می‌دهید که آکواریوم خود را با کمک وسایل تزئینی زیباتر و دلنشین‌تر کنید. برای این کار هم لازم است دقت کافی را به کار ببرید تا از بروز خطری احتمالی برای ماهی‌هایتان جلوگیری کنید. توصیه ما این است که تا جای ممکن از خرید و تهیه وسایل تیز و برنده و یا وسایلی از جنس آهن، آلومینیوم، مس و... جلوگیری کنید.

علاوه بر خطرات ناشی از وسایل برنده، تجزیه شدن فلزات در آب نیز می‌تواند برای ماهی‌ها خطرناک باشد. به همین دلیل نیز پیشنهاد ما این است از تزئیناتی مانند صدف و... که کاملاً طبیعی هستند و برای ماهی‌ها نیز هیچ خطری ندارند استفاده نمایید.

راهنمای خرید آکواریوم، انواع و ابعاد آن

وزن آکواریوم نیز مسئله مهم دیگری است که حتماً باید به آن توجه کنید. به طور کلی آکواریوم‌ها وزن زیادی دارند و به همین دلیل نیز باید شرایط مناسبی را برای نگهداری از آن‌ها در فضای خانه مهیا سازید. برای درک بهتر این موضوع می‌توانیم بگوییم که به طور کلی آکواریوم‌هایی که حجم آب آن‌ها بیشتر از ۶۰ لیتر است، معمولاً دارای وزنی بیشتر از ۴۵ کیلوگرم هستند. در نتیجه باید در انتخاب پایه آکواریوم خودت دقت بالایی به کار بگیرید تا استحکام خوبی داشته باشد و بتواند برای مدتی طولانی این وزن را بر روی خود نگه دارد. مسئله وزن آکواریوم در رابطه با آکواریوم‌های رومیزی نیز اهمیت می‌یابد، چراکه میز، کانتر و یا هر سطح دیگری که می‌خواهید آکواریوم را بر روی آن قرار دهید باید محکم و استوار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زیاد این مطلب رو جدی نگیرید
      اگه هزینه و وقت دارین بسمه ا... وگرنه نگهداریش واقعا هزینه بره و وقت گیر

    • امیر محمد

      من خودم داشتم ولی اصلا بدرد نمیخوره ؛ تمیز کردنش خیلی سخته .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج