اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۷۳۰۷۴
۶۲ نظر
۸۹۶۷۹
۶۲ نظر
۸۹۶۷۹
پ

سه‌چرخه بچه‌ام را بگیر، یک کیلو برنج بده!

شاید شما هم از این دست آگهی‌ها دیده‌اید: «معاوضه عروسک با تخم‌مرغ»، «معاوضه کتاب درسی با روغن» و...

این مطلب توسط روزنامه ایران(روزنامه دولت) منتشر شده و بازنشر آن به معنای تاییدش نیست.

شاید شما هم از این دست آگهی‌ها دیده‌اید: «معاوضه عروسک با تخم‌مرغ»، «معاوضه کتاب درسی با روغن»، «معاوضه کفش زنانه با برنج» و آگهی‌های دیگری که به‌تازگی در فضای مجازی برای معاوضه وسایل شخصی و اثاثیه منزل با مواد غذایی منتشر می‌شود.

سه‌چرخه بچه‌ام را بگیر، یک کیلو برنج بده!

بدون‌شک در نگاه اول، این آگهی‌ها بسیار دردناک به نظر می‌رسد و حس فقر و گرسنگی آگهی‌دهنده تا مغز استخوان مخاطب را می‌سوزاند. در هر صورت، فقر واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و مردم هم علاقه‌مند به کمک به همنوعانشان هستند. ولی واقعاً پشت همه این آگهی‌ها، خانواده‌ای گرسنه منتظر تماس شماست تا عروسکش را به شما بدهد و یک کیلو برنج یا چند تا تخم‌مرغ بگیرد؟ و یا کلاهبرداران و باندهای حرفه‌ای تکدی‌گری در کارند و یا خلاقیتی نو برای...؟

من می‌خواهم به چند نفر زنگ بزنم اما متوجه می‌شوم با هیچ یک از این آگهی‌دهنده‌ها نمی‌توان تلفنی صحبت کرد. بیشتر آنها شماره تماس خود را مخفی کرده‌اند و فقط امکان چت وجود دارد یا اگر تلفنی در آگهی درج شده، کسی به آن تماس پاسخ نمی‌دهد. بر خلاف دیگر آگهی‌دهنده‌هایی که همیشه به گوش هستند، تماس تلفنی با این افراد نتیجه‌ای ندارد اما با دقت بیشتر در این آگهی‌ها نکات قابل‌توجهی به‌چشم می‌خورد.

سه‌چرخه بچه‌ام را بگیر، یک کیلو برنج بده!

یکی از آگهی‌دهنده‌هایی که درخواست «معاوضه کتاب درسی با برنج و روغن» دارد و آدرس خود را نازی‌آباد اعلام کرده است، هر روز دست‌کم یک‌بار آگهی خود را به‌روز می‌کند. او برای اینکه تاریخ آگهی خود را به‌روز کند و آن را از نردبان آگهی‌ها بالا ببرد، باید هر بار هزینه‌ای از 20 تا 35 هزار تومان پرداخت کند و این موضوع، باور به مستأصل ماندن او را سخت می‌کند.

این تنها آگهی «معاوضه کالا با مواد غذایی» است که تلفن آگهی‌دهنده در آن درج شده است و به همین دلیل سماجت زیادی برای تماس با او به خرج می‌دهم. آگهی‌دهنده پاسخگوی تلفن نیست اما در پاسخ به پیامک‌ها با ضدونقیض‌گویی ادعا می‌کند که خودش نیازمند نیست و قصد دارد برای زن سالمندی مواد غذایی جمع کند.

جای خالی خیریه‌های مردمی

همچنان که اکثر کسانی که فقیرند، متکدی نیستند، همه متکدیان نیز لزوماً فقیر نیستند. ظاهراً تکدی‌گری به یک شغل برای برخی تبدیل شده و گهگاه آن را با استفاده از شیوه‌های جدید، به‌روز می‌کنند. سوءاستفاده از شیوه‌های خاص برای تحت تأثیر قرار دادن مردم، شگرد این گروه‌هاست و به نظر می‌رسد حالا استفاده از فضای مجازی به یک ترفند جدید برای آنها تبدیل شده است. اولین بار که یک آگهی برای تعویض وسیله‌ای با برنج و روغن منتشر شد، خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار داد، اما حالا انگار می‌توان راحت‌تر گفت که این نوع آگهی‌ها به یک شیوه جدید برای متکدیان حرفه‌ای و سوءاستفاده‌کنندگان تبدیل شده است.

کافی نبودن سازکارهای موجود برای تحت پوشش قراردادن خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت و کم‌تعداد بودن سازمان‌های غیردولتی فعال در این زمینه، از یکسو و فرصت‌طلبی کلاهبرداران از سوی دیگر، بازشناسی نیازمندان واقعی را برای مردم بسیار دشوار می‌کند، ضمن آنکه احساسات آنان را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، آنقدر که تصوری ناخوشایندتر از وضع و حال واقعی پیدا می‌کنند.دکتر مریم یوسفی، جامعه‌شناس، در این‌باره می‌گوید: «این نوع آگهی‌ها بشدت احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند روشی برای سوء‌استفاده قرار گیرد.»او درباره اینکه کلاهبرداران همیشه دنبال روش جدیدی هستند، توضیح می‌دهد: «ممکن است در ابتدا فرد یا افرادی به ‌دلیل نیاز شدید، وسیله‌ای را آگهی کرده تا آن را با مواد غذایی معاوضه کنند و این آگهی مورد توجه کلاهبرداران قرار بگیرد.

سه‌چرخه بچه‌ام را بگیر، یک کیلو برنج بده!

 به هرحال همیشه افرادی هستند که با تحریک احساسات مردم سعی دارند آنها را سرکیسه کنند. در خیابان هم شاهدیم افرادی خود را بشدت نیازمند معرفی می‌کنند، اما گاه متوجه می‌شویم اغلب این افراد یا عضو یک باند هستند یا از همین راه به ثروت زیادی رسیده‌اند.» برای افرادی که قصد دارند به فقرا کمک کنند تشخیص نیازمند واقعی از افراد فرصت‌طلب و راحت‌طلب دشوار و در شرایطی غیرممکن است. این جامعه‌شناس، راحت‌طلبی را یکی از دلایل روی آوردن به تکدی‌گری از سوی این افراد می‌داند: «کلاهبردارانی که با روش‌های مختلف سعی دارند خود را بیچاره نشان دهند تا کمک مالی بگیرند، معمولاً از راحت‌طلبی به این کار روی آورده‌اند نه صرفاً فقر. وقتی نانی که از این راه به دست می‌آید به این افراد مزه می‌دهد، دیگر دنبال کار نمی‌روند چون بدون زحمت می‌توانند پول خوبی به دست بیاورند.»

این جامعه‌شناس با تأکید بر لزوم فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه خیریه می‌گوید: «بیشتر سازمان‌های مردم‌نهادی که در زمینه خیریه فعالیت می‌کنند کارآمدی لازم را ندارند. این در حالی است که شکل‌گیری و فعالیت کارآمد چنین تشکل‌های مردمی در شرایط فعلی بیش از گذشته اهمیت دارد تا مردم بتوانند با خیال راحت کمک‌های خود را به دست مستمند واقعی برسانند.»

احساسات، سیبل آگهی‌دهنده‌ها

مرور آگهی‌های معاوضه لوازم شخصی با غذا، ابهامات زیادی را به ذهن می‌آورد. به‌عنوان مثال آگهی معاوضه تلویزیون چندین میلیون تومانی با برنج و روغن، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. چرا آگهی‌دهنده، تلویزیون خود را برای فروش آگهی نکرده تا با پول آن برنج و روغن بخرد که احتمالاً مقدار بسیار بیشتری هم می‌تواند به دست آورد؟

محمد، دانشجوی جوانی است که با چنین آگهی‌هایی مواجه شده و اگرچه ابتدا قصد کمک داشته، اما در نهایت منصرف شده است. او می‌گوید: «اگر شهروندی به قدری مستأصل باشد که بخواهد وسایل مورد نیاز خانه خود را با مواد غذایی معاوضه کند خیلی دردناک است، اما من وقتی این آگهی‌ را دیدم، شک کردم. مورد آگهی شده با درخواست معاوضه تناسبی نداشت. شخصی می‌خواست تلویزیون ال جی مدل جدید را با ماکارونی معاوضه کند که منطقی به‌نظر نمی‌رسید. او می‌توانست با فروش تلویزیون، براحتی مواد غذایی مورد نظرش را بخرد، مگر آنکه قصد دیگری داشته باشد.»

سه‌چرخه بچه‌ام را بگیر، یک کیلو برنج بده!

این دانشجوی جوان به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند: «بیشتر موارد آگهی‌شده وسایل مربوط به کودکان است مانند عروسک، سه چرخه، کتاب اول ابتدایی و اسباب‌بازی که احساسات مردم را تحریک می‌کند یا به نظر می‌رسد بعضی از این آگهی‌ها کاملاً هدفمند و با برنامه‌ریزی انجام می‌شود. مثلاً منطقی به نظر نمی‌رسد کسی که اجاره آپارتمان در شهرک اکباتان را پرداخت می‌کند، برای معاوضه پنج متر سفره با برنج آگهی داده باشد.»

اغلــــب قریـــــب به اتفـــــاق ایــــن آگهی‌دهنده‌ها، پاسخگو نیستند اما آگهی‌های خود را مرتب به‌روز می‌کنند و این موضوعی است که شاید تأییدکننده حرف‌های این دانشجوی جوان باشد.

شکی نیست که وضعیت اقتصادی، بسیاری از اقشار مردم را به ستوه آورده و به تنگنا رسانده است، ولی به‌نظر نمی‌رسد پشت آگهی‌های معاوضه لوازم شخصی با غذا، فقر باشد یا دست‌کم می‌توان گفت بررسی‌های ما این‌طور نشان می‌دهد. اما آن روی سکه هرچه باشد، بالاخره نمایان خواهد شد.

در هر صورت، این به خودی خود، یک جرم سایبری نیست، موضوع این است که شاید پشت این آگهی‌ها هدف دیگری مطرح باشد مانند کسی که درخواست دارد پنج متر سفره را با برنج معاوضه کند. آیا هدف آگهی‌دهنده این نیست که روان جامعه را هدف قرار دهد؟ برای پیگیری این موضوع با مسئولان پلیس فتا نیز تماس گرفتیم ولی متأسفانه کسی حاضر به اظهارنظر در این باره نشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      چرا صدای روزنامه کیهان در نمیاد

    • ناشناس

      پول ندارید بچه دار نشید!

      پاسخ ها

      • ببر خفته

        ارن شد افرین

      • مردم

        البته منم با شما موافقم ولی این بنده خدا نمیدونست که رییسی میاد سرکارویا حرف های انتخاباتیشو باورکرده خخخخخ

    • ناشناس

      پنجمین کشور ثروتمند جهان ملت برای یک تکه نان گدایی میکنند

    • علی

      بعضی هاش درسته و حقیقت داره خیلی از این نوع آگهی ها هدفشون مظلوم نمایی و کلاهبرداریه مراقب باشید

    • ناشناس

      هر روز شاهد بدبختی و رنج مردم هستیم تا کجا باید پیش بره که شماها چشاتون باز بشه که مردم تو فقر و بدبختی دارن زندگی میکنند زباله گردی شده خانوادگی تا کجا دیگه باید پیش بره تا دیده بشه؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همسایه ما النگوی دخترش رو فروخت تا هزینه عمل شوهرشو جور کنه

    • ناشناس

      لازم به آگهی نست، فقر وفساد ودزدی وفحشا درمملکت بیداد می کند

    • ناشناس

      حالا بعداز امریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس ونصف جهان بازدشمن دیگه هم پیدا شد ومسولان ما شب روز مشغول خدمت رسانی هستند

    • ناشناس

      همون عکسی که تو متن گذاشتین خودش گویای همه چیز هست

    • خوشاشیراز

      احتمال قوی سرپرست خانواده معتاد بوده. اعتیاد پدر فقره.

    • خوشاشیراز

      کار بر محترم به نگاهی به خیابون های شهرتند بنداز متوجه میشی فقر و دزدی و فلاکت ناشی از اعتیاده.

    • ناشناس

      باشه قبول کردیم شما خوبید

    • شراره احمدی

      پدر ومادر بچشونم به خواب ناز تمیتونن ببینن اونوقت چطور بچه بیارن ونتونند شکمشا سیر کنند نفرین به این اسلام شما

    • محمدجواد

      خدا لعنت باعث بانی این فقر رو واقعا سخته

    • ناشناس

      این در حالی است که کسانی که مردم را به این روز انداخته اند،۲۰ چمدان سسمونی برای نوه خود از ترکیه می خرند
      بعد که به این وضع اعتراض میکنی،...های مجازیشان به ما می گویند،شما می خواهید لخت شوید

    • ناشناس

      نه بابا مردم ایران که مشکلی ندارن ،تو فقر نیستن،همه چی عالی و خوب هست فقط این وسط مسولان دارن بخور بخور خودشون رو بیشتر میکنن ،چکار به کار مردم دارن

    • ناشناس

      سلام شابد این خانواده تلوزیون اضافی داشته ومیخواسته با برنج معاوضه کند وخیلی ها که وضع مالیشون خوب هستش هدایایی رو به افراد نیاز مند میدهند وانها هم که به این وسایل نیاز ندارند انها رو با غذایا خوارو بار وروغن وبرنج عوض می کنند بیشتر کارگران هستند چون زمستان به علت سرما کار ندارند واونایی که مستا جر هستند ونیا ز مالی شدید دارند هیچ کس از خوشی به گدایی رو نمی برد یه پیرزنی رو میشناسم که هشتاد سال دارد با کمر خمیده ویه چرخ خرید به زور راه میره ولی مجبور هستش که لباس کهنه بفروشد از فلاح تا عبدل اباد چرخ رو می کشه خیلی دلم براش میسوزد ولی کاری نمی تونم براش انجام بدم وگاهی خیران چیز هایی رو اهدا می کنند ولی به دست نیاز مند ها نمی رسه جون واسطه هایی هستند که کالا رو می گیرند ودر بازار می فروشند وبه نوعی دزدی می کنند

    • ناشناس

      این حرف که میزنی بچه نیارن که مسولان بیشتر بخورن؟اونم مملکتی که اینقدر سرمایه داره

    • ناشناس

      باز با پاک کردن صورت مسعله توجیح به نفع خودتان کردید

    • ناشناس

      بمیرید مسئولان از شرم

    • ناشناس

      واقعا آدمهای نیازمند فراوان هستند اما شیاد که این وسط با زرنگی دست به این کارها می زنند نیز کم نیستند لابد کنار خیابان دیده اید کودکی با ترازوی شکسته غمگین نشسته ومنتظر است تا یکی نادانسته احساساتش تحریک شود و با چند ترا ول پول یک ترازوی نو را بدهد اما آن کودک هیچگاه ترازو نمی خرد .ضمنا کسیکه یک موبایل هوشمند دارد که در فضای مجازی پیام بگذارد باید از اپ بپرسید پول موبایل هوشمند و اینترنت هر گیگ چهار هزارتومن را از کجا آورده .دست آخر آنکه کمک کنید اما نه به آدمهای شیاد

    • فرزند ایران

      اقای شریعتمداری کجا موندی نظری نداری.

    • بدون نام

      به نظر من بعد از این بچه به دنیا آوردن تو این مملکت وکشورهای مشابه حرامه وظلم به اون بچه هستش مخصوصا اونایی که نمیتونن وضعیت مالی خوبی ندارن

    • ناشناس

      پول داشته باشی این مملکت بهشته
      بی پول باشی از جهنم جهنم تر

    • ناشناس

      چطور پول سه چرخه داره

    • ناشناس

      شده فیلم هندی. مانند فیلم سازان ما که نهایت بدبختی و فقر را در فیلم هایشان نشان می دهند تا در جشنواره های خارجی جایزه بگیرند. اینها آدمهایی هستند که چند سگ در خانه نگهداری می کنند. سالی چند بار سفر ترکیه دارند . و هدفشان از این آگهی ها این است که بگویند بله ایرانیان اینقدر بدبخت شده اند.نا امید کردن و همه چیز را سیاه و بد نشان دادن به دستور دشمنان کشور.

    • آرش برخورداری

      اگهی های فروش کلیه واعضای بدن هم اضافه کنید

    • ناشناس

      حال میگن کار آمریکا بود این آگهی را

    • مریم هستم

      مملکت ساختن برای مردم ......
      چرا وقتی با نظرات موافقت میکنیم خودش یه رای منفی هم میده؟!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کاش اطلاعاتتون رو در مورد کشور های دنیا میبرید بالا
        تمام مقامات دولتی دنیا ایران رو قبول دارن به جز یه عده آدم نا آگاه برید حداقل نیم ساعت تحقیق کنید ببینید این جریانات سر چی داخل جامعه پیش اومد حرف مخالفان و موافقان رو بشنوید با توجه به عقلتون تصمیم بگیرید و لطفاً اینقدر کوته فکر نباشید یه خورده در سطح جهانی فکر کنید

      • ....................

        برای توازنه خخخخخ

    • ناشناس

      بلی ازاین به بعد اگه مملکت این طور پیش بر باید فرش زیر پامو بفروشیم بدهیم به روغن وبرنج پیشرفت کردیم بد جور هم پیشرفت کردیم از کشورهای فقیر افریقا هم داریم بدتر میشیم هرروز اختلاس دزدی کسی هم کار ندارد اما وای به حال انکه به این وضع نا بسامان مملکت اعتراض کند

    • ستاره

      این جور آگهی ها کار همین اغتشاشگران هست که برای تحقير کشور میزارن وگرنه یه آدم تا این حد فقیر که گوشی لمسی واینترنت نداره لطفا به عقلتون رجوع کنید نه احساستون

      پاسخ ها

      • ناشناس

        لابد گوشی مال چند سال قبلشه که وضعش بهتر بود ،به لطف سران مملکت سال به سال گداتر میشیم

      • باشت باوی

        گوشی لمسی دلیل بر پولداری نیست.من گوشی لمسی دارم ولی پول ندارم.لابد میگی اگر پول نداری چرا از اینترنت استفاده میکنید و برید سرکار.وقتی ۸۰ درصد درآمد فقط اجاره خونه هست.باید فقر چشید تا فهمید.چرا مردم بچه دار نمیشن.چرا طلاق میگیرن.احتمالا همش کار آمریکاست.

      • ناشناس

        سیر از گرسنه و سواره از پیاده خبر نداره

    • من

      آره بابا ایران اصلا فقیر ن اره . اینام که میبینی به ظاهر فقیرند جاسوسین آمریکان

    • ناشناس

      تو حرف نزن

    • ناشناس

      همه چی خوبه...گل و بلبل
      اصلا مشکل اقتصادی و معیشتی وجود نداره
      تازه سر کوچه ی ما ارزونه
      👏👏👏👏

      پاسخ ها

      • ش

        سه چرخش یک تن برنجه

    • ناشناس

      من منتظر تکذیب شما بودم .پس اینا درسته .

    • ناشناس

      تو فقط دماغتو میبینی

    • مرضیه

      شاید این نوع آگهی ها برای بیدار کردن مسعولین در خواب باشه که با حقوق چند ماهشون میتونن کل بودجه کمیته امداد در یک سال رو بپردازند

    • روژان

      من همسایمون دیدم ۴تا بچه داره پدرشون بیکاره روز هست پول نون ندارن از همسایه ها میگیرن هیچ نهادی هم کمکشون نمیکنه
      ایران شده قحطی پیاز الان کیلویی ۳۰تومنه وای بحال چیزای دیگه

    • روژان

      مشکل کشور ما اینه ک میخوان خودشونو همیشه قهرمان نشون بدن عین کبک سرشونو کردن زیر برف
      فقط بلدن بگن آمریکا فلانه بهمانه
      آخه ب شما چه
      ب فکر کشور قحطی زده خودتون باشید

    • ناشناس

      بخدا حقیقت داره،من چند سال پیش ی پیکان داشتم و مسافرکشی میکردم ی خانمی که یک بچه چهار ساله همراهش بود و سوار کردم،تمام ایستگاه ها تمام شد اما اون خانم پیاده نشد،گفتم حاج خانم دور میزنم برمیگردم،یک دفعه اسک تو چشمای اون زن جاری شد،گفت ی ساندویچ برای این بچه بخر هر کاری میخوای با من بکن،من تمام کارکرد اون روز و بهش دادم
      آقایان مسئول این داستان مال شاید پونزده سال پیشه،الان هزار برابر بدتر شده و دلیلش بی‌کفایتی شماهاست

    • ناشناس

      وای بحال این وطنی که ایجوری شد بارش فقر بر این مملکت تاکی خدا به بزرگیت قسم بسه عمرمون حسرت ودیدن بدبختی های جور واجور این ملت هم مخلوقتند دریاب دریاب افاقه کن

    • ناشناس

      😭

    • ناشناس

      😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

    • مازیار

      خیریه مردمی؟ اون مردم و خود ما جیب اون بنده خداها رو میزنیم و برای سبکی وجدانمون یه مقدار ناچیزی رو بهشون میبخشیم

    • ناشناس

      بله بزودی همه چی مشخص خواهد شد مثل پشت پرده اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی ؟ همه چی خوبه ما توبهشتیم دشمن داره سیاه نمایی میکنه.

    • معلم بازنشسته

      شاید برخی از این آگهی ها دروغ باشه. ولی فقر بالای 50 در صد مردم، دروغ نیست. در آذر ماه 1401 خط فقر را 18 میلیون تومان اعلام کرده اند. کلیه کارمندان و بازنشستگان، زیر خط فقر هستند. آمار بیکاران هم بالاست. کارگران فصلی هم حقوق چندانی ندارند. فقط یک عده دلال و یا بازاری، و مدیران ارشد جامعه( وزرا ، نمایندگان هیات دولت و ...) در آمد بالایی دارند

    • ناشناس

      ای بابا مگه مسئولین ککشان میگه مملکت به روزی افتاده باید سگ دو بزنی بتونی با این گرانی‌های اسفبار شکمت و سیر کنی یکتعداد از ما بهتران و حراف در ناز ونعمت هر بلایی سرمان بیاد حقمان است بچه هامون آرزوی یک دست لباس نو،میوه و....دارند خدا لعنت کنه مسئولین بی لیاقت دروغگو که مملکت وبالا کشیدند وفقر و فلاکت و بدبختی و گرانی و......شده نصیبمان

    • ناشناس

      چرانیست باخودش،میگه،شاید پول،دستم اومد برگرذونمش،شما،ممکنه نبینید اما من بشخصه،چندین،خانوار،رومیشناسم،طرف،حنجره عمل،کرده،مواد،غذایی،هفتکی،دادیم بهش،میکه،کمی،کمتر،بیارید ماهی،صدتومن بدید برای پانسمان،گلو بله درجمهوری،اسلامی مسئولین باید شب خوبشون،نیره ازاین،فلاکت مرپم

    • ناشناس

      مگر کیهان حقایق رومیگه چهار تا خبرکه صدمرتبه پخش،شده اجازه،بدن،درج میکنه

    • ناشناس

      ننگ بر شما که از شرمندگی یه مرد نسبت به زن و بچه هیچی درکی ندارید لعنت خدا بر شما

    • ناشناس

      نمیصرفه

    • بازنشسته

      (شک نیست که وضع اقتصادی مردم بده و عده ای از مردم در فقر زندگی میکنند)
      جمله متن خودتان
      در این مملکت که بسیار غنی و پولداره فقر مردم و اوضاع بد اقتصادی برای مردم قابل قبول نیست
      در نتیجه انجام هر کاری برای این مردم فهیم کاملا درست و منطقیه
      لطفا در مورد مملکت داری و کار خودتون فکری بکنید،اشکال از شماست
      به مردم بیشتر توجه و فکر کنید
      تنها راه روراست بودن با مردمه

    • علی پناه

      بله درسته فقرو بیکاری داره به هرشکلی بیداد میکنه..تو آپارتمان ما که بنده مدیر هستم اما هر وسیله ایی که تعمیر نیاز داره کسیکه دراینجا بیکاره بدون اجازه دریک چشم بهم زدن وسیله را با خود به تعمیرگاه میبره وفاکتوری میاره که دوبرابر اون وسیله قیمت داره..ویا حتی وسایل را عمدی خراب میکنه که به پول برسه...خدا رحم کنه به تمام کسانیکه واقعا شرمنده خانواده هستن

    • ناشناس

      فقر هست ما تجربه داریم وقتی ۵ نفر باشی با ۵ م حقوق که ۲ میلیون اجاره بدی و بیماری فرزندت و دختر هم باشن که هر کاری نمیتونن بکنن اگه فقر نیست پس چیه خودمون رو گول نزنیم البته کسانی هم هستن حقه بازن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج