۱۱۲۰۴۸۶
۵۶ نظر
۵۰۱۳
۵۶ نظر
۵۰۱۳
پ

پس کِی نوبت زن‌ها برای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

در جست‌وجو برای روشن شدن این موضوع که آیا در انتخابات، کاندیدا‌های زن از سوی هم‌جنسان خود برگزیده خواهند شد یا نه، با گروهی از زنان صحبت کرده‌ایم

همشهری: در جست‌وجو برای روشن شدن این موضوع که آیا در انتخابات، کاندیدا‌های زن از سوی هم‌جنسان خود برگزیده خواهند شد یا نه، با گروهی از زنان صحبت کرده‌ایم.

پس کِی نوبت زن‌ها برای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

عباسعلی کدخدایی، سخگوی شورای نگهبان در جلسه پرسش و پاسخی در سال گذشته، درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: «قوانین بخشی از مسئله است، اما از نظر من، بخش عمده‌ای از آن بحث فرهنگی است. می‌توانیم همین سؤال را به این صورت مطرح کنیم که چرا در آمریکا بعد از ۳۰۰ سال هنوز رئیس‌جمهور زن نداریم. آیا بحث تفاوت بین زن و مرد بوده است؟ به‌نظر می‌رسد بیشتر این موضوع فرهنگی است. بگذارید مثال دیگری از داخل کشور خودمان بزنم. در همین انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تأیید صلاحیت شدند بسیار زیاد بود. از بین آن‌ها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به‌خودشان رأی نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست.» همین صحبت‌های او باعث شد، در آستانه انتخابات این سؤال برایمان شکل بگیرد، اگر کاندیدای زنی از سوی این شورا تأیید صلاحیت شود، آیا ممکن است در چرخه تبعیض فرهنگی قرار بگیرد؟ آیا زنان به زنان رأی خواهند داد؟ نگاه زنان به این مسئله چگونه است؟ از این‌رو در گزارشی میدانی سعی کرده‌ایم در مختصاتی هر چند کوچک این موضوع را بررسی کنیم.

تزریق امید یا طرفداری از طیفی بزرگ

زهرا شجاعی، دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب به‌تازگی در مصاحبه‌ای درباره این اظهارنظر گفته است: «زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و در انتخابات، ملاک ویژگی‌ها و شاخص‌های افراد است. صرف زن بودن ملاک تعیین‌کننده‌ای نیست، بلکه این موضوع در کنار همه شاخص و ملاک‌های یک فرد برای پست ریاست‌جمهوری یا نمایندگی مجلس قرار می‌گیرد. اگر زن و مرد همه این شاخص‌ها را داشتند، آن زمان زن بودن ارجحیت پیدا می‌کند. اما زن ضعیف را به مرد قوی ترجیح نمی‌دهیم. زنان لایق و توانمند بسیاری شناسایی شده یا برخی هم خودشان نخواستند پا در عرصه سیاسی بگذارند. اما زنان از جهت بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی، تزریق امید به جامعه، وقت گذاشتن و پاکدستی و... موفق‌ترند. البته این به‌معنای معصوم بودن زنان نیست.»

مسئله شایستگی است؟

بار‌ها این گزاره‌ها با گوش‌مان شنیده شده که پزشک مرد بهتر است یا وسواس‌هایی در این‌باره که آشپزتان را از مردان انتخاب کنید و حتی دندان‌پزشک، جراح، نیروی خدماتی، خیاط و... را از مردان برگزینید. اما آیا این موضوع درباره سیاستمداران، مدیران و رئیس‌جمهور هم صادق است؟ فرزانه که در رشته فلسفه اخلاق تحصیل کرده و کسب‌وکار خودش را در خانه دارد، معتقد است: «زن و مرد تفاوتی با یکدیگر ندارند. اگر در انتخابات با تفکرات و راهکار‌های یک زن موافق باشم، به او رأی می‌دهم». او می‌گوید در انتخاب این گزینه‌ها و کارنامه افراد است که مورد مطالعه و انتخاب قرار می‌گیرد.

پس کِی نوبت زن‌ها برای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

گزینه‌های روی میز و زنان

اکرم که زنی خانه‌دار است به‌گونه دیگری به آن نگاه می‌اندازد. او می‌گوید بد نیست به گذشته خودمان نگاهی بیندازیم؛ «به‌نظرتان توانایی خیلی از زنان ما بیش از توانایی و عملکرد روسای جمهور در دوره‌های پیش نیست؟ به‌نظرم ما در یک دهه گذشته مسائلی را از سر گذرانده‌ایم که مدیریت یک زن حتما مانع از آن اشتباهات می‌شد.» فرحناز، اما بر وجه مادر بودن اشاره می‌کند. او با تأکید بر این نکته که حواس مادرانه مانع از کینه‌جویی، تفرقه و سنگ‌اندازی است، زنان را گزینه بهتری برای ریاست‌جمهوری می‌داند.

از غیبت تا حضور

از بین ۲۰۰ نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، هیچ‌یک درباره اینکه در انتخابات حتما گزینه مردان را بر زنان ترجیح دهند، صحبتی نکردند. از آنجایی که تجربه حضور زنان در این کرسی آزموده نشده و تنها تجربه ما یک مورد در وزارتخانه بوده است، باید کمی در انتخاب چنین گزینه‌هایی صبور بود و این فرصت را برای آزمودن مدنظر قرار داد. شاید باید تابوی کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری شکسته شود و آن‌ها نیز بتوانند کاندیدا شوند تا بخت خود را در این جایگاه بیازمایند و شایستگی خود را به شکلی عملی نشان دهند. نیاز به تجربه‌ای نو در این‌باره است. تجربه‌ای برای رشد سیاسی در جامعه‌ای که نیمی از آن را زنان تشکیل می‌دهند.

نزدیک‌کردن سویه‌های مردانگی و زنانگی

اینکه در جامعه گفته می‌شود زن احساساتی است و نمی‌تواند قضاوت کند و چیز‌های شبیه به آن‌که موجب می‌شود تا زنان را از بسیاری از انتصابات محروم کنیم بسیار ضدعلم و دور از واقعیت روانشناختی از ذهن انسان است.

حق انتخاب شدن

زنان واجد‌شرایط حق دارند مانند مردان، برای تصدی مناصب سیاسی و اجتماعی از جمله ریاست‌جمهوری داوطلب شوند، اما در ایران به‌دلیل وجود برخی دیدگاه‌ها، زنان واجد‌شرایط به‌طور جدی وارد عرصه نشده‌اند تا شانس خود را برای انتخاب شدن امتحان کنند. چه نگرشی موجب شده تا تفاوت جنسیت‌ها موجب شود انسان‌هایی با جنس ظریف زنانه، اما توانمند در قدرت مدیریت که نشان داده‌اند در بسیاری از پست‌های مهم در مقایسه با مردان موفق‌تر ظاهر شده‌اند، دور از عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بمانند؟

پس کِی نوبت زن‌ها برای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

جداسازی مردانگی و زنانگی پایه علمی ندارد

پیش از آنکه بحث نپذیرفتن زنان درخصوص کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مطرح باشد بحث حذف یک نیمه مهم از یک جامعه انسانی و مثابه انسان است؛ یعنی ما پیش از آنکه مرد باشیم یا زن، انسان هستیم و اتفاقا به‌رغم همه تأکیداتی که در روانشناسی بازاری دیده و در افواه روانشناسی زرد به وفور ساخته می‌شود، ساحت روانشناسی مرد و زن بسیار به هم نزدیک است و این افتراقاتی که روی آن تأکید بسیار می‌گذارند چندان پایه‌های علمی ندارد. همه ما به لحاظ روانشناختی یک‌سری مولفه‌های مردانگی و یک‌سری مولفه‌های زنانگی داریم که بسیار در هم فرو رفته است که جداسازی آن کار مشکلی است. این سخنان را از این بابت می‌گویم که اینکه در جامعه گفته می‌شود زن احساساتی است و نمی‌تواند قضاوت کند و چیز‌های شبیه به آن که موجب می‌شود تا زنان را از بسیاری از انتصابات محروم کنیم بسیار ضد‌علم و دور از واقعیت روانشناختی از ذهن انسان است».

ویژگی زنانه موجب شده تا زنان استاد برقراری ارتباط با دیگران باشند چرا که از وقتی خود را می‌شناسند به خوبی می‌آموزند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل ممکن خود را به دیگران نشان دهند و آنچه در ذهن دارند را بیان کنند. آن‌ها گوش شنوای خوبی دارند و همین موجب می‌شود تا بتوانند جزئیات خوبی را از لابه‌لای حرف‌های گوینده بیرون بکشند و به‌موقع از آن در جهت پیشبرد منافع بهره ببرند؛ لذا بسیار می‌توانند موفق‌تر از مردان در پست‌های مدیریتی عمل کنند.

پس کِی نوبت زن‌ها برای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

انکار سویه‌های زنانه

اگر زنان سویه‌های زنانگی خود را پر بار کنند و ظرافت‌ها و ریزبینی‌ها و چیزی که به‌عنوان زیبایی‌شناسی در آن‌ها دیده می‌شود و در کنار آن نگاه تاب‌آور و تحمل‌پذیر و نگاه معطوف به کسب قدرت مشروع و افزایش توان مدیریتی‌شان را مدنظر قرار دهند، بی‌تردید می‌توانند همچون بسیاری از کسانی که در کشور‌هایی که مثال زدم از عهده پست‌های مهم مدیریتی به خوبی بر‌بیایند و بتوانند از موانع قانونی و فرا‌قانونی و عرفی که بر سر راهشان وجود دارد که بخشی از این موانع ساخته ذهن خود زنان ایرانی است، عبور کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به موقع

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مطلب یک مطلب انحرافی است
        در دام این حرفها نیفتید
        مشکل جامعه ما چیز دیگری است

      • بدون نام

        هیچ وقت

      • بدون نام

        موقعش وقتیه که عربستان بتواند یک انتخابات برگزار کند
        خخخ

      • سکوت

        زن ها تا اینجا هم زیادی بودند

      • بدون نام

        سال گل نی

    • ع،ر

      هروقت‌اجازه‌دوچرخه‌سواری‌راگرفتید‌بعد
      راجع‌به‌بقبه‌محرومیتها‌صحبت‌کنید

      پاسخ ها

      • منجی ماییم

        خوب اومدی

      • دهه پنجاهی

        دخترها که همه دوچرخه سوارند ما زنهای میانسالیم که همچنان باید به شیوه قجر زندگی کنیم همه بلاهای این چهل سال مال نسل ما بود

      • بدون نام

        مگه ملت منتظر اجازه هستن هم دوچرخه سواری می کنن هم موتور سواری
        مگه بچه هستن که اجازه بگیرن تموم شد اون دوران
        به قول شهریار قنبری که میگه اجازه بی اجازه
        کسی منتظر نمیشه که اجازه صادر بشه

    • بدون نام

      باز داريد اذهان رو منحرف ميكنيد از مسائل اصلي تا يكي مثله حسن روحاني رو به مردم ساده دل غالب كنيد!ما ديگه زير بار دولت سوم روحاني نميريم

      پاسخ ها

      • مهدی

        اتفاقاً اینبار بدون دخالت شماکار انجام خواهد شد و دوباره فیلم تکرار میشود فقط با هنرپیشه دیگر

    • بدون نام

      فردا صبح همتون برین پاستور

    • بدون نام

      سوال : آیا آمریکا ( قبله آمال ) تا به حال رئیس جمهور زن داشته ؟؟؟؟
      پاسخ : خیر . با اینکه بیش از ۲۲۰ سال است که ریاست جمهوری دارد ولی تا به حال رئیس جمهور زن نداشته.
      ( با این وجود امیدواریم در کشور خودمان اگر زنی شایستی داشت بتواند رئیس جمهور شود )

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا نه ولی خیلی کشورها داشته و دارند

      • بدون نام

        ولی کاندید داشت حالا بگو ببینم شما تا حالا کاندید زن داشتین

      • مهدی

        قبلهٔ آمال شما شاید باشد، کمی مطالعه در تاریخ بد نیست، بعضی کشورهای دیگر داشته و هم‌اکنون هم دارند.

      • بدون نام

        مگه ما باید خودمون با آمریکا بسنجیم.معاون اول بایدن خانم هست هیلاریم کاندید شد رای نیاورد،مرکل صدراعظم آلمان چرا نمیگی؟فنلاند نیوزیلند...

      • بدون نام

        تشتو با کوزه مقایسه نکن مومن

      • بدون نام

        راست میگه امریکا قبله آمالشونه
        به اعتراف ممد غرضی: ۵هزار نفر از ..هاشون مقیم امریکان

    • بدون نام

      من زنم وبه پاس حقوق نداشته ام رای نمیدم

      پاسخ ها

      • محی

        آفرین

      • نامnaser

        درود

      • بدون نام

        و ما هم

      • بدون نام

        من وسه تا خواهر ودوستام هم

      • بدون نام

        من یه مادرم ورای نخواهم داد

      • بدون نام

        و منی که قانون بعد ۷سال دخترمو به پدر معتادش سپرد

      • یه دختره ۱۸ ساله

        منو مادرمو خالهامم رای نمیدیم

    • naser

      زنی که حق دوچره سواری نداره حق ورودبه ورزشگاه نداره حق خروج ازکشوربدون اجازه نداره ارثش نصف مردهاست و.... اماحق رای داره جالبه

      پاسخ ها

      • رز

        درود

      • بدون نام

        رای نمیدیم

    • بدون نام

      ۴۰ سال بعدی

    • بدون نام

      زن ها فقط خانه داری کنند هنر بزرگی انجام دادند .

      پاسخ ها

      • مهدی

        بعضی زنها هستند که فهم و شعور و دانششان از افرادی چون شما بیشتر و بهتر است.

    • محمد

      اقا نميشه باهاشون كار كرد، تو رو بخدا بيخيال بشين. الان لابد خانمها ميايين و مركل رو مثال مي زنين؟؟
      بله خانم مركل مديريت قوي اي داره ولي در كنار اون اصلا دنبال ٧ قلم آرايش كردن و لباسهاي آنچناني نيست. يكبار هم در بوندستاگ رييس مجلس از ايشون انتقاد كرد كه چرا در مجلس با بغل دستي خودت اينقدر حرف مي زني؟ بلند شد اداي احترام كرد و انتقاد رو پذيرفت و رفت انتهاي مجلس نشست . اينه خانم مركل! يك مرد واقعي در لباس زن. ولي استثنا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا آخرش گفتید یک مرد واقعی در لباس زن؟
        مگه شخصیت زن نمیتونه اینطور باشه؟

      • بدون نام

        چرا قبول نمیکنین اگه از اول این تبعیضها نبود وضعیت جور دیگری بود،ششما خودت داری زن ستیزی میکنی و میگی مردی در لباس زن...

    • بدون نام

      اگر توی ایران زن کاندید هم بشه رای بهش نمیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک کلمه ار مادر عروس

      • بدون نام

        اقای قند
        مرداشم همینن

    • بدون نام

      مگه چرخ و فلکه که نوبتی باشه؟
      اولا تو این مملکت که شایسته سالاری نیس ثانیا قاعده اش اینه که هر وقت یه زن تخصص و تجربه و کاریزما یا توان اجماع داشته باشه بتونه رئیس بشه.
      چیزی که برای مرد ها هم هست.

    • علیرضا

      ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگاه توست
      عرض خود میبری زحمت ما می داری
      شمارو چه به ریاست جمهوری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وآنگاه اسکاچ را به سوی مایع ظرشویی پرت می کند

    • بدون نام

      رياست جمهوري در ايران نوبتي است هر كس بياد 4 يا 8 سالش راطي كند كم كم نوبت همه مي شود كشور ... يعني همين

      پاسخ ها

      • الماس

        بنگلادش60سال پیش نخست‌وزیر ش زن بود هند 40؛سال پیش نخست‌وزیرش زن بود چه اتفاقی برای جامعه زنان افتاد یکی مراکز ظلم به زن همین دو کشور هستند

    • بدون نام

      من رای نمیدهم تا در جامعه بعنوان نیمی از جامعه پذیرفته نشده ام

    • نهی

      شتر بیند در خواب پنبه دانه

    • آذری

      خوب حالا جی میشه این بار یک کاندید و نامزد خانم هم بیاد در عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچی نمیشه. رای بی رای

    • بدون نام

      برای همینم هست که دیگه کسی رای نمیده

    • بدون نام

      ایران در زمان هخامنشیان بزرگترین دریانورداش زنا بودن اماحالا برعکس شده

    • دختره بابا

      کاش هیچموقع تواین دوره زمونه دنیانمیوندم

    • مردم

      با این اوضاعی که مدیران کهنسال پیش می برند نوبت شما هم میشه... چه فرقی داره چه مرد چه زن....آخرش یکیه..

    • بدون نام

      خودشونو نشون بدن بسم الله
      فکرکنم تلویحا منظورتون خانم ابتکاروفائزه هاشمیه!!!

    • ع.م

      پس کی دیگه می‌خواین دم انتخابات موضوعاتی که وقت پرداختنش نیست رو بیخیال بشین. چرا بعد انتخابات‌ها خبری از ایگونه مطالبه‌ها از طرف رسانه‌های امثال همشهری نیست. الان با استدلال باید راجع به این مطلب کار کنید که چجور رییس‌جمهوری به درد ما میخوره نه که بانوان کی رییس جمهور، نماینده مجلس، وکیل و ... میشوند.

    • .............

      درایران عوض شدن رییس جمهور معنایی نداره هرکی بیاد همینه مثل امریکا نیست که ترامپ بره بایدن بیاد مردم زندگیشون بهتر بشه مثلاااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج