جاباما
۱۲۱۸۴۲۳
۳۰ نظر
۱۰۳۲۸
۳۰ نظر
۱۰۳۲۸
پ

یک «شوهر» چگونه می‌تواند شما را نابود کند؟

در این مطلب رشته‌توئیتی درباره یک بازخورد تلخ از علایق شخصی‌ یک زن را می‌خوانیم که لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به او زده است.

برترین‌ها: کاربری به نام «من» در توئیتر، رشته‌توئیتی را درباره یک بازخورد تلخ از علایق شخصی‌اش روایت کرده. این که اعتماد به نفس او با چند پرسش غیراصولی فروریخته و حالا از رنجی که می‌برد، می‌گوید.

" از کودکی کتاب خوانی یکی از مهم ترین علایقم بود و از ۲۰ سالگی خوره‌ی سریال بودم. هیچ سریال جدیدی نبود که طی چندروز نبینمش. این علاقه تا سال اول ازدواجم با این مرد ادامه داشت و بعد از اینکه مورد هجوم سوالهای این مرد قرار گرفتم تردید و شک سراسر وجودم رو گرفت و دیگه به ندرت کتاب خوندم و سریال دیدم. ازم میپرسید از این کتابها چی یاد گرفتی؟و منی که اغلب قصدم فقط لذت بردن بود جوابی نداشتم. اینقدر پشت سر هم و به کرات کتاب میخوندم و سریال میدیم که بعد یه سال حتی محتواشون رو به خاطر نمی‌آوردم و همین نقطه ضعفی بود که مورد حمله قرار گرفت. این که تویی که چیزی یادت نمیمونه چرا وقتت رو صرفش میکنی؟

یک «شوهر» چگونه می‌تواند شما را نابود کند؟

مورد سوال قرار گرفتن سه علاقه اصلیم یعنی سریال دیدن، موزیک گوش دادن و کتاب خوندن و به تبع اون کنار گذاشتن اونا باعث شد تقریبا هیچ تفریح و سرگرمی و دلخوشی نداشته باشم و منی که تا قبل اون میخندیدم و میگفتم "من اصلا نمیفهمم وقتی یکی میگه استرس دارم دقیقا یعنی چی؟" دچار انواع حمله‌های اضطرابی شدم. یک اضطراب کشنده دائمی که دائم بهم میگه الان داره وقتت تلف میشه و باید یک کار مهم و باارزش انجام بدی! اینجوری شد که مفهوم لذت رو در زندگیم گم کردم و الان همه چیز پیش چشمم بی رنگ و بی نور و بی محتوا میاد. نمیتونم تفریح کنم، نمی‌تونم استراحت کنم، نمیتونم از یکجا نشستن و سکوت لذت ببرم، نمیتونم کتاب بخونم، فیلم و سریال ببینم، موزیک گوش بدم و حس رهایی کنم. حس میکنم دائم باید یک کاری بکنم که وقتم به بطالت نگذشته باشه و این بزرگترین عذابیه که دارم به خودم میدم.

یک لحظه هم آروم و قرار ندارم، نمیدونم چی میخوام، چکار باید بکنم، نمیتونم تصمیم بگیرم، دائما مضطربم، تهوع دارم و حس میکنم ته دلم خالی شده و الانه که محتویات شکمم رو بالا بیارم. موندن تو یه موقعیت ثابت حالم رو به شدت بد میکنه، به خاطر همین بیشتر از یکی دوساعت نمیتونم از خونه بیرون برم، تو خونه هم بیشتر از چندساعت موندن به قدری حالم رو بد میکنه که عصبی میشم و دچار پنیک اتک. دائم ازین شاخه به اون شاخه میپرم بلکه اون حقیقت مهم و باارزشی که قراره به زندگیم معنا بده  رو پیدا کنم اما نیست. نیست. نیست.

من فقط یک مفهوم رو گم نکردم. خودم رو گم کردم. این آدمی که الان هست رو هیچ نمیشناسم به خاطر همین هم نمیتونم بهش کمک کنم. احساس پوچی دیوانه‌ کننده‌ای میکنم. اونی که داره این وسط بیشترین عذاب رو میکشه خود منم. الان جرات ندارم کتابی رو باز کنم چون میترسم ازم بپرسه چی یاد گرفتی و من جوابی نداشته باشم، میترسم چندماهه دیگه محتواش یادم بره. ازینکه سریال ببینم، موزیک گوش بدم، بازار برم یا کار بیهوده ای انجام بدم خجالت میکشم.

یک «شوهر» چگونه می‌تواند شما را نابود کند؟

بهم اضطراب میده که وقتی تو خونه تنهام همین که صدای قدم‌هاشو میشنوم از جام میپرم و خودم رو مشغول کاری میکنم چون  ازینکه ببینه درحال استراحتم یا بیکارم میترسم. با اینکه خودش هم روحش ازین ماجرا خبر نداره و هرگز منو در این باره مواخذه نکرده اما تاثیر حرفهای اوایل ازدواج من رو به چنین آدمی تبدیل کرده که دائم میترسه و مضطربه. آدمی که برای خوشامد شریک زندگیش دست از همه چیش کشید و حالا بی‌هویت شده.

پانویس:

-در مورد این موضوع باهم صحبت کردیم.

-در مورد این مساله با تراپیست صحبت کردم.

-درحال حاضر درحال مصرف دارو جهت درمان اضطراب هستم.

-این مساله برای من ریشه‌ای تر از اینه که با تلقین و برگشت به گذشته و اندکی تلاش حل بشه."


سایر کاربران چه دیدگاهی دارند؟

فرزاد به تحلیل موضع همسر این کاربر پرداخته:

اینکه چنین موضوعی را در اوایل ازدواج مطرح کرده و پاسخ درخوری از شما نگرفته است بیشتر باعث افزایش اعتماد به نفس ایشان شده و اعتماد به نفس شما را کم کرده است. به نظرم خیلی از زوج‌ها از این روش استفاده می‌کنند که طرف مقابل را تحقیر کنند و به روش ناجوانمردانه امتیاز به دست آورندکتاب خواندن و فیلم دیدن برای به یاد آوردن آنها نیست! بنا نیست که از روی فیلم یا کتاب امتحان بگیرند و بر اساس درصدی که به یاد می‌آورید به شما نمره‌ی قبولی دهند فیلم و کتاب درک کلی آدمی را از زندگی بالا می‌برد و عملا شما زندگی زیسته‌ی مردمان متعددی را زندگی می‌کنید و تجربه می‌آموزید.

جواد با این کاربر همذات‌پنداری کرده و می‌نویسد:

این رشتو رو خوندم و چقدر حسش کردم. مخصوصا تو این دو سال اخیر که سرباز بودم کارم تو خونه شده بود کتاب خوندن و هرکی هم از راه می‌رسید شروع می‌کرد سوال پرسیدن درباره‌ی این که وقتی میرسی خونه چیکار می‌کنی؟

یه عده کارمندی که تو کل روز نیم ساعت کار مفید نمی‌کردن انتظار داشتن تا ۱ نصف شب هم برم سرکار تا خدایی نکرده وقتم هدر نره. حالا با همچین تفکراتی کافی بود بفهمن که من کتاب می‌خونم. شده بودم سوژه‌ی تمسخر یه عده کارمند. چرا؟ چون رمان می‌خوندم. هرچی میشد ربط می‌دادن به این که رمان می‌خونم و هرهرهر می‌خندیدن.

با خوندن این رشتو در عین حال که به‌شدت برای نویسنده‌ش ناراحت شدم، برای خودم خوشحال شدم که تونستم همچین برخوردهایی رو نادیده بگیرم و تو این شرایط سختی که تو این دو سه سال اخیر داشتم، حداقل این دلخوشی رو از خودم نگرفتم.

یک «شوهر» چگونه می‌تواند شما را نابود کند؟

ایلایالی نیز تجربه‌ای مشابه دارد:

اولین مواجه‌م با داستان، یه داستان سریالی جنایی بود تو یکی از روزنامه‌هایی که بابام می‌خرید. وقتی دید دارم می‌خونم گفت اینا رو اینجور می‌نویسن که تو هر بار بابت قسمت بعد پول بدی (جدا ازین که فکر می‌کرد محتواش مغزو فاسد می‌کنه و جاش باید درس خوند) هنوزم نمی‌تونم راحت جلوش کتاب دست بگیرم چون چندبار دیدم بین حرفاش می‌گه حال بدت بابت رماناییه که می‌خونی. بذار این‌طور بگم هیچوقت تو زندگیم هیچ کاری رو با لذت خالص و بدون ترس انجام ندادم.


کلام آخر

به هر حال هر فردی در زندگی شخصی دارای علایق متفاوت و حتی منحصر به فردی‌ست. در عین حال نیاز به احترام یکی از بارزترین غرایزی‌ست که درون خلقت انسان نهفته شده و تخریب این غریزه از هر منظری محکوم است. همانطور که در روایت خواندید، چند پرسش ساده با لحنی تمسخرآمیز، ضربه‌ای مهلک را به زندگی افراد می‌زند و گاها بازیابی اعتماد به نفس فرد با شکست مواجه می‌شود. پس بهتر است در وهله نخست از دریچه احترام متقابل و تکریم شخصیت افراد هر پرسشی مطرح شود تا از خطرات اجتناب‌ناپذیر آن در امان بمانیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شوهر نکنید اگه اذیتتون میکنه

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        در اینکه بعضیا رفتار بدی دارن و مدام همه رو در همه حال تحقیر میکنن شکی نیست ولی در مورد خانم این متن باید گفت که ایشون مستعد اضطراب و این بیماریها بودن و از طرفی معتاد به وقت تلف کردن بودن به نظر من هیشکی مخالف کتابخوانی و یا سریال دیدن نیست ولی وقتی افراطی میشه و مثه این خانم تمام قسمت های یه سریال رو ظرف مدت کمی میبینه مشخصه که برنامه ای برای زندگیش نداره و فقط میخواد وقت تلف کنه اینجاست که یکی باید جلوی این کار رو بگیره بخصوص در زندگی مشترک که شما دیگه مثه زندگی مجردی وقتت مال خودت نیست.. کاش در تمام امور کمی تفکر داشته باشیم..

      • ناشناس

        آی کیو وقتی هنوز شوهر نکرده از کجا بفهمه اذیتش میکنه یا نه ؟ باید اول شوهر کنه بعد بفهمه یا نه ؟

    • ۰۱

      بسیار با نویسنده همزاد پنداری کردم من دقیقا در مرحله مشابهی با ایشان هستم . خوش‌بینانه‌ترین حالت اینه که فکر کنیم شوهر بدون دونستن عواقب حرفاش ، اونها رو به زبان آورده. در هر حال به نظر من نادیده گرفتن حرفای هر کسی در زندگی ساده و آسونه به جز همسر. به قول معروف یار بد ،بدتر بود از مار بد

    • ناشناس

      این متن بسیار منم :((

    • ناشناس

      چقدر داشتن یه رابطه درست سخته یا بهتر بگم چقدر سخته کسی رو نرنجونی. خیلی خوب بود خدا کنه این یکی رو یادم نره . چون منم هر چی میخونم یادم می ره

    • ناشناس

      چقدر شبیه من.
      ولی من بهش فکر نمیکنم و داخلش فرو نمیرم ، اونجوری واقعا اوضاع سخت میشه. گذشتم مثل یه دوره از زندگی.
      پذیرفتم ک دیگه نمیتونم با خیال راحت واسه خودم باشم، فیلم ببینم ، کتاب بخونم ، تنها باشم و هیچ کاری نکنم.

    • فرازی

      طفلکی چه روزهای سختی روسپری میکنه .افسردگی وسردرگمی ونداشتن آرامش حس های آزاردهنده ای هستندکه اعتمادبه نفس ادم روسلب میکنه .خدابه همه آرامش روهدیه کنه .

    • ناشناس

      یادمه منم علاقم فیلم و کتاب بود همسرم همیشه منو بابت خندیدن به فیلم کمدی مورد علاقم سرزنش میکرد و میگفت وققتو بابت این فیلمهای سخیف و بی مزه هدر نده مدرک دانشگاهتو بذار در کوزه آبشو بخور همیشه اعتماد به نفسم رو میبرد زیر صفر الانم که شاغلم بابت حقوق کمی که میگیرم سرزنش میکنه و میگه داری برای یه عده بیگاری میکنی همیشه یه راهی هست که اعتماد به نفسمو بگیره و بابت علاِئقم منو سرزنش میکنه همیشه دوست دارم از چشمش دور باشم به خاطر همین آخر شب توی نور کم کتاب میخونم که کسی مزاحمم نباشه

    • بیتا

      یک شوهرفقط باخیانت کردن مارومیتواند نابودکند.

    • ناشناس

      وقتی حرفها یا رفتار شوهرتون باعث آزارتون میشه چرا به زندگی با او ادامه میدهید؟ یا اون زندگی رو درستش کنید یا اگر درست نمیشه تمومش کنید. این اصرار به ادامه با کسی که باعث تحقیر آدم میشه درست نیست

    • ناشناس

      جمع نبند

    • صحرا

      تازه فهمیدم تنها نیستم

    • ناشناس

      اقیانوس عشق به همسرم بودم.آرزوی یک روز آرامش در کنار اون رو دارم بعد از 25 سال زندگی .ولی شوهرم از هر بهانه ی خودساخته ای استفاده میکنه تا منو بکوبه.

    • بینا

      منم همه این موارد رو در زندگیم تجربه کردم و هنوز ادامه داره .از همه طرف.کاش ادمهای یاد میگرفتن به هم احترام بزارن.

    • ناشناس

      چقدر تجربه ها شبیه همن. همسر منم با وجود اینکه شاغل هستم و کارهای خونه تقریبا تماما با منه باز هم تا من رو پای تلویزیون و سریال یا استراحت می بینه هی میگه چقدر عمرت رو هدر می دی . پاشو یه کار مفید انجام بده . پر از استرس هستم و از عشقی که موقع ازدواج بهش داشتم چیز زیادی نمونده برام. ترجیح می دم زیاد خونه نباشه

    • ناشناس

      نه فقط شوهر بلکه والدین هم میتونن آدم رو نابود کنن. مثلا مادر من این مدلیه مدام ایراد میگیره... این چه رشته ای هست میخونی، این چه کلاسیه میری، چقدر خاستگارات مزخرفن، چرا صبح دیر بیدار شدی، معلوم نیست چی راضیشون می کنه.....

    • ناشناس

      اگر کسی بهتون گفت چرا سریال میبینی یا کتاب میخونی یا هرکاری بگید چون هر ادمی به تفریح و سرگرمی احتیاج داره.من دنبال علت نمیگردم.من فقط لذت میبرم.اینکه تو ازین کار لذت نمیبری به من ربطی نداره منم مجبورت نمیکنم اینکارو انجام بدی.ولی اینکه من ازچه کاری لذت میبرم هم به تو ربطی نداره.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دلت خوشه ها. آدم های ایراد گیر مگه به این حرفا توجه می کنن. همسرمن میگه من خوبی تو رو می خوام . تو متوجه و انتقادپذیر نیستی. می خواد من اونجور که توی ذهن اونه رفتار کنم

    • محسن

      خیلی . خیلی مشکل است که بتوان یک همسر پیدا کرد که از نظر عاطفی و احساسی مثل هم باشن . چرا چون اوایل آشنایی چهره دیگر از خودمان نشان خواهیم داد

    • ناشناس

      دمت گرم راست میگی ولی برعکسه خانم های بی ذوقی ام هستن که تمام دلخوشی مرد رو می گیرند دو طرفه است ولی خانمها بیشترند که آسیب میزنند

    • من

      منم یه زمانی خیلی سرزنده بودم الان فقط کار میکنم یا توخونه یا محل کارم. بچه داریم میکنم .حقوقمم آخر ماه تقدیم شوهرم میکنم. درآمدمم از اون بیشتره ولی اجازه ندارم چیزی بگم تازه دکتر هم هستم فکر نکنید یه بدبخت تو سری خورم. ولی مجبورم به خاطر بچه م تمام زورگویی های شوهر مثلا روشنفکرمو تحمل کنم. ولی اون همه چیش سرجاشه تفریح و خواب و استراحت و..........

    • ناشناس

      متأسفانه درباره همسرداری و روابط هیچ اموزشی در کشور داده نمیشه
      و هیچ زمینه فکری بر اساس واقعیت آموزش داده نمیشه پس هر کسی برداشت و توهمات خودش رو داره
      که باعث سوء برداشت میشه

    • ناشناس

      خیلی از خانمها هزاران بار بدتر از مردها هستن لطفاً راجع به حقوق مردها هم بنویسید در ضمن من یه زنم ولی مردهای جامعه ما مظلوم واقع شدن وزنها مظلوم نما

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اصلا هم اینطور نیست. مردهای ایران اعتماد به نفس کاذب دارن. در مقایسه با خانم ها افتضاحن و از خودمتشکر

    • اشکان

      خوب کاری نداره وقتی تنها هستی به علاقت برس ووقتی کنار همسرت هستی به هم برسین همین

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خیلی ساده و ایده ال فکر می کنین . شوهر من که رفتارهاش همینطوریه وقتی از بیرون میاد خونه منو چک می کنه . خیلی راحت با پررویی می پرسه خوب امروز چه کارهای مثبتی کردی؟ تعریف کن . من کارمندم و نصف بیشتر روزم رو در اداره. انگار خودش چیکار می کنه. دنیا رو فتح کرده؟!!!! زندگی و عمر کوتاه تر از اینه که با احساس خودبرتر بینی خودمون و سایرین رو اذیت کنیم.

    • اشکان

      وقتی میشه با کمی برنامه ریزی ووقتی همسرت کنارت نیست به هرکاری علاقه داری برسی چرا طلاق ؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      این متن معرف یک زن مسئولیت ناپذیر، خودخواه، بی هدف و با سابقه مشکلات روانی است که اصلا آماده زندگی مشترک نبوده

    • ناشناس

      شوهر با مسخره کردند نزد این و اون ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج