اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۰۴۶۷
۵ نظر
۱۶۴۳۶
۵ نظر
۱۶۴۳۶
پ

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

میدانی نام‌آشنا که کمتر کسی از وجه تسمیه‌اش با خبر است! این میدان خاطره‌انگیز، نام مالکان اولیه این اراضی، یعنی رضاخان بصیرالدوله...

برترین‌ها: وقتی به نقشه‌های تهران در دهه بیست نگاه می‌کنیم، در محدوده‌ای که امروز به نام «هروی» می‌شناسیم، روستا یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، باغ روستاهای حسین‌آباد و مبارک‌آباد را می‌بینیم که با فاصله‌ی کوتاهی نسبت به سلطنت‌آباد یا پاسداران امروزی قرار گرفته‌اند.

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

در روزگار قاجار درست زمانی که اراضی اطراف تهران میان درباریان دست به دست می‍‌شد روستاهای حسین‌آباد و مبارک‌آباد به «عین‌الدوله» وزیر قاجار رسید. در آن زمان عین‌الدوله با ساخت عمارت دو طبقه‌اش در اراضی نزدیک به کاخ سلطنت‌آباد توجه زیادی را به این حوالی جذب کرد و در اواخر دوران قاجار وقتی عین‌الدوله‌ سرسخت و مخالف مشروطه، در مضیقه مالی قرار گرفت بخشی از اموالش را برای فروش گذاشت و رضاخان بصیرالدوله هروی، اراضی عین‌الدوله یعنی روستاهای مبارک‌آباد، شمس‌آباد و لویزان را خرید و به آباد کردن بخش‌هایی از این زمین‌ها مشغول شد.

در اوایل حکومت پهلوی محدوده هروی امروزی شامل باغ‌های فراوان و تعداد محدودی قطعه مسکونی بود. توسعه و گسترش تهران در دهه چهل این اراضی را مثل اکثر مناطق به یک محله شهری تبدیل کرد و مبارک‌آباد که زمانی به دلیل زمین‌های حاصل‌خیز و مرغوبش به این نام شهره شده بود، در ترکیب با روستای حسین‌آباد به محله هروی تبدیل شد. 

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

پس شروع پرسه ما جایی نیست جز میدان هروی؛ میدانی نام‌آشنا که کمتر کسی از وجه تسمیه‌اش با خبر است! این میدان خاطره‌انگیز، نام مالکان اولیه این اراضی، یعنی رضاخان بصیرالدوله هروی و فرزندانش را زنده نگه داشته است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در اواخر حکومت قاجار، بصیرالدوله، تنها با پرداخت هشتاد و سه هزارتومان مالک این اراضی شد! حالا مثل هر ایرانی دیگر با حساب و کتاب مبلغ امروزی این زمین‌ها، شیب خیابان وفامنش را به سمت شمال ادامه می‌دهیم و به قصد رسیدن به یکی از عجیب‌ترین خانه‌های تهران، بالا می‌رویم ...

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

در حالی که کوه‌های شمیرانات در پرسپکتیو وفامنش خودنمایی می‌کنند، از خیابان مفتوحی، خودمان را به کوچه سنبل می‌رسانیم. اینجا خانه آدم و حواست! خانه‌ای پر رمز و راز که ساعت‌های زیادی می‌توان به آن خیره شد و مبهوت ماند! اینجا مجسمه‌های غول‌پیکر، فرشته‌های آویخته ، گیاهان عظیم سنگی و احساساتی متناقض تلنبار شده‌اند! با ترس و وحشت ناشی از دیدن این خانه که کنار آمدیم، باید بزنیم به دل کوچه‌پس‌کوچه‌ها ...

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

وقتی در باغ روستاهای دوران گذشته پرسه می‌زنیم، هرازگاهی دیوارهای طولانی آجری، نظر ما را به خودشان جلب می‌کنند. در روزگاری که پای ساخت‌وسازهای افسارگسیخته و مفهوم غمگین برج‌باغ به هروی باز شده، هنوز هم تعدادی از باغ‌های این حوالی، فرصت خوبی را برای سرک‌کشی و استراحت کوتاه زیر خنکای درختان دورشان فراهم می‌کنند. البته بی‌نیاز از گفتن است که بیشتر باغ‌ها خشک شده‌اند و تنها در اطراف‌شان، ردیفی سبز و نازک بر جا مانده است.

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

به دنبال ردی از باغ‌های قدیمی، پرسه را به سمت شمال محله ادامه می‌دهیم تا به «پارک تولد» یا به گفته برخی «باغ فریدونی» برسیم. در این قسمت از پرسه می‌توانیم خودمان را با لیموناد خنک با چشم‌اندازی از جنگل‌های لویزان دعوت کنیم و در حالی که نسیم گرم و تابستانی تپه‌های روبه‌رو گونه‌مان را نوازش می‌کند، با اهالی محله در اطراف پارک معاشرت کنیم. آدمی به همین دل‌خوشی‌های کوچک و خنک زنده است؛ مگر نه؟

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

تا اینجای مسیر که به کوچه‌ها سرک می‌کشیدیم، بناهایی از دهه پنجاه و شصت به چشم‌مان می‌خورد که از ساخت‌و‌سازهای شدید هروی، فعلا قسر در رفته‌اند و اکثرا تک و تنها، در گوشه و کنار محله منتظر پرسه‌زن‌هایی هستند که آجرهای منظم، خطوط موقر طراحی و یا حتی پنجره‌های بدون شیشه‌شان را تحسین کنند! پس عمارت پرحاشیه عین‌الدوله کجاست؟ وقتش است که به خانه وزیر قاجار سر بزنیم، پس شیب خیابان افتخاریان را به سمت پایین ادامه می‌دهیم.

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

عمارت زیبای عین‌الدوله، همان جایی است که در روزگاران دور باعث شهرت مبارک‌آباد شد. از جلوی ردیف آپارتمان‌های مسکونی کوچه جلالی رد می‌شویم  و به عمارت خوش‌رنگی می‌رسیم که حالا از باغ و استخرش، چیزی به جز زمین خالی باقی نمانده و بیم ساخت‌وساز در حریمش می‌رود. در محوطه قدم می‌زنیم و وقتی از دیدن گچ‌بری‌های ظریف، ایوان‌های کشیده و کاج‌های خشک سیراب شدیم، قدم‌زنان به سمت باغ می‌رویم.

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

در انتهای خیابان افتخاریان از میان خرده‌فروشی‌های محلی که عبور کنیم، به باغ رضاییه یا پارک صدف امروزی می‌رسیم. باغی که روزگاری، مهندس علی‌اکبر هروی پسر بصیر الدوله، با دانش نوین کشاورزی، در آن به پرورش گل و گیاه مشغول بود. در گوشه پارک امروزی خانه فرهنگ صدف، محلی خاطره‌انگیز برای بچه‌هایی است که کودکی و نوجوانی‌شان را در هروی سپری کردند. رطوبت چمن‌های خیس‌خورده در یک بعدازظهر تابستانی حسابی سر کیف‌مان می‌آورد و تصور می‌کنیم هنوز هم، خانواده هروی گوشه‌ای از این باغ ایستاده‌اند و در کنار اتومبیل مینی‌موک سبز رنگ‌شان رو به دوربین لبخند می‌زنند!

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

اگر پارک صدف را به سمت جنوب ادامه بدهیم به خیابان موسوی می‌رسیم. مثل هر پرسه دیگری که به پاساژهای قدیمی محله‌ها سر می‌زنیم، این‌بار هم سراغ پاساژ محبوب و اصیل این محله می‌رویم که خاطرات زیادی را در خودش جای داده. پس موسوی را به سمت میدان هروی پیش می‌رویم و پاساژ گلستان با ظاهر ساده و فروتن خودش، با نرده‌های چوبی قدیمی‌اش همین‌جاست!

باغ شازده مطرح قاجار، دل اهالی این منطقه از تهران را برد

در روایت این محله هنوز هم لحظاتی زنده‌ست؛ عین‌الدوله از استعفای اجباری‌اش در بحبوحه‌ی مشروطه می‌ترسد و از پنجره عمارتش، به باغ روبه‌رو نگاه می‌کند. مهندس هروی در حالی که در باغ رضاییه به گیاهانش رسیدگی می‌کند، آواز می‌خواند و محله، سرشار از آواز پرندگان غرق در شادی‌ست ... همه چیز سبز و خنک و آرام است و در این خیالات شاد هنوز هیچ درختی نمرده است ...!

حالا شما به ما بگویید؛ میدان هروی شما را به یاد چه می‌اندازد؟ اسامی قبل خیابان‌های این محله را یادتان هست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شاهین کرجی

      عاالی بود ممنونم

    • علی

      خیلی جالب بود حالو هوای قدیم.واقعا که روزگاری چه دل خوشی داشتیم.خونه پدری و حیاطو شستن حیاط و بالکن و بعد پهن کردن فرش در بالکن و نشستن کنار پدر و مادر و خوردن عصرانه و شیطنتهای بچگی.

    • ناشناس

      هرچه اسم قاجار و ساختمان و هر وسیله ای. که. مال زمان قاجار. وان زمان هست باید از بین برود کشور را به عقب برگرداند قاجار بود

    • حقگو

      از سلطنت آباد می شود گفت. هنوز تک و توک خانه های ویلایی اش وجود دارد و نامگذاری بسیار زیبای شادروان دکتر جمال رضایی برای خیابانهای آن. گلستان، بهستان، نارنجستان.....نامگذاری که در خیلی از شهرها و شهرکها کپی برداری شد. خانه استاد هم در بهستان بود که هنوز هم همانگونه حفظ شده است. استاد دکتر کی هم در آن محله بودند و خانم دکتر غریب.....آنروزها سلطنت آباد پر از درختان چنار بود و خانه هایی با درختان میوه از گیلاس و آلبالو و خرمالو....شهر بهم ریخته است و از آثار معماری گذشته کمتر نشانی هست. آنچه موجب غربت انسان در شهری می شود. که عمری را در آن سپری کرده ایت

    • پوری

      تواون محل بدنیاامدم .شیطنت های بچگی ،ازدیوارهای خرابه باغ مهندس هروی (پارک صدف فعلی)بالا رفتن،با باغبان باغ (مش ابوذر)کل کل کردن،یواشکی گردوکندن چه صفایی داشت .یادش بخیر،وروح خاندان هروی شاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج