۱۰۱۰۷۳۶
۵۰۳۵
۵۰۳۵
پ

چگونه حالِ «بچه زرنگ‌ها» را بگیریم؟

خیانت در یک رابطه عاشقانه، نامردی در یک رابطه دوستانه، بی‌معرفتی در یک رابطه کاری و...همه‌‌ی این حالات را آن طرفی کلید می‌زند که اهل سواستفاده است، برای مقابله با اینها راهکارهایی هست.

برترین‌ها: خیانت در یک رابطه عاشقانه، نامردی در یک رابطه دوستانه، بی‌معرفتی در یک رابطه کاری و...همه‌‌ی این حالات را آن طرفی کلید می‌زند که اهل سواستفاده است، گاهی برای مقابله با اینها راهکارهایی هست. در شرایطی قرار می‌گیریم که حتی با این‌که خطر را حس می‌کنیم اما بازهم در این‌که آیا شخص مقابل قصد سوءاستفاده از مارا دارد یا نه دچار تردید می‌شویم. اگر شماهم تا‌به‌حال این احساس را تجربه کرده‌اید، حتما این مطلب را بخوانید.

چگونه حالِ «بچه زرنگ‌ها» را بگیریم؟

این‌ها تکنیک‌های رایجی هستند که سوءاستفاده گران برای کنترل شما به‌کار می‌برند.

جداسازی

سوءاستفاده گر‌ها نمی‌خواهند با کسی صحبت کنید، بنابراین نظرات دیگران را نمی‌شنوید. آن‌ها با جدا کردن شما از عزیزانتان، شما را کنترل می‌کنند. اختلافات بین شما و نزدیکانتان را برجسته می‌کنند و به شما می‌گویند فقط آن‌ها هستند به شما اهمیت می‌دهند. از شما می‌خواهند که امور را مخفی نگه دارید. وفاداری‌تان را زیر سوال می‌برند و باعث ایجاد اختلاف بین شما و دیگران می‌شوند.

خودزنی

سوء‌استفاده‌کنندگان باعث می‌شوند که درباره تصمیم‌هایتان دودل باشید و احساس حماقت کنید، به قضاوت‌های خود "اعتماد نکنید"، در نتیجه "بیش از حد واکنش نشان می‌دهید". افرادی که دچار خودزنی می‌شوند از شریک زندگی خود محافظت می‌کنند و در عوض خود را سرزنش می‌کنند: "تقصیر خودم بود که او این رفتار را با من انجام داد. ". این تاکتیک درونزاد برای حفظ عزت نفس تخریب شده است.

قربانی نشان دادن

وقتی با آن‌ها در مورد کاری که انجام داده اند، مقابله می‌کنید، به جای تأیید و عذرخواهی، نقش قربانی را بازی می‌کنند. "من از خودم متنفرم"، "من آدم بدی هستم"، "من به اندازه کافی برای شما مناسب نیستم. " جملاتی هستند که برای به دست آوردن همدردی و ایجاد احساس بد در شما به خاطر ناراحت کردن آن‌ها به کار می‌روند.

برگرداندن ورق

سوءاستفاده گران از نقاط ضعف و عادت‌های شما علیه شما استفاده می‌کنند تا احساس بی کفایتی کنید. وقتی از مشکلات متعارف ناراحت می‌شوید، آن‌ها از آن اتفاقات گذشته برای برگرداندن ورق استفاده می‌کنند و سرزنشی را که متوجه آنهاست به سمت شما هدایت می‌کنند، و قبل از این که متوجه شوید، می‌بینید که دارید از آن‌ها عذرخواهی می‌کنید، ولی آن‌ها از شما عذرخواهی نمی‌کنند. شما از رفتار غیرقابل قبول آنان گله می‌کنید و آنان به یادتان می‌آورند که درگیری‌های مشابهی با دیگران هم داشته‌اید.

بزک کردن

شما نظرکرده هستید. آن‌ها کاری می‌کنند که حس کنید چیزی که شما دارید خاص است. بزک کنندگان، متظاهر و به‌طور باورنکردنی جذاب هستند. آن‌ها اعتماد ایجاد می‌کنند تا زمینه سوءاستفاده را فراهم کنند. "شما خوش شانس هستید که مرا دارید. " قربانیان احساس نقص می‌کنند، زیرا شریک زندگیشان کامل است.

فروکاستن

آن‌ها با تخریب حس خودارزشمندی شما، احساسات و نگرانی‌های شما را بی‌ارزش می‌شمرند. به شما می‌گویند که بیش از حد حساس هستید، بیش از حد واکنش نشان می‌دهید، یا به نگرانی‌های شما بها نمی‌دهند و آن را رد می‌کنند یا نادیده می‌گیرند. اگر با دوستانشان مشکلی دارید، پاسخ آن‌ها این است: "آن‌ها همینطور هستند! "

چگونه حالِ «بچه زرنگ‌ها» را بگیریم؟

بی اعتنایی

یک تاکتیک بسیار تحقیرآمیز این است که جواب دادن به شما را متوقف می‌کنند، از نظر عاطفی عقب می‌روند، یا صمیمیت را کنار می‌گذارند. آن‌ها این کار را به عنوان یک دلیل "منطقی" انجام می‌دهند تا به شما درسی بیاموزند، شما را تنبیه کنند یا مجبور به تحقق خواسته‌هایشان کنند. آن‌ها شما را مجبور می‌کنند که اوضاع را اصلاح کنید.

مدیریت وجهه

وجهه‌شان در نظر دیگران بسیار مهم است. اغلب توسط دیگران مثبت ارزیابی می‌شوند و مورد اعتماد بسیاری هستند. حتی شما پوستری هستید که نشان می‌دهید چقدر عالی هستند. آن‌ها داستان‌ها را تغییر می‌دهند تا مردم فقط جنبه‌های مثبتشان را ببینند. با این وجهه خوب، زمینه سوءاستفاده‌های ایشان در آینده را فراهم می‌آورند.

کمپین بدنام کردن

آن‌ها شما را در مقابل همه بدنام می‌کنند تا به‌نظر برسد ناپایدار هستید. آن‌ها در جلب اعتماد مردم مهارت دارند. آن‌ها این مهارت را دارند که کاری کنند دیگران در مشکلات، روایت آنان از مشکل را باور کنند و نتوانند روایت شما از مشکل یا مساله را بپذیرند. با این کار سبب می‌شوند احساس تنهایی کنید.

مکش

سوءاستفاده‌گر‌ها سعی خواهند کرد شما را به یک رابطه بازگردانند و یا شما را از ترک کردن باز دارند با: اعلام عشق بی پایان، تهدید به خودکشی، دادن وعده و وعید برای آینده، یا افشای کار‌هایی که قصد انجام آن‌ها را دارند. آن‌ها حرف‌های قشنگ می‌زنند و اگر حرف‌های قشنگشان نادیده گرفته شود، بدجنسی می‌کنند.

مکالمه نابرابر

نوع دیگری از سوءاستفاده وقتی است که افراد متجاوز در گفتگو بر شما غلبه می‌کنند. آن‌ها به شما اجازه نمی‌دهند صحبت کنید، یا از خود دفاع کنید. آن‌ها شما را خفه می‌کنند، اشک شما را در می‌آورند، یا شما را مجبور می‌کنند مکالمه و مجاورت را ترک کنید تا آن‌ها "برنده شوند".

اجبار جنسی

بودن در یک رابطه، مستلزم رضایت از همه چیز نیست. سوءاستفاده گر‌ها می‌توانند کاری کنند که احساس گناه کنید و برای برقراری رابطه جنسی تحت فشار قرار گیرید فقط، چون آن‌ها از شما توقع دارند. حتی وقتی می‌گویید نه، غالباً متجاوزان از رو نمی‌روند ودر نتیجه بسیاری از قربانیان برای "توقف" اجبار جنسی، خود را منزوی می‌کنند.

تاکتیک‌های بیشتری برای سوءاستفاده وجود دارد، اما روش‌های رایجی نیز هست تا خود را در برابر آن‌ها مجهز کنید. درک کنید که چگونه از تاکتیک‌های سوءاستفاده علیه شما استفاده می‌شود و با انجام کار‌های زیر، داینامیک قدرت آن‌ها را اصلاح کنید و به جای درست برگردانید. داینامیکی که علیه شما استفاده می‌کنند تا شما را در قلمروی قدرت خود نگه دارند، را اصلاح کنید. سوءاستفاده‌گر‌ها از این کار متنفر هستند.

چگونه حالِ «بچه زرنگ‌ها» را بگیریم؟

راه‌هایی برای رهایی از سوءاستفاده:

  • به سوی دیگران بروید، هیچ چیز آنقدر شرم آور نیست که نشود در مورد آن صحبت کرد.
  • حقوق خود را بدانید.
  • با تأیید آن‌ها به تاکتیک هایشان مشروعیت ندهید.
  • هرگز نپذیرید که شما سزاوار آن چیزی هستید که می‌گیرید. (هر چی سرت میاد، حقته!)
  • شما صدایی دارید، بگذارید بلند شنیده شود.

در حالی که می‌دانیم گفتن این روش‌ها ساده‌تر از انجام آن است، امیدوارم بدانید که هیچ کس نمی‌تواند قدرت شما را از شما بگیرد، و با گرفتن کمک ممکن است راهی برای قطع این سوءاستفاده داشته باشید. دست از گفتن برندارید تنها به این دلیل که کسی گوش نکرده، اهمیت نداده و کاری نکرده است. متأسفانه سوءاستفاده بسیار رایج است، و امیدواریم افراد بیشتری با صراحت علیه سوءاستفاده کنندگان خود حرف بزنند تا رفته رفته داینامیک قدرت به نفع کسانی که شایسته آن هستند، تغییر کند.

نکته مهم و ناراحت کننده این است که بیشتر این سوءاستفاده‌ها در روابط عاشقانه اتفاق می‌افتد، اما در روابط بین اعضای خانواده، همکاران، رابطه با رئیس، یا دوست هم دیده می‌شود. این شمایید که باید تشخیص دهید چه جا‌هایی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرید.

منبع: اکانت توییتری Ashewyn و یادداشت زهرا حسینی در شبکه‌اجتماعی ویرگول

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج