۱۲۶۳۳۵۷
۷ نظر
۱۳۸۱۳
۷ نظر
۱۳۸۱۳
پ

سورپرایز تازه و پُر ریسک زنان برای خیابان‌های ایران

زنان به اندازه همه سال‌های دور، همه آن شور و شوق سواری بر مرکب‌های گون به گون را قورت داده‌اند و از هر هزار و بلکه ۱۰۰هزار یکی، قوت برق چشمان را به پاهایش داده و بر رکاب گذاشته یا رکاب زده است.

برترین‌ها: زنان به اندازه همه سال‌های دور، همه آن شور و شوق سواری بر مرکب‌های گون به گون را قورت داده‌اند و از هر هزار و بلکه ۱۰۰هزار یکی، قوت برق چشمان را به پاهایش داده و بر رکاب گذاشته یا رکاب زده است. جوانان امروز، اما عادت به بغض کردن و حسرت خوردن ندارد، آرزو به دل نمی‌ماند و ترجیحا همه را زندگی می‌کند و برای دو فردای دیگر نمی‌گذارد. موتور را باید جدای هزار وسیله نقلیه و کسب‌و‌کار، تعریف کرد. میان مرز‌های هنر و هیجان و عشق و جنون، با سرعت ویراژ می‌دهد و آن میان شاید از خط قانون هم بگذرد. موتور سیکلت، در دنیای امروز دیگر مردانه نیست، مانند همه‌چیز دیگر. حالا زنان زیادی آن عشق را از پستو در آورده‌اند و جای ترک‌نشینی، خودشان پا به رکاب شده‌اند، به خصوص با موتور‌های برقی که سادگی بیشتری در کنترل دارد. این میل اگر راه‌های قانونی‌اش باز شود، گذشته از آنکه می‌تواند به هیجان و شوق زنان جواب دهد، خودرو‌های تک‌سرنشین زنانه را هم شاید بتواند در این ترافیک سرسام‌آور به پارکینگ بفرستد و هم‌زمان بازار موتورسازان را هم رونق دهد.

سورپرایز تازه و پُر ریسک زنان برای خیابان‌های ایران

اما موتور سواری زنان، مانند دوچرخه‌سواری با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که البته قانون هم در مورد آن سکوت کرده و منع صریحی اعلام نکرده است و روز گذشته رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران از افزایش تقاضای زنان برای خرید موتورسیکلت برقی خبر داد و توضیح داد اگر موانع موجود برای صدور گواهینامه موتورسواری زنان برداشته و بازار موتور به سمت زنان باز شود می‌تواند باعث رونق صنعت موتورسیکلت سازی کشور شود. موضوع قانونی شدن گواهینامه موتور برای زنان مسئله ایست که در سال‌های گذشته بارها مورد بحث قرار گرفته. گفته می‌شــود از لحاظ قانونی چون در تبصره ماده 20 صدور گواهینامه موتورسیکلت فقط کلمه «مردان» آمده، نیروی انتظامی نمی‌تواند برای زنان گواهینامه صادر کند. در این گزارش به کمک روزنامه هفت صبح سری به فروشگاه‌های موتورســیکلت تهران زدیم تا ببینیم زنان چه سهمی از خرید موتور دارند. آیا تعداد خریداران زن بیشتر شده است؟ زن‌ها بیشتر چه نوع موتوری را برای خرید انتخاب می‌کنند؟ منع قانونی موتور سواری زنان تا چه حد موفق عمل کرده است؟

مرداد سال 98 شــعبه‌ای از دیوان عدالت اداری در یک رای، حکم «الزام پلیس راهور ناجا به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان واجد صلاحیت» را صادر کرد و همان روزها فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از نیروی انتظامی دعوت کرد جلســه‌ای با نمایندگان زن مجلس داشته باشد و موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان و خلأ‌های قانونی آن را بررسی کنند. با این وجود هنوز قانون در این باره شــفاف نیست و زنان نمی‌توانند برای موتورسواری بیرون پیست‌های ورزشی گواهینامه دریافت کنند. بعد کم‌کم مشخص شد که مخالفت با گواهینامه موتورسواری زنان مربوط به ملاحظات برخی از روحانیون و برداشت‌هایی است که این مسئله را مخالف با شرع مقدس تفسیر می‌کند. 

فروشگاه‌های کوچک هم خریدار زن دارند

دیروز رئیس انجمــن تولیدکنندگان دوچرخه ایــران و عضو هیات مدیره صنعت موتورسیکلت کشور در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی قیمت موتورســیکلت در ســال جاری اشاره کرد و گفت: «امروز موتورســیکلت برای خانواده‌ها و جوانان به ســرمایه آنها تبدیل شــده اســت و خانواده‌هایی که بضاعت مالی خرید خودرو را ندارند موتور می‌خرند.

سورپرایز تازه و پُر ریسک زنان برای خیابان‌های ایران

گزارش‌های بازار نشان می‌دهند خانم‌ها تمایل زیادی برای خرید موتورسیکلت برقی از خود نشان داده‌اند و این مسئله نقش مهمی در آینده مصرف موتورهای برقی در ایران خواهد داشــت؛ در شهرهای بزرگ موتورسواری بانوان زیاد شده اســت و اگر موانع پیشروی این موضوع رفع شود و بازار موتور به سمت بانوان باز شود این صنعت رونق پیدا خواهد کرد. یکی از فروشندگان که فروشگاه به نسبت کوچکی در محدوده سبلان دارد می‌گوید در شش ماه اخیر چندین خریدار زن داشته است. او می‌گوید: «اکثر آنها موتور سواری بلد هستند و شوهر، برادر یا پدرشــان به آن‌ها موتورسواری را آموزش داده است. «فروشنده‌ای دیگر می‌گوید مشتری خانم دارد اما چون سررشته‌ای ندارند و نمی‌توانند گواهینامه بگیرند نمی‌خرند و فقط سوال می‌پرسند. 

کم و کیف بازار موتورسواری زنان

فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ می‌گویند خریداران زن هر مدل موتوری اعم از بنزینی، گازی و برقی می‌خرند اما اکثرا زنانی که موتورسوار حرفه‌ای نیستند به سراغ اسکوترهای بنزینی و گازی و موتورهای برقی می‌روند. یکی از این فروشندگان درباره علت اینکه چرا زنان بیشتر موتورهای برقی میخرند می‌گوید: «خیلی‌ها موتور برقی می‌خرند چرا که شنیده‌اند رانندگی با موتور برقی گواهینامه نمی‌خواهــد. در صورتی که اینطور نیســت. فقط موتور سیکلت‌هایی که زیر 70سیسی، به اصطلاح پاکشتی، هستند را راهبر پلاک نمی‌کند و برای همین گواهینامه لازم ندارند. هرچند اگر با این موتورها هم تصادفی رخ دهد پلیس درخواست گواهینامه می‌کند.» 

سورپرایز تازه و پُر ریسک زنان برای خیابان‌های ایران

موتورفروشی که هم فروشنده و هم تعمیرکننده زن دارد

سرهنگ علی اصغر شــریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ هم در ایــن باره توضیح داده بــود که موتور بنزینی یــا برقی فرقی نمی‌کند و این تصور که موتورسیکلت برقی شــامل قانون نمی‌شود تصور اشــتباهی اســت. او همچنین در این باره گفته بود: «این حقه بازی است. برخی موتورسیکلت فروشان برای اینکه بتوانند از روش‌های مختلف برای فروش موتور اقدام کنند این حرف‌ها و شایعات را پخش می‌کنند؛ متاسفانه برخی موتورسیکلت فروشان می‌گویند موتوربرقی چون سرعت کمتری دارد نیازمند گواهینامه و کلاه ایمنی نیست که این حرف هم اشتباه است.

با این حال یکی از صاحبان فروشگاه‌های بزرگ می‌گوید: «ما همیشه موتورسوار و خریدار موتور زن در کشور داشته‌ایم. من هم در قسمت فروش مشتری خانم دارم هم در قســمت تعمیرات. همه مدل هم می‌خرند و از طرفی موتورســیکلت‌های موجود در بــازار نرخی بین 40 تــا 80 میلیون تومان در بازار دارد و به صرفه‌تر از ماشــین‌های موجود در بازار هســتند. حجازی همچنین می‌گوید قیمت موتورها نســبت به تورم موجود در کشــور کمتر بوده است؛ چراکه این صنعت و بازار موتورسیکلت در دست بخش خصوصی است و همین موضوع ایجاد کننده رقابت ســالم در این صنعت و تعادل در قیمت‌ها شده است. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت قانونی شدن موتورســواری زنان و البته ظرفیت بازار تولید داخلی موتور، این صنعت در کشور رو به پیشرفت حرکت کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      با اسب که میشه آمد بیرون .اشکال اگه نداره از اسب برای تردد استفاده کنیم ‌

    • ناشناس

      بسیارهم خوب جدی ومردانه پوشیده وایمن گواهینامه هم بدهیدش وامثاله

    • ناشناس

      عکس اخر اون چادری داره زنگ میزنه 110 پلاکش رو لو بده

    • ارشین

      بهترین وسیله برای تهران عصر حاضر موتور است و بس.
      زن و مرد هم نداره .
      من کاش گواهی نامه موتور داشتم و هر جا میخواستم برم .بی منت به مقصد می‌رسیدم .

    • ناشناس

      چرا حرف مفت میزنی
      چجوری تشخیص دادی گوشی دستشه
      نسبت به افراد محجبه سوظن ایجاد میکنید
      خود اون خانم که سوار موتور هست هم کاملا باحجابه

    • حبیب.یعقوبی

      تحجر ... جواب نمیدهد گواهینامه زنان بلاخره قانونی میشود

    • ناشناس

      تا حالا موتورسوارهای مرد تحمل می کردیم با اون روندنشون .امیدوارم موتورسواری خانمها اینجوری نباشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج