۱۰۷۸۷۰۵
۸۳ نظر
۵۱۰۲
۸۳ نظر
۵۱۰۲
پ

اتوبوس زنانه در تهران؛ در خدمت آزارگرانِ جنسی!

جداسازی زنان از مردان و مرزبندی‌های جنسیتی به اتوبوس‌های درون‌شهری هم رسید. تا همین چند وقت پیش سخن از اتوبوس‌های زنانه و مردانه آنقدر محال بود که برخی آن را به‌عنوان طنز مطرح می‌کردند، اما دو روز پیش خبر آغاز به‌کار اتوبوس ویژه بانوان تایید شد.

روزنامه همدلی - ستاره لطفی: جداسازی زنان از مردان و مرزبندی‌های جنسیتی به اتوبوس‌های درون‌شهری هم رسید. تا همین چند وقت پیش سخن از اتوبوس‌های زنانه و مردانه آنقدر محال بود که برخی آن را به‌عنوان طنز مطرح می‌کردند، اما دو روز پیش محمود ترفع، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بدون هیچ لکنتی از آغاز به کار ناوگان ویژه بانوان شامل ۱۰دستگاه اتوبوس جدید اختصاصی برای زنان در خط ۷بی‌آرتی در امتداد خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از دو خط پُرمسافر و پُرتردد اتوبوسرانی تهران خبر داد و گفت: «علاوه بر این، ۱۰دستگاه مینی‌بوس جدید نیز در این خط پیش‌بینی شده که نسبت به جابه‌جایی اختصاصی بانوان یا آقایان باتوجه به تعداد مسافران در ایستگاه‌ها اقدام می‌کنند.»

اتوبوس زنانه در تهران؛ در خدمت آزارگرانِ جنسی!

البته مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی این طرح را در راستای آسایش بیشتر زنان دانسته و گفته اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدید، علاوه بر کمک به رعایت فاصله‌گذاری، در افزایش آرامش و راحتی بانوان نیز موثر است.

تفکیک جنسیتی آزارگر‌ها را حریص‌تر می‌کند

ترفع چندان هم بیراه نگفته است، اغلب زنانی که با وسیله نقلیه عمومی در سطح شهر تردد می‌کنند، برای یک بار هم که شده آزار‌های جنسی یا حداقل احساس ناامنی را تجربه کرده‌اند، اما آیا جداسازی زنان و مردان در وسایل نقلیه عمومی می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش امنیت زنان و کاهش آزار جنسی در وسایل نقلیه عمومی باشد یا این موضوع نیز پاک کردن صورت مسئله است؟

بدیهی است که آزار‌های فیزیکی و کلامی که عده‌ای بر زنان روا می‌دارند نه‌تن‌ها با خط‌کشی و قیچی کردن مکان و موقعیت‌های مواجهه زنان با مردان حل نمی‌شود، بلکه حتی این محدودیت‌ها عمق بیشتر به آن می‌دهد و آزارگر‌ها را حریص‌تر می‌کند. در واقع تفکیک و مرزبندی‌های جنسیتی با هدف ایجاد امنیت برای زنان مثال آشغال‌هایی است که زیر فرش پنهان می‌کنند تا خانه تمیز و نظیف به‌نظر برسد، اما وای به‌حال روزی که آشغال‌های انباشته زیر فرش بیرون بریزند!

اتوبوس زنانه در تهران؛ در خدمت آزارگرانِ جنسی!

تجربه آزار‌های جنسی برای زنان به حدی آزاردهنده و ناخوشایند است که اگر در مورد تفکیک جنسیتی اتوبوس‌ها از زنان نظرسنجی صورت بگیرد، بدون تردید بسیاری از آنان با طرح اتوبوس‌های زنانه و این تفکیک‌ها موافق هستند و آن را موجب امنیت و راحتی خود می‌دانند، اما واقعیت این است با این مرزبندی‌ها، پدیده آزار جنسی زنان به‌صورت زیرپوستی رشد می‌کند و این موضوع به‌جای آن‌که به امنیت زنان منجر شود، نگاه غالب بر جامعه را جنسی‌تر می‌کند؛ بنابراین به‌جای آن‌که امنیت زنان در طول زمان افزایش پیدا کند، برعکس به مرور کم و کمتر می‌شود.

البته سخن از تخصیص اتوبوس‌های زنانه درحالی بیان شده که درحال حاضر برای زنان در اتوبوس و مترو قسمت‌های جداگانه‌ای قرار داده شده است و به مردان اجازه نمی‌دهند وارد قسمت زنانه شوند. در مترو وارد شدن مرد به واگن زنانه ایجاد مزاحمت برای زنان تلقی می‌شود و معمولا با اعتراض همراه است.

آزار فیزیکی زنان پدیده‌ای جهانی

اتوبوس زنانه در تهران؛ در خدمت آزارگرانِ جنسی!

آزار‌های فیزیکی زنان در وسایل نقلیه عمومی فقط مختص به ایران نیست، زنان در اغلب کشور‌ها از این تعرض‌ها رنج می‌برند. در تحقیقاتی که موسسه رویترز چند سال پیش در پانزده پایتخت پرجمعیت جهان انجام داده، زنان در کشور‌های آمریکای لاتین بیش از نقاط مختلف دنیا در معرض تعرض جسمی و کلامی در وسایل نقلیه عمومی قرار می‌گیرند. وسایل حمل و نقل عمومی در شهر‌های لندن، پاریس، توکیو و سئول هم بر اساس این تحقیق شهر‌های چندان امنی برای زنان نیستند.

اگرچه آزار‌های فیزیکی و کلامی درد مشترک بسیاری از زنان در دنیا است، اما شیوه مواجهه با این درد است که تفاوت ایجاد می‌کند. بسیاری از این کشور‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله با ابزار‌های قانونی و آموزشی درصدد مقابله با آن هستند. برخورد پلیس لندن با این پدیده مثال روشنی از این ماجراست. چند سال پیش پس از انتشار گزارشی درباره آزار و اذیت جنسی ۱۵ درصد از ساکنین لندن در وسایل حمل و نقل عمومی، پلیس حمل و نقل بریتانیا خط‌کش به دست نگرفت تا مرزی را بین زنان و مردان ایجاد کند، بلکه با انتشار ویدئویی از شهروندان و زنان درخواست کرد که در صورت مواجه با آزار و اذیت جنسی در مترو یا اتوبوس‌های شهری، این رفتار‌ها را به پلیس گزارش کنند تا با آن مقابله شود.

اما راهکار مسئولان کشور ما در پدیده آزار‌های کلامی و فیزیکی زنان معمولا به خط‌کش و قیچی ختم می‌شود. برخی از آنان برای حل این مسئله به‌جای کمک گرفتن از ابزار‌های نظارتی و آموزشی، معمولا خط‌کش به‌دست درحال تعیین مرز برای زن‌ها و مرد‌ها هستند. امنیت زنان با فرهنگ‌سازی و آموزش تامین می‌شود نه جداسازی. ناگفته پیداست تعیین مرز بین زنان و مردان و جداسازی آنان از همدیگر هیچ وقت نمی‌تواند پدیده دردناک آزار جنسی زنان را ریشه کن کند یا حداقل آن را کم کند؛ بلکه فقط پرده‌ای بر آن می‌افکند و این آسیب در زیر پرده و در خفا نفس می‌کشد و فربه می‌شود، تا جایی‌که روزی پرده را بدرد و عریان‌تر از همیشه در سطح اجتماع جاری شود.

اتوبوس زنانه در تهران؛ در خدمت آزارگرانِ جنسی!

این درحالی‌ست که به‌جای مرزبندی بین زنان و مردان می‌شود با ابزار‌های فرهنگی و نظارتی و آموزش مستمر و بی‌وقفه حقوق زنان را به مردان یادآوری کرد و این‌گونه به افزایش سهم زنان از فضا‌های شهری رسید؛ بنابراین برای تامین امنیت زنان بهتر است به‌جای اقدام کردن به تفکیک زنان و مردان در فضا‌های شهری یا در هر زمینه و حوزه‌ای، تمرکز مسئولان روی آموزش و فرهنگ‌سازی باشد تا زنان و مردان همزیستی محترمانه و غیرآسیب‌زا را یاد بگیرند و در کنار هم امنیت داشته باشند.

جالب است بدانیم درحالی‌که برخی در کشور برای مقابله با آزار زنان در وسایل حمل و نقل عمومی به‌دنبال تخصیص اتوبوس اختصاصی به زنان هستند که در روسیه نخستین رانندگان زن در متروی مسکو آغاز به فعالیت کردند. متروی مسکو تا قبل از همه‌گیری کرونا روزانه ۹میلیون نفر را جابه‌جا می‌کرد اکنون اولین رانندگان زن را در تاریخ اخیر خود استخدام می‌کند. این شرکت سال گذشته را به آموزش زنان برای ایفای این شغل، اختصاص داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلاهتون رو بالاتر بذارید ، ببینید به کجا رسیدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سرعت عجیبی داریم به 1400 سال پیش نزدیک میشیم

      • بدون نام

        غرب وحشی رو ببینید در مورد زنان
        آمار تجاوز وتعدی به حقوق زنان رو مشاهده بکنید وبعد نظر بدید

      • m

        شما سوار نشو

      • بدون نام

        خیلی هم عالیه تو غرب وحشی هم دارند جداسازی میکنند هر کی دوس نداره سوار نشه

      • بدون نام

        این جداسازی عالیه من از اتوبوس استفاده میکنم و اصلا دلم نمیخواد تمام وقت مراقب رفتار دیگران باشم.ما به ارامش نیاز داریم

      • بدون نام

        در غرب با همه ی ولنگاری جنسی که دارن طبق امار رسمی خودشون چهل و پپنج درصد زنان ازار دیدن

      • بدون نام

        خوبه كه حداقل در اين يك مورد (آزار زنان) با غرب برابري مي كنيم و همپاي آنها پيش مي رويم.

    • فامیل دور

      جمع کنید این مسخره بازیارو ..تو اتوبوس که زن و مرد کاملا از هم جدا هستن تو مترو هم که واگن مخصوص خانمها وجود داره..
      به نظر من بهتره کل شهر رو دیوار کشی کنید و خانمها از یه طرف دیوار تردد کنن و اقایون هم از طرف مقابل..
      اتوبوس زنانه گذاشتید واسه دانشگاه و پارک و سینما و خیابون چیکار میکنید...

      چرا همیشه به جای پیدا کردن راهکار مناسب و برطرف کردن مشکلات فرهنگی دنبال پاک کردن صورت مسئله هستید..

      پاسخ ها

      • اسماعیل

        شما که میگفتید فلانی بیاد خیابون ها رو دیوار میکشه الان که عزیز دلتون داره دیوار میکشه الان به چی اعتراض دارید؟

      • @

        راهکارش اینه که دست شما مردان هوس ران‌رو برید.وچشمتان رو کور کرد.

      • بدون نام

        درسته اونوقت فک کنید یه خانواده چطور برن بیرون جدا جدا برن؟ آزار جنسی تو اتوبوس امر محالیه مردم در حال حاضر حتی اگر مشکل هم داشته باشند حداقل در اتوبوس در ملا عام رعایت میکنند

      • fariba

        تو همون فامیل دور آقای نجفی اینا نیستی ؟ آره یا نه ؟

      • صفا

        عزیز 13:35. ..نمیدونم شما آقا هستین یا خانم ...ولی بعضیها مشکل روانی دارن ...نمیدونم فکر میکنن حلوا حلوا دهن شیرین میشه....من خودم هیچ وقت حتی اگر مجبور باشم مسافت طولانی پیاده برم سوار تاکسی یا اتوبوس شلوغ نمیشم ...بعضیا واقعا شرم و حیا رو از حد گذروندن. ..حرف هم بزنی یا باهاشون برخورد کنی دست آخر میگن خودت کرم داری ...دیدم که میگم ...ب بچه هام هم دخترم و هم پسر همیشه سفارش میکنم با اینگونه وسایل نقلیه شلوغ تردد نکنن

      • بدون نام

        حالا اصن چ فرقی به حال تو داره؟
        تو که مشکلی نداریسوار نشو

    • بدون نام

      پس اون شیشه میله اون وسط چی بود این مدت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه این هم مثل مترو میشه که ده تا واگن مردها تسخیر میکنند و کلا دوتا واگن سر ته واسه خانمهاست درحالیکه تعداد خانمهایی که از مترو استفاده میکنند بیشتر از اقایون نباشه کمتر نیست من دو سال پیش به خاطر محل کارم مترو صادقیه به کرج رو که سوار میشدم اقایون راحت مینشستند بنده خدا خانمها فقط دوتا واگن میپ تا کیپ ادم پرس میشدن رسما پدرشون در میومد

    • علی ایرانی

      هر کاری انجام بشه چه بد چه خوب باز یه عده هستن که ایراد بگیرن.

    • بدون نام

      پیش به سوی شهر بانوان

    • بدون نام

      خود خانم ها میان تو مردونه اگه یه مرد بره تو قسمت زنونه پدرشو درمیارن خانما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاااااا

      • بدون نام

        خوب میکنن، جالبه که این قوانین و مردها دارن میزارن

      • نرگس

        قسمت مردونه نداریم اون قسمت مشترکه ،فقط قسمت زنونه داریم ،اگه خانمی بخواد می تونه قسمت مشترک سوار بشه

    • بدون نام

      آزارگری نبوده جدا بودن سالها

    • بدون نام

      من به عنوان یک خانم مخالف حتی جدا بودن در یک اتوبوس هستم، ما خانمها باید در بین مردان دفاع از حریممان را یاد بگیریم و آنرا از جامعه مطالبه کنیم، نه آنکه در پستو پنهان شویم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم به عنوان یک بانو با نظر شما موافقم.
        امنیت بانوان در زمان قبل از انقلاب از الان بیستر بود

      • بدون نام

        یاد بگیرید خیلی خوبه، ولی من موافق تفکیک هستم چون این دنیای کثیف رو میشناسم

      • من

        من کاملا با شما موافقم

      • بدون نام

        بهتره آقایون یکم فرهنگشون رو ببرند بالاتر

      • بدون نام

        قسم میخورم یه آقا این کامنتو نوشته....

      • بدون نام

        دفاع از حریم؟
        تابحال چنین اتفاقی برتنون پیش نیومده حتما،اونموقع از شدت شوک حتی نفس کشیدن هم یادتون میره
        مثل وقتیه که ی نفر کیفتون رو تو خیابون میزنه میتونی تا کجا پشت سرش بدوی و کیفتو پس بگیری؟

    • Nana

      نوبرین والا

    • بدون نام

      طنز هم بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من نمی دانم چرا بعضی ها ناراحت میشن خانمها راحتتر وبی دغدغه بدون مزاحمت سوار اتوبوس ومترو بشن بابا برای امنیت وراحتی خانمها این بهترین راه است معمولا کسای مشکل دارن از این طرح راضی نبستن

    • بدون نام

      من از این طرح راضی هستم. همونطور که از واگن مخصوص خانم ها راضی ام. قرار نیست خسته از محل کار بر میگردم نگران اینم باشم که توی شلوغی اتوبوس وسط مردا جا گیرم میاد یا نه و یا دستی مزاحم اعصابم رو خورد میکنه یا نه

      پاسخ ها

      • ....

        مساله اینجاست که هرچی این جداسازی بیشتر بشه مرد ها حریص تر میشن و نگاه جنسی بیشتر میشه به زبان ساده عقده ای میشن پس چرا خارج از ایران حتی اگه با نیم تنه هم بری
        بیرون کسی بهت نگاه بد نمیکنه ولی اگه تو ایران دو تا تار مو
        بیرون باشه همه بهت نگاه بد میکنن

    • بدون نام

      چند دهه اس جداست

    • بدون نام

      بچه ها هرکس یه دوست دختر در شهر اسفراین داره به من خبر بده چون من دوست دختر ندارم

      پاسخ ها

      • سارا

        صددفعه گفتیم از موتوری جنس نگیرید.

    • بدون نام

      همین کارارو کردین جنس مخالف نسبت به هم گارد داره سن ازدواج رفت بالا کجا همو ببینند

      پاسخ ها

      • نرگس

        اره والا همه حس های قشنگ دوست داشتن رو گند زدند

      • بدون نام

        نمی دونی مگه دختر، رسم بازیه کلاغ پر در نبردی نابرابر، مردا این ور زنا اون ور

      • مریم

        دقیقا

    • بدون نام

      کل دنیا چکار کرده پس

    • بدون نام

      اميدوارم جداسازي اتوبوس ها حتما اتفاق بيفتد زيرا آزارگران جنسي متاسفانه بسيار بيمارند هم اکنون هم به انحا مختلف در پي اين رفتارها هستند

    • الهام

      کدوم واگن بانوان دلتون خوشه...از ایستگام امام خمینی به سمت کهریزک توی خط یک که کلا دیگه واگن بانوان بی معنیه.مردا هجوم میارن و با پررویی میشینن سرجای خانوما و بلند هم نمیشن..اعتراض میکنی اصلا به روی خودشون نمیارن و بعضا مدام زل میزنن تو صورت خانوما..من کاری به تئوری های تفکیک جنسیتی و اینا ندارم ولی واقعا حس آرامش آدم از بین رفته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینجور وقتا مامور مترو رو صدا کنید ایشون میاد اون اقارو میکشه بیرون

      • بدون نام

        مردی که جنسش خرابه و پشه ی ماده رو هم رو هوا میزنه نظرش اینه که زن یه کاری کرده که اون تحریک بشه.اوکی سوزنه میجنبه شما چشمات رو ببند.خلاص

    • بدون نام

      اسلام میگه زن کرامت دارد
      ولی به قول خودشان روشنفکرنماها ، کرامت زن را فقط در بی حجابی و لودگی میدانند
      زن در اسلام یعنی زهرا س یعنی حضرت معصومه س وهزاران زن متفکر اسلامی

    • بدون نام

      کلا نژاد آریایی جنبه مختلط بودنو نداره.و هضم زن و مرد براش سنگینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به نژاد آریایی داره
        پس چرا قبل اینطوری نبود

    • سارا

      خیلیم عالی، حداقل یه جا امنیت داریم ذهنمون یکسره درگیر مراقبت از خودمون نیست

    • محمد محمدی

      اختصاص دادن اتوبوس به زنان کاربسیارپسندیده واسلامی است

    • بدون نام

      ازار جنسی فقط نسبت به زنان است مردان هم دراتوبوس ها از همجنسان ازارگر خود ازار میبینند.

    • بدون نام

      کسی جواب این سوال رابدهد چرا با 40 سال سختگیری در رابطه با حجاب و ترویج و تبلیغ دین اکنون نه حجابی می بینیم و نه دینی کاش در مورد هرمسله ای به جای اینکه به هم فحاشی کنیم کمی فکر کنیم امنیت زنان این راه حل نیست 40 ساله جواب نداده و هرگز جواب نمی دهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا هم حجاب هست و هم دین ربطی به دینم نداره خارج هم دارند حتی مدارس مختص میسازند

      • راد

        بچه ها از همون دوران ابتدایی از هم جدا میشن این حس کنجکاوی رو در بچه ها بیشتر میکنه بیشتر میخوان به هم نزدیک بشن و همدیگر رو کشف کنن دقت کردید وقتی دکتر میگه فلان چیزو نخور برات بده بیشتر میخواهی بخوری یا هوس خوردن میکنی

      • آنیل

        کاملا با کاربر راد موافقم
        گل گفتی

    • بدون نام

      والا از دست این مردای ایرانی نمیدونی کجا بری.پیاده باشی کیفتو میزنن یا متلک میگن زل میزنن بهت. توتاکسی و مترو هم آزار میدن کاش یه شهری درست میشد بدون مردان تا زنهای بدبخت دور از اینها یه نفس بکشن هر زنی دلش میخواست میرفت اونجا آسوده زندگی میکرد

    • بدون نام

      هیچ مردی به خودش اجازه نمیده که به یه خانم سنگین، باوقار و با پوشش مناسب توهین، تجاوز یا هر نوع تعدّی دیگری بکنه. اصلاً فلسفه حجاب( با انواع و اقسامش) در دین همین هست. شما به تاریخ شرق و غرب، آسیا و اروپا نگاه کنید، مادامی که پوشش صحیح و وقار زن رو ازش نگرفتند، زن در اون جامعه ارزش و احترام داشت. به محض این که به زن به عنوان یک کالا نگاه شد و لباس مناسب و حجب و حیای رفتاری رو ازش گرفتند این مسائل هر روز پیچیده تر شد و هر روز بحث آزار و اذیت و تعرض از یک طرف و بحث حمایت از حقوق زن و فمنیسم و... از طرف دیگه داغ تر شد. مسلمان و مسیحی و کافر هم نداره. جامعه زنان خودش باید اونقدر رشد فکری داشته باشه که بدن و زیبایی های جسمیش رو به عنوان یه ویترین متحرک در جامعه بزک نکنه و بروز نده، وگرنه تا بود چنین بود و تا هست چنین بادا...

      پاسخ ها

      • صادق

        اینجاایرانه وفرهنگشم اینطوریه،زحمت نکشید،چون من 60 سالمه وهیچوقت ندیدم مردان ایرانی مثل اروپایاآمریکانسبت به بی حجابی عکس العمل نشون نده! تابوده وبوده یادمه یه زره پای لخت زنی رامیدیدن 6 کیلومتردنبالش میرفتن،فرهنگ بایدعوض بشه وقتی ازکودکی تعلیم ببینن کنارهم باشن ودرکنارهم،راحتترزندگی میکنن،اینه هیچکی زن نمیگیره

      • حسنا

        دوست عزیز
        من سالهاست که با حجابم. به صورتی که توی دانشگاه به مریم مقدس معروف بودم. اما به اندازه ی موهای سرم برام ایجاد مزاحمت کردن
        جامعه پر از مردای مریضه متاسفانه

      • بدون نام

        واقعا معنی این حرفتو نمیفهمم
        یعنی مرد به خودش اجازه میده که خانم ها رو اذیت کنه چون حجاب ندارن
        مرد ها باید یاد بگیرن غریزشون رو کنترل کنن
        یعنی چی تا بود چنین بود و تا هست چنین بادا

    • بدون نامتر

      سلام شما، ستاره هستید یاستار، این همه فلسفه چینی نداره، زنان راحت میروند خانه یا سرکار پس کسی حق ندارد انها رااذیت کند، شما تحقیقاتت هم کم است دراسراییل هم اتوبوس زنان ومردان جدااست، عمر ماهم به تربیت مردان کفاف نمیکندولی عقل سلیم میگوید راههای خلاف باید بسته باشد وبی خود دنبال این مباحث عقب مانده نباشید اگر دزدی از مکان بی حرز انجام شود جرمش کمتر است پس باید حرز باشدوسال2021است وهمه، همه گونه امکانات دارند بی زحمت شما جا برای خلافکارها باز نکن، شما هنوز دچار مردم ازار نشدی که ببینی تااخر عمریادت نمی ره، بعد چطور اجازه بدهیم که ترس بر%50جامعه حاکم شود

    • مهرزاد۲

      لااقل نظرمیدیدجنسیتتون مشخص باشه معلوم بشه حرف زن یا مرد.ولی درکل تفکیک جنیستی آرامش برای ناموس من وتو.وقتی وسیله نقلیه عمومی زنانه باشه امنیت روانی هم زنان هم مردان برقراره.اونایی که ناراحت شدید غصه دار چی هستید.اگراختلاط زن ومردپرستیژ وکلاس برای خودتون درمحفل خصوصی خرج کنید.

    • بدون نام

      این که خوبه مسافر راحت باشه

    • بهنام

      یک مثل : سوزن خودش نخواد و تکان بخورد هزاران سال نمیشود نخ کرد - اتوبوس برای مردان بزارید تا از برخی زنان شر و پول پرست نجات یابند

    • بهنام

      اگر تاریخ را مرور کنید متوجه میشوید باعث تمام جنگها و خونریزی ها و بر هم زدن فامیل و برادر کشی و اعدامها ووووووهمیشه پای زنی در وسط بوده پس مردان را از دست برخی زنان نجات بدهید بهتر است.

    • بدون نام

      واقعا دمتون گرم حالا باورم شد ی فرهنگ وتمدنی تو ایران بوده

      پاسخ ها

      • عین الله رحمانی

        همان مثل قبل تو اتوبوس ومترو یک قسمت برای خانمها ویک قسمت برای آقایان که بهتراست ضمنا فرهنگ سازی هم خوبست مثلا به خانمها بگویند میشود در صو رت مزاحمت به پلیس شکایت کنند وبه آقایان هم بگویند با خانم ها بایستی با ادب رفتار کنند ضمنا جدا کردن اتوبوس ها بطور کلی یعنی مثلا یک اتوبوس کلا مال خانمها باشد این بنظرم زیاده روی است اینجور افراد همانهائی هستند که میگو یند خانمها اصلا نقاب وبرقه بزنند اینرا بدانیم که زیبایی وخوش تیپی اگر همراه با فربندگی نباشد اشکالی نداردوروبنده وامثال آن یعنی سیاهی فرهنگی قدبم وقتی میرفتیم شهرهای مذهبی دلمان بهشدت میگرفت اما وقتی مرفتیم دانشگاه ویا شهر های آزاد دلمان شاد میشد .وهیچوقت هم کار خلاف ادب از ما سر نمیزد البته.

    • سعید

      اینهاتمام برمیگرددبه فقرفرهنگی که ماداریم اگرتمام مافکرکنیم که خانم یاخواهرمان هست یامادردست به این کارهانمیزدیم متاسفانه کمی هم خانم هامقصرهستند

    • بدون نام

      کاربر ١٢٠۶ تو خیلی از مرحله پرتی انگار چشمتون به وضعیت بد داخل بستید و فقط گیر دادید به غربی ها اول اینکه ما از دنیا بی‌خبر نیستیم که شما ها اینقدر دروغ می‌بافید دوم اینکه بقول تو غرب‌ وحشی دم از مذهبی بودن نمیزنه، ولی شما که مذهبی افراطی هستید خیلی اوضاع و احوال خرابتره

    • گلی

      من یه خانمم با چادر بودم هم مزاحمت هم دچار شدم حتی یه بار آقایی که اومده بود برای خرید عروسی همراه عروس زیباش اما در خارج از ایران هم بودم نیمه شب باهمسرم پیاده روی میکردیم یه خانم با کمترین پوشش بود و کسی هم کاری به کارش نداشت چون قانون با مزاحما سخت برخورد میکنه و میدونن کلی امتیاز از دست میدن در ایران اما مردی مزاحم بشه فوری میگن حتما خانم بد پوشش بوده واقعا تا این تفکر مسخره درست نشه همینه که هست

    • بدون نام

      تا دنیا دنیاست مرد به زن نگاه میکنه و زن هم به مرد نگاه میکنه.این موضوع با تفکیک و جداسازی و این کارها درست نمیشه.حالا اون زن از اتوبوس پیاده بشه دیگه تو خیابون کسی بهش کاری نداره؟یه کار فرهنگیه طولانی میخاد که ذهن انسانها درست بشه.با قایموشک بازی چیزی درست نمیشه.

    • کیانا

      جدا سازی عالیه برای ما خانوما خیلی راحته اگر جدا نبود آمار آزارهای جنسی سر به فلک میزد

    • بدون نام

      این یک توهین بتمام مردم ایرا است شما بااینکه هملت را لجباز بار می آورید.

    • .

      پیامبر جایی گفت باید درب ورودی مسجد برای زنان و مردان جدا باشد تا از برخورد آنها جلوگیری شود ولی الان یه سر بروید بازار تهران ...
      با جدا کردن اتوبوس تا حدودی مشکل حل میشه ولی فرهنگ و بیماری جنسی حل نمیشه

    • بدون نام

      در معرض دید گذاشتن اعضای بدن برای خانوم ها هیچوقت باعث نمیشه که اطرافیان بگن اون خانوم رو ببین مریض جنسیه .. اما اگر یک مرد اعضای بدنش مشخص باشه اطرافیانش میگن این اقا مریض جنسیه .
      فرهنگ ضد مرد بودن و مریضی جنسی برای خانومها توجیه پذیر و برای اقایان دال بر مرض روانیه .
      مشکلات تفکیک جنسیتی در جامعه ما یک طرفه ست

    • بدون نام

      متاسفانه در اینجور موارد نگاه مغرضانه نسبت به مردان به شدت سرکوبگر هستش
      مثلا اگر مردی شلوارش طوری باشه که اعضای بدنش مشخصا در معرض دید باشه.خانومها قضاوتی جز مریض جنسی بودن اون اقا ندارن
      در صورتیکه خود اون خانومها اگر کمی البسه گشاد بپوشن میگن که این پوشش یعنی ضد زنانگی و عدم ازادی . چه بسا مشخص بودن سینه های خانوم ها در زمانیکه مانتو پوشیدن هیچ قضا ته مریض جنسی بودن رو ب همراه مداره .
      مشخصا فرهنگ ما در این زمینه بسیار ضعیفه و نیاز به آموزش داره

    • ۱۴۰۰

      بله خب بایدم به مذاق شما آقایون خوش نیاد...!

    • قاتل ترامپ حرامزاده

      اونایی که معترض جدا شدن زن و مرد توی اتوبوس هستن نکنه براشون فرقی نداره که یکی از همین زن هایی که مورد اذیت واقع میشه ناموس خودش باشه؟
      هر چی حریم بیشتر بهتر

    • بدون نام

      میازار زنی که ...

    • نورا

      همینههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج