اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۴۵۸۲
۳۶ نظر
۶۷۵۵
۳۶ نظر
۶۷۵۵
پ

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

ماه رمضان از قدیم‌الایام در اذهان مردم ایران به عنوان ماه مهربانی شکل گرفته است. ایرانیان مسلمان و غیرمسلمان در تمام ادوار تاریخی نه از ترس مجازات و قانون، بلکه به خاطر باور قلبی به این ماه، آن را پاس داشته و کوشیده‌اند حرمت آن را حفظ کنند.

روزنامه همدلی - ستاره لطفی: ماه رمضان از قدیم‌الایام در اذهان مردم ایران به عنوان ماه مهربانی شکل گرفته است. ایرانیان مسلمان و غیرمسلمان در تمام ادوار تاریخی نه از ترس مجازات و قانون، بلکه به خاطر باور قلبی به این ماه، آن را پاس داشته و کوشیده‌اند حرمت آن را حفظ کنند.

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

اما به رغم اعتقادات قلبی مردم به دین اسلام و مناسک آن، بیش از ۴۰سال است که تفکری در  بخشی از بدنه نظام شکل گرفته‌ است که سعی دارد بیشتر با ایجاد محدودیت و اعمال زور، ارزشهای دینی را به مردم یادآوری کند و آنان را به شکلی دور از اسلام به سمت دین و دیانت سوق دهد.

اگرچه همواره به خاطر حرمت ماه رمضان و همچنین روزه‌داران محدودیتهایی در این ماه اعمال میشد، اما در سالهای اخیر این محدودیتها از وجهه رافت اسلامی و امر به معروف فاصله گرفته و تا حدودی رنگ و بوی خشونت گرفته است، به گونهای که هرساله با آغاز ماه رمضان موضوع مجازات روزه‌خواران آن چنان در محافل رسمی و غیررسمی تبلیغ میشود که بر جنبههای معنوی و ارشادی این ماه سایه میاندازد.

دادستان خواستار برخورد با روزه‌خواران

همین امسال و درست یک روز قبل از آغاز ماه رمضان  دادستانی به نیروی انتظامی دستور داد که با «روزه‌خواران» برخورد قانونی شود. در نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری  به سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی آمده است: «کسانی که به هر دلیل روزه نیستند باید از تظاهر به روزهخواری خودداری کنند و در صورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد و از آنجا که اتومبیل حریم خصوص تلقی نمی‌شود تظاهر به روزهخواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود.» بعد از دستور دادستان کل مبنی بر برخورد قانونی با روزهخواران، سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی پایتخت گفت:«هیچ عذر و بهانه‌ای برای روزه‌خواری در ملأ عام پذیرفتنی نیست و با آن برخورد میکنند.»

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

 علی مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز نیز از تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم روزه‌خواری خبر داد.

عباسعلی محمدیان،فرمانده انتظامی این استان نیز گفت: «به صورت جدی با هنجارشکنان و کسانی که از طریق تظاهر به روزهخواری اقدام به جریحهدارکردن احساسات شهروندان و قبحشکنی می‌کنند برخورد خواهد کرد.»  مقامات انتظامی و قضایی شهرهای مختلف نیز مانند تهران و کرج قول مجازات افراد روزهخوار را دادند.

 روزه‌خوار به جای افراد غیر روزه‌دار

انتخاب عنوان «روزه‌خوار» به جای کسانی که به هر دلیل نمیتوانند یا نمیخواهند روزه بگیرند، از همان ابتدا بار مجرمانه آن را تقویت می‌کند و اذهان را برای برخورد با آنان آماده می‌کند. ذیل عنوان روزه‌خوار علاوه بر کسانی که عمدا روزه نمی گیرند و یا حتی به قصد مخالفت با نظام اسلامی تظاهر به روزه‌خواری می کنند، بیماران، سالخوردگان، مسافران و کسان دیگری که عذر دارند و ممکن است از سر اضطرار اقدام به رفع نیازهای خود در ملا عام کنند، نیز گنجانده میشود.

روزه‌خواری از لحاظ قانونی جرم انگاری نشده

تهدید و خطونشان کشیدن برای روزه‌خواران در حالی است که روزه‌خواری از لحاظ قانونی جرم‌انگاری نشده و این فعل مستوجب مجازات اعلام نشده است، اما با این حال قضات با استناد به ماده ۶۳۸ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی برای تظاهر به روزه‌خواری حکم به مجازات می‌دهند.

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

جالب است بدانیم در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی نیز به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاه‌ها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر می‌کنند. بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از ۱۰روز تا دو ماه یا تا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد.  در حالی با استناد به ماده ۶۳۸ مجوز برخورد خشن با افراد غیر روزه‌دار  صادر میشود که این ماده قانونی میتواند به موضوعات و موارد زیادی تعمیم پیدا کند. بدون تردید دزدی، دروغ غیبت، فریب  و ... همه در دین اسلام فعل حرام هستند، اما روزانه افراد زیادی حتی برخی مسئولان در ملأ عام و حتی پشت ترببونها آشکارا دروغ میگویند، اما هیچ دستگاه یا مقامی به  ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی استناد نمیکند و خواستار مجازات آنان نمیشوند.

معمولا این قانون در مورد فعلهای حرام دیگر به اندازه روزهخواری، سختگیرانه اجرا نمیشود.

ماه رمضان، ماه مهربانی است

معمولا دستگاهها و مقاماتی که خواستار برخورد خشن با روزه‌خواران هستند، دلیل آن را حفظ حرمت ماه رمضان عنوان میکنند. در صورتی که ماه رمضان ماه مهربانی است، نه خشونت و ارعاب و نفس این ماه و مناسک معنوی آن با زور و قدرت نمایی در تضاد است و بسیاری بر این باورند که این گونه برخوردها حتی می‌تواند بر جایگاه این ماه در اذهان برخی از مردم، لطمه وارد کند و باعث دین‌گریزی شود.

برخی نیز خشونت با افرادی را که اقدام به روزهخواری می کنند به مسائل اجتماعی گره می زنند و می‌گویند روزهخواری در بعد اجتماعی بهنوعی عدم احترام به حقوق دیگران است.

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

زیرا کسی که به صورت آشکار اقدام به خوردن و آشامیدن میکند، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا می‌گذارد. چنین فردی با اقدام به روزه‌خواری به صورت علنی و‌ آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد بنابراین باید مجازات شود. بدون تردید رعایت حقوق دیگران و احترام به آن از سوی شهروندان، موضوعی باارزش و پسندیده است، اما ناگفته پیداست در بسیاری از موارد حقوق شهروندان به راحتی لگدمال می‌شود اما مجازاتی در انتظار ناقضان حقوق شهروندی نیست.

پیامدهای اقدامات افراطی برای اسلام

با وجود این که برخی قوانین موجود در مورد برخورد با روزهخواران را سختگیرانه میدانند و میگویند این رفتارهای قهری باعث دینگریزی و ضربه زدن به اعتقادات مردم میشود و این قانون نیاز به تعدیل یا تغییر نحوه اجرا دارد، اما برخی پا را از قوانین موجود فراتر گذاشته و دستوراتی را صادر می کنند که میتوان آن را منویات دهنی گروههای افراطی مدعی اجرای اسلام تلقی کرد. گروههایی که در چند دهه اخیر در سطح جهان بیشترین تهدیدها و تبلیغات منفی را علیه دین اسلام سازماندهی کردند.

دو روز پیش یک عضو شورای شهر ماکو در آذربایجان غربی تایید کرد که از روز گذشته به دستور ستاد امر به معروف و نهی از منکر، «نانوایی‌های بربری در صبح تعطیل شدند و شنیده شده چون نان بربری به نوعی نماد صبحانه است، در ماه رمضان در شیفت صبح باید تعطیل باشند.»

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

براساس گزارش روز دوشنبه ۱۵فروردین وب‌سایت رویداد۲۴، به‌دنبال اجرایی شدن این دستور نانوایی‌ های بربری باید از «۱۵بعدازظهر تا نیم ساعت قبل از افطار اقدام به پخت نان کنند» و در غیر این صورت با «جریمه سنگین و پلمپ» روبرو خواهند شد.

الله‌وردی حسن زاده، رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه، گفته است این مصوبه «چند سال» است ابلاغ شده ولی «در اجرای آن تعلل می‌شد» و از روز گذشته اجرایی شده است.

بر اساس این گزارش، نانوایی‌هایی که نان روغنی و سنگک پخت می‌کنند نیز باید شیفت صبح تعطیل باشند ولی توضیح داده نشده است که این نان‌ها نماد چه چیزی هستند؟ بدیهی است امنیتی کردن فضای جامعه و دستور بگیر و ببند و اعمال زور و ممنوعیتهای عجیب در ماه مبارک رمضان، نه تنها با آموزههای اسلام همخوانی ندارد، شایسته حکومت دینی ایران نیز نیست. از سویی دیگر بدون تردید افراد روزه‌دار که با اراده و اعتقاد قلبی اقدام  به روزه‌داری و انجام فرایض ماه رمضان گرفته‌اند، راضی به شلاق خوردن افرادی که روزه نمیگیرند، نیستند و از  تعطیلی کسب وکارهای مردم در این بحران اقتصادی رضایت ندارند.

با تهدید و برخورد افراطی، روزه‌خواری برطرف نمی‌شود

شاید وقت آن فرا رسیده است که نهادهای تصمیمگیر نگاهی دوباره به قوانین اجرایی در ماه رمضان کنند، تا اخبار بهتری از این ماه در دنیا مخابره شود نه اخبار خشونت و محدودیتهایی که در سالهای اخیر یادآور برخی ممنوعیت‌های گروههای تندرو در منطقه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کشور در ماه رمضان ارایش جنگی به خودش میگیره.
      مومنان خدا با زور که نمیشه فرهنگ سازی کرد و یا مردم رو وادار به روزه کرد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کسی نمیگه روزه بگیرن اما به اعتقادات دیگران احترام بذارن و علنا روزه خواری نکنن

      • ناشناس

        نیروی انتظامی موقع قاچاقی اومدن افغانها و پاکستانیها اینجوری مراقب بود کشور به اشغال افغانها در نمیومد پلیس موقع گوشی قاپیها کجاست ؟

    • ناشناس

      زندگی شون شده تهدید اجبار زور ممنوعیت محدودیت

      پاسخ ها

      • .....................

        انگاراینها ازخدا به دین خدا متعصب ترن خداوند کسی رو برای روزه نگرفتن بندوحبس نکرده

    • ناشناس

      مریض کردن همه رو نمی تونیم دیگه

    • ناشناس

      برو خودت بگیر

    • ناشناس

      دستگاه گوارش معده مردم با گرونی نخوردن ریخته بهم خشک شده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کم خوردن هیچکسو نمی کشه زیاد خوردن باعث همه مرضهاست

      • ناشناس

        ما کم خوردیم مشکل پیدا کردیم

      • ناشناس

        انرژیت که خیلی خوبه .کیلویی کامنت میدی پس کم خوردن به نفعت بوده خخخخ

      • ناشناس

        احتمالا اصلا تجربه کم خوردن نداری که همچین حرفی میزنی

    • ناشناس

      ای کاش برای تورم وگرونی واختلاس ودزدی هم غیرتی میشدین

    • ناشناس

      عوض این کارا اقتصاد مملکتو درست کنید و مرزارو باز کنید چرا خودرو نباید وارد شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مجید حیدری

      میخوان به زور مردم رو ببرند به بهشت

    • ناشناس

      ما ملت ایران سالهاست که روزه داریم و مسئولین جلوی ما سال ها در حال روزه خواری

    • ناشناس

      زندگیمون!

    • ناشناس

      آره جون عمت

    • ناشناس

      ای کاش تو همه کارهای که مملکت و احیا میکرد اینقدر جدی برخورد میکردین

    • ناشناس

      والا من خداروشکر روزه ام رو میگیرم . اما اگر کسی در خیابان روزه خواری کند احساسات من جریحه دار نمیشود . اصلا معنی ندارد اینطور ماه رمضان رو ماه پردردسر برای مردم درست کردید .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        این ماه حرمت داره و نباید حرمتش شکسته شود. قرار نیست روزه دار با دیدن خوردن و نوشیدن بقیه کم بیاره!

      • ناشناس

        مقالتون مصداق بارز این آیست "و چون به آنها گفته شود: در روی زمین فساد نکنید گویند: جز این نیست که ما اصلاح گریم."

      • ناشناس

        برادر ، روزه ات قبول درگاه حق انشاالله. ولی امر به معروف و نهی از منکر باید انجام بشه. این دستور خداست. اما متاسفانه مردم در برابر این فریضه مقاومت می کنن.

      • ناشناس

        از کی تا حالا روزه خواری شده فساد در روی زمین ؟!

    • ناشناس

      روزه بر ملت ايرا واجب شرعيه
      چون پول ندارن چيزي بخرن

    • ناشناس

      تو دوازده برج ایرانیان رمضون کیه؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      پس اونهایی که دارن بیت المال میخورن... دکل نفتی میخورن... سه هزار میلیارد میخورن... با اونها هم برخورد کنید ممنون میشیم..

    • حبیب

      ولی تذکرها هم باید تشویقی باشه تا تنبیهی اما خوف از خدا هم درش گنجانده بشه
      کلا مردمدارباشید درحد اعتدال

    • ناشناس

      کسی که میخواد روزه نگیره خب نگیره به خودش مربوطه ولی نباید وسط جامعه یا جلوی روزه داران اقدام به خوردن و آشامیدن کنه البته برای روزه دار این مسائل بی اهمیت تلقی میشه

    • قوخازواره

      دقت کردین یک مامورهست که درتمام تصاویربالاحضوردارد؟

    • ناشناس

      تو راحت باش برو جهنم ... فقط باعث جهنمی شدن دیگران نشو😏😏😏

    • ناشناس

      ۸۰میلیون نفر میخوریم همه از بغل دستی خود میترسه بابا نترسین بخورین

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اسیر نفس نباش. از عقوبت عمل خودت بترس

    • ناشناس

      احسن خروجی رو از ۱۵هزار تومان کردن ۸۰۰هزار تومان که کسی مبادا از مرز بره ترکه و جنس و لباس و ... درجه یک بخره

    • نازی

      خوردن و آشامیدن جلوی کسی که ب اختیار خودش اقدام ب روزه کرده.گناهه. ولی در طول سال مردم فقیری که مواد غذایی در سطح شهر رو میبینن و نمیتونن بخرن و حسرت میخورن. گناه نیست؟

    • ناشناس

      عالی بود پیامت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج