جاباما
۱۱۶۷۴۵۲
۷۸ نظر
۵۱۷۳
۷۸ نظر
۵۱۷۳
پ

چه کسانی می‌خواهند چندهمسری را عادی کنند؟

گزارشی از ترویج موضوعی که برخلاف عرف و فرهنگ رایج جامعه است.

روزنامه همدلی - ستاره لطفی: درحالی‌که بسیاری از جوانان به خاطر شرایط بد اقتصادی قادر به تأمین مالی هزینه‌های زندگی و ازدواج نیستند و فقر عاطفی بر زندگی شان سایه انداخته است و در شرایطی که ازدواج جوانان و بالا رفتن سن ازدواج و به‌تبع آن کاهش فرزندآوری و پیر شدن جمعیت به یکی از چالش‌های مهم کشور در چند سال اخیر تبدیل‌شده است، برخی به دنبال احیای شیوه‌ای از زیست اجتماعی و فرهنگی به نام «چندهمسری» در کشور هستند؛ موضوعی که مانند وصله‌ای ناجور نه با فرهنگ، نه با عرف، نه با شرایط جمعیتی کشور و ... همخوانی ندارد.

چه کسانی می‌خواهند چندهمسری را عادی کنند؟

چند روز است که پوستری تبلیغاتی از یک کارگاه آموزشی تحت عنوان «جذب خانم‌های ایده‌آل برای زندگی چندهمسری» در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. طنز تلخ این کارگاه آموزشی مدرس و موضوعات و محور‌های آن است. این کارگاه با تدریس میرزاعلی حسینی با همسرانشان و در دو تایم و با هزینه چندصدهزار تومانی قرار است برگزار شود. محور‌های این کارگاه هم چگونه پیدا کردن خانم ایده آل و چگونگی عاشق کردن آن‌ها و تربیت آنان برای چندهمسری است. البته این اولین بار نیست که کارگاه‌های ازاین‌دست برگزار می‌شود و عده‌ای به دنبال ترویج چندهمسری هستند، همین دو سال پیش یک روحانی به نام نوید ابراهیمی به همراه چهار همسرش در ویدیویی جنجالی به تشویق چندهمسری پرداختند. شخص دیگری به نام «علی شکارچی» یا «علی هانتر» با دو همسرش «ماریا» و «عالیا» در اینستاگرام با ادبیاتی سخیف و به‌دوراز شأن انسانی مشغول تبلیغ چندهمسری هستند. قصه تلخ ماجرا این است که این فرد نزدیک به ۸۶ هزار نفر دنبال کننده دارد.

علاوه بر این فعالیت‌های فردی و خانوادگی، دو سال پیش یک کارگاه آموزشی دیگر نیز تحت عنوان «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری» از سوی یک موسسه به‌اصطلاح «فرهنگی» برگزار شد. در آن زمان علاوه بر خود کارگاه، پوستر تبلیغاتی آن نیز جنجال‌برانگیز شد.

چه کسانی می‌خواهند چندهمسری را عادی کنند؟

طراح آن پوستر سعی کرده بود با تصویرسازی مثبت یک خانواده چهار همسری شاد را به تصویر بکشد، بنابراین مردی با چهره کاملاً مذهبی و چفیه‌ای بر گردن و چهار زن شاد و خندان با پوشش چادر را در تصویر جا داده بود. این نوع پوشش نماینده طبقه خاصی از جامعه است و این پوستر با زبان سکوت این ذهنیت را ایجاد می‌کرد که گویی این رسم به‌طور ویژه در این گروه از جامعه - که عکس‌های پوستر آن را نمایندگی می‌کند- رواج دارد و این گروه از جامعه طرفدار این سبک از زندگی هستند. درصورتی‌که این سبک از زندگی خوشایند هیچ طبقه و طیفی از جامعه نیست چراکه برخلاف طبیعت زنان است.

تناقض‌ها نسبت به حقوق زنان

در شرایطی که ترویج تبلیغ برای تعدد زوجین به دغدغه برخی از مؤسسات به‌اصطلاح فرهنگی تبدیل‌شده است که موضوعات و مطالبات ساده‌ای مانند ورزشگاه رفتن زنان یا دوچرخه سواری و موتورسواری آنان که هیچ تضادی با طبیعت زنان، قوانین موجود کشور و حتی با هنجار‌های عرفی جامعه ندارد، سال‌هاست به محل نزاع فعالان حقوق زن و بخش محافظه کار جامعه تبدیل‌شده است و هنوز طیف سنتی و محافظه کار جامعه نتوانسته در این زمینه به فهم مشترکی با جامعه مدنی برسند، اما اکنون برخی در پوشش دین اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ترویج چندهمسری می‌کنند؛ موضوعی که هم با طبیعت زنان به‌شدت تضاد دارد و هم برخلاف سیاست‌های جمعیتی کشور و فرهنگ غالب جامعه است. همچنین این موضوع حتی از نگاه و منظر عرف نیز پسندیده نیست و دین هم تحت قوانین و اماواگر‌های خیلی سخت‌گیرانه‌ای و در شرایط خاصی اجازه آن را صادر کرده است.

چه کسانی می‌خواهند چندهمسری را عادی کنند؟

علاوه بر تمام ایراد‌هایی که به این طرح وارد است، نباید فراموش کنیم که ساختار جمعیتی کشور ما نیز اجازه چندهمسری را نمی‌دهد، چراکه آمار پسران در جامعه ما بیش از دختران است. به‌تازگی آماری منتشر شد که از عدم توازن جنسیتی در سن ازدواج در ایران خبر داد. محمود مشفق، جمعیت شناس چندی پیش‌گفته بود: «طبق آخرین سرشماری کشور تعداد پسران ۱۵ تا ۳۴ ساله حدود هشت میلیون نفر و تعداد دختران ۱۵ تا ۳۴ ساله حدود پنج میلیون نفر است پس نسبت جنسی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال حدود ۱۶۰ است و این به آن معنا است که در این بازه سنی در مقابل هر ۱۰۰ دختر ازدواج نکرده، ۱۶۰ پسر ازدواج نکرده وجود دارد.»

با توجه به مشکلات اقتصادی که اجازه ازدواج به جوانان را نمی‌دهد بسیاری می‌گویند: ترویج چندهمسری خدمت به مردان پولداری است که تعهد به خانواده برای آنان جایگاهی ندارد و این طرح بیشتر باعث هدایت پولدار‌ها به سمت تعدد زوجین می‌شود و نه‌تن‌ها مشکل ازدواج جوانان را حل نمی‌کند، بلکه آرامش را نیز از خانواده‌هایی که مرد خانه اقدام به ازدواج مجدد می‌کند، می‌گیرد.

نظر رهبری و متخصصان دین نسبت به چندهمسری

اکنون‌که مؤسسات چندهمسری آستین بالا زده‌اند و به دنبال ایجاد فرهنگ تازه‌ای به نام فرهنگ چندهمسری هستند که این فرهنگ هیچ‌گونه سنخیتی با عرف و فرهنگ کشور ندارد و از سویی دیگر این موضوع برخلاف نظر مقام معظم رهبری و بسیاری از متخصصان دینی است. نقل‌قول صریح رهبری درباره موضوع تعدد زوجات موضع وی را در این زمینه نشان می‌دهد. به گزارش اعتماد آنلاین، وی در اظهارنظری نقل کرده است: «آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند.» رهبر انقلاب این نظر را در محل کارشان هم اجرایی کرده‌اند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. حال در چنین شرایطی چه کسی به برگزارکنندگان کارگاه‌های ترویج چندهمسری در کشور مجوز فعالیت می‌دهد؟

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی نیز چند سال پیش نسبت به این موضوع اظهارنظر کرد و گفت: «وقتی از حقوق زن در اسلام سخن می‌گوییم، حرف‌هایی جدی داریم. من معتقدم هیچ مردی نمی‌تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می‌فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می‌فرماید،‌ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى‌ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج کنید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید».

چه کسانی می‌خواهند چندهمسری را عادی کنند؟

آیت‌الله موسوی بجنوردی معتقد است این آیه دیگر به زمان حال مربوط نمی‌شود: «اما باید توجه کنید که این اصلاً به ما که شرایط آن روز نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می‌فرمایند، اگر در مورد آن‌ها هم نمی‌توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی‌توانید بگیرید. اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است، چون در مقام حکم وضعی تعریف می‌شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متأسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رأی می‌کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار عالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنهای غربزده دوست دارند شوهرشون مدام دوست دختر بگیره و ول کنه تا به یه زن دیگه هم متعهد باشه! اینطوری لااقل خودشونو می زنند به اون راه که شوهرم فقط با منه :)

      • هموطن

        من اگه فکراین کارم توی سرم بگذره...خیلی شیک و مجلسی حجله ام دم درخونه هست...بااعلامیه جوان ناکام....ولی درکل یک دونه شم زیاده...

      • بدون نام

        من خودم یه مرد هستم.هیچ بحث نداره.که مرد چندزنه قابل اعتمادنیست.چون هوس بازه.درغیراین صورت زن اول چی میتونه نداشته باشه که بعدیها داشته باشن

      • بدون نام

        پدربزرگ خانم من ۱۱ تا زن عقدی و ضیعه ای داشت.البته خان زاده بود و شرایط مالی بسیار خوبی داشت

      • بدون نام

        چ اشکالی داره اقا وضع مادی خوب بشه ۳ حاضرم بگیرم بخدا

      • بدون نام

        اصلا ما مردی که به زنش وفادار باشه داریم در این جامعه؟ از یه جا رد میشی کل کله های مذکر به سمتت می چرخه یعنی اینا تک زنی هستند؟خخخخخ

      • بدون نام

        با هیاهو اتفاقی نمی افته . به هیچ کس ربطی نداره اگر مرد و چهار زن راضی به تعدد زوجات باشن. کسانی که این مدل رو می پسندن که نباید طبق نظر کسانی که این مدل رو نمی پسندن زندگی کنن.

        یک عده هم دوست دارن غربی زندگی کنن و اگر دو طرف راضی باشن به کسی ربطی نداره

      • بدون نام

        حاضر نیستم با مرد چند زنه نشست و برخاست کنم،چون مردی که به زن خودش قانع نیست مرد خطرناکیه! مثل گوسفندی که منتظره به یه ماده دست پیدا کنه تا جفت گیری کنه دیگه فرق نمیکنه ماده کی باشه و چند تا باشه!!!نمیتونم مردی رو که به عزیزان من نه به چشم انسانهای ارزشمند بلکه به چشم ماده ای برای جفت گیری نگاه میکنه تحمل کنم!
        مردی که انسانیت خودش رو به غرایز حیوانی فروخته جای دفاع نداره،افتخارم نداره که میاید میگید اگه پول داشتم سه تا میگرفتم! یعنی هر چی بیشتر پول داشته باشید بیشتر تو سلسله مراتب موجودات عالم سقوط میکنید و ردتون پایینتر میاد؟ بازم درود به شرف بعضی حیوانات که به جفتشون پایبندن،بعضیا در حد اونا هم نیستن

      • بدون نام

        اگه زن شما سه تا شوهر دیگه داشته باشه شما چه حالی پیدا می کنید؟ هیچ منطقی توش نیست

    • بدون نام

      پولدارها و ثروتمندان وگرنه من جوون 40 ساله اگه پول داشتم هون یکی رو میگرفتم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جووون چهل ساله؟ خخخخ تو یک میانسال هستی

      • بدون نام

        اتفاقا ربطی به داشتن پول نداره، خیلیها پولم ندارن، اما ..... فاکتور لازم پول نیست

      • بدون نام

        به مرد چهل ساله که ازدواج نکرده میگن پیرپسر،نه جوان

      • بدون نام

        لابد دختر 20 ساله هم میخوا؟

      • بدون نام

        مردهای چهل ساله الان پسرهای جوان دارند

      • بدون نام

        عزیزم شما دیگه باید برای پسرهات زن می گرفتی

      • بدون نام

        چهل جوون دقیقا دنیای امروز حسودای شصت ساله متلک میگن

      • بدون نام

        احترام یک امر متقابل است خانم هایی که عبارت پیر پسر را استفاده می کنند اگر درباره خودشان از کلمه ترشیده استفاده شود نباید شکایتی داشته باشند

      • بدون نام

        مرد چهل ساله چرا باید بچه جوون داشته باشه؟ الان خوبه پسر 20ساله ی تجربه بچه دار بشه، بابا متر و معیارتونو عوض کنین کل زندگی چند ساله که اینقد زود می زنین تو فاز پیری؟

    • بدون نام

      اصولگراها نجومی بگیرا

      پاسخ ها

      • آزادی

        خدااااااااا رحمت کنه رضا شاه ....اون با بدبختی تک همسری رواج داد تو ایران جنگ زده

    • بدون نام

      دلال ارز خودرو مسکن حقوقی حقیقی رانتی بورس با گرونی تورم پول به جیب زدن

    • بدون نام

      یقه سفید کت شلوار گشاد پوش های اداری

    • بدون نام

      کیهان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ دقیقا

    • م،ش

      همانطور که مهریه حق مسلم هر زنیه، چند همسری هم حق مسلم هر مردیه. چطور زنها میتونند حقشون داشته باشند مردها نه؟ چرا حلال خدا را حرام میکنید.

      پاسخ ها

      • بی نام

        تو برو ده تا بگیر....

      • منتظر فرج

        هر مردی تونست مهریه خانمش را در جا و تمام و کمال پرداخت کنه و از زیرش در نره ؛ بره ده تا زن بگیره

      • بدون نام

        این واسه اون زمان بود عصرجاهلی.الان میگه حرام میشه زن اول بهش

      • بدون نام

        اگه تونستی دومی رو بگیری و اولی رو داشته باشی در صلح و آرامش چندتا دیگه هم بگیر

      • بدون نام

        جناب راست میگی شما هر دو تاش حقه ولی کدوم مردی دیدی که مهریه زن رو داده اتفاقا جلوی دادگاههای خانواده پره از مردایی که میگن مهریه ندیم ولی از اون طرف رفتن چندتا همسر گرفتن این حق و عدالت نیست

      • بدون نام

        به ازای هر صدتا زن صدوشصتا مرد وجود داره.بعد اون همه مرد جوون مجرد چه غلطی بکنن

      • بدون نام

        حلال خدا شرایط داره جناب
        چرا تفسیر های ناصحیح میکنید

      • بدون نام

        نه که شما مردها دو دستی مهریه رو تقدیم می کنید؟؟؟ زن انسانه سکه که نیست .

      • بدون نام

        شما به درد زمان جاهلیت می خوری.

    • ع،ر

      کسانیکه‌پول‌مفت‌درمیارند‌وافکارطالبانی‌در
      سردارند

    • بدون نام

      مشکلش چیه ، خوب عادی بشه ، مگه ادم چهار تا زن داشته باشه ایرادی داره ، تازه دیگه طلاق هم کمتر میشه ، چون زنا از چشم و هم چشمی هیچ کدوم شوهرشونو طلاق نمیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام طالبان

      • بدون نام

        کاملا درسته
        موافقم

      • بدون نام

        واقعا شرم آوره

      • بدون نام

        با دقت بخون میگه ازدواج اول باطل میشه اگه باردوم ازدواج کنه .ینی زن اول بهش حرام میشه ینی دیگه رابطشون گناهه بعد میگی 4تا زن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

      • بدون نام

        اتفاقا چهار تا شوهر بهتره . هر چهار تا کار می کنن تا شاید بتونن خرج یه زن و بچه رو بدن

      • بدون نام

        شما ها از عهده خرج یه دونش هم برنمیاد

    • بدون نام

      آقا چه اشکالی داره !!!اگه طرف وسعش برسه ،همسراش هم راضی باشن چه اشکالی داره ؟؟کاسه داغتر از اش شدین ؟

      پاسخ ها

      • م . ط

        هیچ زنی راضی نیست که شوهرش را با کسی تقسیم کنه ، مگه اینکه انقدر بدبخت باشه که فقط دنبال یه سرپرست باشه !

    • بدون نام

      باعث تاسفه

    • خدا

      تو دنیای واقعی یه مرد چند زنه نشون بدین که زندگی خوبی داره !!!
      داشتن چند زن یعنی لاوبالی گری یعنی بی بندوباری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه فقط اونایی که چند تا دوست دختر و یک زن دارند زندگی خوبی دارند بی سر و صدا هم دوست دخترا رو رد می کنند بره

      • بدون نام

        اونایی هم که دوست دختر دارن اشتباه میکنن،یعنی شمایی که میگی چون بعضی مردا دوست دختر دارن باید مردا چند تا زن بگیرن نمیتونی مردایی رو تصور کنی که از مرحله ی غرایز حیوانی فراتر رفتن و دنبال آرامش گرفتن در خانواده و رفع نیازهاشون با همسری که دوستش دارن هستن نه فقط جفت گیری با هر موجود ماده ای که در دسترسشونه؟! اگه مردی خیلی وضعت خرابه آبروی همجنساتم داری میبری! واقعا همجنسات بی غیرتن که تو دهن امثال شمایی که همشون رو حیوون معرفی میکنید نمیزنن! اگر زن هم هستی که دلم برات میسوزه

    • بدون نام

      مردم ما تو یکیش موندند

    • بدون نام

      خانمهای این دور وزمانه شوهرشون رو تیکه پارچه می کنند و شوهرهای بدبخت از ترس انها حرات همچین کاری رو ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نباید هم جرات کنن. کار غلط غلطه

    • بدون نام

      باعث تاسفه فرهنگ کارهای اصلی رو ول کرده به چه کارهایی میپردازه فضای مجازی افسارگسیخته ست

    • بدون نام

      پولدارهای هوس باز

    • بدون نام

      خب باید پرسید چه کسایی دوس دختری و دوس پسری رو برای مجرد و متاهل عادی کردن؟!؟ اینم یه جورشه دیگه به هر حال. لااقل چند همسری طرف یه مدرکی سندی دستش هست.

    • بدون نام

      واقعا اگر خانمها با مردها همچین کاری بکنند طرف راضی میشه؟ یعنی برعکسش کنند بشه چند شوهری برای یک زن مردها قبول میکنند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی

      • بدون نام

        کاربر11:16گل گفتی

    • بدون نام

      الکی بحث نکنید. این حرفا به جایی نمیرسه. الان افراد هرزه میرن دوس دختر میگرین یا دوس پسر. چند همسری کجا بود.

    • بدون نام

      ببنید فقر چقدر شده کامپوزیت های نمای ساختمانها را میکنند و میدزدند !!!!!!
      بعد عده5 % بیلیونرها به دنبال رواج چند همسری برای توجیح خود هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین
        یک ایرانی هم پیدا شد

    • بدون نام

      5% میلیاردرها و 95% فقرا جامعه ایران را تباه خواهند کرد چون به یمن عدم توزیع عادلانه ثروت طبقه متوسط به فقرا تبدیل شده اند

    • بدون نام

      اینها همان 5% های تیلیاردر هستند

    • بدون نام

      عدم توزیع عادلانه ثروت جامعه ایران را نابود خواهد کرد

    • بدون نام

      ثروتمندان درحال نابودی کل جامعه هستند

    • بدون نام

      کجای کارید ثروتمندان برای بچه هاشونم خونهای مجردی در برج های مخصوص مجردان در بالای شهر هم اجاره میکنند ....!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      پولدارها به یمن پول هر کاری دوست دارن میکنند

    • زهره

      بیجا کردن کسانی که بخوان چندهمسری رو ترويج بدن بجای این کارا به داد مردم برسید زیر بار اقتصاد کمرشون شکسته. برترینها این بار دهمو پیاممو منتشر نمیکنی اگه منتشر نکنی دیگه مجلتو نمیخونم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به شرطی که در مقابلش مهریه رو هم حذف کنن ، اگر مهریه حق زنه ، چند همسری هم حق مرده

    • بدون نام

      خب معلومه چندهمسرها

    • بیطرف

      جمعش کنین ترخدا.حقوق برابر

    • بیطرف

      خدایکی یاریکی

    • بدون نام

      بلایی که زنا سرمردادرمیارن حقشونه روشون حووبیارن من اگه وضع مالیم خوب بودحتما این کارومیکردم یه دونه داریم ولی تحملش دارم میکنم هیچ عشق ومحبتی نیست طلاقم نمیشه دادچون پول ندارم مهریه بدم بچمم آسیب میبینه روح وروانش

    • شاهو

      چرا اسم حجاب میاد همتون از عدالت و احترام صحبت میکنین که باید اختیاری باشه
      و کسایی که با حجاب اجباری برخورد میکنن رو تشویق میکنین
      ولی وقتی یکی با رضایت خودش و همسرش از چند همسری میگه انقد بهتون زور میاد
      به شما چه اختیار دست خودشونه

    • بدون نام

      لعنت به مسئولین بی کفایت با این شیوه ادراه کردن مملکت

    • بدون نام

      لعنت به کاسبی جدید

    • بدون نام

      مردم به زور شکمشونو سیر می کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج