۱۲۵۸۸۶۱
۴۹ نظر
۳۱۲۷۰۶
۴۹ نظر
۳۱۲۷۰۶
پ

لم دادن، خوابیدن و کش آمدن بدن زنان، ممنوع!

یک زن برای یک راه‌رفتن ساده در شهر باید هزارجور حساب‌و‌کتاب با خود بکند.

برترین‌ها: یک زن برای یک راه‌رفتن ساده در شهر باید هزارجور حساب‌و‌کتاب با خود بکند. زنان مسئولیت‌های متنوعی دارند از نگهداری کودکان، سالمندان، خرید روزمره و... که باعث استفاده متنوع آن‌ها از شهر هم می‌شود، اما نه سیستم حمل‌ونقل عمومی، نه پیاده‌رو‌ها و معابر و نه امکانات دیگر عمومی شهری برای استفاده از آن‌ها طراحی نشده است؛ از ارتفاع پله‌های وسایل حمل ونقل عمومی تا پل‌هایی که روی جوی‌های آب قرار دارد و پیاده‌رو‌هایی که مناسب مادرانی که کالسکه دارند، نیست. این شهر اساسا برای مردان جوان سالم طراحی شده است.

لم دادن، خوابیدن و کش آمدن بدن زنان، ممنوع!

در این سال‌ها، آرام‌آرام فهرست ممنوعه‌ها کوتاه‌تر شده است. کارشناسان حوزه شهری می‌گویند ممنوعه قانونی نداریم، بیشتر شهر آماده حضور زنان نیست. اما زمانی نه دوچرخه‌سوار خانم در شهر می‌دیدیم و نه خبری از زنان در بیلبورد‌های شهری بود. بسیاری از زنان از حضور در فضا‌های شهری پرهیز داشتند. به گزارش شرق زمین‌های ورزشی تنها در انحصار آقایان بود و خانم‌ها در ساعاتی از روز از شهر غیب می‌شدند. خیابان‌های تاریک، پل‌های محصور‌شده در تابلو‌های تبلیغاتی و شمشاد‌هایی که پیاده‌رو‌ها را برای زنان ناامن کرده بود، بخشی از دلایل این غیبت طولانی بود. تعداد زنانی که لذت خلوتی شب‌های تهران را برده‌اند، بسیار کمتر از زنانی است که فقط روز‌های پرشتاب و پرازدحام تهران را تجربه کرده‌اند. در ادامه گزارش این روزنامه می‌خوانیم:

نفیسه آزاد، جامعه‌شناس شهری، می‌گوید: «قانونی نداریم که به شکل مستقیم مانع از حضور زنان در شهر باشد. ممنوعه‌ها در شهر روی کاغذ نیست». از نظر او این شهر [تهران]پذیرای حضور زنان نیست؛ چه از لحاظ سرانه‌ها و کالبد و چه در زمینه احساس امنیت برای حضور و فعالیت در شهر.

لم دادن، خوابیدن و کش آمدن بدن زنان، ممنوع!

‌چرا پای زنان محکم‌تر به زمین چسبیده است؟

آزاد ادامه می‌دهد: زنان شاغل نمی‌توانند از بخشی از خدمات عمومی استفاده کنند؛ مانند خدمات ورزشی که معمولا در ساعات کاری ویژه زنان است و مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌ای برای استفاده از این امکانات عمومی برای زنان شاغل ندارد. البته اطلاع من مربوط به تهران است؛ هرچند به نظر نمی‌آید در شهر‌های دیگر وضعیت بهتری داشته باشیم. او تأکید می‌کند: زنان ممنوعیت قانونی برای حضور در شهر ندارند، اما سیاست‌گذار شهری باید بتواند ممنوعیت‌های عرفی را طوری در نظر بگیرد و عقب براند که منجر به نادیده‌گرفتن زنان و حذف خدمات برای آن‌ها در شهر نشود؛ از حضور در پارک و ورزش‌کردن در فضای عمومی و حتی راه‌رفتن در پیاده‌رو و موضوعات زیاد دیگری که زنان در فضا‌های شهری آن را تجربه می‌کنند.

‌شهری که برای زنان طراحی نشده است

محمد‌کریم آسایش، پژوهشگر و کنشگر شهری نیز در این رابطه می‌گوید‌: ممنوعه‌های زنان در شهر را می‌توان در چند سطح دید. نخست انکار زنان است. این انکار جنبه‌های مختلفی دارد؛ از حرکت، از احساس راحتی بدن (مثلا لم‌دادن یا خوابیدن یا کش‌آمدن بدن)، یا ممنوعیت آواز زنان در فضای عمومی هم جزئی از انکار بدن است. حال این جدا از بحث پوشش است. دوم قلمروگذاری و تفکیک جنسیتی و جداشدگی است؛ رویکردی که برای زنان جا تعیین می‌کند و اگرچه اجباری ظاهری در کار نیست، اما به‌صورت ضمنی فقط برای زنان در قلمروی‌شان امنیت قائل است. سوم، مسئله درهم‌تنیدگی نابرخورداری زنان از فضای شهری با میزان نابرخورداری از اشتغال رسمی، درآمد پایدار، مالکیت خودرو، مالکیت مسکن و با نابرابری در ساختار خانواده و نابرابری در ساختار اداری و سیاسی است. می‌دانیم که ایران سه رتبه آخر شکاف جنسیتی در جهان است. در‌واقع مسئله فقط تردد زنان در شهر نیست بلکه حق مداخله و مصرف فضا هم هست.

لم دادن، خوابیدن و کش آمدن بدن زنان، ممنوع!

‌نام زنان در معابر شهری

اما مدیران شهری در هر دوره نگاه متفاوتی برای رفع تبعیض‌ها دارند، در دوره‌ای بوستان‌های زنانه ایجاد می‌شود، در دوره‌ای تلاش می‌شود فضا‌های عمومی امن و مناسب‌سازی شود و در دوره‌ای نیز برای امنیت زنان بوستان‌های محلی را حصارکشی می‌کنند و ورود آقایان را ممنوع می‌کنند. زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای پنجم شهر تهران، معتقد است که در دوره مدیریت پنجم شهری تلاش‌های زیادی برای رفع موانع حضور زنان در شهر تهران شد. او به طرح امنیت زنان در فضا‌های شهری اشاره می‌کند که دو هدف افزایش امنیت زنان در عرصه‌های شهری و حذف فضا‌های بی‌دفاع شهری را دنبال می‌کرد و در راستای آن دو هزار فضای بی‌دفاع شهری شناسایی و منطقه ۱۰ به‌عنوان منطقه پایلوت اجرای آن پیش‌بینی شد. 

این عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه می‌گوید:‌ در برنامه پنج‌ساله سوم هم به موضوع امنیت زنان در شهر پرداخته شد و هم امنیت کارکنان زن شهرداری. در کنار این فعالیت‌ها اقدامات فرهنگی دیگری نیز مانند نام‌گذاری معابر پایتخت به نام زنان فرهیخته در همه عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و... همچنین حضور زنان در بیلبورد‌های شهری از دیگر اقدامات دوره گذشته بود. او یادآوری می‌کند بیلبورد خیابان ولیعصر در جام جهانی دوره گذشته که تصویری از زنان در آن نبود و با اعتراض شورای شهر این بیلبورد اصلاح شد.

‌تهران؛ شهری پدرسالار

بیشتر فعالان حوزه زنان بر آماده‌نبودن فضا‌های شهری برای حضور زنان تأکید دارند. ندا حاجی‌وثوق، فعال زنان، مدتی پیش در این زمینه به ایسنا گفته بود: صحبت‌کردن درباره فضا‌های شهری امری اجتماعی محسوب و با توجه به مقتضیات زمان و شرایط اجتماعی تولید و بازتولید می‌شود، شهر‌هایی که امروزه به‌ویژه در کشور‌های در‌حال‌توسعه با آن‌ها مواجه هستیم، ماهیت پدرسالارانه دارند که در موارد بسیاری نیاز‌ها و ارزش‌های زنان در آن‌ها نادیده گرفته شده است؛ چراکه معماری فضا‌های شهری به دست مردان انجام شده و زنان در آن نقش چندانی نداشتند.

لم دادن، خوابیدن و کش آمدن بدن زنان، ممنوع!

او معتقد است که این ماهیت پدرسالارانه و نادیده‌گرفتن ارزش‌ها و نیاز‌های زنان در شهر منجر به کاهش رضایتمندی و مشارکت زنان در شهر و عدم بهره‌مندی یکسان زنان از فضا‌های شهری در قیاس با مردان شده است. بر‌اساس قانون، فضا‌های شهری به روی همگان باز است؛ اما طبق قانونی نانوشته، زنان در شهر‌ها با پیغام‌های پنهانی مبنی بر عدم اجازه ورود آن‌ها به برخی فضا‌ها روبه‌رو می‌شوند.

‌پیام پنهانی شهر به زنان

در پژوهشی با موضوع افزایش حضور‌پذیری زنان در شهر به قلم مریم طائف‌نیا و ریحانه‌السادات سجاد درباره چالش‌های حضور زنان در شهر آمده است: زنان از‌جمله گروه‌هایی هستند که توجه به ویژگی‌ها و نیازهای‌شان در طراحی عرصه‌های عمومی شهری، برای ایجاد انگیزش حضور و برقراری تعاملات متعارف اجتماعی، بیش از سایر گروه‌ها نادیده گرفته شده‌اند. حضور زنان در فضا‌های شهری با عوامل متعددی محدود می‌شود. این موانع مشتمل بر مسائل کالبدی فضا، شرایط فرهنگی، اجتماعی و... است. برای تأمین عدالت و برابری، جامعه باید با درک تفاوت در نیازها، موقعیت و اهداف فرد، موانع محدودکننده را رفع کند و به آن‌ها امکان حضور و مشارکت اجتماعی برابر را بدهد.

در این مطالعات برای تأمین نیاز امنیت زنان بر حیات شبانه شهری، احیای محلات در هسته‌های تاریخی، اولویت عبور‌و‌مرور پیاده در طراحی شهری، افزایش مشارکت زنان در برنامه‌ریزی و طراحی و معرفی موضوعات مرتبط با جنسیت، ارتقای سواد فرهنگ شهروندی، برنامه‌هایی مانند طرح‌های حمل‌ونقل امن زنان، فضا‌های باز امن زنان، کاربری‌ها و فعالیت‌های ناشی از آنها، خوانایی فضا‌های شهری، مراقبت‌های طبیعی و مصنوعی، تقویت تصویر ذهنی جمعی در فضا و توجه به شهرت (خوش‌نامی) فضا‌ها تأ‌کید شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      واقعا این رفتار با خانومها زشته

    • بینام

      برای زنان همه چی ممنوع است !!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آنقدر همه چی رو از مردم قائم و ممن‌وع کردن که اکه زنی یه کم پاش معلوم بشه. همه شوکه میشن. مردم. بدبخت

    • ناشناس

      حداقل چهار نسل باید بگذره تا شاید حقوق زن مرد تو ایران درست شه

    • ناشناس

      درود بسیار زیبا بود

      پاسخ ها

      • سمیه

        از طالبان بدتری متاسفم برا طرز فکرت .

    • ناشناس

      میخواهم ازدواج کنم پول ندارم

      پاسخ ها

      • mas

        برو گدایی کن

      • ناشناس

        انشاالله خدا کمکتون کنه

    • ناشناس

      گزارش جامع و کاملی بود. ممنون از روزنامه شرق

    • haj

      اونقدر حقوق خانمها نادیده گرفته شده که نگو بازم دمتون گرم جالب بود

      پاسخ ها

      • حسن

        دقیقا کجا حق زن ها خورده شده نکنه در مورد حقوق مهریه میگی که تمام وکمال تا قرون آخر از خرخره مرد میکشن بیرون باون هم با استناد به قوانین شرع مقدس که الان چون به ضرر اونا هست همه از دم شدن کافر اما توی دادگاه میشن مسلمون دو اتیشه

    • نعمتی

      درود

    • مصطفی

      چقدر بعضی چیزا چرت نوشته.اندازه پله اتومبیل.زنان سرکارن چطور از لوازم ورزشی استفاده کنن یعنی چی.توی شهر نمیتونن راه برن یعنی چی مگه زمین میخ داره.الان زنها ماشاالله در همه جا و همه رشته ها هستن و خوب هم هستن و قوی.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اگه دقت کنی نوشته تهران

    • اکرم

      ولی اینا هیچکس نمیگه زنها فقط بچه دنیا میارند ولی هیچ حقی ندارند هویت هم ندارند تو خونه پدر بانام خانوادگی پدر،توخونه شوهر بانام خانوادگی شوهر ودر مدرسه بانام خانوادگی فرزندان ودرجاهای دیگر ......تااینکه هویت نداشتشون هم مهومیشه زن هیچی نداره جز اینکه باید زادو ولد کند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        حالا مگر پسر فامیل کیو داره؟ اونم فامیل پدرشو میگیره دیگه

    • ناشناس

      کاربر 14:18
      لعنت بهت که آرزوهای یه جوان رو به سخره میگیری و برای هم نوعت احترام قاعل نیستی.
      انشالله اون جوان هم زودتر تشکیل خانواده بده هر چن که خودم هم از همون قشر هستم خدا نگذره از باعث و بانیش که ایران رو ویرانکده کردن به عنوان یه جوان انقد تلاش کردم جر خوردم 35سالم مجردم امیدم از خدا همه رفته فقط روزگار میگذرونم

    • ناشناس

      شاهد بودم پسر با مادرش آمده بود کارنامه ی قبولی فرزندش را بگیرد گفتند به مادر نمی شه پدرش بیاد ....یک نفر از اتباع بیگانه در مغازه ای می گفت فلانی بچه نداره فقط دوتا دختر داره ....این دیدگاه ها دردناک نیست ؟ حدود سی سال قبل آپارتمانی خریده بودیم حقوق من و همسرم کفاف قسط و زندگی رو نمی داد خانمم مسافر کشی هم می کرد واقعا به زن ها احترام بذارین روزگار عوض شده البته زن ایرانی همیشه فداکار بوده ....بعضی کارها انسانی نیست ...

    • ناشناس

      دقیقا همینطوره اگر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته باهم تعامل داشتند و جنگی در کار نبود وضع جهان گلستان بود به امید ان روز

    • ناشناس

      جالبه برا خبرای خودتون فقط خبرای درود و.. نمایش میدید از کجا معلوم انتقادو و رد نمیکنید یا این نظراتو خودتون نمیزارید

      پاسخ ها

      • ایرانی

        اخه کیه که بتونه نادیده بگیره این وضعمون رو کیه که بگه نه نبايد اینجوری باشه زنا حقی داشته باشن مگه اینکه شما از اون دست از افراد باشید

    • ناشناس

      نگارنده خانم بود؟!
      هزار جور سازمان حمایت از حقوق خانمها داریم، یکدونه هم در مورد آقایون نداریم!
      شهر؟! کشور مال خانمهاست،

    • ناشناس

      فکر کنم ما از کره شمالی بد تر هستیم

    • ۹۶۱۴

      درود بر دختران و زنان ایرانم
      ما ایرانیها تو دنیا تکیم

    • ناشناس

      الان شکم خودتو نمیتونی سیر کنی یک نفر بی پول برای چی میخوای از دواج کنی خودتو تو هچل ننداز

    • علی قادری

      ما تو فامیلمون هویت دارشم داریم هر دو هم فامیل بودن خانم فامیلشونو عوض کردن مد روز گذاشتن

    • ناشناس

      👊👊👍

    • ناشناس

      والا مردها هم امنیت ندارند دیگه از یه ساعتی شب بیرون نمیرند...دزد و زورگیر چاقو داره زن و مرد نمیشناسه

    • زندگی

      کاربر محترم ۲۰:۱۹ شما محبت نام ی سازمان رو ببر که مشکلی رو برای خانمها حل کرده . بعد بدونید وقتی سازمان یا نهادی برای اشخاص یا حیوانات ... تشکیل میدن که احساس خطر کرده باشن. خطر خطر خطر

    • ناشناس

      چه ربطی داره
      هر چیزی حای خودش

    • ناشناس

      بی انصاف نباشیم الان خانما هر کاری دوس داشته باشن انجام میدن از ورزش تا رانندگی از مدیریت تا جامعه شناشی.الان تو چ کاری بهشون ظلم شده.خداروشکر مشکل ورزشگاه رفتن داشتن ک اونم حل شد.انصافا تو خیلی زمینه ها از اقایون جلوترن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دقیقا درست گفتی🌹

    • ناشناس

      زنی که با شوهرش کار میکنه و پس از کار بیرون، کار منزل و رسیدگی به فرزند، اما هنگام خرید خانه، آقا خانه را به نام خودش میخرد. زنی که کار میکند و اتومبیل میخرد، آقایان غیرتی شده و میگویند، زن نباید رانندگی کند.و.........

    • ناشناس

      هر اداره یا سازمانی میری تعدد زنان خیلی بیشتر از اقایونه

    • ناشناس

      یه کم پاش معلوم باشه که حرومه از ممنوعیت بالاتره. هیچ ربطی هم به تحریک شدن نداره الان الکی ربطش ندین به نحریک و این دری وریا.

    • ناشناس

      آره واقعا
      بلکه حقوق مردا یه کم به حقوق زن ها نزدیک بشه تو این مملکت

    • ناشناس

      مخصوصا حقوق آقایون.

    • باغبان

      من ندیدم هیج یک ازشهرهای مان اول طراحی بعد ساخته شده باشه شاید بعضی ازشهرکها چنین باشه آنهم محدود

    • ناشناس

      حالا اگه کمی مسائل پوششی رو رعایت کنیم در حد متعادل مگه چه اتفاقی می افته؟؟ به هر حال خدا میگه ائمه میگن قرآن میگه..

    • هیچکس

      درود بر شرفتون زنم زنای قدیم از صبح تا شب خونه بودم سبزی شونو پاک میکردن بعد الان این همه ازادی اینجور چیزا بازم طلب کارن خدا شانس بده

      پاسخ ها

      • Kosar

        تو ازادی میبینی ؟ چه طرزه فکره مزخرفی داری !اینهمه ازادی؟ نامم ببر
        اگه ازادی داشتیم قانونم داشتیم که حقه انتخاب داشته باشیم تا حالا به قانونایه تجاوز نگاهی انداختی؟ اون موبایل کوفتی دستته یه ذره اطلاعات بریز تو مغزت ...

      • Anonymous

        چرا فک میکنی زن باید تو خونه باشه ؟

    • ناشناس

      نویسنده خانم بود؟
      مگه کدوم ماشین و شهر بازی بوسیله نقلیه تو تهران یا ایران هست که فقط مخصوصا آقا هست؟؟تو کل دنیا هم دیده نشده که بگن فلان ماشین یا وسیله نقلیه برای آقایان هست.

    • کارن

      این چرت و پرتا چیه تحویل مردم یعنی چی؟؟ میدین همین کارارو میکنین که مردم وسوسه میشن میریزن تو خیابونا

    • امير

      جمهوري اسلامي ميخواد زنان ايران هم مثل زنان أفغانستان و پاكستان فقط تو خونه بشينن و بچه به دنيا بيارن كه البته نتونستن

    • هموطن

      درورد بر زنان باغیرت ایرانی که فرهنگ ایرانی وذات ایرانی داشته ودارند
      عفت وشخصیت ذات برهمه است چه مرد چه زن
      لخت بودن وغرب گرا برای زنان ایران نبوده چون زن ایرانی آریایی
      است ودر طول تارخ ثابت کرده

    • افشین

      سلام به عنوان یک مرد وقتی این مقاله را خواندم ، خیلی لذت بردم و تشکر می کنم از نویسنده که به همه زوایا نگاه نموده بود
      اما متوجه نمی شم که وقتی همسر من به اختیار خود و بدون اجبار واگن بانوان را در مترو انتخاب می کند ، حضور مردان در این واگن چه معنایی دارد ؟ وقتی همسر من به اختیار پارک بانوان را برای ورزش انتخاب می کند ، تذکر انتظامات زن پارک به رعایت حجاب اون هم در پارک بانوان و در حین ورزش کردن چه معنایی دارد ؟ پس یک زن کجا می تواند برای لحظاتی کوتاه خودش تصمیم گیرنده برای حجاب خود باشد ؟

    • حضرت عشق

      درود بر مردان ایرانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج