۱۱۱۰۴۷۱
۱۱۵ نظر
۵۸۲۳
۱۱۵ نظر
۵۸۲۳
پ

فمنیسم، فمنیسم است؛ خودت را گول نزن!

من به عنوان فمنیستی که خیلی وقت‌ها می‌ترسد بگوید فمنیست است، و کسی که سال‌ها به خاطر تبلیغات منفی و کم‌سوادی دید بدی به فمنیسم داشته، می‌خواهم گزاره‌هایی را که در مسیر فمنیست شدن خوانده و شنیده‌ام، نقد کنم.

ویرگول - مریم جعفرنژاد: من به عنوان فمنیستی که خیلی وقت‌ها می‌ترسد بگوید فمنیست (Feminist) است، و کسی که سال‌ها به خاطر تبلیغات منفی و کم‌سوادی دید بدی به فمنیسم (Feminism) داشته، می‌خواهم گزاره‌هایی را که در مسیر فمنیست شدن خوانده و شنیده‌ام، نقد کنم. شما هم بخوانید، شاید جواب سؤال‌هایتان را گرفتید و ابهامتان رفع شد!

فمنیسم، فمنیسم است؛ خودت را گول نزن!

فمنیست‌ها فلانند و بهمان!

یکی از عاداتی که خیلی از ما داریم، کلی‌گویی و برچسب‌زنی است. وقتی عده زیادی از آدم‌ها را توی یک جعبه می‌چپانیم و رویش هم یک برچسب گنده می‌چسبانیم تا مبادا درش باز شود، داریم بیش از پیش از تفکر منطقی و واقع‌بینی فاصله می‌گیریم. همان‌طور که همه مسیحی‌ها هیتلر یا مادام ترزا نیستند، همه مارکسیست‌ها استالینیست یا فرانکفورتی نیستند، همه مسلمان‌ها داعش یا حافظ نیستند و...، همه فمنیست‌ها هم نون الف یا لوس ایریگاری نیستند!

فمنیسم، فمنیسم است؛ خودت را گول نزن!

این گزاره بیش‌تر از هر چیزی نشان از عدم مطالعه و ناآشنایی با انواع جریان‌ها و موج‌های فمنیسم دارد. چیزی که می‌خواهم بگویم، با تیتر قبلی هم ارتباط دارد. عامل مهمی که زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کردار و عمل شخص است، و نه فکر و نیت او. درست است که هر عمل آگاهانه‌ای از نوعی نیت سرچشمه گرفته، اما در نهایت مثلاً نمی‌توان گفت، چون همه مسلمان‌ها به خدا و قرآن و پیغمبر باور دارند، پس عملکرد همه‌شان مثل هم است! باور، به تنهایی نماینده چیزی نیست. چه بسا ما باور‌هایی داشته باشیم که حتی خودمان هم ندانیم از کجا آمده و چرا آن را داریم!

پس این همه فمنیست ضد مرد و زورگو را نمی‌بینی؟!

بله می‌بینم، خوب هم می‌بینم! اما این من هستم که تعیین می‌کنم باور و طرز فکری که دارم، چه لباسی تنش کند. اگر خیلی‌ها راه غلط را در پیش گرفته‌اند، دلیل نمی‌شود من کلاً از مسیر خارج بشوم.

فمنیسم، فمنیسم است؛ خودت را گول نزن!

فمنیسم می‌خواهد زن را آزاد کند؛ اما آزادی‌اش به نفع مرد تمام می‌شود!

اول بپرسم که: چه ایرادی دارد اگر مرد‌ها هم که مثل ما زن‌ها انسان هستند، از آزادی جنسیت‌ها نفع ببرند؟! جامعه بشری اگر قرار است پیشرفت بکند، چرا نکند؟! اتفاقاً خیلی از مردانی که دشمن قسم‌خورده فمنیسم هستند، به خیالشان خطور نمی‌کند که تعدیل یا براندازی مردسالاری تا چه اندازه برای خود آن‌ها فایده دارد!

دوم این که شاید بگویند منظور از آزادی، فقط آزادی جنسی است و کالا شدن زن؛ و من باید در جواب این ادعا بگویم آن چیزی که زن را کالا نگه می‌داشته، فرهنگ دیرینه مردسالاری از قرن‌ها پیش بوده‌ و حالا هم آن چیزی که بیش از پیش زن را دست‌مایه هوس مرد کرده، معیار‌های جهانی سرمایه‌داری است! فمنیسم در بیش‌تر جریان‌های خودش، مخالف شدید کاپیتالیسم بوده و هست.

حالا چه گیری داده‌ای که بگویی فمنیست هستی؟!

اصول کلی فمنیسم که هر فمنیست جریان‌ساز به آن باور داشته و دارد، برابری زنان در حق انتخاب با مردان است. این که به عنوان انسان‌هایی هم‌پایه با مردان، بتوانند انتقاد و مبارزه کنند، منصب‌های متناسب با استعدادهایشان را داشته باشند و کسی به آن‌ها امر و نهی نکند.

واقعاً چه مردی می‌تواند تعیین کند که صلاح زن چیست، و همزمان فکر کند که مردی عاقل و درستکار است؟

فمنیست‌ها، اولین منتقدان یکدیگر هستند. من هم به عنوان یک فمنیست نسبت به همه کسانی که در کارشان ایراد می‌بینم، موضع می‌گیرم و نقدشان می‌کنم.

کسانی که بدون مطالعه و آگاهی، مدام فمنیست‌ها را مورد لطف و مرحمت فحش‌ها و تهمت‌هایشان قرار می‌دهند، انگار یا خبر ندارند و یا فراموش کرده‌اند که مبارزات زنان تا چه اندازه در تغییر علومی مثل جامعه شناسی اثرگذار بوده‌است.

غرب‌زده‌ی بدبخت!

شرق زده‌های گرامی، فکر می‌کنند معیار حق و حقانیت، فرهنگ خودشان است. چه کسی جز خودشان این را گفته؟ هر فرهنگ و مرز و بومی چیز‌های دوست‌داشتنی و نفرت‌انگیز مختلفی دارد. چیزی تحت عنوان فرهنگ خوب یا فرهنگ بد نداریم. ما حالا در جهانی زندگی می‌کنیم که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند از هیچ جایی جز محله و خانه خودشان تاثیر نمی‌گیرد. رسانه مدام توی مغز ما مته می‌گذارد. همان بچه‌محل‌ها و اعضای خانوادهْ خودشان تحت تأثیر انسان‌های دیگر هستند. خیلی از ما سبک زندگیمان را به یمن قدوم مبارک فضای مجازی، شبیه غربی‌ها می‌کنیم؛ و در این میان، فقط فمنیسم مکتبی غربی است و اخ و پیف است؟!

فمنیسم، فمنیسم است؛ خودت را گول نزن!

زنان تاریخ ساز

من کاملاً قبول دارم که برای بناکردن فرهنگی جدید، باید زیرساخت آن مهیا باشد؛ قبول دارم که خیلی از آموزه‌های فمنیسم برای امروز یا حتی فردای ایران کارساز نیست؛ قبول دارم که پیتزای قورمه‌سبزی غذای خوشمزه‌ای نیست؛ اما عدالت و دادخواهی، از ویژگی‌های مشترک جهانی است. یک بچه‌گربه را اذیت کنی، چنگت می‌اندازد؛ چه این بچه‌گربه ایرانی باشد، چه ژاپنی، چه استرالیایی! انسان که دیگر جای خودش را دارد.

حالا خودت بگو فمنیسم چی دارد که این‌همه سنگش را به سینه می‌زنی!

فمنیسم در قدم اول یعنی اتحاد تمام زنان با هر رنگ و زبان و فرهنگی، و در قدم بعد اتحاد تمام جنسیت‌ها و انسان‌ها علیه تبعیض. فمنیسم یعنی من انسانم و به موجب انسان بودنم عقل دارم و به موجب عاقل بودنم کسی حق ندارد صلاح من را تعیین کند و سلیقه و باور شخصی یا ساختاری خودش را بر من اِعمال کند؛ فقط و فقط، چون دوست ندارد جهان را متفاوت ببیند! بد نیست به نیت کسانی که با هر اندیشه‌ای سرسختانه مخالف هستند، فکر و باور سنگی‌شان را ریشه‌یابی کنیم. خواهیم دید که بیش‌تر آن نیات، شخصی و ناشی از ترس‌های ناخودآگاهند. فمنیسم، تیشه‌ای است بر بت‌های بی‌شمار مردسالاری!

من یک فمنیستم، و تمام انسان‌های نیکوکار و عادل و ستمدیده را دوست دارم!

اگر هیچ کسِ دیگری فمنیست نباشد، به او خرده نمی‌گیرم. اما اگر کسی به من خرده بگیرد، این نوشته‌ام را نشانش می‌دهم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا بسه بقران خسته شدیم اونقد این چرت و پرتارو کردید تو سرمون . ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اوخی، شما که اینقدر خسته ای از این مطالب چرا این صفحه رو باز میکنی اصلا
        چرت و پرت افکارته که این مسئله رو چرت میدونی

      • قربانی جهان مردانه

        فمینیستها نبودند زنها هنوز داشتند تو اندرونیها با هووهاشون تو سر و کله هم می زدند

      • زن چهل ساله

        اتفاقا الان فمنیست بودن مد شده هر چی در و دافه فمنیست شده بدون هیچ آگاهی جنسیتی. بیست سال پیش می گفتی فمینیستی فکر می کردن فحش میدی:)

      • پژمان

        چه اشکالی داره کمی مغزتون گشادتر و وسعت دیدتون وسیع تر بشه؟ دانستن انقدرها هم ترسناک نیست. حداقل فرق یک مقاله تخصصی رو با چرت و پرت متوجه می شید.

      • بدون نام

        فمنیست در غرب هم یک تفکر شکست خورده محسوب می شود حتی از سوی جامعه زنان اروپا و آمریکا التماس تفکر

      • فامیل دور

        یه توصیه به فمنیستها لطفا برید مستند قرص قرمز رو ببیند توسط یه دختر بازیگر فمنیست امریکایی تو امریکا ساخته شده بعدش احتمالانظرتون تغییر میکنه..
        red pill

      • بدون نام

        امریکا هم مصداق تندروهای داخلی خودمون رو داره که واسه جلوگیری از تغییرات خصوصا در حوزه زنان خاضرند هر هزینه ای بکنند هر اراحیفی بسازند و هر دروغی بگویند فحش بدهند تحقیر کنند شما برو ببین همون مستند و امثال اون با بودجه چه کسانی ساخته شده ودر کمال شرمساری برای سازنده بیننده هاش اکثرا مردم مغز سنگی شرق هستند

    • بدون نام

      درد بی شوهری؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی نادره که یک زن به خاطر شهوتش دست به جنایت بزنه ولی آقایون به خاطر حس مزخرفی به اسم غرور، تعصب، آبرو و صد البته انواع شهوت هم به فرزندانشون رحم نمی کنند هم به دیگران. نمونه های مختلفش رو الا ماشالله تو همین ایرانمون داریم.

      • بدون نام

        امان از ترشیده ها

      • بدون نام

        اخلاقتون رو خوب کنین تا خواستگار فرار نکنه

      • بدون نام

        کامنتتون کاملا بی ربطه. دوست عزیز اگر همسر شما فمینیست باشه یعنی مهریه ای که اینهمه در موردش ناله و فغان می کنید وجود نخواهد داشت. فمینیست یعنی فرصتهای برابر شغلی که اگر محقق بشه نیاز نیست شما به تنهایی بار مالی خانواده رو به دوش بکشید بعد از طلاق هم بخشی از دارایی همسرتون به شما تعلق می گیره. ما آقایون اگر بفهمیم فمینیست چه مزایایی برای ما داره قطعا فقط با یک فمینیست ازدواج می کنیم.

      • بدون نام

        کاربر 9:52

        به فرزندشون رحم نمیکنن؟ ، چرت و پرت نگو لطفا ، بین میلیون ها مرد ، یکی اینجوری پیدا شد ، حالا بخاطر این یکنفر میخوای تر و خشک را با هم بسوزونی

      • بدون نام

        تیپیکال مرد ایرانی با ننه ای که مدام بهش توهم بده همه دارن برات میمیرند
        در سالهای اخیر خیلی خانمها رو دیدم علاقه به ازدواج ندارند علاقه به ازدواج با یه مرد ندارند متاهل هستند و دنبال طلاق هستند وهمه یک چیز میگند مرد ایرانی خودشیفته دیکتاتور و متوهم درخصوص روحیات و خواسته های زن نادون هست
        البته قطعا تمام مردها زیر این تعریف نمیرند اما منصف باشیم خودتون چتد درصد از مردهای اطرافتون مشمول این تعریف هستند
        حالا برید با جوک و تیکه پرونی بی شوهری خنک کنید

    • بدون نام

      وسط این گرونی نخریدن واکسن سو مدیریت ریزش دستوری بورس توافق چین این زنا حالا وقت گیر آوردن بذارن بعد

      پاسخ ها

      • آرمان

        متاسفم برای انسانهای کوته بینی مثل شما... بیشتر مشکلاتی که گفتی اعم از گرانی و بورس و غیره، ریشه اش برمیگرده به جامعه ای که اکثریتش مثل جنابعالی فکر میکنند. حااا هر حکومت و دولتی هم که بالای سرشون باشه باز چیزی درست نمیشه

      • سارا

        اغلب زنان مادر میشن خب حالا شما فکر کن یک مادر با این همه سرکوب شدن با این همه ظلم و این چیزا چه نسلی رو پرورش بده

      • بدون نام

        چون همه چی به هم ریخته یه زن دنبال خواسته هاش نباشه شماها خواستید مهاجرت کنید افکارتون رو بیان کنید قطعا مصاحبه رد میشید و برگشت میخورید

      • بدون نام

        دوست عزیز، همه اخبار و مقالات که نباید درباره اوضاع کشور باشه، هر موضوعی طرفداران خاص خودشو داره، شما برو اخبار اقتصادی و سیاسی رو دنبال کن

      • بدون نام

        شماها با همین بهانه 40 ساله که حوقق زنان رو نادیده گرفتید و همش میگید الان وقتش نیست

    • بدون نام

      برای کارها و حرفهای بی منطق و زورگویانه و فتنه انگیز یک فرقه به پا کرده اند به نام فمنیسم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درصد بالایی از پیشرفتهای فرهنگی جوامع غربی نتیجه فعالیت فمنیستهاست. از حق رای بگیر (که در کشور ما هم به تقلید از غرب به زنان داده شد) تا رییس جمهور شدن زنان. همه اینها باعث پیشرفت و سالمتر شدن جوامع غربی شدند

    • بدون نام

      اون شرق زده متحجر میخواد دائم با پیشرفت تکنولوژی بجنگه برای همین به همه میگن غرب زده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه ژاپن پیشرفته تو شرق نیست؟؟ چرا اینقدر تو سر جغرافیای خودتون می کوبید

      • بدون نام

        بیخود خودتو به کوچه علی چپ نزن
        ژاپن فقط اسماً یک کشور شرقیه اما مدتهاست که جزوی از بلوک غرب به حساب میاد دقیقاً عین استرالیا و نیوزیلند و سنگاپور و هنگ کنگ و کره جنوبی و غیره. حتی چینیها هم دارند همان مسیر را میروند. ...

    • بدون نام

      چرا همیشه وسط اتفافات تصمیم گیری مهم موضوع تجاوز مطرح میشه

    • بدون نام

      عالی بود، فمینیسم مسئله زنان نیست، مسئله انسانه که بخاطر جنسیت مورد ظلم و تبعیض واقع میشه و مبارزه با ظلم همیشه مسئله انسانهای آزاده در همه زمانها و تحت هر شرایطیه، درود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با افتخار سالیان سال است که فمنیستم.

    • بدون نام

      الان یه مشت پسر بچه میان به این مطلب حمله میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون دختر کوچولوهایی مثل شما نوشتنش ... یه زن با وقار این جفنگیاتو قبول نمیکنه
        این دخترای کوچولو هستن که توهم تغییر جهان دارن ... البته توهم تغییر جهان مربوط به سنه، به جنسیت نیست، پسرم داره، بزرگ که بشن درست میشه

      • بدون نام

        یه زن باوقار، این کلمات حربه شماهاست، تا زنده ایم برای تغییر مثبت در هر حوزه ای میجنگیم، برای انسانهای آینده، همونطور که گذشتگان ما جنگیدن و
        ۱۶:۰۰ زندگی رو برای ما بهتر کردن

      • بدون نام

        بیشتر پیرپسرها و مردان مطلقه عقده فمنیستها رو دارند

    • بدون نام

      به سهم خود امیدوارم همه در درجه اول انسان باشیم
      بنی آدم اعضای یک پیکرند. . .

    • بدون نام

      چرا بعضی از کامنت ها بوی جهل میده!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا بعضی از کامنت ها بوی توهم عاقل بودن میده؟

      • بدون نام

        چه انتظاری داری

      • بدون نام

        جهل همه جانبه تو جامعه ما بیداد میکنه متاسفانه

    • بدون نام

      همین شما فمنیسم ها حتی ما زنها رو بدبخت کردید
      نظم همه چیز رو بهم زدید
      اینقدر تو سر همه حرفهای ضد مرد زدید که فقط تنفر ایجاد کردید
      لعنت به همه تون
      من نمیفهمم زن بودن همسر بودن مادر بودن چه ایرادی داره که شما هی میخواید زنها رو بفرستین تو معدن مردها رو بزارید تو خونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه فمینیستها نبودند تو اینجا کامنت نذاشته بودی چون سواد داشتی

      • سارا

        لطفا از طرف خودت حرف بزن که دوست داری کل عمرت رو صرف آشپزی کنی که تهش هم بهت بگن وای چه غذای بدمزه ای یه کم به خودت بیا می دونی دیه جنینی که جنسیتش مشخص نیست از جنین یه دختر بیش تره ؟ می دونی اگه یه مرد یه دختر رو بکشه و خانواده اون دختر قصاص بخوان باید به خانواده قاتل دیه بدن؟

      • من

        دقیقا.. بزرگترین ضربه رو به زنا همین فمینیستا زدن.. از ماست که بر ماست

      • بدون نام

        در اولین پاراگراف این مقاله به اتحاد زنان تاکید شده. مسئله ای حیاتی که فقدانش زنان واپسگرا رو همدست سیستم سرکوب و جنسیت زده می کنه. شما مادر باش، همسر باش، تا آخر عمر در پستوی خونه باش، اگر به انتخاب خودتونه خیلی هم خوب این چه ربطی به تفکر فمینیزم داره؟ فرض کنیم در مورد فمینیست یک خط مطالعه نداشتید حداقل این چند خط مقاله رو می خوندید. دانش همیشه رهایی بخشه حتی اگر تصمیم شخصیتون اینکه تمامی حقوق اولیه تون رو واگذار کنید حداقل دخترتون رو با آگاهی به حقوقش به عنوان یک انسان، آگاه و مستقل تربیت خواهید کرد نه به عنوان کالای تزئینی و درجه دو و در خدمت فرهنگ تبعیض.

      • بدون نام

        همین شما زنهای ذلیل و بی عرضه تمام زنهای جامعخ رو بدبخت کردید

      • بدون نام

        همین که شما حق رای داری، همین که اجازه داری شغل داشته باشی همه و همه نتیجه فمنیستای غربیه

      • مهتاب

        خیلی بیسوادی چون فمینیسم یعنی آزادی انتخاب و هم به شمایی که دوست داری تو خونه باشی و کاملا وابسته به
        دیگری آزادی انتخاب داده و هم به زنی که دوست داره استقلال داشته باشه و همراه با نقش های خانوادگی مثل دختر ،خواهر
        همسر یا مادر بودن نقشی در جامعه هم داشته باشه و این خیلی میتونه به فرد واجتماع کمک کنه

    • زن

      نه فمنیستیم نه چیزی دیگه فقط ما زنها عین دسته گلیم که به نوازش و طراوت نیازمندیم.و قوانینی که بتونه از ما دفاع کنه در برابر تحجر بعضی مردها.همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما ضعیفه نیستیم شما هستی به خودت ربط داره

      • زن

        ما به سرمایه شغل برابری قدرت ماجراجویی هیجان و خیلی چیزهای دیگه نیازمندیم و لازمه از بدن بودن تاریخی خود خارج بشیم

      • بدون نام

        ۱۰:۴۲
        توهم زدن یعنی همین
        میشه بگی مثلا مردا کدومشون الان اینا رو با هم دارن؟ دست بردارید از بچه بودن، بزرگ شید، چشاتونو باز کنید، مثل دختر بچه ها که پا میکوبه زمین و لجبازی میکنه ... از آغاز خلقت عدالت و برابری وجود نداشته ... حالا شما میخواین برابری بوجود بیارید؟ اصل دنیا بر نا برابری بوده، برا همین بهش میگن دنیا وگرنه اسمش بهشت بود ... کار به خوب و بدش ندارم ... فقط خواهشا از زدن این حرفای بچگانه که تو هیچ دکانی پیدا نمیشه بر دارید

      • زن

        ۱۰/۴۰زن فطرت آفرینشش جوری خلق شده که بعضی کارها تووجودش
        نیست چرا خودکشی میکنین.که طبیعت را تغییر بدین .تابوده همین بوده

      • بدون نام

        کاربر 16:07 عزیز
        به امثال شما میگن «استمرار طلب» و توجیه گر. یعنی هر مشکلی تو جامعه هست رو توجیه میکنید و میگید عادیه. با امثال شما هیچ کشوری در هیچ زمینه ای رشد نمیکنه.
        بشر مدام در حال رشد و توسعه است در همه ابعاد، و ایراداتش رو میخواد برطرف کنه .و تابه حال هم خیلی موفق بوده گرچه مسیر رشد آهسته است.

    • بدون نام

      با اب دریا هم نمیشه چهره ی واقعی که از فمنیست ها پیدا شده شست.ضمن این که حداقل ملت ایران گوششون از این حرفا پره...
      فمنیست به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از فمنیستی ماست!!! هاهاها

      پاسخ ها

      • سعید

        واقعاً حیف اون پرچم آلمان

      • بدون نام

        به تفکرات شما میگن "جهان سومی" . عین حرفای شما رو طالبان و داعش هم میزنن برادر

    • بدون نام

      بیشترین امار مرگ بر اثر حوادث مرگ به خاطر عوارض شغلی خودکشی مرگ بر اثر جنگ قطع عضو و دیگر واقعیت های این جهان هم برای مردها هست لطفا برابری را در همه چیز طلب کنید.

      پاسخ ها

      • سارا

        شما ۹ ماه تو شکم بابات بودی؟ بابات بهت شیر می داد؟ بابات غذا می پخت؟ بابات پوشکت رو عوض می کرد؟ بابات وقتی مریض می شدی بالا سرت بود؟ خانم ها تو جنگ کشته نمیشن ؟ الان خانم ها کار نمی کنند؟ الان همه مردها میرن جنگ؟ خودکشی هم تقصیر خانم هاست؟

      • بدون نام

        بارداری و شیر دادن بخشی از فیطیولوژی زنه. البته از فمنیستا بعید نیس با وجود خودشونم مشکل داشته باشن
        ولی دفاع از کشور یا کار کردن توی معدن یا کار های ساختمانی و امثال این که خطر داره هم بخشی از زندگی مردهاس که اگه طالب برابری هستند با اینها هم تقسیم بشه
        به طبع این فشار زندگی هم تقسیم میشه و امار خودکشی برابر

      • سعید

        داداش چرا اشتبا میزنی؟؟
        یه سرچی دربارۀ بلایی که به سر زنان آلمانی پس از فتح برلین اومد اون هم به دلیل جنگی که مردها شروع کرده بودند از همین عالیجناب گوگل بکن تا ببینی زنها خیلی بدتر از مردها تاوان جنگ رو دادن و میدن

      • سارا

        یه جور میگی دفاع از کشور انگار هر روز جنگه اما یه مادر هر روز داره کار میکنه حداقل وقتی میخوای حرف بزنی به مادر خودت فکر کن داری میگی کار تو معدن و ساختمانی خب تو نرو اما چرا اینو نمیگی که دوچرخه سواری و استادیوم و آزادی پوشش که طبیعی ترین و کوچک ترین حق یک انسانه برای زن ها ممنوعه؟ چرا نمیگی که سرپرستی بچه ای که یک زن به دنیا اورده و بزرگش کرده رو میدن به پدرش؟ چرا به این چیزها اشاره ای نمی کنی؟

      • بدون نام

        انجام کارهای سنگین و جنگیدن هم بخشی از فیزیولوژی مردهاست .بیخودی که هورمون تستسترون و دو برابر عضله ندارید.در طبیعت هم همینه.چطوری بخاطر مرد بودن باید به شما امتیاز داد ولی زنها بدون هیچ چشمداشتی بزایند و بزرگ کنند مردسالاری یعنی همین وقاحت مطلق

      • هورمون تستسترون

        جنگیدن و انجام کارهای سنگین هم بخاطر فیزیولوژی مردان بر عهده شماست و هیچ منتی بر سر زنها ندارید .وقتی زنها بی چشمداشت وظیفه بدن زنانه شون رو انجام می دهند شما هم باید بدون امتیازی مرد باشید

      • بدون نام

        هورمون تستسترون هم فیزیولوژی مردهاست .چرا مردها دو برابر زنها عضله دارند؟ که تو خیابون گکتک کاری کنند؟ یاز نشون رو بزنند؟!!! طبیعت مردانه همین جنگیدنه. مردها جنگجوترند .احساسات مردانه تون رو کنترل کنید و منطقی باشید!

      • بدون نام

        فقر زنانه ست. سرمایه دست مردهاست و وقتی پول نداشته باشی محکومی به توسری خوردن. زنان هم بخاطر فقر هم بخاطر تبعیض جنسیتی زیر فشارند .زنها کارهای بدون مزد انجام میدن و مردها کار بدون مزد رو کار حساب نمی کنند وقتشه زنها در مورد خانه داری و زاییدن و بچه داری تجدید نظر کنند

      • بدون نام

        هیچ کدوم از مردهایی که در اینترنت در مورد کار معدن وراجی می کنند کار سخت نکردند .کار معدن کار طبقایته و زنانِ مردان معدن کار هم باید فقر رو تحمل کنند هم خشونت شوهرانشون که چنین کار سختی دارند و هم خودشون باید کارهای پست زیادی انجام بدن.تمام کارگرهای خانگی و اصطلاحا کلفت زن هستند. احساسات مردانه ات رو کنترل کن آقاپسر!

      • بدون نام

        دو سال میرن سربازی هر روز زنگ می زنند به مادرهاشون(و نه پدرهاشون)گریه می کنند حالا شدند معدن کار !!! هر وقت تونستی پاره شدن بدن و بدنیا اومدن بچه رو تصور کنی(در بعضی زنها حتی استخوان لگن کلا از جا در میاد) بیا در مورد کار سخت حرف بزن

      • بدون نام

        خدایی خیلی بی منطقی. تو جهان سوم وقتی کلا کار کردن زنان در معدن و کارهای ساختمانی و جنگ ممنوعه! انتظار داری زنها تو این کارها کشته شن! منطق نداری داداش؟

    • بدون نام

      در دنیایی که قدرت حرف اول رو میزنه وابرقدرتی کشورهای سرمایه دار به جهان دیکته میشه فمنیسم در جایگاه دفاع ازجنس ظریف وپر احساس زنان تنها یک تناقض مضحک است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمار زنان موفق در رشته های مختلف و اقتصاد، در کشورهای توسعه یافته خیلی خیلی بیشتره و زنها برای یک لقمه نون دستشون جلوی شوهرشون دراز نیست و شان انسانیشون تحقیر نمیشه. پس چرت و پرت نگو برادر من

    • بدون نام

      اون فریدا کالو چه وجه تاریخ سازی برای زنان داشته؟؟؟!!! زنی ساده لوح و خجسته که با وجود خیانت چند باره شوهرش هر بار اون رو می بخشید.

    • بدون نام

      فمینیسم مثه مسلمانان افراطیه
      یا مثل اون جنبش سیاه پوستا تو امروز
      یه چیز خوب که دیگه تو قرن الان به بیراهه کشیده شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کتاب جنس دوم رو خوندی؟ کتاب ادبیاتی از آن خود رو خوندی؟ المپ دوگوژ رو میشناسی؟ شرط میبندم هیچکدومو نمیشناسی و فقط چیزی که بهت القا کردن رو طوطی وار بیان میکنی

    • بدون نام

      یه جایی از این مقاله واقعن عجیب بود
      مثلن اونجا که اومده بود دین(حالا کاری ندارم مسیحی یا مسلمان) رو با فمینیسم و سایر جنبش ها مقایسه کرده بود
      ببینی دین واقعن واقعن متفاوته
      مقلن من تو خونه خودم نماز میخونم روزه میگیرم ایا میتونم تو خونه خودم برای دل خودم فمینیست باشم؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بیچاره این یه تفکره که هم بر هویت فردی وهم اجتماعی اثرگذاره یعنی تو هویت فردی نداری؟

      • بدون نام

        بله میتونی کم کم باید جهان رو تغییر داد اوصاع خودتون رو با زنان صد سال پیش مقایسه کن

    • اهورا مزدا

      فمنیست یعنی برابری یعنی زن هم مثل مرد کار کنه و ناز نکنه و نگه من ضعیفم و نمیتونم و..... در اروپا زنها کارمیکنند و سهم غذای خودشون رو حساب میکنند و منتظر مرد نمیمونند که چون زن هستن باید مرد حساب کنه پس بدونید که فمنیسم برای زنهای ایرانی خوب نیست

      پاسخ ها

      • سربازی و جنگیدن وظیفه مرد است

        زنها همیشه کار کردند بارداری زایمان بزرگ کردن بچه و کارهای سخت خانه داری و در روستاها هم کشاورزی و دامداری اضافه .وقتشه تمام کارهای بی مزد زنان حذف بشه و بابت همه این کارهای سنتی دستمزد بگیرند تا بفهمی زنان چند برابر مردان کار می کنند

      • مهتاب

        شما لازم نکرده نگران زن ایرانی باشی اگه پول توی جیب زن و مرد و توان مالی به یک اندازه باشه مطمئن باش زن هم حاضره پول خرج کنه اتفاقا از وقتی زنها وارد بازار کار شدن و در
        بسیاری مشاغل عملکرد خوبی داشتن فکر کنم برای شما نگرانی
        بیشتری پیش اومده باشه

      • بدون نام

        فمنیسم برای همه خوبه. زنهای ایران هم باید یاد بگیرن برای یه لقمه نون و یه تیکه لباس دستشون جلوی شوهر و پدرشون دراز نباشه و انقدر تحقیر نشن و ذلت نکشن برای نیازهای ابتداییشون.

    • بدون نام

      مشکلی نیست از نظر بنده دو دستی این دنیا به زنها بعد تکلیف مرد چه میشود. این که شما اسم دهن پر کنی بنام فمنیست مینامید در یک کلام بگو برابری حق و حقوق زن و مرد که همه به این نتیجه رسیده اند این مشکل خیلی وقته حل شده .دنیا بدون زنها نمیچرخد.

    • بدون نام

      فیمینیسم به نفع ما مردها است
      بذارید ادامه بدن
      در کل به نفعمون تموم میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره ، فیمنیست که اسمش رو خودشه یعنی زنگرا ، اون ماسکولیسم هست که به نفع مردها هست نه فیمنیست

      • بدون نام

        چرا اتفاقا کارهاشون در نهایت به نفع ما مردها تموم میشه
        یعنی در ظاهر فکر می کنی که خیلی به نفعشون هست
        ولی نتیجه اش به نفع مردها تمام میشه

      • بدون نام

        فمنیسم هم به نفع زنهاست و هم مردها. کلا جامعه رو توانمند و روبه رشد میکنه. هم زنان توانمند هم مردان توانمند. دیگه زنها برای کوچکترین احتیاجات وابسته مردها نیستن و دستشون جلوی شوهرشون دراز نیست که انقدر تحقیر شن. از طرف دیگه به مردها هم فشار اقتصادی و روانی وارد نمیشه برای تامین یک خانواده.
        کلا به سود جامعست، هم زنها و مردها هم بچه ها (که مادران روبه رشد و مستقل دارند و الگوی خوبی برای بچه هاشون هستن)

    • Ali Reza

      آفرین بر شما مطلب خیلی روشنگرانه ای نوشته بودید لذت بردم ممنونم.

    • امین

      فمنیسم مکتب فساد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه بابا مرد سالاری و سواستفاده از زنها چه مکتبی هست؟ اون مکتبی که امروز پدری به دختر 17 ماهه اش تجاوز می کنه مکتب فساد و جهل و حیوانیته

      • بدون نام

        فمنیسم مکتب نیست داداش. حداقل یه ذره مطالعه کن فرق مکتب و جنبش رو بدونی. خخخخ

    • امید

      زن آزاد زنی هست که انطور که میخواد زندگی کنه . حالا میتونه با حجاب باشه یا بی حجاب ،میتونه شاغل باشه ،یا مادر شدن رو تجربه کنه یا حتی ازدواج بکنه یا نه ، و خیلی موارد دیگه ...بنظر من فمنیستها راه رو اشتباه رفتن ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین خرفی که شما زدی خودش معنا ی بخش بزرگی از فمنیست هست
        فمنیسم میگه یه زن خودش تصمیم بگیرع میخواد با زندگی واش چه کنه نه تعریف یه سیستم مردسالار از زن نه جنسیتش نه ساختارهای غلط فرهنگ جامعه
        اگر خواست مادر باشه اگر خواست مجرد اگر خواست شاغل باشه اگر خواست خانه دار اگاهانه با تصمیم خودش نه با جبر جنسیتی و ساختار جامعه

      • بدون نام

        خواهشا برید یه ذره مطالعه کنید راجبه مبحث بعد بیاین اظهار فضل کنید، فمینیسم همین دادن حق انتخاب به زنه

      • بدون نام

        حرف فمنیسم همینه که شما گفتی دیگه. حرفش اینه که عزت انسانها نباید بر اساس جنسیتشون باشه. همه باید فرصت رشد و توانمندی داشته باشن

    • بدون نام

      زمانی بخش بزرگی از جامعه سیاهان آمریکا عقیده داشتن که بر اساس اراده خداوند و آموزه های انجیل پست تر از سفیدها آفریده شدن و راه رستگاری از بردگی و خدمت به اربابان سفید می گذره. حکایت زنانیه که دشمن فمینیست و برابری جنسیتی هستن و راه رسیدن به بهشت رو فرو رفتن در غالب زن قجری سنت گرای کالا مآب می دونن.

    • سعید

      به به
      موضوع بسیار بنیادین و حساسی هست به خصوص برای ما جهان سومیها که فرسنگها عقب تر از کشورهای مترقی هستیم.
      به نوبۀ خودم ممنونم از برترینها.
      خیلی حرفهارو در اینجا نمیشه گفت؛ لذا فقط به سخن جناب چرچیل بسنده میکنم که فرمود: زنان یک جامعه را توسری خور و حقیر بار بیاورید؛ من قول میدهم هزار سال هم که بگذرد چنین جامعه ای رویِ پیشرفت را نخواهد دید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک داری

    • بدون نام

      از زمان آدم مرد سالاری بوده و زن ها به هر نوعی تحقیر توهین و محدود شدن
      الان فمینیست اومده تا مرد سالاری و زورگویی مردها رو عقب بزنه و این کار رو خواهد کرد بسه زورگویی و جالبه باز به اسم فمیسنست بودن زنها رو متهم می کنن چون عادت کردن به سواستفاده از زن و سکوتش بله من با افتخار فمینیستم ضد مرد نیستم هر انسانی حق داره آزادانه زندگی کنه و این رو مردها باید بفهمن و به این سطح شعور برسن زنها برده و بنده اونها نیستن و دیگه حاضر نیستن زیر بار زور برن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس چرا در سالهای گذشته صحبتی از حقوق برابر نبود؟ ولی حالا که کلی علم و تکنولوژی توسط مردها ساخته شده و زندگی کردن هم راحت کردن زبونتون دراز میکنید ، چرا زمان جنگ حرفی از حقوق برابر نمیزدید
        دوما حقوق برابر هم مفت و مجانی بدست نمیاد اول باید وظایف زن و مرد برابر بشه و بعد حقوق آنها برابر بشه ، حقوق
        باید به میزان سنگینی مسٹولیت ها بدست بیاد نه بر اساس زن یا مرد بودن

    • بدون نام

      نظرم رو به عنوان یه فمینیست نوشتم نمیدونم تایید میشه یا نه فقط فراموش کردم از برترینها تشکر کنم مطلب بسیار جالب و واقع بینانه بود ممنون

    • بدون نام

      من یک فمینیستم

    • بدون نام

      همین آزادیهای حداقلی رو هم که داریم مدیون مبارزات فمینیستها هستیم زنانی که مبارزه کردند، تمسخر شدند و حتی جانشون رو برای احقاق حقوقشون دادند، ما همه به فمینیسم مدیونیم چه خوشتون بیاد چه نیاد، نزارید با ناآگاهی مبارزات این زنان در راه بهتر کردن زندگی برای هر دو جنس تباه بشه تاریخ رو بخونید

    • بدون نام

      فاقد اعتبار

    • بدون نام

      ممنون از نویسنده، خیلی مطلب جالبی بود

    • بدون نام

      جنبشی برای رهایی بخشیه نیمی از انسانها

    • رضوان

      باورم نمیشه تفکری چندین سال پیش تو غرب شکست خورده و ابعاد منفی زیادش موجب اذیت بیشتر خانوما شده داره اینطور تو کشورمون تبلیغ میشه
      برترینا چند؟
      چقد؟

    • بدون نام

      من هم با افتخار یک فمنیستم. انسان آزاده (چه زن چه مرد) فمنیسته و به برابری انسانها اعتقاد داره.

      چرندیاتی مثل ضدمرد بودن رو که از توهمات ذهنیتون نشات میگیرن رو قاطی مسایل نکنید . مرسی :-)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه ضد مرد نیست ، پس چرا هیچ توجهی به حقوق مردها نمیکنه؟ ، اگه فمینیست شعارش برابریه چرا اسمش فیمنیست هست؟

        فمینیست ، یعنی زنگرا و اصلا توجهی به مردها نداره

    • سکوت

      زن و مرد ازنظر روانشناسی و فیزیولوژی بدنی باهم فرق دارند
      برای زن مادر بودن افتخار است نه راننده کامیون و مکانیک و...
      فمنيسم میخواهد تفاوتهای روشن را انکار کند اتفاقا فرقهای موجود به نفع زنان است
      مرد باید کارکند زن باید به تربیت فرزندان برسد.
      قرآن را بادقت بخوانید به ارزش زنها پی ميبريد
      از طرف یک مرد طرفدار حقوق مادرانه زن

      پاسخ ها

      • امید

        لایک

    • مهتاب

      اگر زنان در هر نقطه ای از دنیا - فقط - علیه یکدیگر عمل نکنند و منطقی و عادلانه بدنبال حق و حقیقت باشند نه اینکه بدنبال مخالف خوانی علیه هر زنی که بهر دلیل مخاطب آنها باشد یا نباشد؛ مسیر بهتری را در جهان خواهیم برداشت.

    • بدون نام

      جامعه مردان در حق ما بی انصافی کردن و به محض رسیدن به مقام و منصب زهرشونو به ما زدن از فیلسوف و دانشمند بگیر تا هنرمند و عالم دین، شخصیت و حقوق ما رو مورد هجمه قرار دادن، ما در مقام دفاعیم، و این یه دفاع مقدسه...

      پاسخ ها

      • امید

        خخخخخ

    • بدون نام

      از تو پستوها اومدید بیرون و جهان و فتح کردید به مردان هم غلبه کردید و بنیان خانه و خانواده و فرزند اوری رو نابود کردید حالا بگید چی رو بدست اوردید ....

    • امید

      یک لامپ رو دو فاز برق روشن میکنه ، فاز و نول
      زو و مرد هم همین دو فاز برقن حق و حقوقشون هم خیلی روشن در قرآن روشن شده اگه عادل باشیم و به حق مان قانع باشیم ، لازم نیست فمنیست ها حق و حقوق زن و مرد جامعه اسلامی رو تعین و تکلیف کنه.

    • بدون نام

      فمینیسم از علائم آخرالزمانه

    • بدون نام

      جیب خالی زن و مرد نداره، رفاه که باشه زن و مرد در کنار هم خوشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج