۱۱۰۴۰۹۲
۱۲۲ نظر
۵۰۵۵
۱۲۲ نظر
۵۰۵۵
پ

تحلیل فِیک گلشیفته درباره قرارداد با چین

گلشیفته فراهانی، بازیگر و هنرمند ایرانی روز ۹ فروردین ۱۴۰۰ در حساب کاربری خود در توییتر و اینستاگرام، هم به زبان فارسی و هم انگلیسی ادعا کرد کویرهای ایران در حال حاضر محل دفن زباله‌های اتمی چین است.

فکت‌نامه: گلشیفته فراهانی، بازیگر و هنرمند ایرانی روز ۹ فروردین ۱۴۰۰ در حساب کاربری خود در توییتر و اینستاگرام، هم به زبان فارسی و هم انگلیسی ادعا کرد کویرهای ایران در حال حاضر محل دفن زباله‌های اتمی چین است. او این مطلب را در پستی اعتراضی نسبت به توافق جمهوری اسلامی ایران و چین منتشر کرد.
ما در این مطلب به سراغ پاسخ به این سوال می‌رویم که آیا بیابان‌های ایران محل نگهداری زباله‌های اتمی چین است؟ ضمن اینکه از یک کارشناس پسماندهای هسته‌ای پرسیده‌ایم که آیا شرایط بین‌المللی به گونه‌ای است که کشورها بتوانند به صورت مخفیانه چنین توافقی را در زمینه انتقال پسماندهای اتمی امضا کنند و این فرایند را به صورت مخفیانه انجام دهند؟
تحلیل فِیک گلشیفته درباره قرارداد با چین
آیا چین زباله‌های اتمی خود را در بیابان‌های ایران دفن می‌کند؟
نظرات کارشناسان و همچنین گزارش‌هایی که به صورت رسمی از سوی نهادهای معتبر منتشر شده‌اند نشان می‌دهند چین برای دفن پسماندهای اتمی، تاسیساتی را در خاک خود تاسیس کرده است و پسماند نیروگاه‌های خود را در همان کشور نگهداری می‌کند.
ما نظر پیتر برنز (Peter C. Burns)، رئیس مرکز انرژی‌های پایدار در دانشگاه نوتردام را جویا شد. آقای برنز مقالات معتبری را در زمینه پسماندهای اتمی منتشر کرده است. پرسیدیم چه قدر امکان دارد که کشوری مثل چین (یا هر کشور دیگری) بتواند پسماندهای اتمی خود را به صورت مخفیانه به کشور دیگری منتقل کرده و آنجا دفن کند؟ پروفسور برنز در پاسخ گفت:
«تقریبا محال است. هم اکنون چین در حال ساخت مخازن زمین‌شناسانه خود برای پسماندهای اتمی خود است. حمل و نقل پسماندهای اتمی دشوار است و نزدیک به غیرممکن است که بتوان مقادیر زیاد زباله‌های هسته‌ای را بدون ردیابی بین مرزهای بین‌المللی جابجا کرد. ضمن اینکه چین مشوق و انگیزه‌ای ندارد که بخواهد پسماندهای هسته‌ای خود را به کشور دیگری منتقل کند. مدیریت پسماندهای هسته‌ای دربرگیرنده فرایند امن ذخیره‌سازی، امکان بازیافت و همچین امکان دسترسی‌های زمین‌شناسی است که چین همه این شرایط را در خاک خود دارد و در حال توسعه آنهاست.»
آقای برنز در پاسخ به اینکه آیا چنین توافق مخفیانه‌ای می‌تواند از چشم نهاد‌های نظارتی و جامعه جهانی پنهان بماند گفت
«به طور معمول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل، از چنین توافق پنهانی و حمل و نقل حجم زیاد پسماندهای اتمی آگاه می‌شوند. به دلیل خطرات زیادی که مواد اتمی در بر دارند، نظام‌های نظارتی وجود دارند که چنین موادی را شناسایی و ردیابی می‌کنند.»
تحلیل فِیک گلشیفته درباره قرارداد با چین
گزارش‌های رسمی درباره پسماندهای اتمی چین چه می‌گویند؟
در گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های اتمی چین نیز، اشاره‌ای به این نشده است که این کشور پسماندهای خود را به کشور دیگری فرستاده باشد.
گزارش رسمی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده به طور خلاصه، سیاست‌ها و سابقه فعالیت‌های چین در زمینه مدیریت پسماندهای هسته‌ای را تشریح کرده است. بر اساس این گزارش، چین طی دهه‌های گذشته، تاسیساتی را راه‌اندازی کرده که پسماندهای اتمی خود را در آنها نگهداری می‌کند.
گزارش اتحادیه جهانی هسته‌ای (WNA) درباره چرخه تامین سوخت اتمی چین، یکی دیگر از منابعی است که می‌توان درباره مدیریت پسماندهای هسته‌ای در این کشور، اطلاعات معتبری را به دست آورد.
این گزارش در اوت سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شده و نشان می‌دهد چین به عنوان یکی از قدرت‌های اتمی دنیا، چگونه در طول دهه‌های گذشته با تاسیس و توسعه سه مرکز در استان‌های گانسو، گوانگ‌دونگ و سیچوان، انواع پسماندهای راکتورهای هسته‌ای خود را در زمین‌های این کشور دفن می‌کند. در این گزارش نیز، صحبتی از هیچ صادرات یا انتقال پسماندهای اتمی به کشورهای دیگر وجود ندارد.
به غیر از این دو گزارش، گزارشی در ژورنال تخصصی «مهندسی هسته‌ای» هم به روند توسعه مدیریت پسماندهای چین در خاک این کشور اشاره می‌کند. در این گزارش علمی هم هیچ اشاره‌ای به فرایند انتقال پسماندها به بیرون از کشور نشده است.
بنابراین آنچه می‌دانیم این است که چین پسماندهای اتمی خود را در خاک خود و در سه مرکز اصلی نگهداری پسماند نگهداری می‌کند.
ایران و مساله پسماند هسته‌ای
طبق گزارش‌های رسمی کشورها، هر کشور بر اساس سرمایه‌گذاری، مدیریت پسماند و توان فنی، پسماند هسته‌ای را به گونه‌ای مدیریت می‌کند. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد به لحاظ اقتصادی، بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند اگر بتوانند، پسماند اتمی را در کشور خود دفن کنند. چین یکی از کشورهایی است که چنین شرایطی را تجربه می‌کند و به همین دلیل است که اتفاقا ترجیح می‌دهد به دلایل مختلف، پسماندهای اتمی خود را در خاک کشورش نگهداری کند.
نگاهی به توافق‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد، پسماند هسته‌ای، یکی از مسائلی بوده که درباره آن توافق‌هایی صورت گرفته است. به عنوان مثال ایران در توافق سال ۲۰۱۰ برای اتمام پروژه نیروگاه بوشهر، متعهد شد پسماند این نیروگاه را به کشور روسیه بازگرداند. مساله نگه داشتن پسماند اتمی در بوشهر، در زمان مذاکرات برجام نیز یکی از سوژه‌های خبری بود. در واقع ممکن است برخی از کشورها در شرایطی اتفاقا ترجیح دهند پسماندهای اتمی را در کشور خود دفن کنند.
ریشه‌های تاریخی نگرانی از دفن زباله اتمی در ایران
نگاهی گذرا به رسانه‌ها و مطبوعات نشان می‌دهد نگرانی از اینکه ایران به محلی برای دفن زباله‌های اتمی کشورهای دیگر تبدیل شود، نه فقط مربوط به این سال‌ها که سابقه‌ای در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ ایران دارد. یکی از این جنجالی‌ترین موضوعات که تا همین امروز نیز نظرات مختلفی درباره آن مطرح می‌شود، مربوط به مذاکرات اتمی ایران و اتریش پیش از انقلاب است.
تحلیل فِیک گلشیفته درباره قرارداد با چین
کتاب «برنامه انرژی اتمی ایران، تلاش‌ها و تنش‌ها» گفت‌وگو با دکتر اکبر اعتماد است. دکتر اعتماد از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود. او در این مصاحبه به ماجرای مذاکرات ایران با اتریش اشاره می‌کند و می‌گوید ایران در آن زمان در حال بررسی این موضوع بوده که چه دانشی می‌توان در زمینه دفن زباله‌های اتمی به دست آورد. اعتماد امضای توافق برای انتقال زباله‌های اتمی اتریش به ایران را تکذیب می‌کند. این در حالی است که برخی مخالفان حکومت پهلوی معتقدند این انقلاب سال ۵۷ بوده که جلوی این اتفاق را گرفته است. مثلا عباس سلیمی نمین در مقاله‌ای به همین موضوع اشاره کرده است. در آرشیو روزنامه اطلاعات نیز می‌توان نشانه‌هایی از این موضوع را دنبال کرد.
بحث دفن زباله‌های اتمی کشورهای دیگر در ایران، در سال‌های اخیر نیز مطرح شده است. سال ۱۳۹۸ آیت الله محمد یزدی، که در آن زمان عضو شورای نگهبان بود، نگرانی خود را از اینکه ایران به محل دفن زباله‌های اتمی کشورهای دیگر تبدیل شود اعلام کرد. او در واقع به تصمیمی واکنش داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ گرفتند؛ پیوستن ایران به «کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا». شورای نگهبان البته این موضوع را نپذیرفت.
هر چند سیاست کشورهای مختلف در زمینه مدیریت پسماندهای اتمی متفاوت است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی با شرایط مناسب جغرافیایی و فناوری، برای دفن پسماندهای اتمی در کشور خود برنامه‌هایی بلندمدت دارند. روندی که در چین هم اتفاق افتاده است.
مساله نگرانی از تبدیل شدن ایران به محلی برای دفن زباله‌های اتمی، ریشه در سال‌های قبل از انقلاب دارد و در سال‌های اخیر هم نگرانی از اینکه قدرت‌های بزرگ ایران را به محلی برای دفن زباله‌های اتمی تبدیل کنند، وجود داشته است.
با توجه به گزارش‌های رسمی و معتبر و نظر کارشناسان در این زمینه، این ادعا که بیابان‌های ایران محل دفن زباله‌های اتمی چین است، ادعایی بی‌اساس بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر براتون این آدم مهمه؟!اون یه دو جمله گفت شما همینجور تحلیل می کنید،جای بسی تعجبه

      پاسخ ها

      • بی نام

        کارشناسانه خودشونه راست میگن واقیعت رو بگن

      • ....جانم فدای ایران

        درود بر هنرمند عزیز بانو فراهانی .

      • بدون نام

        كاربر 07:53 چون : چوب رو كه برداري گربه سياهه فرار ميكنه !!!!

      • بدون نام

        چرا در مورد تحریمهای وحشیانه ای که ده ساله بر روی مردم ایرانه نظری نداد؟ آیا جنایتی بدتر از تحریم اقتصادی علیه هشتاد میلیون نفر هست؟

      • بدون نام

        براى اينكه حرفش توسط خيلى ها شنيده و باور ميشه حالا هرچى هم بدشو بگى ! حتى تتلو هم حرفش شنونده داره

      • بدون نام

        گلشیفته درست منطقی گفته

      • بدون نام

        احسن یک معلوم الحال خارج از صف آدمیت چه ارزش دارد جواب بدیم فقط یک جمله تو برو بزکت را بکن اسباب بازی عروسک

      • بدون نام

        واقعا منم تعجب کردم.حرف یک آدم لخت و بی سواد در قراردادهای بین المللی و روابط بین الملل و طرفدارانش ارزشی نداره

      • بدون نام

        امثال شما مردم کاملا عادی درک نمی کنید که امثال گلشیفته ها چی می گویند! متاسفانه!!!! مگر همین چند وقت پیش نبود که همین قرارداد ۲۵ ساله با چین را احمدی نژاد لو داد و همه منکر قرارداد بودند....

      • بدون نام

        من خودم تو این زمینه تخصص دارم زباله اتمی که چهارتا بطری نیست بریزن پلاستیک سیاه بیارن ایران نیاز به یسری مراقبت های خاص و ویژه داره که قابل پنهان کاری نیست بعد این خانم با لیسانس هنر اومده برا من داره نظر میده

      • بدون نام

        اون آمریکا و انگلیس که کشورای دیگه رو کرده زباله دانی، اشتباه گرفته

    • بدون نام

      گلشیفته فراهانی مگه هنرمنده که نوشتید ؟!!!! اصلا کی هست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خوبی

      • بابایی

        تو گلی!

      • بدون نام

        اره شما هنرمندین همه چی رو وارونه نشون میدید

    • بدون نام

      وقتی هر بیسوادی مثل این گلشیفته میاد در مورد همه چیز نظر میده آبروی خودشو میبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باسوادی جناب

    • بدون نام

      خخخخخخ چرا کسی که هیچ تخصصی نداره اظهار نظر میکنه؟

      پاسخ ها

      • میر

        نیست بقیه دوستان صاجب نطر هستند در زمینه فوتبال محیط زیست فقط نمیدونم چرا چیزی سر جاش نیست

      • بدون نام

        تخصص رییس جمهورت چیه؟

      • بدون نام

        دهنت زیاد وا شد.نخند.امثال تون که خنده دارن

    • خ

      خدا داند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جشن و پایکوبی موقع برجامتون رو هم دیدیم.

    • بدون نام

      حالا این اعجوبه از کجا فهمید؟! تا جایی که من میدونم متن قرارداد فاش نشده !

      پاسخ ها

      • بی نام

        فاش شده نه برای مردم ایران

      • ....جانم فدای ایران

        از بازداشت و کشتار محیط بانان .

      • ابراهیم

        این قضیه زباله اتمی ربطی به توافق نداره یعنی تازگی نداره مربوط میشه به چند سال قبل

      • بدون نام

        شما تو خوابی عزیز دلم

    • محمد

      به گلشیفته باید گفت تو مشغول .... باش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به شمام باید گفت ادب و شعور داشته باش

    • بدون نام

      هر ننه قمری کارشناس شده و اظهار نظر میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتى شفافيت و اعتماد نباشه همين ميشه ديگه

    • بدون نام

      تحلیل گلشیفته بسیار دقیق بوده و شما برترینها وطن فروشی،تف به غیرتتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر با فحاشی بخواهید چیزی رو اثبات کنید که با فحاشی فقط فحاش بودنتون ثابت میشه

      • %%

        آفرین دقیقا

      • بدون نام

        معلومه تو هم مثل گلشیفته هستی
        هرجائی ،ودر هرزمینه ای اظهار نظر میکنی

      • naser

        درود

    • بدون نام

      گلشیفته که دنبال تجزیه ایرانه و عملا از تجزیه حرف میزنه .
      الان نگران قرارداد با چینه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ظاهرا گربه عابد شده !!!!

      • بدون نام

        اره عزیزم چون غیرتش از تو بشتره

    • بدون نام

      درمورد صید ترال چینیها یعنی هیچ حرفی ندارید؟؟؟؟؟پس قبول دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سند راهبردی هزار جور مزیت داره ممکنه معضلاتی هم باشه .کلی باید دید

      • بدون نام

        ارتباط گودرز و شقایق

    • بدون نام

      گلشیفته کاملا درست گفته است. ایران دربست در خدمت چین کمونیست است

    • بدون نام

      انگار دوست داره براش اعلان قرمز بدن

    • بدون نام

      اونوقتی که ترامپ از برجام خارج شد چرا گلشیفته لال بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        چون به نفعش بود

    • naser

      چرازکارشناسان ایرانی نپرسیدین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون مخالفین قبول نمیکنن و میگن چون ایرانیه مجبوره این حرفا رو بزنه

    • بدون نام

      همه دورغ می گن فقط پینوکیو و گربه نره و روباه مکار راست می گن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه چه کسانی هستن؟ شما و هم فکرانت؟

    • بدون نام

      تاریخ همه واقعیت هارو اشکارمیکنه گذشت زمان همه چیوثابت میکنه

    • بدون نام

      شاعر بزرگ میفرماید تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها یا داریم که گفتند خرس در کوه تخم مرغ میزاره گفتند از اون دم بریده هرچی بگی یر میاد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته روباه رو گفتن نه خرس. اسم این شاعر بزرگ که شما میدونی بزرگ هست رو بگو لطفا

      • اکبری

        ما شا لاه همه مردم ایران کار شناس هستند

    • بدون نام

      جه داره بر سر این کشور میاد...

    • س س ۷۲

      بیسواد اواره برو با اسرائیلی کار کن وطن فروش

    • بدون نام

      ادعای گلشیفته درسته

    • بدون نام

      چرا هر کی حرف منطقی درست میزنه میسوزین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گلشیفته رو چه به منطق و سواد؟

    • بدون نام

      تحلیل فیک فکت نامه نه گلشیفته

    • بدون نام

      از این دم بریدها همچی بر میاد مثل همین ویروس کرونا که انداختن به جون دنیا

    • بدون نام

      پس برای چی با چین مخفیانه تفاهم نامه امضا کردین جلیلی میگه چرا رسانه ای شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه همینا میخوان جلیلی رییس جمهورم بشه
        دیگه وای به حال کشورمان

      • بدون نام

        اگه سواد داشتید می فهمیدید این قراردادها در خفاست تا رقبا از جزییاتش چیزی نفهمند

    • بدون نام

      ای کاش حس وطن پرستی غیرت گلشیفته رو داشتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حس وطن پرستیش باعث شد در مصاحبه هاش ایران رو کشوری اگزوتیک و عحیب نشون بده؟ حس وطن پرستیش باعث تایید کشور کردستان بزرگ در شبکه فرانسوی شد؟

    • بدون نام

      ننگ بر مسئولین فاسد

    • بدون نام

      گلشیفته ی بیسواد حرف نزنی برات بهتره

    • بدون نام

      اصلا جواب اینو نباید داد عددی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره جواب شماها رو حتما باید داد

    • بدون نام

      از چین یک کشور پاک و دوست و برادر نسازید لطفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باریکلا

    • بدون نام

      از اینها هیچی بعید نیست، برترین‌ها چرا اینقدر مغرضانه سانسور میکنی

    • بدون نام

      همه فیکن به جز شما وقتی گندش در اومد اونوقت باید دهناتونو گل بگبرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینم میشه

    • بدون نام

      گلشيفته و بقيه مردم چرا ميگويند. چين فقط به خاطر رضاي خدا و چشم و ابروي ما ايرانيا اومده پاي قرارداد

    • بدون نام

      از کی خط می گیری گلشیفته وطن فروش ....

    • بدون نام

      گلشیفته کی تو وطن پرست شدی....

    • بدون نام

      هرچیزی که انکارمیکنن مطمئن باش حقیقت داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا همینه

    • بدون نام

      گلشیفته خیلی دلسوز ایران بود پانمیشد بره.
      اخه چرا در مورد چیزی ک نمیدونی نظر کارشناسی میدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پ ن پ تو دلسوز ایرانی

    • بدون نام

      فیک خودتون هستید. تاریخ ثابت کرده یک حرف راست از دهن شماها درنمیاد

    • بدون نام

      کارشناسان دروغگو

    • بدون نام

      بابا ساکت شو چه اهمیتی داره ایت کار دوسر باخته میخوای بگی توافقمون خوبه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعید نیست گلشیفته راست گفته باشه چون مسولین ما پنهان کاری میکنند مثل اون قرار دادی که با کشورهای حوزه ی دریای مازندران بستند معلوم شد فقط ۱۳ درصد از دریا برای ما مونده و بقیه واگذار. شد

      • بدون نام

        شما برید تاریخ رو بخونید در کشور اتفاق های بد زیاد افتاده گذشته ی ما پر هست از مسولین و آدمهای بی کفایت که کشور رو غارت کردند اینها هم. مستثنا نیستند

      • بدون نام

        این توافق بهترین توافقیه که در طول تاریخ امضا شده

      • کوروش

        اینم دروغ باشه ما ۲۵ سال امتیاز اده ایم شما دیگه نمیتونید بگید خلیج فارس
        کاش همون عرب بود چون الن شده خلیج چین یکم چشاتونو بآز کنید بسه دیگه

    • بدون نام

      دقیقا راست گفته
      بزودی گندش درمیاد و رسوا میشین

    • الناز واقعی

      از گلشیفته حالم به هم میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم از شما به همچنین عزیزم

    • 13mrb59

      احتمالا میخواد یه نقش جدید بگیره

    • مملی هستم از اسلامشهر

      اولا منظور گلشیفته ایران نبودو کامبوج بود
      ثانیا ازکجامیدونین چین باایرانم اینکارو نکنه

    • بدون نام

      وای انقدر بدم میاد از این گلشیفته فراهانی جاهل

    • ساعد

      اخه این بنده ی خدا عقل داره در مورد این چیز های تخصصی نظر بده ؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین کامنتت نشون میده خودت چقدر عقل داری

    • بدون نام

      چين بهداشت جهانى رو خريده آژانس رو نميتونه بخره؟

    • بدون نام

      خودشیفته

    • شین

      شما نون و خونتون و بخورین و شاد باشین از سیزده بدرتون و دعا کنین به جان مسئولین کشور که امروز نون و بوی گوشت رو هم دارین که همینم چند روز دیگه از دهانتون گرفته میشه.ما رو چه به تحلیل قرارداد با چین .ما رو چه به شناخت هنر و هنرمند .ما شاد باشیم و دعا کنیم به جان سروران کشور !

    • بدون نام

      حالا از کجا بفهمیم کی راست میگه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سخت نیست فهمیدن این موضوع

    • بدون نام

      گلشیفته اولین کسی بود که ژنوم ایرانی ها را به غربی ها و آمریکایی ها داد تا از روی آن بیماری های مختلفی منجمله کرونا برای ایرانیها بوجود بیاورند و این خیانت تا ابد بر پیشانی این سلبریتی خواهد ماند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشف جدیدته پروفسور ؟؟؟

    • بدون نام

      ازاین سیاستمداران پول پرست هیچ چیزی بعید نیست

    • غلامرضا

      مگر گلشیفته صلاحیت اظهار نظر در این مورد دارد؟؟!!واز شما هم خواهش می کنم اورا به عنوان یه شهروند عادی حساب کنید و جدا از حرفه کاری که واسه نونه دیگه هیچ حتی سر سوزنی از یک کار گر کشاورزی بالاتر نیست.

    • بدون نام

      عین واقعیتو گفته چین از دهجا نخوره از ی جا خیر نمیده

    • Romshan

      چقدر این تکذیب کردنها مرا یاد انهدام هواپیمای اوکراینی می‌اندازد در ان زمان هم همه میگفتند این کار امکان ندارد !!!!

    • بدون نام

      راجع به غارت دریای جنوب که درسته. جارو کردن رفتن

    • بدون نام

      این چینیا به هیچ چیزی رحم نمیکنن

    • امیر

      اصلا تویی که این تیتر رو زدی از مفاد قرارداد خبر داری که گلشیفته رو میکروبی؟
      میگن فوش رو بنداز زمین، صاحبش براش میداره

    • علیرضا‌ستوده‌از‌بوشهر

      هر‌وطن‌فروشی‌که‌حقوق‌کثافت‌بازیاش‌از‌امریکا‌میگیره‌که‌نباید‌حرفاشو‌جدی‌گرفت‌...اینا‌یه‌مشت‌ضد‌انقلاب‌وطن‌فروشن‌...

    • بدون نام

      ان شاء الله اون کارشناسانی که بهشون اشاره کردی، کارشناسیشون از جنس کارشناسیِ کاپیتان شهبازی با ۳۵ سال سابقه پرواز نباشه!

    • بدون نام

      این انرژی هسته ای با این همه معذلات زیست محیطی چرا باید راه اندازی بشه چرا نباید بسمت انرژیهای پاک بریم وروی اونها سرمایه گذاری کنیم

    • م س

      آیا نظر یه آدمی که پشت به کشور کرده ایقدر مهمه که وقت یه ملته بگیره .متاسفم

    • بدون نام

      فقط لغو قرارداد با استعمار چین کمونیست

    • محمد غیاثی

      بعضا سلیبریتیهای بیسوادارزش نقد کردن مطالبشان ندارند


      این از کجا فهمیده که این نظر را داده است

      اطلاعاتش کشک میباشد

    • اسی

      چطوره مفاد قرارداد رو منتشر کنید تا همه بفهمیم کی تحلیل فیک داره و کی بر اساس تجارب تاریخی داره درست میگه؟

    • H.IMANI

      در شرایط فعلی من برترین خبرهای دنیا در مورد ایران و ظلمی رو که به مردم داره میشه باور میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج