۱۲۰۷۷۱۳
۶۰ نظر
۴۳۶۰
۶۰ نظر
۴۳۶۰
پ

آیا با رفتن این مرد دنیا دگرگون می‌شود؟

آیا دیکتاتور و نظام دیکتاتوری، مردمی برده‌مآب را به‌ وجود می‌آورند یا اینکه مردمی برده‌مآب، دیکتاتور و نظام دیکتاتوری را پدید می‌آورند؟

آسو: میخائیل شیشکین از نویسندگان شهیر روسیه است که سه جایزه‌ی «بوکر روسی»، «کتاب پرفروش ملی روسی» و «کتاب بزرگ» را به دست آورده است. او در سوئیس زندگی می‌کند و آثارش به حدود ۳۰ زبان ترجمه شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید برگردان مقاله‌ای است که به زبان روسی منتشر شده است.

آیا با رفتن این مرد دنیا دگرگون می‌شود؟

شهرهای بمباران‌شده‌ی اوکراین و اجساد کودکان را در شبکه‌های تلویزیونیِ روسیه نمی‌بینید. جوانان شجاع روس که با جنگ مخالفت می‌کنند کتک می‌خورند و دستگیر می‌شوند، در حالی که اکثر مردم ساکت‌اند ــ نه اثری از تظاهرات انبوه است، نه خبری از اعتصاب. دردناک است که می‌بینم بسیاری از هموطنانم از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند: آنها حرف «زد» (z) را روی پنجره‌ی خانه‌ها و شیشه‌ی خودروهایشان نوشته‌اند.

این روزها تلویزیون روسیه مصاحبه‌ای با سرگئی بودروف، بازیگری پرطرفدار در روسیه، را به‌طور مکرر نشان می‌دهد. او می‌گوید: «در زمان جنگ، نمی‌توان از خودی‌ها بد گفت. حتی اگر مقصر باشند. حتی اگر کشورتان در زمان جنگ خطا کند، نباید از آن بدگویی کنید.» و این همان کاری است که مردم انجام می‌دهند، زیرا مایل‌اند که از «خودی‌ها» حمایت کنند حتی اگر آنها به اوکراینی‌ها شلیک کنند.

آنچه اکثر روس‌ها را از دنیای مدرن جدا می‌کند یک انقلاب است، مهم‌ترین انقلاب بشری: گذار از تفکر آبا‌واجدادی به تفکر فردی، گذار از تفوق امر و نهی جمعی به برتریِ وجدان و آگاهیِ فردی. مردم هزاران سال خود را وابسته به گروه می‌دانستند و کاملاً به رهبر گروه ــ رئیس قبیله، خان یا تزار ــ متکی بودند. گروه شما همیشه خوب، و غریبه‌ها همواره بد به شمار می‌رفتند. تنها چند صد سال است که به‌تدریج نظم اجتماعیِ انسانیِ اساساً متفاوتی پدید آمده، نظمی که در آن فرد، آزاد است. پیش‌شرط نگارش قانون‌اساسیِ آمریکا که با کلمات «ما مردم» آغاز می‌شود، پیدایش انسان نوینی بود، انسانی آگاه از کرامت انسانیِ خود.

این شکاف عظیم در تمدن هنوز پُر نشده است. این ماجرای میهن من است: تعداد کمی از هموطنانم آماده‌ی زندگی در جامعه‌ای دموکراتیک‌اند، اما اکثریت چشمگیری هنوز در برابر قدرت زانو می‌زنند و این سبک زندگیِ موروثی را می‌پذیرند.

آیا با رفتن این مرد دنیا دگرگون می‌شود؟

اگر، طی نسل‌های متوالی، همه‌ی کسانی که مستقل می‌اندیشند، دیوانه خوانده شوند، به زندان بیفتند، به قتل برسند، و در بهترین حالت به مهاجرت وادار شوند، تنها سکوت و اطاعت از مسئولان رواج خواهد یافت. اما اگر این یگانه راهبرد بقای این مردم باشد آیا باز هم می‌توان آنها را سرزنش کرد؟ امروز آنهایی که ساکت نمی‌مانند سر از کجا درمی‌آورند؟ به زندان می‌افتند. یا باید پیش از آنکه خیلی دیر شود از کشور مهاجرت کنند.

پیش از این، دو تلاش برای ایجاد نظم اجتماعیِ دموکراتیک در روسیه ناکام مانده است. نخستین دموکراسی روسی، در سال 1917، فقط چند ماه دوام آورد. دومی، در دهه‌ی 1990، به‌زحمت چند سال عمر کرد. هر بار که کشورم می‌کوشد با تثبیت انتخابات، پارلمان و نظام جمهوری، جامعه‌ای دموکراتیک ایجاد کند، سر از یک امپراتوری تمامیت‌خواه درمی‌آورد. تاریخ روسیه آکنده از آسیب رساندن به خود است.

آیا دیکتاتور و نظام دیکتاتوری، مردمی برده‌مآب را به‌ وجود می‌آورند یا اینکه مردمی برده‌مآب، دیکتاتور و نظام دیکتاتوری را پدید می‌آورند؟ این همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است. چطور می‌توان این دور باطل را از بین برد؟ چطور می‌توان روسیه‌ی جدیدی را بنا نهاد؟

پس از هیتلر، آلمان توانست از دورِ باطل دیکتاتوری خارج شود. آلمانی‌ها چیزهای زیادی درباره‌ی پرداختن به گذشته و پذیرفتن گناه آموختند، و توانستند جامعه‌ای دموکراتیک بسازند. اما نوزاییِ کشورشان مبتنی بر شکست نظامیِ تمام‌عیار بود. روسیه هم به این ساعت صفر نیاز دارد. بنا نهادن پایه و اساس دموکراسی در روسیه بدون پرداخت هزینه و پذیرش گناه ملی ناممکن است.

در روسیه نه استالین‌زدایی رخ داد و نه مسئولان حزب کمونیست در دادگاهی شبیه به دادگاه نورمبرگ محاکمه شدند. اکنون سرنوشت روسیه وابسته به پوتین‌زدایی است. درست همان‌طور که در سال 1945 اردوگاه‌های کار اجباری را به آلمانی‌های ]به‌اصطلاح[ «ناآگاه» نشان دادند، امروز هم باید شهرهای ویران‌ اوکراین و اجساد کودکان را به روس‌های ]به‌اصطلاح[ «ناآگاه» نشان دهند. ما روس‌ها باید شجاعانه و بی‌پرده به گناه خود اعتراف کنیم و عفو بطلبیم. هیچ راه دیگری به سوی آینده وجود ندارد. ویلی برانت، صدراعظم آلمان غربی که در زمان سلطه‌ی هیتلر از مخالفان فاشیسم بود، در برابر بنای یادبود قربانیان و قهرمانان گتوی ورشو ]به نشانه‌ی عذرخواهی از جنایت‌های رژیم نازی[ زانو زد. آیا روس‌ها در کی‌یف، خارکیف، پراگ، بوداپست، تفلیس و ویلنیوس زانو خواهند زد؟

آیا با رفتن این مرد دنیا دگرگون می‌شود؟

آلمانی‌ها کوشیدند تا رفتار خود را توجیه کنند: بله، هیتلر تبهکاری دیوانه بود اما ما مردم آلمان ناآگاه، و مثل دیگر ملت‌ها قربانیِ رژیم نازی بودیم. اگر چنین چیزهایی بشنویم، تولد روسیه‌ی نوین ناممکن خواهد بود: بله، ]حالا[ معلوم شده که پوتین تبهکاری دیوانه بوده اما ما مردم گروگان بودیم، ما روس‌های معمولی چیزی نمی‌دانستیم، مطمئن بودیم که سربازانمان دارند اوکراینی‌ها را از چنگ نظامیان فاشیست آزاد می‌کنند، ما خودمان هم قربانی رژیم تبهکار پوتین هستیم. چنین سخنانی آغاز یک پوتین جدید خواهد بود.

گئورگ بوخنر، نویسنده‌ی آلمانی، در سال 1834 به عروسش نوشت: «چه چیزی در وجودِ ماست که ما را به دروغ‌گویی، قتل و دزدی وامی‌دارد؟» تنها این پرسش می‌تواند مهم‌ترین انقلاب بشری در روس‌ها را تسریع کند: درک و فهم اینکه خودتان مسئول‌اید، نه مقام‌های مافوق‌تان.

پس از جنگ، دنیا به بازسازیِ اوکراین کمک خواهد کرد. اما اقتصاد روسیه نابود خواهد شد. سقوط امپراتوری با قدرتِ تمام ادامه خواهد یافت. مسکو دیگر نخواهد توانست که به چچن پول سرازیر کند، چچنی‌ها به دنبال استقلال خواهند رفت، و دیگر مناطق و جمهوری‌ها نیز همین راه را پی خواهند گرفت. فدراسیون روسیه فرو خواهد پاشید. اما نیروی گریز از مرکزِ جمهوری‌ها و مناطق در آخرین امپراتوری دنیا می‌تواند نه تنها مخرب بلکه پالاینده و سازنده باشد. روس‌ها باید بیاموزند که بپذیرند که روسی می‌تواند زبان رسمیِ چند کشور باشد. امپراتوری را باید مثل توموری بدخیم از افکار و اذهان زدود. تنها در این صورت است که کشورهای جدید می‌توانند دست به اصلاحات بزنند.

ناتو یا اوکراینی‌ها نمی‌توانند روسیه را پوتین‌زدایی کنند. ما روس‌ها خودمان باید کشورمان را پاک‌سازی کنیم. آیا برای این کار آمادگی داریم؟ آیا در سرزمین‌هایی که از مسکو اعلان استقلال می‌کنند حکومت‌هایی واقعاً دموکراتیک ایجاد خواهد شد؟

یوگسلاوی نشان داد که در کشوری چندملیتی ممکن است که به‌سرعت منازعات خونین و پاک‌سازیِ قومی به راه بیفتد. فوران نفرتِ متقابل و تشدید خشونت، کشورمان را چند قرن عقب خواهد برد. موجی از پناهجویان به دنیا سرازیر خواهد شد. هرج و مرج سرزمین پهناوری را تهدید خواهد کرد که رژیم غارتگر پوتین ساختار دموکراتیک جامعه را در نظر اهالی‌اش کاملاً بی‌اعتبار کرده است. در نتیجه، مردم دوباره تنها راه نجات را توسل به «رهبر قدرتمند»ی خواهند دانست که وعده‌ی نظم و ثبات می‌دهد. چنین رهبری به‌سرعت پیدا خواهد شد، و روسیه دوباره به خود آسیب خواهد رساند. و چه کسی اهمیت می‌دهد که پوتین جدید به چه نامی خوانده خواهد شد؟ غرب بی‌درنگ از «دیکتاتوری» جدیدی حمایت خواهد کرد که مدعی برقراریِ «نظم» است و به دنیا وعده می‌دهد که خطر انبوهی از تسلیحات هسته‌ایِ قدیمی را مهار خواهد کرد.

آیا با رفتن این مرد دنیا دگرگون می‌شود؟

جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی مستلزم اقدام مشترک همه‌ی کسانی است که خود را روس می‌دانند و از گذشته، حال و آینده‌ی روسیه‌ی کنونی خسته شده‌اند. باید میل مشترکی نسبت به گسست از گذشته‌ی پوتینی وجود داشته باشد. اما آیا دموکراسی بدون وجود تعدادی کافی از شهروندان آگاه، و بدون جامعه‌ی مدنیِ بالغ می‌تواند خود را تثبیت کند؟ دلم می‌خواهد باور کنم که در شهرهای بزرگِ روسیه کشور جدیدی در حال پیدایش است که هنوز در پسِ سرکوب‌ها از دیده‌ پنهان است. کسی چه می‌داند؟ «روسیه‌ی زیبای آینده» (شعار الکسی ناوالنی) باید با انتخاباتِ آزاد آغاز شود.

اما چه کسی، و بر اساس چه قوانینی، چنین انتخاباتی را برگزار خواهد کرد؟ همان ده‌ها هزار معلم وحشت‌زده‌ای که در تقلب در انتخابات پوتینیِ کشور دست داشتند؟ و آیا می‌توان مطمئن بود که در انتخابات واقعاً آزادِ روسیه اعضای اپوزیسیون دموکراتیک، که اکنون «خائن به کشور» خوانده می‌شوند، پیروز خواهند شد، و نه به‌اصطلاح «وطن‌پرستانی» که با به‌اصطلاح «فاشیست‌های اوکراینی» جنگیده‌اند؟ مردمی را که به تزاری خیرخواه دل بسته‌اند نمی‌توان یک‌شبه به رأی‌دهندگانی مسئولیت‌پذیر تبدیل کرد. و چه کسی اصلاحات دموکراتیک را انجام خواهد داد؟ تأسیس حکومت جدید را نباید به مسئولان فاسد و تبهکار رژیم پوتین واگذار کرد. همه‌ی مسئولان این رژیم به فساد و تبهکاری آلوده‌اند.

دنیا خواهان برگزاریِ «دادگاه نورمبرگ روسی» است. اما چه کسی در روسیه این اقدامات حقوقی را سازمان‌دهی خواهد کرد؟ چه کسی این بازنگریِ مهمِ گذشته را انجام خواهد داد؟ چه کسی جنایت‌ها را افشا و مجرمان را مجازات خواهد کرد؟ خودِ مجرمان؟ می‌توان پوتین را عزل کرد و فرد دیگری را به جای او نشاند اما چطور می‌توان ناگهان میلیون‌ها مسئول فاسد، مأمور پولکیِ پلیس و قاضیِ فرمانبردار را جایگزین کرد؟

نوزاییِ روسیه طولانی و دردناک خواهد بود. و تازه این تحریم‌ها، فقر و طرد بین‌المللی بدترین چیزی نیست که پیش روی ماست. فقدان نوزاییِ درونیِ روس‌ها هولناک‌تر است. پوتین نشانه‌ی بیماری است، نه خودِ بیماری.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پوتین بمیره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ترامپ متنفر بود از پوتین عکس بی ربطی عکس کشورای دیگه باید میذاشتین

      • ناشناس

        پوتین جنایتکار مریض پارکینسون داره دو دستی میز رو چسبیده بود

    • بدون نامتر

      سلام،فقط یک سوال داشتم عزیزضد وطن،ایا جرات داری در محل سکونت فعلیت ،برخلاف حکومتشان یک کلمه حرف بزنی؟ ،صدالبته که نه ،چون درروز ورودت کتباوبافیلم ازت تعهد گرفتند که همچین کاری نکنی!۳۰ ازمایشگاه سلاحهای بیولوژیک امریکاییها کنارمرزروسیه احتمالا برای سرگرمی بودندولی اگر کمی فکر کنید، می فهمید این نویسنده روسی وطرفدارهاش چه ادمهای وحشی وخطرناکی هستند.اگر مردی منتشر کن.

      پاسخ ها

      • ali

        ادم غیر وحشی و تمیز اگه وجودشداشت میرفت با امرذیکا درگیر میشد نه اینکه بچه ها میفهمی بچه ها نه انگار باز نفهمیدی بچه ها کشته و مردم عادی اواره بشن

    • ناشناس

      چه زیبا

    • ناشناس

      این که مرد نیست یه نامرد ظالمه

    • ناشناس

      پوتن قاتل جنایتکار

    • ناشناس

      تاریخ دادگاه لاهش کی هست

    • ناشناس

      مردم هم با سکوت انفعال پررو شون میکنند

    • ناشناس

      مردم روسیه همون اولش اعتراض کردن دستگیر سرکوب شدن سالها به این بازی انتهاباتی مدودف پوتین و پوتین مدودف اعتراض کردن

    • ناشناس

      ناولنی و همسرش در فرودگاه دستکیر شدن بخاطر مخالفتش با پوتین برچسب بهش زدن نه سال زندان بریدن براش

    • ناشناس

      شطرنج باز روسی گری گاسپاروف مخالف سر سخت کارای پوتین بارها دستگیر شد مجبور شد از روسیه برود

    • ناشناس

      قدرت پول فساد میاره اخلاق انسانیت عدالت و تصمیم‌گیری درست رو ازت میگیره

    • ناشناس

      محاسبه اش اشتباه بود روزای اول امریکا میگفت پوتین میخواد حمله کنه به اوکراین کسی باور نمیکرد چون با این کار پایان دوران سیاسیش بود همینم شد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کسی باور نمیکرد که او مرتکب چنین حماقتی بشه
        به دست خودش گور مملکتش رو کند

    • ناشناس

      پوتین تمام شد . شد هم رده مثل داعش طالبان صدام قذافی هیتلر

    • ناشناس

      با رفتن امثال این ادم دنیا جای امن تر و بهتری میشه بله

    • ناشناس

      روسیه کشور آزاد و راحتیه برای مردمش چون پوتین همه چی رو برای روسیه میخواد بر خلاف ایران دخالتش در ایران سوریه افغانستان کشورای دیگه برای جمع کردن پول و خرج مردم روسیه اس

    • ناشناس

      لعنت بهش با دخالت در برجام وین و کش پیدا مردن مذاکرات مردم ما هزینه اش رو میدن

    • ناشناس

      بله با رفتن پوتین شرکاش جهان و حال مردم دنیا کشورا خیلی بهتر میشه

    • ناشناس

      لعنت به دیکتاتور و لعنت به مردمان جاهل

    • س.

      مقاله‌ای عالی فقط کافیه جای کلمه روسیه، ما ایرانی‌ها، کلمه ایران رو هم جایگزین کنیم!

    • مننمنم

      شاید برای ماندن درسویس ومتهم نشدن شاید

    • ناشناس

      این و دو سه نفر دیگه

    • ناشناس

      تا وقتی آمریکا و صهیونیسم هست دنیا دگرگون نمیشه.بقیه اش بازی رسانه های غربیه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        البته تا وقتی نوکرای روسیه هستن جای نگرانی نیست

    • ناشناس

      دنیای دگرگون یعنی چی؟ یعنی آمریکا تنهایی قلدری کنه؟ یعنی غرب آقایی کنه؟ خب الان قرنهاست که همینه.دگرگون یعنی دیگه غرب آقا نباشه

    • ناشناس

      بله این یاغیه کمونسینه بی‌آبرو بره دنیا دگرگون میشه

    • سجاد

      شما ک این متن رو برگردان کردید خواستگاه این متن رو داخل متن بیارید و بگید آیا امکان دارد این متن بخاطر ایجاد هرج و مرج در بین مردم روسیه و به سفارش غرب نوشته شده باشه یا نه. این رو بگید ک چرا روسیه به رهبری پوتین به اشتباه در تله غرب به رهبری آمریکا گیر افتاد چون فکر میکردن اگر با گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در کشور های همجوار روسیه مقابله نشه بالاخره ی روزی به روسیه دست اندازی میشه و حالا ک روسیه رو وادار به حمله ب اوکراین کردن با جو َسازی رسانه ای با اسم رمز دفاع از مردم اوکراین سعی در ب شکست کشاندن پوتین و از همه مهمتر کشور روسیه دارن و اگر این اتفاق بیفتد شرایط برای ایران هم عوض میشه

    • .....................

      این مرد وچند پیرمرد دیگر که دنیا را به اشوب کشیدن............

    • ناشناس

      با رفتن لاشخورها ی غرب پرست حتما

    • ناشناس

      مگر برای این همه جنگ وجنایت امریکا و انگلیس دادگاه نورنبرگ برگزار شد که حالا انتظار دارید برای روسیه برگزار شود.مگر ملت امریکا و انگلیس مثل المان احساس گناه جمعی کردند با تصاویر کشته شدگان جنگ های دولتشان که حالا انتظار دارید در روسیه اتفاق بیفتد.المان فقط بازنده جنگ بود همین.والا چرچیل و استالین چیزی از هیتلر کم نداشتند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آلمان جنگ راه انداخت و ثمرش را دید
        امثال تو هم تا ثمر نبینید درست‌بشو نیستید

    • ناشناس

      این و دو سه تا دیگه دیکتاتور منطقه و شرق اگه سقط بشن یه کورسوی امیدی شاید حاصل بشه

    • ناشناس

      اربابتون انگل یس قصد ترورش رو داره

    • محمد

      پوتین کارش درسته

      پاسخ ها

      • الناز ح

        پوتین قاتله ریاست جمهوربش باطله

      • ناشناس

        عجب شعاری :))

      • ناشناس

        ولادیمیر قاتله
        ریاستش باطله

    • ناشناس

      امثال شما ها که تو غرب زندگی می کنید بایدم ازشون حمایت کنید ولی مردم روسیه سالهاست دلسوزی پوتین برای کشورش رو دیدن و قطعا امیال شما ها رو به زبون نمیارن،تا چشمتون دراد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو‌چرا میسوزی از پوتین قاتل یک نفری دفاع میکنی همیشه

    • ناشناس

      آی دارین میسوزینا! بیش باد!

    • ناشناس

      این مطلب در مورد کجا بود؟

    • ناشناس

      غرب بی‌درنگ از «دیکتاتوری» جدیدی حمایت خواهد کرد که مدعی برقراریِ «نظم» است و به دنیا وعده می‌دهد که خطر انبوهی از تسلیحات هسته‌ایِ قدیمی را مهار خواهد کرد.

      دلم می‌خواهد باور کنم که در شهرهای بزرگِ روسیه کشور جدیدی در حال پیدایش است که هنوز در پسِ سرکوب‌ها از دیده‌ پنهان است. کسی چه می‌داند؟ «روسیه‌ی زیبای آینده» (شعار الکسی ناوالنی) باید با انتخاباتِ آزاد آغاز شود.

      حرفای یه غربگدای روسی که میخواد نشون بده غرب زده نیست ولی آخرش آدرس کسی رو میده که غرب پشتشه!



      پاسخ ها

      • ناشناس

        بزرگ شو انقدر چرت نگو پشت هم قصه نوشتی

      • ناشناس

        بیسواد دو تا کتاب بخون دنیا رو با چشم باز ببین

      • ناشناس

        چقدر حرف میزنی الکی

      • ناشناس

        چند سالته کوچولو از سرسره بیا پایین سرمون درد گرفت

    • ناشناس

      ایسنا: سلامت ولادیمیر پوتین پس از انتشار ویدئویی که نشان می‌داد او در طول دیدار با وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، محکم میز را گرفته، دوباره زیر سوال رفت.

    • آخرین سنگر سکوته

      نهار خوردین ؟
      چخبر از گرونی ها پراید ۲۰۰ میلیونی ؟

    • ناشناس

      بر فرض پوتین نباشه یه رئیس جمهور میهن پرست دیگه تو روسیه سرکار میاد که برای کشورش هرکاری میکنه ، همه مشکلات دنیا زیر سر پوتین نیست که با نبودنش دنیا تغییر کنه

    • ناشناس

      مرگ بر دیکتاتوری

    • ناشناس

      توهم درمان ندارد

    • ناشناس

      وقتی قدرت و ثروت در اختیار یکنفر بمدت طولانی باشه قطعا فساد و دیکتاتوری بوجود میاد بدون استثناء

    • بی نام

      اگر امروز بی جا شدگان افغانستانی بی حد و حساب به ایران می آیند دلیلش شوروی سابق است که در آنجا کودتا کرد و آمریکا هم طالبان را به وجود آورد تا در مقابل شوروی بایستد. روسیه امروز هم به دنبال احیای امپراتوری تزاری و شوروی سابق است. روسیه تزاری ایران را بی چاره کرد و قراردتئهای نگین ترکمنچای و گلستان را به ایران تحمیل کرد. حالا چه شده که مسوولان ما حمایت ار روسیه را در پیش گرفته اند الله اعلم

    • مجتبی

      احسنت

    • مجتبی

      چرا فقط روسیه آیا آمریکا رو به زوال نیست؟ آیا جنایت نکرده؟ آیا.....

    • m

      زنده باد پوتین

    • ناشناس

      دقیقا موافقم... اصل مطلب را گفتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج