adexo3
۱۱۹۷۶۲۹
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

رپورتاژ آگهی

شاهکار مهندسی چاه‌های تلا قشم

چاه‌های تلا از دیدنی‌های جالب قشم است که بسیاری از مسافران دوست دارند حتما سری به آن‌ها بزنند. در این‌مقاله می‌خواهیم کمی درباره این دیدنی فوق‌العاده در قشم صحبت کنیم.

اگر اهل سفر باشید بدون شک درباره قشم و زیبایی‌های آن زیاد شنیده‌اید. جزیره قشم یکی از زیبا‌ترین نقاط برای سفر است و تعداد بالای جاذبه‌های آن همراه با تنوع زیاد باعث جذب بسیاری از مسافران با انواع سلیقه‌ها می‌شود.

شاهکار مهندسی چاه‌های تلا قشم

سواحل زیبای خلیج همیشه فارس نیز نیازی به تعریف ندارد و به‌خودی‌خود برای بسیاری از مسافران انگیزه سفر است. چاه‌های تلا در قشم نمونه‌ای از تلاش مردم قشم برای حفظ آب است. چاه‌های تلا از دیدنی‌های جالب قشم است که بسیاری از مسافران دوست دارند حتما سری به آن‌ها بزنند. در این‌مقاله می‌خواهیم کمی درباره این دیدنی فوق‌العاده در قشم صحبت کنیم.

اگر شما هم دوست دارید درباره چاه‌های تلا قشم بیشتر بدانید یا قرار است با تور قشم

( https://www.alibaba.ir/tour/iran-qeshm ) به این‌جزیره زیبا سفر کنید، حتما این‌مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چاه‌های تلا قشم

یکی از دیدنی‌های جالب قشم که در نوع خود بی‌نظیر هستند و یکی از جالب‌ترین ساخته‌های دست بشر به شمار می‌روند چاه‌های تلا است. تاریخچه ساخت این‌چاه‌ها به بعد از اسلام باز‌می‌گردد. قدمت چاه‌ها چیزی حدود ۴۰۰ سال تخمین زده شده و امروزه به یکی از جاذبه‌های مهم جزیره تبدیل شده‌اند.

دو برج دیده‌بانی که برای نگهبانی ساخته شده بودند نیز جزء آثار تاریخی و مربوط به قرن ۱۷ میلادی هستند. البته عده‌ای در روستا معتقدند که چاه‌های تلای لافت در دوره هخامنشیان به دستور "خواجه کریم" حاکم وقت لافت و برای نجات مردم از بی‌آبی حفر و ساخته شده است. امروزه چاه‌های تلا در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. گفته می‌شود که چاه‌ها نگهبان زنی داشته‌اند که در محل چاه‌ها زندگی می‌کرده و وظیفه او تعیین نوبت برداشت آب بین اهالی بوده است.

شاهکار مهندسی چاه‌های تلا قشم

چاه‌های تلا ابتکاری مهندسی

چاه‌های تلا به نوبه خود ابتکاری مهندسی به شمار می‌روند و کمک زیادی به ذخیره و حفظ آب کرده است. از آن‌جا که آب منطقه شور بوده و راهی برای دسترسی به آب‌های زیر زمینی فراهم نبوده است، مردم با این‌روش می‌توانستند آب باران را برای خود ذخیره کنند.

تعداد چاه‌ها ۳۶۶ عدد بوده که متاسفانه امروزه ۲۶۶ چاه پر شده و فقط ۱۰۰ عدد از آن‌ها باقی‌مانده است. بعد از بارش باران، چاه‌ها پرازآب می‌شدند و درب آن‌ها محکم بسته می‌شد. نگهبان چاه هر روز یکی از چاه‌ها را برای مردم باز می‌کرد تا آن‌ها بتوانند از آب باران ذخیره‌شده استفاده کنند. آب‌انباری در بالای چاه‌ها وجود دارد که امروزه با وجود آن از چاه‌ها استفاده کمتری می‌شود. از بعضی از چاه‌ها برای آبیاری زمین‌ها یا سیراب کردن حیوانات استفاده می‌شود.

معماری و رموز چاه‌های تلای لافت قشم

تعداد چاه‌ها به نشانه تعداد روز‌های سال ۳۶۶ عدد بوده و زمانی که اولین چاه باز می‌شده مردم می‌دانستند که سال جدید آغاز شده است. درختان سرسبزی با ریشه‌های قوی اطراف چاه‌ها وجود دارند که محیط را زیبا‌تر کرده‌اند. تل مرجانی بالای چاه‌ها باعث هدایت آب به سمت چاه‌ها و پرشدن آن‌ها می‌شود.

مجرا‌ها و مسیر‌های طبیعی و مصنوعی مسیر آب باران طوری در نظر گرفته شده‌اند که آب به سمت روستا نرود. برای حفر چاه‌های تلا لایه‌های سنگی برش داده شده و با اشکال و اندازه‌های خاصی حفر شده‌اند. چاه‌های تلا شکل‌های مربع، مستطیل، دایره و شبه گلابی دارند. جنس بستر و دیواره‌های چاه‌ها باعث شده تا آب برای مدت طولانی در آن‌ها ذخیره شده و باقی بماند. کف چاه‌ها را نیز از جنس گچ ساخته بوده‌اند تا آب، خنک بماند.

اگر با تور قشم به جزیره سفر می‌کنید حتما درباره برنامه تور برای بازدید از چاه‌های تلا سوال کنید. اگر تور شما برای بازدید از این اثر زیبا و دیدنی برنامه‌ای نداشت می‌توانید از زمان‌های خالی خود برای بازدید و مراجعه به محل آن‌ها استفاده کنید. چاه‌های تلا در روستای لافت قرار دارند.

فاصله لافت تا قشم حدود ۲۳ کیلومتر است. اگر به بندر پل در ۶۰‌کیلو‌متری غرب بندر‌عباس بروید با کشتی‌های مسافربری می‌توانید به روستای لافت سفر کنید. برای مشاهده دقیق‌تر موقعیت روستای لافت کافی است نام آن را روی نقشه‌های دیجیتال و اینترنتی جستجو کنید تا محل دقیق آن به شما نمایش داده شود.

نکات دیگر در سفر به چاه‌های تلا قشم

تلا یا تلاو در لغت به معنی پشته آب یا حجمی از آب است. در سفر با تور قشم یا به‌صورت شخصی برنامه منظمی نیاز دارید. بهتر است از همه لحظات سفر خود استفاده کنید. حتما قبل از سفر به منطقه درباره آداب‌ورسوم منطقه و بومیان مطالعه کنید و سعی کنید تا نگاه درستی به هنجار‌های آنان داشته باشید.

در اطراف چاه‌های دیدنی‌ها و جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد که بهتر است بخشی از سفر خود را به تماشای آن‌ها اختصاص دهید. روستای لافت خود روستایی تاریخی با دیدنی‌های بسیار است و ظاهر جالبی برای مسافران دارد. جنگل‌های حرا و قلعه نادری نیز از دیگر جاذبه‌‎هایی هستند که احتمالا نام آن‌ها را شنیده باشید. وقت‌گذاشتن برای تماشای این جاذبه‌ها، قطعا اوقات بی‌نظیری را به سفر شما اضافه خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج